Det var inte bättre förr. Det är bättre nu! Gamla hojar VS Nya

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag är snål utav helvete, det är min ursäkt. Mår bättre av en klumpsumma på banken än en 10 år nyare hoj.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Tack! Ja det är ju en del pengar, iaf om man planerar att tex återkommande drutta omkull på bana och dylikt. Dvs sånt som den typen av hojar ofta används till.
På en HD skulle jag inte tycka att det var så blodigt att lägga ner den siffran, den lever ju ofta betydligt längre.

Vad gäller orsaker till att man åker äldre årsmodell av hoj tror jag att det är flera, lägre anskaffningspris kan vara ett, men det finns ju även galningar som lägger ner mer än vad HP4 kostar bara på en motor till en 20 år gammal hoj.

Min första hoj var en Suzuki T20 1969 årsmodell. Det var -84 jag var 17 och student, frälst på de äldre tvåtaktarna, sedan vart det trepipar. Inköpspriset var nog en stor faktor för mig då, jag har ju alltid sparat ihop till mina hojar och delar. Men samtidigt har jag inte tilltalats av nya hojar och bilar. Jag gillar att lägga ned mycket tid och pengar på mina farkoster, och kan göra det eftersom jag behåller dem länge. Jag behöver inte våndas över huruvida hojen. båten eller bilen blir osäljbar mtp alla timmar och kvitton, jag ska ju inte sälja.

Härav kan jag alltså även hävda motsatsen, att gammal hoj (eller andra farkoster) bättre passar att lägga ned mycket pengar på. Iaf om de tillåts att åldras i min ägo, pengarna blir avskrivna. Jag njuter av investeringarna.
En ny hoj kan man ju inte behålla en längre tid, ty då är den ju inte ny längre.
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Hade insprutning redan på min -84 GPZ1100... så det är inget nytt..

Jag tog Mc-kort -81, RR licens -86
Är nog lite knäpp, för jag gillar att byta hoj ofta. Har bara haft sporthoj, med några få undantag.
Räknade för nått år sedan ut, att jag haft över 100st hojar:död

Kört mycket bana senaste åren, men även en hel del gata och det har blivit värre & värre hojar... nu senast ZX10 -10, före det en CBR1000RR -11 osv. Men jag trivs inte på gatan med värsta SBK hojar, kan helt enkelt inte köra "vettigt" med dem och det är bara en tidsfråga innan nått tokigt händer.

Nu sitter jag på allvar & tittar på en -80 tals sporthoj typ ZXR750 -89 eller liknande...
Gillar utseendet, VET att de har skaplig presstandard och TROR en sån hoj är lättare att köra "normalt" med..
Att det sedan kostar en bråkdel med en sådan hoj, vägs nog upp av motorrenoveringar & annat bling bling

Men kommer nog alltid ha en modell nyare banhoj i garaget, för dom gånger man vill gasa satan
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Konkurrensen om människors intressen ökar för varje år. Fler och fler vill hålla på med flera intressen parallellt. Lönen är dock inte större, vilket betyder att pengarna måste fördelas mellan intressena.

Givet då att hojsäsongen i landet är kortare än halva året tror jag de allra flesta väljer bort att lägga stora pengar på det intresset. Koppla på väderberoendet så blir allt detta sammantaget en bra utgångspunkt för hur mycket pengar man är villig att spendera.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
MC är bara ett av mina intressen, så då passar det bra med en 98 som kostade 26 papp i inköp och 2400 om året att helförsäkra. Sen har jag hoj för att jag tycker det är roligt att bygga om, lacka egna kåpor mm, och det är lite synd att göra det på en sprillans ny hoj, men mitt gamla as är det ju ingen värdeminskning på iallafall...

Men självklart är en 2013 än bättre hoj rent tekniskt, och oftast utseendemässigt snyggare också, men jag gillar min hoj, och skulle aldrig byta ut den mot något som finns idag, däremot skulle jag 55kompletera med en hoj till om jag hade så mycket pengar.
 

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
Varför hänga upp sig på en nyare hoj när en gammal klassiker kan vara minst lika mycket värd som en ny - om inte mer? Allt handlar om ens intresse, förutsättningar samt vad man själv definierar som charm att äga. I detta samhälle verkar man inte räknas om man inte har en värsting-hoj, men få har ens vett/kunskap att hantera alla pållar som den har.

Minns runt millenium-skiftet då det var "trendigt" att ha en GSX750R eller R1:a pga priset som de fick den för. Men hur många av ägarna kunde köra de till fullo eller ens hantera dess "vildsinthet" de utstrålade och hade?

Sedan är det ju förvånansvärt att man bara använder hojen - max 3-4 månader av årets för att sedan ställa av den och låta den damma? Eller enbart kör när det är molnfritt? Jo, det är så med andra hojar med som ställs av under "off-season".
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag har hellre tre lite äldre hojar av olika typ än en ny. Att ha senaste tekniken och nyhojskänslan har inget värde i sig för mig utan det hela handlar om hur stort leende på läpparna jag får av att köra hojen och när det gäller det kan en äldre hoj vara väl så konkurrenskraftig som en ny.

Sen får TS det att låta som att hojarna från millenieskiftet var tvåtaktare med kickstart som krävde ständiga motorrenoveringar och så är ju inte fallet. Motorerna var minst lika skottsäkra då som nu och rent tekniskt var hojarna väl utvecklade även fast insprutning och ABS inte var så vanligt. Att kalla dom hojarna för klassiker känns helt främmande för mig men jag kanske börjar bli gammal? Tycker mig dock själv vara ung än för jag är bara 31 fyllda.

Med lite modifikationer kan man få en äldre hoj att spöa en ny och det tycker åtminstone jag är grymt kul, både att bygga om den och känslan av att köra en unik hoj som står sig väl mot dagens. Jag föredrar ex.v. helt klart min gamla moddade Super Tenere mot en ny F800GS för den är helt enkelt bättre på många punkter samtidigt som den inte kostar så mycket att jag räds för att använda den till det den är byggd för vilket ofta blir fallet om man köper en dyr ny hoj och då faller ju hela grejen. Hur kul är det att bara köra asfalt med en ny KTM 1190 Aventure R för att man är för rädd att man ska ramla och repa den vid hård gruskörning?
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har hellre tre lite äldre hojar av olika typ än en ny. Att ha senaste tekniken och nyhojskänslan har inget värde i sig för mig utan det hela handlar om hur stort leende på läpparna jag får av att köra hojen och när det gäller det kan en äldre hoj vara väl så konkurrenskraftig som en ny.

Sen får TS det att låta som att hojarna från millenieskiftet var tvåtaktare med kickstart som krävde ständiga motorrenoveringar och så är ju inte fallet. Motorerna var minst lika skottsäkra då som nu och rent tekniskt var hojarna väl utvecklade även fast insprutning och ABS inte var så vanligt. Att kalla dom hojarna för klassiker känns helt främmande för mig men jag kanske börjar bli gammal? Tycker mig dock själv vara ung än för jag är bara 31 fyllda.

Med lite modifikationer kan man få en äldre hoj att spöa en ny och det tycker åtminstone jag är grymt kul, både att bygga om den och känslan av att köra en unik hoj som står sig väl mot dagens. Jag föredrar ex.v. helt klart min gamla moddade Super Tenere mot en ny F800GS för den är helt enkelt bättre på många punkter samtidigt som den inte kostar så mycket att jag räds för att använda den till det den är byggd för vilket ofta blir fallet om man köper en dyr ny hoj och då faller ju hela grejen. Hur kul är det att bara köra asfalt med en ny KTM 1190 Aventure R för att man är för rädd att man ska ramla och repa den vid hård gruskörning?
Jag menade klassiker med en glimt i ögat :krama
Självklart så är inte en hoj från sent 90-tal eller 2000-tal en klassiker.
Sen så var inte motorerna lika skottsäkra då som nu ;)
Det skulle ju betyda att utvecklingen inom motorteknologi har stannat, och det vet ju vi att det inte har.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Äldre motorcyklar kan man meka med själv, i garaget, utan specialverktyg.
Å andra sidan MÅSTE man meka mycket mer med dem; serviceintervallen är kortare och de flesta går sönder oftare.
Sedan tycker jag att det bara är skoj att det finns bågar för alla smaker och mångas plånböcker.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag menade klassiker med en glimt i ögat :krama
Självklart så är inte en hoj från sent 90-tal eller 2000-tal en klassiker.
Sen så var inte motorerna lika skottsäkra då som nu ;)
Det skulle ju betyda att utvecklingen inom motorteknologi har stannat, och det vet ju vi att det inte har.

Jo men utvecklingen av motorteknologin har väl snarare varit inriktad på prestanda, lägre vikt, bränsleeffektivitet etc. än skottsäkerhet? En volvo från 80-talet kan ha en skottsäkrare motor än en ny bil t.ex. även fast den är sämre på alla andra punkter.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag kör bara äldre hojar på gata och då inte kring millennieskiftet utan 70-80 tals hojar helt enkelt därför att de erbjuder en härlig körkänsla utan att det går blixtrande fort.

Min MC karriär inleddes när jag var 5 år gammal och sedan dess har jag tävlat inom de flesta mc sporter som finns. Cross, enduro , motard ,RR, ökenrally you name it. Den enda form av motorcykelåkning jag kände till var att pressa materialet till gränsen.
När jag fyllde 16 och fick ta A1 hade jag redan provat att köra fullblods SBK hojar på bana. Vid 18 år fyllda parkerades en splitt ny 1L plastraket i garaget som snabbt kompletterades med rejsgrejer och däcksvärmare för den rätta IOM TT looken. I augusti samma år klöv jag en Mercedes S-klass på mitten men klarade mig mirakulöst bra nog för att gå därifrån. Insåg dock att det går inte att fortsätta att köra på det viset som ger mig kickar för då skulle jag snart ligga i en kista. Skaffade en ny cykel men insåg att skall man köra en modern sporthoj på gata med sådana säkerhetsmarginaler att man på sikt överlever så är det lika spännande som att se målarfärg torka.

Därför kör jag bla just nu Moto Morini 350 sport. Italienskt hantverk med en 350cc V2 som villigt drar till rödmarkeringen med ett fantastiskt ljud (105dB på tomgång). Ett väl fungerande men stenhårt chassie som bara skriker plåga mig på kurviga vägar. Rejsväxlat original och med överdimensionerad frambroms. Den ger mig mer kickar och njutningsfull körning i 90 än vad en S1000RR gör i 180km/h.

0000_1.JPG
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag kör bara äldre hojar på gata och då inte kring millennieskiftet utan 70-80 tals hojar helt enkelt därför att de erbjuder en härlig körkänsla utan att det går blixtrande fort.

Min MC karriär inleddes när jag var 5 år gammal och sedan dess har jag tävlat inom de flesta mc sporter som finns. Cross, enduro , motard ,RR, ökenrally you name it. Den enda form av motorcykelåkning jag kände till var att pressa materialet till gränsen.
När jag fyllde 16 och fick ta A1 hade jag redan provat att köra fullblods SBK hojar på bana. Vid 18 år fyllda parkerades en splitt ny 1L plastraket i garaget som snabbt kompletterades med rejsgrejer och däcksvärmare för den rätta IOM TT looken. I augusti samma år klöv jag en Mercedes S-klass på mitten men klarade mig mirakulöst bra nog för att gå därifrån. Insåg dock att det går inte att fortsätta att köra på det viset som ger mig kickar för då skulle jag snart ligga i en kista. Skaffade en ny cykel men insåg att skall man köra en modern sporthoj på gata med sådana säkerhetsmarginaler att man på sikt överlever så är det lika spännande som att se målarfärg torka.

Därför kör jag bla just nu Moto Morini 350 sport. Italienskt hantverk med en 350cc V2 som villigt drar till rödmarkeringen med ett fantastiskt ljud (105dB på tomgång). Ett väl fungerande men stenhårt chassie som bara skriker plåga mig på kurviga vägar. Rejsväxlat original och med överdimensionerad frambroms. Den ger mig mer kickar och njutningsfull körning i 90 än vad en S1000RR gör i 180km/h.

0000_1.JPG

:kär:kär:kär

Vilken fantastisk skapelse. Var har du hittat den och var hittar man delar till dem?

Höhö, där ser man f.ö. ett exempel på varför man gillar äldre hojar. De tilltalar mig helt enkelt.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jo men utvecklingen av motorteknologin har väl snarare varit inriktad på prestanda, lägre vikt, bränsleeffektivitet etc. än skottsäkerhet? En volvo från 80-talet kan ha en skottsäkrare motor än en ny bil t.ex. även fast den är sämre på alla andra punkter.
Fast alla dagens motorcyklar är inte inriktade på att ha låg vikt och massor av effekt. Du tog ett bra exempel där med bilen, En gammal Volvo = en evighetsmaskin är en myt som kommer att överleva oss alla.
Jag har själv åkt i nyare dieseltaxibilar i Stockholm av årsmodell 2005 och framåt, Passat, Merca och Volvo m.m. Självklart så har många av dom gått en bra bit över 70 000 mil och då har jag frågat chauffören om motorn är bytt, Har aldrig fått svaret att motorn är bytt utan precis som alla andra chaufförer har sagt så är dom välservade. Så dagens motorer är bättre än gårdagens. Jag har själv haft 2 st Volvo 240 GL:tummenupp
En -88 i toppskick och en -90 i absolut toppskick! Väldigt fina bilar men jag tvivlar att dom skulle klara av 70 000 mil på 4-5 år med endast service.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast alla dagens motorcyklar är inte inriktade på att ha låg vikt och massor av effekt. Du tog ett bra exempel där med bilen, En gammal Volvo = en evighetsmaskin är en myt som kommer att överleva oss alla.
Jag har själv åkt i nyare dieseltaxibilar i Stockholm av årsmodell 2005 och framåt, Passat, Merca och Volvo m.m. Självklart så har många av dom gått en bra bit över 70 000 mil och då har jag frågat chauffören om motorn är bytt, Har aldrig fått svaret att motorn är bytt utan precis som alla andra chaufförer har sagt så är dom välservade. Så dagens motorer är bättre än gårdagens. Jag har själv haft 2 st Volvo 240 GL:tummenupp
En -88 i toppskick och en -90 i absolut toppskick! Väldigt fina bilar men jag tvivlar att dom skulle klara av 70 000 mil på 4-5 år med endast service.

Inte mc-relaterat förvisso
http://www.teknikensvarld.se/2012/09/24/34912/en-miljon-miles-i-en-volvo-240-fran-1987/
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Fast alla dagens motorcyklar är inte inriktade på att ha låg vikt och massor av effekt. Du tog ett bra exempel där med bilen, En gammal Volvo = en evighetsmaskin är en myt som kommer att överleva oss alla.
Jag har själv åkt i nyare dieseltaxibilar i Stockholm av årsmodell 2005 och framåt, Passat, Merca och Volvo m.m. Självklart så har många av dom gått en bra bit över 70 000 mil och då har jag frågat chauffören om motorn är bytt, Har aldrig fått svaret att motorn är bytt utan precis som alla andra chaufförer har sagt så är dom välservade. Så dagens motorer är bättre än gårdagens. Jag har själv haft 2 st Volvo 240 GL:tummenupp
En -88 i toppskick och en -90 i absolut toppskick! Väldigt fina bilar men jag tvivlar att dom skulle klara av 70 000 mil på 4-5 år med endast service.

Ok ja måhända lite OT nu, men jag har hört samma miltal och mer därtill för dom gamla b230f-motorerna (Volvo240/740), och detta utan att ha gått som taxi. Huruvida gamla motorer håller längre än nya är för mig fortfarande en öppen fråga.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
:kär:kär:kär

Vilken fantastisk skapelse. Var har du hittat den och var hittar man delar till dem?

Höhö, där ser man f.ö. ett exempel på varför man gillar äldre hojar. De tilltalar mig helt enkelt.

Det finns några stycken i Sverige vill du ha en så finns där nog en som är till salu utanför Malmö. Delar är inga jätteproblem, slitdelar är lätt då där är sålt ganska många i England så där finns internethandlare med goda lager av det mesta. Lackade grejer är svårt så skulle man vurpa blir det nog ganska mycket letande.

44805_425185833854_1225074_n.jpg
Det här är mitt exemplar. Bilden är tagen på Ring Häckeberga Skånes svar på Bulten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror vi verkligen på detta? ;)
Varför är det bara i USA dessa Volvobilar går så långt :krama

Det var ju inte ovanligt med B18, B20, B21 och B23 som gick långt över 100 000 mil i Sverige heller när det begav sig. Jag ville mest hitta en artikel, isf att bara ta saker ur luften, utan källa.

Gällande livslängd på nya motorer kontra äldre, så är det för mig en omöjlig fråga. Det finns undantag åt alla håll. En sak är dock genomgående tycker jag, och det är att den konstruktiva kvalitetsstyrningen är mer genomarbetad idag. Tillverkaren vill inte gärna lägga pengar på sånt som första ägaren är okunnig/ointresserad av. Äldre motorer kan med anledning av detta vara enklare att både serva och renovera, eftersom det var inbyggt i konstruktionen. Idag råder i högre grad ett modultänk, där ibland hela toppen, ja hela motorn i vissa fall kan ingå som en utbytesenhet.
Kamaxlar lagrade direkt i alugodset, ventilkåpor av plast etc, har idag blivit vanligt.

Fanns mycket skitmotorer förr också. På bilsidan under 70 och 80-talet tex triumphmotorn i första SAAB 99, GM:s 5.7 liters diesel. Opels 2.0 och 2.3 liters dieselmotorer som satt i Rekord och Ascona. Simca 1100 var heller ingen vanlig taxibil...
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top