Vad kostar en ny galenpanna eller hp4 i butik i Sverige?
HP4 250000:-
Vad kostar en ny galenpanna eller hp4 i butik i Sverige?
HP4 250000:-
Jag är snål utav helvete, det är min ursäkt. Mår bättre av en klumpsumma på banken än en 10 år nyare hoj.
Jag menade klassiker med en glimt i ögatJag har hellre tre lite äldre hojar av olika typ än en ny. Att ha senaste tekniken och nyhojskänslan har inget värde i sig för mig utan det hela handlar om hur stort leende på läpparna jag får av att köra hojen och när det gäller det kan en äldre hoj vara väl så konkurrenskraftig som en ny.
Sen får TS det att låta som att hojarna från millenieskiftet var tvåtaktare med kickstart som krävde ständiga motorrenoveringar och så är ju inte fallet. Motorerna var minst lika skottsäkra då som nu och rent tekniskt var hojarna väl utvecklade även fast insprutning och ABS inte var så vanligt. Att kalla dom hojarna för klassiker känns helt främmande för mig men jag kanske börjar bli gammal? Tycker mig dock själv vara ung än för jag är bara 31 fyllda.
Med lite modifikationer kan man få en äldre hoj att spöa en ny och det tycker åtminstone jag är grymt kul, både att bygga om den och känslan av att köra en unik hoj som står sig väl mot dagens. Jag föredrar ex.v. helt klart min gamla moddade Super Tenere mot en ny F800GS för den är helt enkelt bättre på många punkter samtidigt som den inte kostar så mycket att jag räds för att använda den till det den är byggd för vilket ofta blir fallet om man köper en dyr ny hoj och då faller ju hela grejen. Hur kul är det att bara köra asfalt med en ny KTM 1190 Aventure R för att man är för rädd att man ska ramla och repa den vid hård gruskörning?
Jag menade klassiker med en glimt i ögat
Självklart så är inte en hoj från sent 90-tal eller 2000-tal en klassiker.
Sen så var inte motorerna lika skottsäkra då som nu
Det skulle ju betyda att utvecklingen inom motorteknologi har stannat, och det vet ju vi att det inte har.
Jag kör bara äldre hojar på gata och då inte kring millennieskiftet utan 70-80 tals hojar helt enkelt därför att de erbjuder en härlig körkänsla utan att det går blixtrande fort.
Min MC karriär inleddes när jag var 5 år gammal och sedan dess har jag tävlat inom de flesta mc sporter som finns. Cross, enduro , motard ,RR, ökenrally you name it. Den enda form av motorcykelåkning jag kände till var att pressa materialet till gränsen.
När jag fyllde 16 och fick ta A1 hade jag redan provat att köra fullblods SBK hojar på bana. Vid 18 år fyllda parkerades en splitt ny 1L plastraket i garaget som snabbt kompletterades med rejsgrejer och däcksvärmare för den rätta IOM TT looken. I augusti samma år klöv jag en Mercedes S-klass på mitten men klarade mig mirakulöst bra nog för att gå därifrån. Insåg dock att det går inte att fortsätta att köra på det viset som ger mig kickar för då skulle jag snart ligga i en kista. Skaffade en ny cykel men insåg att skall man köra en modern sporthoj på gata med sådana säkerhetsmarginaler att man på sikt överlever så är det lika spännande som att se målarfärg torka.
Därför kör jag bla just nu Moto Morini 350 sport. Italienskt hantverk med en 350cc V2 som villigt drar till rödmarkeringen med ett fantastiskt ljud (105dB på tomgång). Ett väl fungerande men stenhårt chassie som bara skriker plåga mig på kurviga vägar. Rejsväxlat original och med överdimensionerad frambroms. Den ger mig mer kickar och njutningsfull körning i 90 än vad en S1000RR gör i 180km/h.
Fast alla dagens motorcyklar är inte inriktade på att ha låg vikt och massor av effekt. Du tog ett bra exempel där med bilen, En gammal Volvo = en evighetsmaskin är en myt som kommer att överleva oss alla.Jo men utvecklingen av motorteknologin har väl snarare varit inriktad på prestanda, lägre vikt, bränsleeffektivitet etc. än skottsäkerhet? En volvo från 80-talet kan ha en skottsäkrare motor än en ny bil t.ex. även fast den är sämre på alla andra punkter.
Fast alla dagens motorcyklar är inte inriktade på att ha låg vikt och massor av effekt. Du tog ett bra exempel där med bilen, En gammal Volvo = en evighetsmaskin är en myt som kommer att överleva oss alla.
Jag har själv åkt i nyare dieseltaxibilar i Stockholm av årsmodell 2005 och framåt, Passat, Merca och Volvo m.m. Självklart så har många av dom gått en bra bit över 70 000 mil och då har jag frågat chauffören om motorn är bytt, Har aldrig fått svaret att motorn är bytt utan precis som alla andra chaufförer har sagt så är dom välservade. Så dagens motorer är bättre än gårdagens. Jag har själv haft 2 st Volvo 240 GL
En -88 i toppskick och en -90 i absolut toppskick! Väldigt fina bilar men jag tvivlar att dom skulle klara av 70 000 mil på 4-5 år med endast service.
Fast alla dagens motorcyklar är inte inriktade på att ha låg vikt och massor av effekt. Du tog ett bra exempel där med bilen, En gammal Volvo = en evighetsmaskin är en myt som kommer att överleva oss alla.
Jag har själv åkt i nyare dieseltaxibilar i Stockholm av årsmodell 2005 och framåt, Passat, Merca och Volvo m.m. Självklart så har många av dom gått en bra bit över 70 000 mil och då har jag frågat chauffören om motorn är bytt, Har aldrig fått svaret att motorn är bytt utan precis som alla andra chaufförer har sagt så är dom välservade. Så dagens motorer är bättre än gårdagens. Jag har själv haft 2 st Volvo 240 GL
En -88 i toppskick och en -90 i absolut toppskick! Väldigt fina bilar men jag tvivlar att dom skulle klara av 70 000 mil på 4-5 år med endast service.
Vilken fantastisk skapelse. Var har du hittat den och var hittar man delar till dem?
Höhö, där ser man f.ö. ett exempel på varför man gillar äldre hojar. De tilltalar mig helt enkelt.
Tror vi verkligen på detta?
Tror vi verkligen på detta?
Varför är det bara i USA dessa Volvobilar går så långt
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |