Det var inte bättre förr. Det är bättre nu! Gamla hojar VS Nya

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Driftsäkerheten, användarvänligheten och körglädjen hålle rmig kvar vid min gamla hoj. Min nya hoj slår å andra sidan det mest till det jag använder den till inklusive älde hojar.

Äldre hoj = gata
Nyare hoj = bana

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Tycker många moderna hojar och bilar är totalt könlösa, de är så dj-la bra så det ger inget tillbaka. Ungefär som den "perfekta hustrun" som man aldrig grälar eller är oense med - tråkigt och helt utan utmaningar.

Jag har ju tex en LandRover Defender som bil, den läcker olja, saknar värme i hytten, toppar 100, gungar som en pråm. Men den har personlighet! Och ja, jag gillar den!

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
alla dessa elektroniska stjälpmedel som kommer standardmonterade på dagens fordon är inget för mig.
Jag föredrar känslan av förknasare och en lite bråkig hoj. Jag vill gärna känna mig levande när jag kör hoj, inte bara som ett stycke dökött som råkar åka med på ett fordon som rätar ut alla misstag åt mig.
Och det här med ride by wire... verkligen inte min kopp te :3freak

Kalla mig nostalgisk, elitistisk eller whatever. Men att få framföra ett prestandafordon(eller fordon ö.h.t) som t.ex. en sporthoj/supersportbil tycker inte jag är en rättighet, utan ett privelegium förunnat den skara människor som lär sig bemästra fordonen i fråga (och nej, jag inbillar mig verkligen inte att jag är Rossi, eller ens speciellt bra på att spaka hoj, men jag tror knappast att jag kommer lära mig på en elektroniskt assisterad skrevraket).

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Visst är det kul med nya tekniska leksaker, finesser och prestanda, men nöjet försvinner snabbt när man får det levererat på fat. Jag tycker att det är roligare att bygga om och fixa det jag vill ha, som jag vill ha det.

Visst, jag skulle ha råd att ha senast möjliga årsmodell, men jag skulle inte tycka att jag fick körglädje för 100 000 till, plus dyrare försäkring, nästan vara tvingad att lämna in för service pga garanti osv. Då lägger jag hellre dom pengarna på däck, soppa och att använda hojen istället. Sen bor ja så att jag inte har tillgång till ett säkert garage där jag vill ställa en dyr hoj. På ett halvår hanns det med två stöldförsök innan dom snodde min Gixxer. Det drar drastiskt ner lusten att ställa dit något flång nytt :(

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Alla hojar har sin charm. Jag valde min för att jag tyckte den ser bra ut och har hyggligt med knuff i maskineriet samt att den inte kostade en hel förmögenhet. Dessutom har den mycket av den tekniken som även nyare hojar har. Abs mm kom ju trots allt rätt sent på sportisar.

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Den största anledningen till att ja kör en hoj fr. 1997 och inte en från 2013 är att den inte tillverkas längre.. Hade det kommit en TL1000S anno 2014 hade ja nog köpt den.. Tycker dessutom att dom nya plastraketerna är dussinvara.. Ja vänder inte på huvet efter en ny GSXR, precis.. Sen är det väl samma sak med äldre hojar som med bilar.. Man Vill man kunna göra något med dom utan att äga en fullfjädrad verkstad med dator...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ju två hojar, en hyfsat ny Z1000SX 2011 (som jag köpte fabriksny) och en gammal skorvig RD350 (1985)... Jag gillar att köra båda hojarna lika mycket, den totalt väsenskilda upplevelsen mellan dem är väldigt slående, inte så mycket när man byter från den moderna till den gamla, men tvärtom. SXen känns som om den går på räls, är hur stadig som helst och har en helt galet skön effektkurva efter att man kommit från RDn. RDn däremot är en bänglig best som känns som om den går fort så in i helvete redan vid 130-140, något som knappt känns som marschfart på SXen...
Det är härligt att bända runt en liten gammal hoj som nästan spänner emot när man kränger runt den på kurviga vägar som omväxling mot den moderna hojen. Att motorn ligger i bitar på bänken är väl en annan anledning till att jag köpte den, men hade gärna sluppit en kolv som sitter fast i cylindern med hål i toppen... XD
JAja, mekandet har ju sin plats och tid, och det är ju vinter snart och då kommer det byggas iordning.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det verkar som att de flesta i tråden är mer positiva till äldre hojar, så trådskaparens rubrik och första inlägg har kraschat :hihi

Men jag tvivlar på trådskaparens påstående om att dagens mc-motorer lätt kommer att klara 15.000 mil, de kan säkert klara dessa mil den första tiden med korrekt service utförd på verkstad men när de börjar röra sig runt 15-20 år kommer de nog dras med så pass mycket teknikfel att de hellre hamnar på tippen som med dagens platt-tv-apparater. Det blir nog alltför kostsamt och knepigt att fixa dessa hojar och folk kommer att istället tvingas köpa ännu äldre hojar eller helt nya.

Jag är själv inte imponerad av dagens hojar vars svingar kan bli skeva om hojen bara råkar välta på parkeringen, hah det kan man verkligen inte påstå att det är något bra med det :gnissla

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Min första hoj var från -74. Min andra hoj var från -48. Min tredje hoj var från -47. Min fjärde hoj var från -36. Min femte hoj var från -00. Min sjätte hoj var från -04. Min sjunde hoj är från -09. Dom tre senaste har jag köpt nya. Den sista har funkat klockrent trots att jag kört skiten ur den. No. fem och sex hade jag globala problem med trots att dom var nya. Förutom att efterdra bultar, rengöra förgasare och allmänt enkelt underhåll hade jag inga problem alls med gammelhojarna. Det har vunnits världskrig med gamla hojar. Dom är ofta väldigt lättmeckade. Och det sitter inte en mängd sensorer och databoxar på dom som oftare går sönder än det dom ska övervaka. Just nu kör jag som sagt en nyare hoj. Men jag hade INTE haft några problem att skaffa en gammal hoj igen. Och då en från 1950 eller tidigare. Eller en ny Ural. Ungefär samma sak. :)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Å andra sidan tycker trådstartaren att om man inte halvförsäkrar sin hoj så ska man inte ha den för att då snålar man på lagningen osv. Man känner sig riktigt fattig i jämförelse :gnissla

Osar mycket konsument om trådstartaren.

Motorcykel i mina ögon är till för alla, även de som har mindre pengar - det är där gamla hojar oftast kommer in. Till min och andras förtjusning brukar det till och med vara så att en gammal hoj ger mer ha begär än en ny, vilket är underbart för ekonomins skull.

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
tomt i grottan
Har också haft både nytt och gammalt ...

Vad som slår mig mest är att de motorcyklar som jag köpt nya har jag haft inne på recalls, och min speed triple från 04 läckte olja från bromsok........ Man Blir lätt frustrerat om man bor 15-20 mil från mc handlaren och man får köra dit ett par ggr i månaden.....den första tiden :arsele
...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det verkar som att de flesta i tråden är mer positiva till äldre hojar, så trådskaparens rubrik och första inlägg har kraschat :hihi

Men jag tvivlar på trådskaparens påstående om att dagens mc-motorer lätt kommer att klara 15.000 mil, de kan säkert klara dessa mil den första tiden med korrekt service utförd på verkstad men när de börjar röra sig runt 15-20 år kommer de nog dras med så pass mycket teknikfel att de hellre hamnar på tippen som med dagens platt-tv-apparater. Det blir nog alltför kostsamt och knepigt att fixa dessa hojar och folk kommer att istället tvingas köpa ännu äldre hojar eller helt nya.

Jag är själv inte imponerad av dagens hojar vars svingar kan bli skeva om hojen bara råkar välta på parkeringen, hah det kan man verkligen inte påstå att det är något bra med det :gnissla
Det är ju bara ett resultat av att marknaden verkar vilja ha fler och fler finesser, mer och mer elektronik, högre och högre litereffekt och lättare hojar. All elektronik är i sig felkällor, och när effekten ökar och vikten minskar så minskar marginalerna i samma takt, då blir hållbarheten sämre och risken för designmissar blir större.

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Nja..med 150-200 mil / säsong känns det inte motiverat för mig att lägga upp 100-150K på en ny hoj, även om det ibland känns lockande att köpa en helt orörd maskin. En ny hoj blir bara sämre, en gammal hoj kan man förbättra. Det känns roligt när man har ett genuint motorintresse.

Men den dagen jag kan lägga ett par tusen mil per säsong på mc kanske jag tänker annorlunda.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Köper bara äldre och äldre maskiner, diggar allt i kategorin retro/vintage/klassiker och allt som är satt en personlig prägel på, hotrodding är det ballaste jag vet både när det gäller bilar och motorcyklar.

"Hojbyggen" är den överlägset intressantaste forumdelen här. Så många grymma café racers, bobbers, muskelhojar, turbobyggen mm som finns där! Underbart, keep rockin!!

Finns inget som har kommit de senaste 10 åren som jag är det minsta intresserad av, totalt könlöst.

Tycker mitt senaste fynd, en GSX750ET -81 för 3000 spänn är ungefär 14,3 ggr ballare än nån enda nyhet jag sett på den här sidan 2000-talet.

Vässar min Bandit -97 för 20 lax i vinter, finns inte en enda modern nakenhoj jag skulle byta den mot.

Skulle inte byta min TLR mot den senaste gixxern.

ALLT handlar om känsla. Att köra, bygga, äga, riva, bygga om. Motorcykelkultur, själ.

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Jo jag saknar ofta min CB500Four 72á som jag sålde för inköp av allvädershoj. Den lät som en motorcykel ska göra, den luktade lite bensin och olja och den hade 40 års patina. Hoppas den har det bra i sitt nya hem. :(

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det är min hoj.
Jag har byggt upp den från skrot och kan varje del utan och innan.
Sen är det alltid en bonus när andra provar och undrar hur sjutton jag kan åka snabbt med den.

Jag skulle gärna haft en Augusta F3 och en 1290 superduke och en osv.
Jag skulle vilja ha en gammal bobber med och en custom med Revtech motor, kort ram och lååååång gaffel.
Men jag trivs bra på min "gamle"
Den är billig och min.
Inte bankens.

Last edited:

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Hoj
Jättegammal R6
Trådskaparen har förvisso rätt i att nyare hojar på många sätt är bättre, men det är ingen självklarhet att man ska skaffa en.

Jag har en gammal R6:a från 2001, ett banvrak med dubbla hjulpar, extratankar och kåpor. Ingen fin finish och definitivt inget för putsputten. Men jag använder den i stort sett uteslutande till bandagar, inträffar en malör innebär inte en extra repa någon katastrof.
Dock, den har ett bra chassi, stark motor och bra bromsar (som jag just rengjort kolvarna på så att de fungerar synkront och med minimal friktion). Mekar gör jag således själv, det mesta är lättskruvat och jag lägger minimalt med kostnader där. Och tid, tänk så mycket tid det tar att få hojen till och från verkstaden för service och garantiåtgärder.
Totalt sett har hojen kostat under 25´ och är mycket underhållande att köra. Det som begränsar är piloten.
Min årsmodell av R6 fick lyriska omdömen i alla tester, den är inte sämre idag även om nyare hojar är ännu bättre.

En ny rejshoj/raket är förvisso ännu mer lättkörd och visst skulle jag ha råd - men jag har ingen lust i dagsläget. Så jag är definitivt inget föredöme i dagens konsumtionsinriktade ekonomi.

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det är ju bara ett resultat av att marknaden verkar vilja ha fler och fler finesser, mer och mer elektronik, högre och högre litereffekt och lättare hojar. All elektronik är i sig felkällor, och när effekten ökar och vikten minskar så minskar marginalerna i samma takt, då blir hållbarheten sämre och risken för designmissar blir större.

Sant men man kan fråga sig om kunderna verkligen efterfrågar all teknik som erbjuds exempelvis antispinn och kommande antisladd-system på motorcyklar? ABS-hysterin är också ett sådant fall, varför efterfrågade inte kunderna detta när ABS började bli alltmer förekommande på bilar runt sekelskiftet?

Jag menar att kunderna efterfrågar inte teknik som tillverkarna inte erbjuder förens någon av de större (och mer trendsättande) tillverkarna börjar erbjuda just den tekniken och detta skapar då en konstgjord teknikefterfrågan.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Den enda nya teknik jag saknar på min hoj är väl ABS och kanske också katalysator lite grann för miljösamvetet. Växelindikator hade varit rätt smutt men det är ju inte standard nu heller och går dessutom att eftermontera.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping