Detecht- svenskarnas MC-app med integrerad olycksdetektion

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
......

Men är man helt ointresserad av att använda GPS-navigering och extremt paranoid över att bli spårad och inte vill dela med sig av data så är man ju så klart inte i målgruppen, och bör nog förvara mobiltelefonen nergrävd i en plåtburk och bara gräva upp i extrema nödfall.
Nja man behöver ju inte använda någon av spionmobilerna !
Det finns ju andra ej "Amerikanska så kallade gratis" mobiler. (Gratis = Du betalar med ditt liv #)
Använder själv Nokia N9.

Har själv, nja noga räknat min särbo upptäckte hon var avlyssnad. Allt hon sa till mig i mobiltelefonen skrevs ut på Androidplattan hon surfade på ....
eller
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hon hade nog bara aktiverat diktafonfunktionen. Har själv skojat med folk på möten med den.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag har inte upplevt att den guideat mig så galet som den gjort med Klubba, men så har jag ju å andra sidan bara kört 2 st 40-milarundor med den, som var väl förplanerade, så jag har inte så många rutter att falla tillbaka på som grund för att säga att det navigerar bra.

Hade Google maps haft funktionaliteten att välja snabbaste, lite kurvigare utan motorväg samt jättekurvigt, men alltid asfalterat, samt kunnat skapa rundturer med önskad längd snabbt och enkelt så hade jag lätt nöjt mig med Google maps.

En sak är definitivt säker, efter mitt gratisår med premium på Detech tack vare Svedea, så kommer jag inte betala för appen iaf. Återstår att se om jag kommer använda gratisvarianten eller ej, det får kommande turers funktionalitet hos appen utvisa. :)

TS verkar inte varit inne här sen 2020, så mina förhoppningar om att han dyker upp är ganska små, men kanske råkar han få nys om att jag nämnde forumet i min utvärdering och tittar in.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Hon hade nog bara aktiverat diktafonfunktionen. Har själv skojat med folk på möten med den.
Jag tänker det med, hade hon plattan i närheten så var det nog plattan som lyssnade och skrev ut, inte att det gick via mobilsamtalet.

Jag vet inte vad det är som säger att Nokias mobiler inte lyssnar av dig lika mycket? Jag menar, HMD som gör Nokias mobiler har väl ett partnerskap med Google, så jag tror alla mobiltelefoner är lika illa, mer eller mindre. Allt med en mikrofon kan ju avlyssna dig utan att du vet om det, smarta högtalare, mobiler, tv-fjärrkontroller med inbyggd röststyrning osv. Att vara rädd för att bli avlyssnad är nog bara ett recept för onödig ångest. Vill de lyssna på mig får de göra det, inte fan får de ut nåt intressant från det.

Men, var och en gör såklart det som de tycker är bäst och känns bäst. :)
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag har inte heller upplevt att Detecht guidat mig fel. Köpte ett abbonemang för ett par år sen och körde med den i ett år. Enda strulet var att vid ett tillfälle när jag hade guidning på så försvann mobiltäckningen ett kort tag. Då slutade appen att navigera och det funkade inte när mobiltäckningen kom tillbaka heller. Jag felanmälde detta till Detecht men det kan lika gärna ha varit ett tillfälligt fel som kanske aldrig mer skulle uppkomma. I övrigt fungerade Detecht precis som väntat. Jag behövde dock aldrig utnyttja den automatiska funktione för larmsamtal. Har bytt till Calimoto istället eftersom jag gillar att alla vägar man hittills kört med appen är markerade på kartan. :)

Det enda jag saknar i en gps-app är möjligheten att lägga in flera destinationer i samma rutt så att man blir informerad om att man är framme vid resp. destination. Har missat flera stopp på grund av det när man kör på vägar man inte varit på innan och där det inte är helt uppenbart att man är framme vid del-destinationen. Det går ju att lägga in via-punkter men då får man ju ingen information om när man når resp. ställe.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag har inte upplevt att den guideat mig så galet som den gjort med Klubba, men så har jag ju å andra sidan bara kört 2 st 40-milarundor med den, som var väl förplanerade, så jag har inte så många rutter att falla tillbaka på som grund för att säga att det navigerar bra.

Ja den guidar verkligen helt galet för mig, använder iPhone om det gör någon skillnad.

Har efter mer testande dock upptäckt att det verkar fungera att följa rutter som andra delat, och jag kan göra rutter i Scenic och sen exportera, och importera i Detecht och då fungerar det.

Men rutter jag gör själv i Detecht fungerar inte alls och blir helt knasiga, och sen följer den inte rutten ändå. Känns verkligen som en bugg... men en 5 år gammal app borde vara bättre än så.

Scenic känns som en över lag bättre mycket mer polerad app, mycket enklare att göra rutter som man vill i med både "via" för att forma rutten och "via stop" där man t'ex tänkt stanna och äta.

Det perfekta hade ju varit GPS navigeringen och "power planner" från Scenic, ihop med sociala funktionerna som se sina kompisar live och dela rutter, samt crash detect från detecht.


För tillfället kommer jag nog göra rutter i Scenic och exportera till Detecht, då jag ju har gratis premium via Svedea. Annars hade jag helt enkelt bytt till Scenic rakt av
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Ja den guidar verkligen helt galet för mig, använder iPhone om det gör någon skillnad.

Har efter mer testande dock upptäckt att det verkar fungera att följa rutter som andra delat, och jag kan göra rutter i Scenic och sen exportera, och importera i Detecht och då fungerar det.

Men rutter jag gör själv i Detecht fungerar inte alls och blir helt knasiga, och sen följer den inte rutten ändå. Känns verkligen som en bugg... men en 5 år gammal app borde vara bättre än så.

Scenic känns som en över lag bättre mycket mer polerad app, mycket enklare att göra rutter som man vill i med både "via" för att forma rutten och "via stop" där man t'ex tänkt stanna och äta.

Det perfekta hade ju varit GPS navigeringen och "power planner" från Scenic, ihop med sociala funktionerna som se sina kompisar live och dela rutter, samt crash detect från detecht.


För tillfället kommer jag nog göra rutter i Scenic och exportera till Detecht, då jag ju har gratis premium via Svedea. Annars hade jag helt enkelt bytt till Scenic rakt av
Scenic har jag inte testat, det får jag titta in i lite med. Verkar ju dock inte vara släppt till Android ännu.. Jag kör på Android och har testat att göra rutter i den men även genom att logga in via datorn och skapat rutter, verkar funka för mig på båda de sätten. Men som sagt, bara 2 av de kanske 4 rutter jag testat att göra, som jag sen kört.

Sen gillar jag möjligheten att kunna dela live-position med frugan, som när jag åkte hem de 40 milen i söndags, då kunde jag (om jag velat, nu gjorde jag inte det) delat min position så hon hade koll på hur nära hemma jag var (så lunchen kunde förberedas i rättan tid, eller så hon vet om jag hinner hem innan det är dags att börja skjutsa barn till olika träningar osv). Däremot verkar frugan inte bry sig alls om den möjligheten, så även om jag gillar den funktionen så har jag fan ingen nytta av den.. :D

I Detecht saknar jag nog mest möjligheten att under en tur kunna lägga till stopp, tex matställe, bensinmack osv, för det är ju inte alltid man kan planera exakt vart man är vilken tid osv, utan jag vill kunna lägga till det under resans gång när jag börjar känna mig hungrig, eller tanken närmar sig tom.

Men ja, en 5 år gammal app borde vara mer välslipad, den känns snarare som hyfsat nysläppt. Calimoto verkar vara rätt bra med, men där är gratisvarianten begränsad till ett geografiskt område kring hemtrakterna. Nu får jag tex Skåne, Halland, Blekinge och större delen av Småland tillgänglig, så för alla mina nöjesrundturer på nån timme eller två-tre-fyra så räcker den. Men ska man ta en längre helgtripp räcker den appen inte till utan att man betalar för den. I den appen är det även enkelt att med ett par knapptryck lägga till närmsta bensinmack, eller hitta lämplig bensinmack, mat och dryck, "biker stops" (som ska vara nån typ av sevärdhet eller så). Så den verkar oxå bra. Jag har dock inte hunnit köra mer än en liten runda med den och hade då mobilen i fickan och appen kraschade plötsligt så jag fick inga fler vägvisningar. Men det kan ha varit kopplat till batteri-inställningar i min mobil. Ska försöka testa den appen lite mer med.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Scenic har jag inte testat, det får jag titta in i lite med. Verkar ju dock inte vara släppt till Android ännu.. Jag kör på Android och har testat att göra rutter i den men även genom att logga in via datorn och skapat rutter, verkar funka för mig på båda de sätten. Men som sagt, bara 2 av de kanske 4 rutter jag testat att göra, som jag sen kört.

Sen gillar jag möjligheten att kunna dela live-position med frugan, som när jag åkte hem de 40 milen i söndags, då kunde jag (om jag velat, nu gjorde jag inte det) delat min position så hon hade koll på hur nära hemma jag var (så lunchen kunde förberedas i rättan tid, eller så hon vet om jag hinner hem innan det är dags att börja skjutsa barn till olika träningar osv). Däremot verkar frugan inte bry sig alls om den möjligheten, så även om jag gillar den funktionen så har jag fan ingen nytta av den.. :D
Jag har Android och gör mina rutter på Kurviger.de, sedan har jag Kurviger i telefonen för vägledning. Från Kurviger.de går det att spara rutten i olika format. När jag och kompisen ska köra ihop skickar jag filen som .gpx som han kan öppna i Scenic.

När det gäller att dela live position använder jag Glympse, frugan är jättenöjd med att kunna ha koll på vart jag är. Av någon anledning har jag stängt av funktionen att visa aktuell hastighet :rolleyes:

1685614356233.png
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har Android och gör mina rutter på Kurviger.de, sedan har jag Kurviger i telefonen för vägledning. Från Kurviger.de går det att spara rutten i olika format. När jag och kompisen ska köra ihop skickar jag filen som .gpx som han kan öppna i Scenic.

När det gäller att dela live position använder jag Glympse, frugan är jättenöjd med att kunna ha koll på vart jag är. Av någon anledning har jag stängt av funktionen att visa aktuell hastighet :rolleyes:

View attachment 484864
Kurviger är verkligen riktigt bra, jag gör numera mina rutter där och exporterar dem till min BMW/Garmin navi.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kurviger är precis lika knasig som Detecht för mig, prova t'ex göra en rutt från Gånghester till Dalsjöfors, den är helt ologisk

Väljer man motorvägssymbolen "fastest route" så svänger den av huvudgatan och in på håliga grusvägar för att sen åka tillbaks till samma väg man var på.
De andra alternativen är också knepigaScreenshot 2023-06-01 151919.png

Dessutom ganska fin u-sväng mitt på en 70-väg....


Screenshot 2023-06-01 152234.png
Här ska man alltså istället för att bara fortsätta rakt fram göra en u-sväng över heldraget, för att sen svänga höger i i ett litet villaområde och sen ut på gamla grusvägar för att köra ut på denna väg igen 50 meter längre fram..... Om man väljer "snabbaste väg"
 
Last edited:

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Kurviger är precis lika knasig som Detecht för mig, prova t'ex göra en rutt från Gånghester till Dalsjöfors, den är helt ologisk

Väljer man motorvägssymbolen "fastest route" så svänger den av huvudgatan och in på håliga grusvägar för att sen åka tillbaks till samma väg man var på.
De andra alternativen är också knepigaView attachment 484869

Dessutom ganska fin u-sväng mitt på en 70-väg....


View attachment 484870
Här ska man alltså istället för att bara fortsätta rakt fram göra en u-sväng över heldraget, för att sen svänga höger i i ett litet villaområde och sen ut på gamla grusvägar för att köra ut på denna väg igen 50 meter längre fram..... Om man väljer "snabbaste väg"
Jo, jag håller med dig att man kan få knepiga rutter som förslag. Därför gör jag rutten på datorn då det är enkelt att med höger klick lägga in "shaping point" och forma rutten så som jag vill ha den.

Som sträckan Växjö-Barsebäck som jag ska köra imorgon. På grund av tidsbrist kan jag inte bara köra inspirerade vägar hela vägen, utan jag väljer att köra 23:an till Liatorp innan jag tar gamla vägen genom Älmhult och från Osby kör jag enligt Kurviger förslag. Så sifferbubblorna är "shaping point" som jag har lagt in manuellt.

1685626777363.png
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jo, jag håller med dig att man kan få knepiga rutter som förslag. Därför gör jag rutten på datorn då det är enkelt att med höger klick lägga in "shaping point" och forma rutten så som jag vill ha den.

Som sträckan Växjö-Barsebäck som jag ska köra imorgon. På grund av tidsbrist kan jag inte bara köra inspirerade vägar hela vägen, utan jag väljer att köra 23:an till Liatorp innan jag tar gamla vägen genom Älmhult och från Osby kör jag enligt Kurviger förslag. Så sifferbubblorna är "shaping point" som jag har lagt in manuellt.

View attachment 484871
Fungerar inte för mig i.a.f
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alla i den här tråden som är oroliga för sin integritet vid användning av Detecht.

Jag är mindre orolig för att Apple eller Google ska sälja min data willy-nilly till försäkringsbolag än en apputvecklare som sitter i ett företagshotell i Göteborg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hon hade nog bara aktiverat diktafonfunktionen. Har själv skojat med folk på möten med den.
Diktafonfunlktionen är väl bara att utskriften aktiveras ?
Avlyssningen är väl alltid igång när det finns kapacitet ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilken tur att rutinen är att lämna mobilerna i ett skåp annorstädes när något viktigt skall avhandlas.

Ett tips: är man på tex ett hotellrum så lägger man mobilerna på handfatet i badrummet och slår på kranen… sedan kan man prata lite lagom på rummet (om man nu inte har superhemliga saker att prata om).
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Nej då, den är igång när du minst anar det :)

Frågan är vad det spelar för roll att de lyssnar. Du får reklam baserat på vad du pratar om, men är det sämre än att få reklam man inte bryr sig ett skit om? Mest irriterande är väl när man köpt nåt och sen är sidor fyllda med reklam om den varan, helt i onödan eftersom man redan handlat. Eller missar jag någon superstor nackdel?

Men jag ser faktiskt inte problemet med att mobilen lyssnar? Vad kan hända? Det är ju inte så att någon människa någonsin kommer sitta och lyssna på det du sagt för att kunna reta dig för det sen?

Men som sagt, vill man anstränga sig för att komma undan från det så är det såklart fritt fram, jag använder istället de funktioner som gör livet lite enklare, trots att dessa obevekligen bidrar till att jag är avlyssnad nästan hela tiden när jag är hemma.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top