Jag anser att ABS är betydligt viktigare på MC än på bil.
Eftersom jag kommer ihåg de första systemen som kom, så vill jag påstå att både cyklarna och systemen behövde några års utveckling innan de passade ihop...
Övrig teknik undviker jag.
Tycker att det märks ganska tydligt på bilsidan att stabilitetssystemen används för att bygga dåliga bilar som sedan rättas till med elektronik.
Nej. Det är klart att det finns en del exempel på där man byggt bilar med elektronik för att rätta till att man i grunden har en dålig bil. Det tydligaste exemplet var väl Mercedes med sin "Vältklasse". Jeep har väl släppt någon dom senaste åren som inte direkt briljerade i älgtestet heller.
Men mycket av det handlar ju i grunden om hur fordonstillverkaren tänkt när man implementerat systemen.
Har fordonstillverkaren sett till att konstruera en bil som är bra i grunden och sedan lagt på systemen för att "rätta till" när man kommer alltför långt utanför gränserna så kommer ju elektroniken inte att göra något förrän du hamnar i ett läge där du riskerar att tappa kontrollen.
ABS är ju ganska bra på det på både motorcyklar och bilar. Den går ju inte in förrän man börjar låsa hjulen dvs det är inte förrän dom verkligen behövs och gör nytta som dom griper in.
I fallet med antispin och antisladd så finns det gott om exempel på bilar där dom griper in för tidigt och för hårt.
På ett tidigare jobb så hade vi en Ford Focus som tjänstebil och den antispinnen grep in så tidigt att det nästan inte gick att accelerera på motorvägspåfarter när det var lite dåligt väglag. Så man var tvungen att stänga av den för att bilen skulle gå att köra. Klart dåligt.
Min nuvarande bil (en Subaru) så verkar antispin och antisladd bara gripa in när det börjar bära iväg. Olika mycket beroende på vilket läge jag ställt bilen i. I standardläget så släpper den iväg bilen lite men går in relativt tidigt. I Sport Sharp så släpper den iväg mig ganska långt innan den bestämmer att det blir för mycket. Men det går också att slå av det helt och hållet om jag vill slippa elektroniken. Dock skulle jag säga att det gör bilen lite oberäknelig eftersom den har automatlåda och om man ligger nära gränsen för greppet så blir en spontan nedväxling kombinerat med 260 hk att det släpper ganska rejält. Så ska man köra den utan antisladd och antispinn så vill det till att man också valt manuellt läge på växellådan där man själv bestämmer över växlingarna. Annars kommer den ofelbart att växla ner och bestämt dra loss samtliga fyra hjul samtidigt.