Det var inte bättre förr. Det är bättre nu! Gamla hojar VS Nya

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sant men man kan fråga sig om kunderna verkligen efterfrågar all teknik som erbjuds exempelvis antispinn och kommande antisladd-system på motorcyklar? ABS-hysterin är också ett sådant fall, varför efterfrågade inte kunderna detta när ABS började bli alltmer förekommande på bilar runt sekelskiftet?

Jag anser att ABS är betydligt viktigare på MC än på bil.
Eftersom jag kommer ihåg de första systemen som kom, så vill jag påstå att både cyklarna och systemen behövde några års utveckling innan de passade ihop...

Övrig teknik undviker jag.
Tycker att det märks ganska tydligt på bilsidan att stabilitetssystemen används för att bygga dåliga bilar som sedan rättas till med elektronik.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är jag väl kanske OT eftersom den nyaste hojen i garaget köpte jag ny för 13 år sedan men för mig finns det inte så mycket nytt som ger mig ståpäls...

De nya är så bra och har så många hästar att det inte är särskilt svårt att köra fort. Men en sporthoj från 60-talet kräver rätt kurvteknik. Försök att ändra spår mitt i en kurva och du får stora problem. Måste du dessutom bromsa mer än nödvändigt har du också förlorat utgångshastighet ur kurvan som är svårt att ta igen utan 180 - 200 hästar tillgodo.

Att jag kan skruva med gammalt utan att köpa en massa ny, dyr teknik gör det inte sämre heller.

Eftersom jag inte tävlar gör det inget att jag inte har den snabbaste hojen med 180+ hästar heller...

But then again I´m an Old Badger!:lol
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hmm?

Äldre hojar kräver special verktyg dom med även om just kanske Pc/dator biten inte är ett måste. Ska du renovera en motor så ser den i princip likadan ut inuti 81 som den gör idag.

Så jag håller inte riktigt med dig!

Äldre motorcyklar kan man meka med själv, i garaget, utan specialverktyg.
Å andra sidan MÅSTE man meka mycket mer med dem; serviceintervallen är kortare och de flesta går sönder oftare.
Sedan tycker jag att det bara är skoj att det finns bågar för alla smaker och mångas plånböcker.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
916/996 är de snyggaste hojarna som har byggt och känns underbara att köra, förutom när vägen är ojämn, då håller man på att packa ihop ryggraden och pungen.

Låter gött också.

998an är inte lika snygg, fula sidokåpor.

KTMen har jag mest för att den har kostat mig såpass mycket så det inte är lönt att sälja den, men är det nån som vill köpa den är de välkomna att göra det, då jag inte använder den speciellt mycket, kanske 3-4ggr om året... Rätt rolig att köra och så men tråkigt att byta olja stup i ett.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Hmm?

Äldre hojar kräver special verktyg dom med även om just kanske Pc/dator biten inte är ett måste. Ska du renovera en motor så ser den i princip likadan ut inuti 81 som den gör idag.

Så jag håller inte riktigt med dig!

Vad var det Stenmark sa: De int lönt.....
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Det dära att nya hojjar e bättre en gamla, njaa enligt mig.. har själv 3 hojar som har några år imellan sig.

Kanske inte så jättebra jämförelse mellan en daytona å 636 då de båda fanns ute vid samma tid men drar ändå en lite jämförelse då de allra flesta hojarna som jag kört nu känns som daytonan.

Det jag märk på mellan en 636 å daytonan är att sittställningen har blivit mer aggressiv men ändå utan att va för påfrestande. jag sitter högre upp på daytonan mer framåtlutad och mer utsatt för vinden då kåporna är mindre. benvinkeln är lite behagligare då man sitter högre upp som sagt å fotpinnarna sitter nog lite längre bak då jag inte får några problem med knäna som på kawwan efter en stund. känns mer ihopkuren med bena på kawwan. Ju nyare hoj destå kortare avstånd till styret oxå, iaf enligt mig så slipper jag sträcka mig efter styret på de nya hojarna.

Sen vilken som svänger bättre eller vilken som e snabbast e nog lite skit samma då typ samma skit fast i fräschare förpackning enligt mig.
 
Last edited:

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
FAscinerande tråd om hur vi tänker runt äldre/ nyare motorcyklar. Alla har sina favvohojar oavsett man har råd till eller ej men roligare äga nåt som man gillar att köra och slipper ruinera sig på när det kommer till kritan..
Såhär inför juletider skulle jag önska att fler hojägare antecknade sina förehavanden på sina motorcyklar så nästkommande ägare får ta del av hojens historik vad gäller rep/service/puts/bling och sånt som inte noteras i servicehäftet. Enstaka kvitton på filter/oljebyte kan väl vara intressant men förtäljer inte vad som hänt däremellan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag anser att ABS är betydligt viktigare på MC än på bil.
Eftersom jag kommer ihåg de första systemen som kom, så vill jag påstå att både cyklarna och systemen behövde några års utveckling innan de passade ihop...

Övrig teknik undviker jag.
Tycker att det märks ganska tydligt på bilsidan att stabilitetssystemen används för att bygga dåliga bilar som sedan rättas till med elektronik.

Nej. Det är klart att det finns en del exempel på där man byggt bilar med elektronik för att rätta till att man i grunden har en dålig bil. Det tydligaste exemplet var väl Mercedes med sin "Vältklasse". Jeep har väl släppt någon dom senaste åren som inte direkt briljerade i älgtestet heller.

Men mycket av det handlar ju i grunden om hur fordonstillverkaren tänkt när man implementerat systemen.
Har fordonstillverkaren sett till att konstruera en bil som är bra i grunden och sedan lagt på systemen för att "rätta till" när man kommer alltför långt utanför gränserna så kommer ju elektroniken inte att göra något förrän du hamnar i ett läge där du riskerar att tappa kontrollen.

ABS är ju ganska bra på det på både motorcyklar och bilar. Den går ju inte in förrän man börjar låsa hjulen dvs det är inte förrän dom verkligen behövs och gör nytta som dom griper in.
I fallet med antispin och antisladd så finns det gott om exempel på bilar där dom griper in för tidigt och för hårt.
På ett tidigare jobb så hade vi en Ford Focus som tjänstebil och den antispinnen grep in så tidigt att det nästan inte gick att accelerera på motorvägspåfarter när det var lite dåligt väglag. Så man var tvungen att stänga av den för att bilen skulle gå att köra. Klart dåligt.

Min nuvarande bil (en Subaru) så verkar antispin och antisladd bara gripa in när det börjar bära iväg. Olika mycket beroende på vilket läge jag ställt bilen i. I standardläget så släpper den iväg bilen lite men går in relativt tidigt. I Sport Sharp så släpper den iväg mig ganska långt innan den bestämmer att det blir för mycket. Men det går också att slå av det helt och hållet om jag vill slippa elektroniken. Dock skulle jag säga att det gör bilen lite oberäknelig eftersom den har automatlåda och om man ligger nära gränsen för greppet så blir en spontan nedväxling kombinerat med 260 hk att det släpper ganska rejält. Så ska man köra den utan antisladd och antispinn så vill det till att man också valt manuellt läge på växellådan där man själv bestämmer över växlingarna. Annars kommer den ofelbart att växla ner och bestämt dra loss samtliga fyra hjul samtidigt.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Och för den som är lite osäker om det kanske var bättre förr ändå....
kan jag föreslå boken
1793
av
Niklas Natt och dag
https://www.akademibokhandeln.se/bok/1793/9789175038209/

Mysdeckare !? :D

Den är ju hemsk!

Hemskt välskriven
Hemskt svår att sluta läsa
Hemsk historia
Hemskt bra

Det jag skulle velat ha är en karta över de platser de beskriver med sina gamla namn, så man kunde orientera sig jämfört med det moderna Stockholm.

Klart läsvärd!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Den enda nya teknik jag saknar på min hoj är väl ABS och kanske också katalysator lite grann för miljösamvetet. ""Växelindikator"" hade varit rätt smutt men det är ju inte standard nu heller och går dessutom att eftermontera."


VAA!?
Är inte "Växelindikator" standard på nyare hojar...?

Till och med på min "CB 650SC från 1980-talet är det original monterat!
Även "Hydrauliska ventillyftare" är standard i motorn!

/KentW
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Kolla på t.ex. en Norton från 1935. Har växelindikator och garanterat låsningsfria bromsar. På en sån har man en nära döden upplevelse i 80 km/t. Precis som Trafikverket tycker om hastighet.
Men dagens hojar är nog bättre ändå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta hojar med växelspak på tanken har indikator. :fakta


Buy quality, cry once
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Visst är väl den mesta utveckling av godo även om det som i Kent Ws exempel tycks stannat upp eller rentav backat ibland... :lol

Ingen av hojarna jag äger har något elektroniskt körhjälpmedel, saknar jag det?
Näe, alltså, de som kört "några" år har ju fått lära sej leva utan,.
Om hojen redan har det så är det ok men...

Blir lite intressant när t,ex Yamaha lanserade R1M med IMU och sånt där man utlovar snabbare varv på bana... ja, eller iaf enklare...
De går att vägregga, undrar hur Trafikverket gillade den vinklingen? :D

Ska vi snacka nollvision så tycker iaf jag det blir lite känsligt när hjälpmedel kan få medelmåttor att köra ännu snabbare..
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Apropå modern teknik - hur många 90-talshojar har inte tank/bränslemätare då? Inte mina från -98 iallafall...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Apropå modern teknik - hur många 90-talshojar har inte tank/bränslemätare då? Inte mina från -98 iallafall...
Det har inte R1 från -07 heller, en lampa som tänds när knappt 4L återstår och en km-räknare som poppar upp samtidigt...
Utveckling eller inveckling? hehe
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det har inte R1 från -07 heller, en lampa som tänds när knappt 4L återstår och en km-räknare som poppar upp samtidigt...
Utveckling eller inveckling? hehe

- Fast den har ju digital instrumentering. Rena rymdåldern!
Mina hojar varnar för bränslebrist genom att plötsligt sluta dra och rulla in till vägkanten.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
- Fast den har ju digital instrumentering. Rena rymdåldern!
Mina hojar varnar för bränslebrist genom att plötsligt sluta dra och rulla in till vägkanten.
Hahaha, så där gör XTna också fast teneren har 29L tankvolym så det har inte hänt.... någonsin :D
Tycker iaf det är lite torftigt att inte ha mätare på en 2007a.
"Lillebror" FZ1 har tankmätare så det är säkert inte att beteckna som sportigt nog :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
FAscinerande tråd om hur vi tänker runt äldre/ nyare motorcyklar. Alla har sina favvohojar oavsett man har råd till eller ej men roligare äga nåt som man gillar att köra och slipper ruinera sig på när det kommer till kritan..
Såhär inför juletider skulle jag önska att fler hojägare antecknade sina förehavanden på sina motorcyklar så nästkommande ägare får ta del av hojens historik vad gäller rep/service/puts/bling och sånt som inte noteras i servicehäftet. Enstaka kvitton på filter/oljebyte kan väl vara intressant men förtäljer inte vad som hänt däremellan.

Jag är en sån, som dokumenterar det mesta jag gör med hojen (ny eller gammal) på ett eller annat sätt. Sitter väl inte med Excelark direkt, men skriver på kvittona vad som gjorts och sätter i pärm.

Men det är pärlor för svin. Det är få som är intresserade när jag ska sälja. Priset priset priset och milen milen milen är det som gäller, och ja att hojen inte är lagd, vilket enbart kontrolleras med frågan.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top