Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Generatorn är väl egentligen inget problem, passa på att renovera den nu så kommer den ju att hålla minst 20.000mil till så då gör det inget om den sitter lite illa till:tummenupp
AC:n är ju värre, det enda jag kan rekommendera är att du helt enkelt släpper ut gasen, skruvar dän röret och tillverkar(låter tillverka) ett nytt (kanske tillochmed en slang istället) skulle gissa på att en hydraulfirma skulle kunna hjälpa till med det.
En fyllning av systemet finns ju firmor som gör för tusenlappen, i alla fall i Eskilstuna.

Jag har varit med om att byta kol i den 2 ggr sedan 1997. Jag tror det kanske bero på att jag bara kör några hundra mil om året. Att kommutatorn mister sin patina på vinteruppehållen. Generatorn är ju fin i övrigt och har inga lagerljud.
Om jag är på semesterresa långt hemifrån vill jag kunna byta kol själv.

Om jag släpper ut gasen och demonterar röret, då kommer jag ju inte kunna köra bilen till en AC-firma förrän detta är klart och bilen är körklar, det kan ju bli först i sommar, mtp att jag måste fara med bilen till Ferrita eller liknande firma och få ett nytt avgassystem specialtillverkat. I det läget måste man väl även vacuumsuga systemet samt (för tredje gången) byta torkfilter? systeet har ju varit öppet i månader då?
Är det inte speciella krav på alla slangar i kylsystem?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Om jag släpper ut gasen och demonterar röret, då kommer jag ju inte kunna köra bilen till en AC-firma förrän detta är klart och bilen är körklar, det kan ju bli först i sommar, mtp att jag måste fara med bilen till Ferrita eller liknande firma och få ett nytt avgassystem specialtillverkat. I det läget måste man väl även vacuumsuga systemet samt (för tredje gången) byta torkfilter? systeet har ju varit öppet i månader då?

Ja det är klart, blir den stående så länge bör man vacuumsuga systemet.
Det är säkert speciella krav på slangar i ett AC-system, men jag misstänker att det inte är några märkvärdiga krav utan att det finns ett flertal slangtyper som uppfyller de kraven.
De slangar jag sett har varit påfallande lika vanlig hydraulslang.
Hydroscand har ju slang i polyamid, PTFE eller polyester och dessa tål ju i stort sett vad som helst.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jobb på AC till bil är dyrt.
Vanliga kylmontörer gör samma jobb till humanare kostnad.
Pengakulören inverkar även den..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo om det vore en hotrod jag byggde så skulle jag kunna tänka mig att omlokalisera det mesta, byta sida på generatorn genom att bygga ett kustomfäste tex. Men den här bilen är min merca. Jag skulle tex aldrig ens montera ett par fälgar som inte var gjutna i Stuttgart under den period dessa bilar byggdes.

Enda anledningen till att jag kunnat sänka mig till att montera ett STT-kit är att det faktiskt originalmonterades av Philipssons på vissa nybilar där kunden så önskade. Så ett icke gjutet grenrör är helt utanför skalan tyvärr :gnissla. Det ska se fabriksbyggt ut.

aha, det är till att vara nitiskt originalpedant:D så inte ens en omlokalisering av turbon är ok? kanske hellre det än en omlokalisering av generator och ac? vissa kompromisser kan man väl ändå få göra?:)
du kan inte bara intala dig att fabriken nog hade kunnat montera turbon där bak på kundens begäran?:gnissla

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
aha, det är till att vara nitiskt originalpedant:D så inte ens en omlokalisering av turbon är ok? kanske hellre det än en omlokalisering av generator och ac? vissa kompromisser kan man väl ändå få göra?:)
du kan inte bara intala dig att fabriken nog hade kunnat montera turbon där bak på kundens begäran?:gnissla

Jag omlokaliserade min spolarvätskebehållare för att få plats med en 9,1 kw dieselvärmare. Är det ok Djüw?

:näsblod

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jobb på AC till bil är dyrt.
Vanliga kylmontörer gör samma jobb till humanare kostnad.
Pengakulören inverkar även den..

Jag fick ett pris på 900:- från den AC-firma som tidgare gjort jobb på bilen för att komma ut med en bil och tömma mitt system på plats samt ge mig pluggar att försegla systemet, då skulle jag klara mig från ett nytt torkfilter. Det var ju inte så blodigt. De får sedan tillverka en ny omlokaliserad slang med påpressad fyllnadsnippel när jag fått ihop bilen så att jag kan köra dit.

Har även spånat lite med stt som mindes att man ibland fick dra om AC-ledningarna på AC-bilar. Får höra vad de säger när de tittat på bilderna jag skickat dem.

Jag omlokaliserade min spolarvätskebehållare för att få plats med en 9,1 kw dieselvärmare. Är det ok Djüw?

:näsblod

Bara du inte hällde ut spriten! :ajjabajja

Vad roligt att du köpte dieselvärmaren. Hoppas du fick ett bra pris, såna där apparater brukar ju i likhet med båtvärmare starta på 12 loppor :D

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag har varit med om att byta kol i den 2 ggr sedan 1997. Jag tror det kanske bero på att jag bara kör några hundra mil om året. Att kommutatorn mister sin patina på vinteruppehållen. Generatorn är ju fin i övrigt och har inga lagerljud.
Om jag är på semesterresa långt hemifrån vill jag kunna byta kol själv.

Nu är jag ju inte kylmontör... Men har ett par vänner som är det...
samt att jag själv kucklat lite med bil-ac.
1. JA den ska vacuumsugas.
2. NEJ du behöver inte byta torkfilter bara för att systemet varit öppnat. Även detta ingår ju i systemet s.a.s och kommer därför oxå tömmas på ev fuktmolekyler vid en vakuumsugning.
3. Slangar: Vet ej, men det verkar ju rimligt att tro att de är lite special då de iaf inte vare sig bör implodera (sugsidan) eller expandera (trycksidan), så rejäl armering i dem brukar det ju vara.
4. Om du är snäll resten av året kan jag ju fråga nån av mina vänner om de inte kan ge dig "special price only for you my friend"

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag fick ett pris på 900:- från den AC-firma som tidgare gjort jobb på bilen för att komma ut med en bil och tömma mitt system på plats samt ge mig pluggar att försegla systemet, då skulle jag klara mig från ett nytt torkfilter. Det var ju inte så blodigt. De får sedan tillverka en ny omlokaliserad slang med påpressad fyllnadsnippel när jag fått ihop bilen så att jag kan köra dit.
Billigt.
Brukar kosta 5000 bara att nämna AC.
Slangarna måste vara gastäta.
Vanlig gummislang är inte det.
Inte heller alla hydraulslangar.

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Billigt.
Brukar kosta 5000 bara att nämna AC.
Slangarna måste vara gastäta.
Vanlig gummislang är inte det.
Inte heller alla hydraulslangar.

Skulle just nämna detta med gastäthetskrav.

Det finns visserligen inga helt täta gummislangar eftersom även en ny bils ac sakta men säkert tappar sin kylförmåga, brukar vara läge för påfyllning av kylämne efter några år. Anläggningen har visserligen inte alls tappat hela sin kylförmåga på några år men effektiviteten avtar efter hand...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Vad roligt att du köpte dieselvärmaren. Hoppas du fick ett bra pris, såna där apparater brukar ju i likhet med båtvärmare starta på 12 loppor :D

Den kostade nästan 30 schmackarou ny men Jag chansade innan Jag skulle slå till på en 5,2 kilowattare för 19k och kollade blocket och där fanns denna 9,1 kw ny-beggad i kartong för 11k! Bara att slå till och sen var det bara att inför dåvarande cheyens 0-ställda öron/ögon ivrigt beskriva vilket jäkla kap man nyss gjort!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Den kostade nästan 30 schmackarou ny men Jag chansade innan Jag skulle slå till på en 5,2 kilowattare för 19k och kollade blocket och där fanns denna 9,1 kw ny-beggad i kartong för 11k! Bara att slå till och sen var det bara att inför dåvarande cheyens 0-ställda öron/ögon ivrigt beskriva vilket jäkla kap man nyss gjort!

9.1 kw är ju sjukt mycket, en elektrisk motorvärmare till pb brukar ju ligga på 550W. En dieselbåtvärmare till en tiometersbåt brukar ligga på 2-3Kw.

Du har nog köpt en gasturbin :D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
9.1 kw är ju sjukt mycket, en elektrisk motorvärmare till pb brukar ju ligga på 550W. En dieselbåtvärmare till en tiometersbåt brukar ligga på 2-3Kw.

Polarens luftvärmepump till hans 180 kvm kåk ligger på 9 kw! :D

Men då har Jag å andra sidan ett sjuhelvittes block att värma upp också. 14 lite olja går i skiten. Det tar bara en kvart-20 min att få den startvarm om det är -5-10 grader men vill man ha henne kronvarm så måste hon stå jallafall 40 min och då visar det på att nån 5,2 kw leksak hade aldrig funkat.

Det roliga är att den låter som en gasturbin:tuttar

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R

Herr Karlsson, din slampa! Har du kollat in boken än? (en historia om kraftmaskiner)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Herr Karlsson, din slampa! Har du kollat in boken än? (en historia om kraftmaskiner)

Solly! Jag har inte gjort det än, jag har nog blitt tankspridd. :gnissla Jag måste kolla upp den!

Polarens luftvärmepump till hans 180 kvm kåk ligger på 9 kw! :D

Men då har Jag å andra sidan ett sjuhelvittes block att värma upp också. 14 lite olja går i skiten. Det tar bara en kvart-20 min att få den startvarm om det är -5-10 grader men vill man ha henne kronvarm så måste hon stå jallafall 40 min och då visar det på att nån 5,2 kw leksak hade aldrig funkat.

Det roliga är att den låter som en gasturbin:tuttar

Ja ska man få den genomvarm så fort kan jag tro att det krävs effekt :D

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
No worries, mate, men den är definitivt värd en titt. Tillåmed jag som inte är maskinautist blev lite småpilsk av den...:hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
No worries, mate, men den är definitivt värd en titt. Tillåmed jag som inte är maskinautist blev lite småpilsk av den...:hihi

Ja redan omslaget ser förföriskt lockande ut!
Stora ekrade svänghjul och markvibrationer är skiten!

:tuttar

2984.jpg

Dr.Bike

Guest

:hoppskrat

Fan Teo! Du är så inihelvete rolig!!! :D

Dagens humor. Tackar.

Modern utrustning har självsmörjning!:yoparty

Nej :mattias

"Min" kräver flitigt pillande på både lubrikatorknappar och flödare...

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...