Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jupp, mellan 5-8 liter/ton beroende på väder osv. Tror dom flesta kör med eldningsolja.

Edit:Asfaltsverk alltså, inget som är ute på väg, heaters och sånt använder gasol.

Aha! Då är jag med!

Jag trodde du körde en sån där cool baltazarfarkost man brukar se vid vägbyggen. De ser ut som riktiga stekarmaskiner, flybridge med martini-tak och grejer! :D

697066.jpg
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Aha! Då är jag med!

Jag trodde du körde en sån där cool baltazarfarkost man brukar se vid vägbyggen. De ser ut som riktiga stekarmaskiner, flybridge med martini-tak och grejer! :D

697066.jpg

Jösses den där måste vara från när era mercor va nya och allt var svartvitt. Jag tror inte det är nån värme på dom där alls.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag har börjat montera turbon nu. Ska till garagen och böra demontera originalluftburk, grenrör och insug nu ikväll. Klargöra för montering av STT-grejorna mao. Pratade med STT senast idag.

Antar att det är en Merca du skall montera på eller?
Morbror körde tidigare en W123 300D med STT kit och den j*vla bilen körda han så att hastighetsmätarn stog rakt ner.. Och den var automatväxlad!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Antar att det är en Merca du skall montera på eller?
Morbror körde tidigare en W123 300D med STT kit och den j*vla bilen körda han så att hastighetsmätarn stog rakt ner.. Och den var automatväxlad!

Kul att höra! Ja jag har också hört att de ska funka bra. En taxi 300D har tydligen kört 70 000 mil med sitt stt-kit monterat, så jag får uppfattningan att även de turbokonverterade motorerna verkar hålla om man sköter om dom. Min bil är en hobbybil som jag bara kör på sommaren och pysslar med på vintern. En 300TD från 1980 som jag haft i 13 år. Har gillat T-karossen sedan jag var barn :D Har en ny utbytesmotor och stora fyrstegsautomaten i. Motor och låda är alltså enligt 1983 års spec, så det är med stjärnkolvar och alla tekniska ändringar, dvs sista varianten av OM 617. Så jag hoppas att det blir bra.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=257389&d=1229206963

/J
 
Last edited:

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Nu blir jag nostalgisk Jörgen. Min farsa hade en sådan fast den var mossgrön vill jag minnas. Kommer ihåg dom där navkapslarna i plast. Tror gubben har haft nio olika mercadieslar vid det här laget. Den första var från början av sjuttiotalet och lackad i guldmetallic (!) med blåtonade rutor och elektrisk taklucka. Den bilen skulle man haft idag.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu blir jag nostalgisk Jörgen. Min farsa hade en sådan fast den var mossgrön vill jag minnas. Kommer ihåg dom där navkapslarna i plast. Tror gubben har haft nio olika mercadieslar vid det här laget. Den första var från början av sjuttiotalet och lackad i guldmetallic (!) med blåtonade rutor och elektrisk taklucka. Den bilen skulle man haft idag.

Jo det är fina bilar. Menar du små centrumlocket i mina MB-originalalufälgarna, de är av lackad plast.

Men navkapslarna till plåtfälgarna är ju av syrafast stål, det är ju merca ff :D

Jo det är fina bilar. Jämfört med tex en volvo eller opelkombi från samma tid är det ju rena limon. jag har all utrustning i min utom skinnklädsel. Tom instegsbelysning och elspeglar :D

Jag håller på att demontera inför montering av turbosatsen från STT. Ska plocka bort insug och grenrör nu ikväll. Ska bli spännande att se hur det blir när allt är klart!

På sista bilden är ett foto av hur det beggade kittet såg ut som jag lyckades hitta. Nu är allt renoverat, på näst sista bilden är tex turbon som den ser ut nu efter renoveringen.

/J
 

Bifogat

  • IMG_0312.JPG
    IMG_0312.JPG
    83.1 KB · Visningar: 233
  • IMG_0415.JPG
    IMG_0415.JPG
    78.3 KB · Visningar: 278
  • IMG_0370.JPG
    IMG_0370.JPG
    87.7 KB · Visningar: 213
  • 0315950707.jpg
    0315950707.jpg
    54.5 KB · Visningar: 439
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Lär ju bli rena raketen det där Jörgen!
Själv hade jag en äkta TDT från -81. Givetvis en 300:a och den fick sig bla en inshimsning av spridarna, sen gick den som en klocka igen.
Fyrstegsautomaten hade dessvärre börjat slira, så jag sålde hela bilen, med viss saknad.
Dock saknade inte alla i hushållet bilen lika mycket.
När det var som värst hotade hon att börja odla tomater i den! :skrämd
Va? Min fina Tourenwagen såsom växthus! Huh...

Mossgrön metallic ja..*suck*


Nåväl det var inte därför jag skrev, utan jag kom att tänka på:

HUR, i helskotta, får man ens tag i, ett beggat STT-kit????

Makalöst!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har ju en Audi A5 3.0TDI. Har stoppat i en diesel tuning box och även ett Milltek system. Bilen ser grym ut. Dock fälgarna. Har fel ET på dom så de sitter för långt in i hjulhusen. Om någon här kan "hook me up", säg till :D

Men annan sak! Finns det någon "trimfirma" som kan hantera moderna bilsystem och kanske trimma min bil? Dock professionellt såklart. Inte något hem-mek där det är överhängtande att något går fel.

Hade varit mysigt o ställa in bilen så den får en sådär 350-400 dieselkusar!
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jag har ju en Audi A5 3.0TDI. Har stoppat i en diesel tuning box och även ett Milltek system. Bilen ser grym ut. Dock fälgarna. Har fel ET på dom så de sitter för långt in i hjulhusen. Om någon här kan "hook me up", säg till :D

Men annan sak! Finns det någon "trimfirma" som kan hantera moderna bilsystem och kanske trimma min bil? Dock professionellt såklart. Inte något hem-mek där det är överhängtande att något går fel.

Hade varit mysigt o ställa in bilen så den får en sådär 350-400 dieselkusar!

http://www.tmchiptuning.com/index.php?id=47
Borde kunna klämma ur lite effekt.

Hur mycket behöver du flytta ut fälgarna?
Är det pinnbult eller hjulbult?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag har ju en Audi A5 3.0TDI. Har stoppat i en diesel tuning box och även ett Milltek system. Bilen ser grym ut. Dock fälgarna. Har fel ET på dom så de sitter för långt in i hjulhusen. Om någon här kan "hook me up", säg till :D

Men annan sak! Finns det någon "trimfirma" som kan hantera moderna bilsystem och kanske trimma min bil? Dock professionellt såklart. Inte något hem-mek där det är överhängtande att något går fel.

Hade varit mysigt o ställa in bilen så den får en sådär 350-400 dieselkusar!

http://www.abt-sportsline.de/
Dom byggde ju en rätt vass A6 3,0tdi för inte så länge sedan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack! Jo det ska bli kul att se hur den kommer att gå!

Jo en sån TDT-motor har jag letat länge men bara sett slitna motorer. Min motor och låda är nya utbytesrenoverade och till 1983-års spec, så det känns lite trist att sälja dessa för en spotstyver och börja renovera en utbränd 617A.
Men jag skulle vilja haft en insprutningspump med ALDA-ventil (rökbegränsaren) från en sån TDT, även bakaxeln. Min bakaxel har 3.46:1. Det är den lägsta utväxlingen som satt i dessa karosser, förutom då just tdt som hade 3.07:1. Men en sådan bakaxel kan jag ju renovera och trycka dit när jag fått ihop, justerat och besiktigat turboinstallationen. Ska tydligen gå att justera K-värdet på baksidan av hastighetsmätaren när man byter bakaxel. STT försäkrar att det inte ska vara några problem att klara bilprovningens krav på röktäthet även utan ALDA, deras kit hade ingen ALDA och STT-kiten såldes ju och monterades tom av Philipsons.

Mitt kit kommer från en skrotad 300 GD Geländewagen som fick detta kit nymonterat av Philipsons när bilen var ny för längesedan. Hittade det på annons på blocket. Lite flyt! :D Det finns ofta köpesannonser på Ebay från W123-dieseltokar från hela världen efter dessa STT-kit. Det är ju främst de gjutna STT-turbogrenrören som är åtråvärda. Men GIK har låtit gjuta upp en ny serie.

Hur var din 617A-motor att köra?

Lär ju bli rena raketen det där Jörgen!
Själv hade jag en äkta TDT från -81. Givetvis en 300:a och den fick sig bla en inshimsning av spridarna, sen gick den som en klocka igen.
Fyrstegsautomaten hade dessvärre börjat slira, så jag sålde hela bilen, med viss saknad.
Dock saknade inte alla i hushållet bilen lika mycket.
När det var som värst hotade hon att börja odla tomater i den! :skrämd
Va? Min fina Tourenwagen såsom växthus! Huh...

Mossgrön metallic ja..*suck*


Nåväl det var inte därför jag skrev, utan jag kom att tänka på:

HUR, i helskotta, får man ens tag i, ett beggat STT-kit????

Makalöst!
 
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Jag har ju en Audi A5 3.0TDI. Har stoppat i en diesel tuning box och även ett Milltek system. Bilen ser grym ut. Dock fälgarna. Har fel ET på dom så de sitter för långt in i hjulhusen. Om någon här kan "hook me up", säg till :D

Men annan sak! Finns det någon "trimfirma" som kan hantera moderna bilsystem och kanske trimma min bil? Dock professionellt såklart. Inte något hem-mek där det är överhängtande att något går fel.

Hade varit mysigt o ställa in bilen så den får en sådär 350-400 dieselkusar!

Vet inte hur mycket din "tunigbox" ger men kcr:s box ger ju ganska fint, borde räcka ett tag... :)

http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pageid=33&vehicleid=1944

EDIT: Borde väl bara vara att montera spacers innanför fälgarna?



Fan att jag missat denna tråden tidigare, klockren jue!
HAr precis köpt min första diesel, Caddy 1,9 TDI -05, köpte kcr-box direkt och är skitnöjd, ingen raket precis med den går fint.

Lite diesel-kuriosa då, har varit på mission i afrika precis och när vi bodde på fransmännens camp så fick man somna varje kväll till de sköna tonerna av en STOR Catepillar motor/elverk på 690kW , STOR Turbo och 5 tums avgaspipa, sjöng fint...
 

Dr.Bike

Guest
Hur var din 617A-motor att köra?

Jodå, den lämnade både en och annan betydligt modernare bil bakom sig...
Men det var förståss innan denna senaste massiva überdiesel-hysterin satte igång som vi sett det senaste decenniet, med tonvikt på den senare delen fram till nu.

Jag menar; Det fanns väl ingen, eller iaf FÅ bilar som slog denna vagn på fingrarna vad gällde vridmoment.
Jag minns ju Audi, hur de slog sig för bröstet då de sprängde 300Nm-vallen i mitten av nittiotalet...
Man räckte försiktigt upp handen och sa: - Eh *host* min bil är en 81:a och har samma prestanda ;)
Lite kul.

Men hur var den att köra?

Som alla W123:eek:r, gedigen, och med denna motor: Kunglig.
Drog lite mycket (runt en liter) men det var innan spridarjusteringen, och icke att förglömma att lådan ofta slirade mycket.
Så en renoverad, justerad och fixad enhet borde man kunna köra på 0,8 i snitt, om man kör den värdigt.

Vill minnas att den hade god ork på riktigt låga varv, men sen, när turbon kickade in "på riktigt" så fick man fasen hålla i sig!
Så en turboeffekt fanns det.
Iaf om man höll plattan i mattan.


Parentes: Numera sitter "min" motor i en S350 som fick motorhaveri, och ägaren absolut ville ha en diesel i.
Och såvitt jag förstår blev det ett lyckligt äktenskap.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, roligt att höra!
Jo jag gissar på samma förbrukning. Min bil drar 0.89-0.93 som den är nu. Men jag har hört att med turbokonverteringen ska den vara oförändrad eller lägre vid samma effektuttag.

Jag passade på att lämna mina spridare för renovering och provtryckning hos bosch i höstas, så att jag vet att de är i ordning inför turbomontaget. Det är inte kul att försöka ställa in motorn efter turbomontaget om det finns komponenter som är utanför spec resonerade jag.

Jag besiktigade bilen i höstas med nya spridarna, då hade jag 1.0 i röktäthet, så det ska nog går bra med turbon, maxgränsen är ju dessutom högre för turbobilar än de 2.0 som gäller för sugdiesel.

Jag ska cykla till garaget och fortsätta demontera delar nu ikväll. Fick inte bort grenröret igårkväll ty jag hade missat att jag behövde en 16 mm djup hylsa för två av grenrörsmuttrarna. Bara att cykla hem igen.

Men om några dar ska jag nog kunna skruva dit grenrör och turbo så att jag kan böra mäta upp och passa in oljeledning och retur. Måste även ta ned tråget och svetsa dit en anslutning för returen. Kul julpyssel :D

Jo jag tror att 300 TDT hade 250 Nm och 120 Hk, STT samma.
Sedan finns det ju de som skruvat upp det betydligt, men jag vill ha motorlivslängd så jag ska hålla mig på mattan.


Jodå, den lämnade både en och annan betydligt modernare bil bakom sig...
Men det var förståss innan denna senaste massiva überdiesel-hysterin satte igång som vi sett det senaste decenniet, med tonvikt på den senare delen.

JAg menar; Det fanns väl ingen, eller if FÅ bilar som slog denna vagn på fingrarna vad gällde vrimoment.
Jag minns ju Audi hur de slog sig för bröstet då de sprängde 300Nm-vallen i mitten av nittiotalet...
MAn räsckte försiktigt upp handen och sa: - Eh *host* min bil är en 81:a och har samma prestanda ;)
Lite kul.

Men hur var den att köra?

Som alla W123:eek:r, gedigen, och med denna motor: Kunglig.
Drog lite mycket (runt en liter) men det var innan spridarjusteringen, och icke att förglömma att lådan ofta slirade mycket.
Så en renoverad, justerad och fixad enhet borde man kunna köra på 0,8 i snitt, om man kör den värdigt.

Vill minnas att den hade god ork påriktigt låga varv, men sen, när turbon kickade in "på riktigt" så fick man fasen hålla i sig!
Så en turboeffekt fanns det.
Iaf om man höll plattan i mattan.


Parentes: Numera sitter "min" motor i en S350 som fick motorhaveri, och ägaren absolut ville ha en diesel i.
Och såvitt jag förstår blev det ett lyckligt äktenskap.
 

Dr.Bike

Guest
Jo jag tror att 300 TDT hade 250 Nm och 120 Hk, STT samma.
Sedan finns det ju de som skruvat upp det betydligt, men jag vill ha motorlivslängd så jag ska hålla mig på mattan.

Ja kör du "otrimmat" håller den månen tur och retur!
Polarens farsa hade kört över 80.000 mil med deras, då lillgrabben i familjen planterade den över en betongsugga i frisk fart, så hela framvagnen slogs loss ur sina fästen... :död
Annars hade den rullat än idag.
Min hade bara gått 46.000 mil, så den var enligt honom "knappt inkörd" :D

Och med en motoroljevolym på 8,2 liter med filterbyte och relativt täta intervaller är jag böjd att hålla med.
Motorn var frisk som en nötkärna.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
OM617 är ju den sk "one million mile" motorn , dvs 160000 mil
Mer slitstark dieselkonstruktion i personbilar får man verkligen leta efter.

Det var norrmannen med sin vita w123:a (om615 fyran 240D) som tog ut 250hk och 400nm va :D
 

Bifogat

  • Mercedes turbo 2.jpg
    Mercedes turbo 2.jpg
    35.6 KB · Visningar: 397
  • Mercedes turbo.jpg
    Mercedes turbo.jpg
    25.4 KB · Visningar: 445
  • Mercedes 240D turbo (Large).jpg
    Mercedes 240D turbo (Large).jpg
    139 KB · Visningar: 301

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja kör du "otrimmat" håller den månen tur och retur!
Polarens farsa hade kört över 80.000 mil med deras, då lillgrabben i familjen planterade den över en betongsugga i frisk fart, så hela framvagnen slogs loss ur sina fästen... :död
Annars hade den rullat än idag.
Min hade bara gått 46.000 mil, så den var enligt honom "knappt inkörd" :D

Och med en motoroljevolym på 8,2 liter med filterbyte och relativt täta intervaller är jag böjd att hålla med.
Motorn var frisk som en nötkärna.

Ja jag håller med. Bland personbilsmotorer känner jag inte till ngn motor som är lika built to last som OM 615-617. Ingen slump att de modellerna kallas för beirut-merca :D

OM617 är ju den sk "one million mile" motorn , dvs 160000 mil
Mer slitstark dieselkonstruktion i personbilar får man verkligen leta efter.

Det var norrmannen med sin vita w123:a (om615 fyran 240D) som tog ut 250hk och 400nm va :D

Jo det är slitstarka maskiner helt klart :D


Känner inte till norrmannen, 240D är väl OM 616 ? :va

Är bilderna från din bil?
Det syns att de använt gamla 70-talsinsuget på nedersta bilden för att få plats med jätteturbon. Vad är det för svart burk med anslutande grovt rör som ligger längst till vänster närmast innerskärmen i motorutrymmet på nedersta bilden?
Själv har jag AC på min bil så det är svårt med plats att ställa en IC framför kylaren ty där står kondensorn :gnissla

Själv har jag nu demonterat grenrör och insug, termostathuslocket är lossat på bilden för att jag vill passa på att stoppa i en ny termostat inför turbokonverteringen. Så att jag är säker på vilken öppningstemp jag har, samt att termostaten är felfri.

Håller nu på att lossa oljefilterhuset, ska byta termostat till ny även där, samt montera anslutning för oljeuttag till turbon.
 

Bifogat

  • IMG_0419.JPG
    IMG_0419.JPG
    100.1 KB · Visningar: 260
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Spännande tråd det här! :D
Ser att fler haft problem med originalluftburkens gummiupphängningar oxå! De som alltid går av. Samt det tredje fästet på "plåtarmen" som vibrerar av och måste svetsas.

Ska visa bilderna här för den största mercadieselhataren i hushållet nu! :hihi Så får jag nog en kommentar om min fina gamla mossgröna vagn ;)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top