Dieseltråden.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Min A5 3.0TDI går fortfarande bra. Har Dieseltrimbox o bilen går bra måste jag säga. Ibland vill jag fundera på en 500hk bil, men gasar jag bara lite extra så går A5an riktigt bra både rakt fram och i svängarna på 285 sulorna.

Funderar dock på att byta ut sista biten av avgassystemet för att få lite mer motorljud från V6an. Någon här som jobbar inom "bygga avgassystemesbranschen"? :D

Öppna upp luftburken så man hör turboljudet! Det är skönt som fan när det fräster på.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Efter att ha bankat huvet i växellådsbalken av okunskap i ett halvår över varför forden gått så konstigt har Jag nu blivit en hel del kunskaper om 7.3:an rikare!

Då Jag varit helt säker på att det varit något fel på styrboxen till dieselpumpen så har jag först fått reda på att den inte ens har nån vanlig pump:näsblod och att motorn är bättre konstruerad än jag hittills trott :)
Utveckla.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Öppna upp luftburken så man hör turboljudet! Det är skönt som fan när det fräster på.
Det är ju inte så enkelt o "öppna luftburken" längre på nyare bilar. De är liksom integrerade och del av bilen / motorutrymmet ofta. Och jag moddar inte med glädje en bil för 500kkr med täljkniv. :hihi

Nu sitter dock ett par nya slutburkar på (Milltek, från eh... tuningchip.se). Å tack till sportbike för installationshjälpen.

Bilen låter lite fräckare nu under acceleration, annars relativt oförändrat. Som jag önskade :)

Nu ska jag bara hitta ytterligare 200hk.... vart gör man det? :D
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Det var helt enkelt för lite olja i den:näsblod "dieselpumpen" funkar så att det går en slinga med hydraltryck runt till alla spridarna som håller ett tryck på flera hundra bar konstant. Varje spridare har sin egen kolv rakt på spridaren vilken släpper och trycker in dieseln medelst elektromagnet.

Det knepiga är att hydralsystemet går på motoroljan!! När det är för låg oljenivå blir det tryckfall och den börjar gå dåligt. Det bra är att det är konstruerat så att smörjningen påverkas långt efter att det blivit sånt pass tryckfall att billen inte går att köra vilket gör att det inte går att paja motorn pga för lite olja.

Det går 14 lite i skiten!

Nu ska jag bara hitta ytterligare 200hk.... vart gör man det? :D

Hmm har du chippat den så vet jag inte. På stordieslarna byter man spridare och i värsta fall turbon sen ställer man bara på dieseln medelst chippning.

Håller låtan för 200 hk till? Den lär väl röra på sig rätt bra nu som det är va?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det var helt enkelt för lite olja i den:näsblod "dieselpumpen" funkar så att det går en slinga med hydraltryck runt till alla spridarna som håller ett tryck på flera hundra bar konstant. Varje spridare har sin egen kolv rakt på spridaren vilken släpper och trycker in dieseln medelst elektromagnet.

Det knepiga är att hydralsystemet går på motoroljan!! När det är för låg oljenivå blir det tryckfall och den börjar gå dåligt. Det bra är att det är konstruerat så att smörjningen påverkas långt efter att det blivit sånt pass tryckfall att billen inte kor att köra vilket gör att det inte går att paja motorn pga för lite olja.

Det går 14 lite i skiten!
Sedär.



Hmm har du chippat den så vet jag inte. På stordieslarna byter man spridare och i värsta fall turbon sen ställer man bara på dieseln medelst chippning.

Håller låtan för 200 hk till? Den lär väl röra på sig rätt bra nu som det är va?
Sedär.
Smidig konstruktion.
Ingen pump.
Bara magnetventiler.
Antar jag.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hmm har du chippat den så vet jag inte. På stordieslarna byter man spridare och i värsta fall turbon sen ställer man bara på dieseln medelst chippning.

Håller låtan för 200 hk till? Den lär väl röra på sig rätt bra nu som det är va?

Nån vacker dag kanske det kommer nått superchip-trim.

Växellådan är otroligt kortväxlad, iaf 1an och 2an. 2an går inte ens till 100... därav svårare att göra 0-100 tider. Skulle 1an eller 2an räcka till en bit över 100+ så skulle nog denna bil göra 0-100 på under 5 sek.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nån vacker dag kanske det kommer nått superchip-trim.

Växellådan är otroligt kortväxlad, iaf 1an och 2an. 2an går inte ens till 100... därav svårare att göra 0-100 tider. Skulle 1an eller 2an räcka till en bit över 100+ så skulle nog denna bil göra 0-100 på under 5 sek.

Tufft! och det är då finessen med dieselmotorn kommer fram när man du kan göra samma sak med bilen fulla av illamående människor:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nån vacker dag kanske det kommer nått superchip-trim.

Växellådan är otroligt kortväxlad, iaf 1an och 2an. 2an går inte ens till 100... därav svårare att göra 0-100 tider. Skulle 1an eller 2an räcka till en bit över 100+ så skulle nog denna bil göra 0-100 på under 5 sek.
Ökat laddtryck ger mer luft i cylindern.
Mer luft ger möjlighet att bränna mer diesel.
Mer diesel innebär mer energi.
Några superchip behövs knappt.
Väck turbon genom att låta motorn arbeta mot broms.
Starta på trean.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
va fisigt tryck det är i dieseltråden? Det är ju bara skrotis som representerar och han kör ju jonmotoriserad galaxkryssare :mad:

Är det bara jag som är dieselpickisfetishist till exempel?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
va fisigt tryck det är i dieseltråden? Det är ju bara skrotis som representerar och han kör ju jonmotoriserad galaxkryssare :mad:

Är det bara jag som är dieselpickisfetishist till exempel?

Har du inte hört? Dieselbilar är ju numera bara till för rikemännen, därav så lugnt i denna tråd. Bara du som har råd att köra på sånt där raketbränsle :D
Idag kostade bensinen 10:24:-, skrämmande att man tycker det är billigt...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har du inte hört? Dieselbilar är ju numera bara till för rikemännen, därav så lugnt i denna tråd. Bara du som har råd att köra på sånt där raketbränsle :D
Idag kostade bensinen 10:24:-, skrämmande att man tycker det är billigt...

ja och inte får man ligga heller pga långforden så man undrar ju varför man envisas.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tanka för 12:05 kr literna idag! Jösses... Hur kan det skilja 2 kr nästan mellan bensin och diesel när det för några år sedan var tvärtom... billigare med diesel? Vad har hänt?

Är det något sätt att dämpa dieselbilsförsäljningen eller va fasen försigår? Inte nog med att jag pyntar 6000 kr i årsskatt!!!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tanka för 12:05 kr literna idag! Jösses... Hur kan det skilja 2 kr nästan mellan bensin och diesel när det för några år sedan var tvärtom... billigare med diesel? Vad har hänt?

Är det något sätt att dämpa dieselbilsförsäljningen eller va fasen försigår? Inte nog med att jag pyntar 6000 kr i årsskatt!!!

http://www.motormannen.se/mm1/openc...02_10_Drivmedelspriser/Drivmedel_i_Europa.pdf

Här har du alla priser i europa, det verkar vara ett gemensamt beslut att skatta ihjäl dieselbilsförsäljningen.
Övriga länder kan ju dock ha billigare fordonsskatt.
Du får ta igen det på den litermässiga skillnaden, en diesel är ju snålare.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja varför är det straffskatt på dieseln? Vad är det man förstör när man kör diesel? Min jäkla lastbil är miljövänligare än vilken jäkla ford fikus flexifjuvl utslaget på bilens livslängd. :slitåslängmentalitet
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska det aldrig vara fördel att ha en viss bil över en annan?

Om en biltyp blir så högt beskattad att den blir oattraktiv jämfört med en annan bil med lägre skatt så höjer man skatten på den lågskattade.

Man skulle ju kunna sänka skatten på den högskattade, men då blir ju intäkterna mindre...

Vi har i dag i huvudsak två motortyper ute på våra vägar, diesel och bensin.
Om vi bara kunde bestämma oss för vad som är miljövänligare av bensin/etanol samt diesel/miljödiesel och slopa skatten helt på det miljövänligare alternativet så skulle viljan att köra på det miljövänligare alternativet öka avsevärt.

Jag är beredd att lägga både tid och pengar på att konvertera min bensinbil till etanoldrift (f*ck, jag konverterar hojen med) och min dieselbil till miljöldiesel, bara jag har något för det i långa loppet!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är lite för mycket sossetänk bakom skatterna generellt.

Man skattar vissa MER än andra för att kompensera på inkomsterna från denna mindre men hårdare beskattade gruppen så det blir lika ändå.

Lite som den idiotiska förmögenhetsskatten.

Det behövs klyftor i Sverige där det ska vara bättre att ha och äga vissa saker, och att bo på vissa ställen. Annars kommer vi se dessa hårdare beskattade produkter / människor tappa charm och till slut har vi inte kvar de exklusivare "sakerna" alls. Vi har kvar bara ett mediokert mellanskikt där vi inte är bra åt något håll.

Nä nu blev det lite politiskt igen. Svårt att hålla sig. :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top