Jodå, den lämnade både en och annan betydligt modernare bil bakom sig...
Men det var förståss innan denna senaste massiva überdiesel-hysterin satte igång som vi sett det senaste decenniet, med tonvikt på den senare delen.
JAg menar; Det fanns väl ingen, eller if FÅ bilar som slog denna vagn på fingrarna vad gällde vrimoment.
Jag minns ju Audi hur de slog sig för bröstet då de sprängde 300Nm-vallen i mitten av nittiotalet...
MAn räsckte försiktigt upp handen och sa: - Eh *host* min bil är en 81:a och har samma prestanda
Lite kul.
Men hur var den att köra?
Som alla W123
r, gedigen, och med denna motor: Kunglig.
Drog lite mycket (runt en liter) men det var innan spridarjusteringen, och icke att förglömma att lådan ofta slirade mycket.
Så en renoverad, justerad och fixad enhet borde man kunna köra på 0,8 i snitt, om man kör den värdigt.
Vill minnas att den hade god ork påriktigt låga varv, men sen, när turbon kickade in "på riktigt" så fick man fasen hålla i sig!
Så en turboeffekt fanns det.
Iaf om man höll plattan i mattan.
Parentes: Numera sitter "min" motor i en S350 som fick motorhaveri, och ägaren absolut ville ha en diesel i.
Och såvitt jag förstår blev det ett lyckligt äktenskap.