Det var inte bättre förr. Det är bättre nu! Gamla hojar VS Nya

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har själv haft 2 st Volvo 240 GL:tummenupp
En -88 i toppskick och en -90 i absolut toppskick! Väldigt fina bilar men jag tvivlar att dom skulle klara av 70 000 mil på 4-5 år med endast service.

Passus, men att de gått så många mil på relativt få år är ju bara en fördel i sammanhanget. Mer exceptionellt om en 80-talare i Svea kommer upp i de miltalen. När du nämner USA kan det beroende på region vara så att bilen aldrig, med våra mått mätt, kallstartas. Om de alltid startar på en temperatur vi behöver motorvärmare för att nå större delen av året. En bil som går korta sträckor här kanske aldrig når arbetstemperatur vintertid, iaf oljan. Vad gör inte det för slitaget?

En skön grej med äldre bilar är ju att slippa denna aldrig sinande ström av förtretliga elfel, buggar, givarfel, sensorer som ballar ur etc etc. Visst har de blivit känsligare. Allt som kräver att du bärgas till din auktoriserade verkstad där de för dyra pengar läser av en felkod som högst troligen kommer att ställa till problem så länge bilen finns. Detta hur många gånger de än "fixar" det.

Körde taxi på tidigt 90-tal och där fanns många 740 som gått långt. Däremot började ju elproblemen bli påtagliga bland en del andra märken (samt 9-serien). Vi bör väl också nämna att bilar byggs i allt mindre utsträckning för att hålla. De ska bytas ut för att sen återvinnas och fram till dess ha dragit in mer i service och reparationer. Det gäller att i miljöns namn frakta bilar samt återvunnet material i en allt tätare och aldrig avstannande cykel runt planeten.

Inför "Bäst före".
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
För mej så är det en halvflummig,odefinierbar känsla av att gamla hojar har en " Själ " som inte nyare har.
Jag gillar gamla analoga mätare och enkel mekanik, inte en massa elektroniska gadgets.

Jag har förvisso aldrig varit ombord på Jörgens tändkulebåt Vinö, men om jag gick ombord så skulle jag känna att hon har en själ. Skulle jag däremot gå ombord på en ny båt så skulle det bara vara en båt.

Men jag är nog bara en i mängden av nostalgiska bakåtsträvare:)
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Det kanske är min ålder som talar och jag börjat bli gaggig men jag tycker faktiskt att mycket som är nytt är galet dyrt. Då menar jag på det viset att man släppt sargen fullständigt och befinner sig på månen mer eller mindre.

När en ny minsting Audi kan kosta 400TKR och en MC i grundutförande kan kosta 250TKR . Detta sker samtidigt som en stor del av befolkningen har en inkomst som endast låter dem spara någon hundring i månaden.

En hel generation i Europa har inte ens arbete. På något vis har "marknaden" förlorat förståndet och enbart börja springa efter "vi måste ha in mer finesser" och kliva upp ett pinnhål på "statustegen".

Faktum är att jag gillar naket, enkelt, begripligt, skruvbart, gärna el befriat och fullständigt rått ärligt.

Visst är det senaste nya fenomenalt. Mycket nästan som trolleri. Men kosten är helt absurd.

Och jo, jag skulle kunna köpa nytt om jag prioriterade upp frågan.

På något sätt var detta mycket läckert skrivet tycker jag.
Jag gillar själv ny teknik, och räknar gärna ur ekonomiskt perspektiv på alla saker som ska köpas, oavsett om det handlar om värmepumpsanläggningar, bilar eller vitvaror.
Men när det kommer till att åka hoj så har jag liksom släppt sargen som du skriver.
Jag kikar bara i börsen, och svarar på frågan "-Har jag råd? Ja eller Nej?".
Så precis som du skriver är det en ekonomisk prioritering.
Eftersom jag inte börjat åka hoj förrän nu på äldre dar så har jag ingen nostalgi som lockar, utan jag ser bara till upplevelsen åkningen ger mig, och det känns som att ny teknik är att föredra för egen del.
En tidig ungdom med mopeder och snöskotrar gör att jag faktiskt hatar förgasare och brytarspetsar.
Men samtidigt beundrar jag folk som lägger otroligt mycket tid och kärlek till att hålla gamla prylar i fint skick.

Lite OT eftersom jag gillar den nya tekniken, och frågan vänder sig alltså inte till mig, men jag var tvungen att få kommentera inlägget som kändes så träffande.
Väl mött !
 

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
Jag gillar att köra på gränsen av min förmåga utan en massa hjälpmedel.
Känslan av att det är upp till mig att klara av sladdar ställ och släpp ger mig mer i upplevelse!!
Slår mig en del med fan vad kul när det blir sådär på gränsen.
Gillar Twin och sp1 framför alla andra.
Skulle kunna tänka mig en rc8r om det skulle bli en ny hoj bara för att den också är en hårdrocks maskin utan upplevelseförstörande gimmikar på som man BETALAR EXTRA FÖR.
:hihi
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Det kanske är min ålder som talar och jag börjat bli gaggig men jag tycker faktiskt att mycket som är nytt är galet dyrt. Då menar jag på det viset att man släppt sargen fullständigt och befinner sig på månen mer eller mindre.

När en ny minsting Audi kan kosta 400TKR och en MC i grundutförande kan kosta 250TKR . Detta sker samtidigt som en stor del av befolkningen har en inkomst som endast låter dem spara någon hundring i månaden.

En hel generation i Europa har inte ens arbete. På något vis har "marknaden" förlorat förståndet och enbart börja springa efter "vi måste ha in mer finesser" och kliva upp ett pinnhål på "statustegen".

Faktum är att jag gillar naket, enkelt, begripligt, skruvbart, gärna el befriat och fullständigt rått ärligt.

Visst är det senaste nya fenomenalt. Mycket nästan som trolleri. Men kosten är helt absurd.

Och jo, jag skulle kunna köpa nytt om jag prioriterade upp frågan.

Håller helt med. Det har blivit en enorm hets om att nytt alltid är bättre och det verkar vara oerhört viktigt för folks status att ha nya grejer.

Jag får ofta försvara varför jag kör äldre fordon och folk blir faktiskt provocerade av att jag är så nöjd med dem och även kan påvisa fördelar jämfört med nya fordon. Jag tycker att man får så oerhört mycket mer för pengarna om man köper begagnat så det kommer jag fortsätta att göra men alla är saliga i sin tro.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag menade klassiker med en glimt i ögat :krama
Självklart så är inte en hoj från sent 90-tal eller 2000-tal en klassiker.
Sen så var inte motorerna lika skottsäkra då som nu ;)
Det skulle ju betyda att utvecklingen inom motorteknologi har stannat, och det vet ju vi att det inte har.

Angående skottsäkerheten. Jag styr ju en hoj som borde platsa rätt så bra i den definition av "klassiker" som du nämnde, enThunderace. Den var ju yamahas värsting i mitten på 90-talet med sina 145 hk inträngda i litern. Hur är skottskyddet i den jämfört med en ny yamaha- värsting-R1-motor med sina 190+ hk? Visst är det bättre material i en ny motor, men belastningen är ju samtidigt avsevärt mycket högre.

Jag har hängt här på forumet i 6 år nu och jag kan faktiskt inte komma ihåg att jag läst en enda tråd om en rasad Thunderace-motor, men samtidigt så tycker jag man hittar trådar varje vecka som handlar om rasade R6 och R1-motorer. Så vari ligger egentligen den nya skottsäkerheten? Den är svårfunnen i.a.f. inom sporthojssegmentet om du frågar mig.

Om man tittar på prestandasiffrorna på min hoj som lanserades 1996 med dagens maskiner inom supersporttouring-genren, som den i rättvisans namn borde jämföras med med tanke på såväl motorprestanda som sittställning och användbarhet, så är det svårt att finna så särskillt stora skillnader, förutom på utgiftkontot. Värdeminskningen för mig idag handlar kanske om 2-3 000 kr per år samtidigt som försäkringskostnaden i praktiken handlar om < 1 500 kr/per år helförsäkrat beräknat på en 6-månaders säsong. Så bortsett från att jag gärna skulle vilja ha ABS så har jag väldigt svårt för att finna argument för att köpa en ny maskin i den genren. Det har inte hänt SÅ mycket där sedan alu-box-ramarnas intåg. Skulle jag byta till något nytt i samma genre så skulle det sannolikt kosta mig mer än 30 000 kr mer per år för snudd på samma upplevelse. Så näe, jag behåller nog Thundern i några år till. :)

Det finns en hel del maskiner jag skulle vilja ha ståendes i garaget men den enda på önskelistan som är tillverkad efter millenieskiftet är FJR1300. Alla andra drömhojar för mig är tillverkade dessförinnan. De har i mina ögon charm och själ medans samlingsnamnet för nya maskiner alltför ofta bara är "dyr plast".

Jag såg Richard Hammond testa nya Lambo Aventador i Top Gear härromdagen. Han kunde ju inte bli annat än fascinerad över den enastånde prestandan, men samtidigt lite besviken över det faktum att Lambos nya värsting för första gången inte längre var en maskin som hade som uttalat mål att ta livet av föraren om den bara fick chansen. Jag tyckte att det var en bra summering över vart den tekniska utvecklingen tycks ha lett oss. Nya maskiner är tekniskt brilljanta, men därigenom samtidigt lite tråkiga.

Att köra 200 km/h på min 28 år gamla FZ 750 är en vansinnigt mycket mer uppiggande (och billigare!) upplevelse än att köra 300 km/h på dagens superdupermaskiner.:fakta Sorgligt men sant.
 
Last edited:

sportbike

mad
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag har ju åkt hoj sen Jesus övningskörde ( ja, vi kallade det åka hoj, inte köra hoj, men betydelsen är densamma ) och alltid velat ha det senaste eftersom utvecklingen inte minst i mitten på 80-talet tog ordentlig fart framåt.
Jag hade trots stora kostnader för min tunna plånbok svårt att inte byta till den senaste, vassaste och därmed dyraste hojen varenda vår, bara för att få uppleva mer av utvecklingen på hojsidan, starkare motorer, stabilare ramar, bättre bromsar, bättre däck osv.

Idag kan jag gå in i en mc-butik och köpa en motorcykel som levererar 200 hk, har ABS, antispinn/Traction Control osv, men......... det är inte min kopp av te, jag vill själv bestämma hur hårt jag ska bromsa, jag vill själv hantera gasreglaget lika försiktigt som jag är van vid, inte ge fullt, låta TC göra sitt och förstrött se mig omkring medans cykeln sköter sitt.

Därför kan jag för första gången i min hojkarriär tänka mig en mc helt utan hjälpmedel, helt utan jakt på hästkrafter som bara levererar det jag vill att den ska göra, om ni hajar.

Tvåtakt ligger mig mycket varmt om hjärtat, kanske jag ska börja snegla på lite annonser efter två säsonger utan hoj?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det finns några stycken i Sverige vill du ha en så finns där nog en som är till salu utanför Malmö. Delar är inga jätteproblem, slitdelar är lätt då där är sålt ganska många i England så där finns internethandlare med goda lager av det mesta. Lackade grejer är svårt så skulle man vurpa blir det nog ganska mycket letande.

View attachment 394282
Det här är mitt exemplar. Bilden är tagen på Ring Häckeberga Skånes svar på Bulten.

Du kanske kan dra iväg ett pm med mer info. Jag vill ha men har två repskrothögar som jag måste få fart på innan så prisbilden måste passa.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För mig ligger mycket av glädjen i motorcyklandet i enkelheten.
Det som de flesta ser som förbättringar, ser jag som onödigt trams.
Jag vill ha luftkylning, förgasare och ostört luftflöde runt skallen.
Elstart är handikapphjälpmedel.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kör en Tuono från -03 som är helt perfekt för mig. 126hk i en V-twin med härligt ljud, hojen väger 183kg torr och är riktigt underhållande på kurviga vägar.

I mitt tycke har hojar runt 98-04 så bra prestanda att det inte finns någon anledning att köra något värre på gata. Har kört nya sporthojar med 180-190hk och tycker faktiskt att det är för mycket för "vanlig körning", ska man vara i närheten av att utnyttja deras potential lär man köra på bana.

Sen tycker jag att TC, ABS osv förtar en hel del av närvarokänslan och kommunikationen mellan hoj och förare som jag uppskattar. Men jag är ju 34år så jag börjar väll bli gubbe...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ok kanske allt är tekniskt bättre men roligare...... lite som tv marknaden, HD Ultra HD men det som kommer ut ur tv är samma skit som det alltid har varit:D

Men du kan ju se ICA Stig i full HD, det måste väl ändå anses som en utveckling ? :rolleyes:
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
B14 (renault var det väl) i 343 var ingen höjdare heller.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Skulle jag åka hoj bara för att ta mig från punkt a-b som ett arbete skulle jag förmodligen åka BMW C1 med abs (om den fanns med det?) , annars skall det vara hojar som ger mig bra feeling. Tycker många moderna hojar och bilar är totalt könlösa, de är så dj-la bra så det ger inget tillbaka. Ungefär som den "perfekta hustrun" som man aldrig grälar eller är oense med - tråkigt och helt utan utmaningar. Jag vill att hojåkning skall vara viss utmaning, skön känsla osv. Åker hellre i 120 med en gammelhoj som man får jobba lite med för att hålla den farten än en ny BMW där jag kan ligga på 6:an och fippla på GPS:en i samma fart. Skulle jag tycka att det vore helt underbart med en "ny" hoj så kan jag köpa en, men nej.... blir nog ett blåryk- caferacer bygge i vinter. Inte snabb, vek ram, taskiga bromsar osv.... men mycket själ.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Glöm aldrig en sak: Teknikfientlighet och nostalgi har följt människan sedan man lämnade trädkronorna eller åtminstone grottorna! Vilket liv det ska ha varit när skjutvapnen kom och en massa bågskyttar talade om tillförlitligheten och den direkta kontakten med sitt vapen. Eller hästskjutsfolket när tåg och bilar kom. Eller den totala frustrationen när man började hänvisa till www i media; det visste ju ALLA att Internet aldrig skulle få någon spridning ;-)
Visst ska man åka gammalt om man trivs med det, bara man inte anför tekniska skäl. Dagens produkter är bättre, mer hållbara och (en bra) ABS bromsar bättre än de bästa.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Ventiljustering var 1000:e mil......:huvet

Vad ligger ventilspelsjusteringsintervallet på moderna hojar på?

Min Super Tenere vars motor är konstruerad i slutet av 80-talet har justering var 4200:e mil, är det så mycket bättre nuförtiden?
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag kör gärna äldre men inte saker som platsar i ett museum!

Haft nyare hojar och äldre men valt att ligga på början av 2000 talet då man får mest hoj för pengarna :)

Min 03:a ger min lika mycket glädje som de nyare modeller jag kört men kostar mindre att köpa och äga.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag har helt enkelt inte råd. Hade jag inte behövt tänka på pengar hade jag haft minst fem olika modeller.
Visst skulle jag kunna prioritera om och köpa det allra nyaste, men skulle vara alldeles för nojig över ta sönder något. Det är illa nog med den jag har idag. Jag vill ha prylar jag kan använda utan att oroa mig för vad det skulle innebära om jag tar sönder dem.

Bortse från ekonomi kan bara de göra som har så mycket pengar att de inte behöver tänka på det :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Någon som uppenbarligen inte har behovet av en sprillans ny hoj.
Någon som inte har råd med en helt ny hoj.
Någon som inte vill ha en helt ny hoj och kan tänka sig ett par mil på den.

:huvet

Tidigare inlägg....
Skillnaden är väl dels så vet du att att hojen är sprillans ny, inga idioter till testpiloter har kört hojen, sen är det alltid roligt med något nytt än jämfört med något äldre motorcykel där slitage finns på ett eller annat sätt. Men sen handlar det ju mycket om vad du föredrar och inte vad jag föredrar, det jag föredrar är kanske något du avskyr?

Finns ingen "vinst" för vinsten är bara något du ser, om du tycker vinsten ligger i en SP1 med en del modifikationer så är ju det, det för dig men för mig så kanske vinsten ligger i att jag sitter på en sprillans ny hoj, eller att jag vet att ingen annan har mixtrat med hojen mer än mig. "Vinsten" här som jag ser det som ligger vad personen har för åsikt och inte vad det kostar.

Rätta mig gärna om jag har fel, ja är inte bitter


Tyckte att dessa tankar var lite udda, ofta kommer de ifrån en själv, alla hojägare är inte idioter till testpiloter och alla hojägare mixtrar inte med sina hojar. Så att köpa begagnad hoj kan många gånger vara en god affär. Själv föredrar jag att göra en ok affär, måste känna för hojen.
Av den anledningen min confusa tanke....... Nu blev jag lite confus, vem ska du sälja din nya hoj till när du ska till och köpa ny igen. Tony

Har köpt 4 nya hojar i mitt liv, de blev gamla direkt för det dök upp något som marknadsfördes som bättre omgående, men frågan var sent 90-tal mot en typ 2013:modell..... just det undrar själv hela tiden, va fan håller jag på med!:confused: Måste vara lite mossig i mina tankar. NY hoj eller 10 eller fler år äldre hoj har väl lite med pengar, tid och kunskap om just hoj att göra. Lite bekvämlighet också. Toyman

När man väl susar fram på landsvägen brukar jag aldrig fundera på vilken hoj jag kör, jag bara njuter utav stunden.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top