Dieseltråden.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
"Lantmännen".
Agrololjorna är både billiga och bra.
Passa på och tjöp ett halvfat.

Just. Vi brukar tjöpa oljor, mm på lantmännen men de har blivit tvärdyra på sistånne. Finns en snubbe i Gustavsberg som har bra pris på oljor och som dessutom kan knipsa ihop hydralslangar I tells ya!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu fick jag bilden av Jörgen med turbodieselmercan, sladdande runt Teo, skrikande genom sidorutan:
"Blir du kåt nu?"



Ingen bild som stör.

Haha! :rofl Du är trasig. :D
Jag har ett platoniskt förhållande till det mest i min omgivning, utom mina farkoster...
och det tror jag att många är tacksamma för :D
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu fick jag bilden av Jörgen med turbodieselmercan, sladdande runt Teo, skrikande genom sidorutan:
"Blir du kåt nu?"



Ingen bild som stör.

Jo hade man lubriserande genitaliter kanske det inte vore helt verklighetsfrämmande men Jag tenderar att gå igång mer på volym.

Nå affens Djüw..

Haha! :rofl Du är trasig. :D
Jag har ett platoniskt förhållande till det mest i min omgivning, utom mina farkoster...
och det tror jag att många är tacksamma för :D

Förutom kanske just farkosterna:hihi
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo hade man lubriserande genitaliter kanske det inte vore helt verklighetsfrämmande men Jag tenderar att gå igång mer på volym.

Nå affens Djüw..

Puh! :D

Förutom kanske just farkosterna:hihi

Ja mercasinen fick i torsdags besök av herr ac-doktorn som berövade henne allt köldmedie tills dess att jag installerat klart turbon. Det gillade hon inte. Jag tror att hon fruktade att hon skulle skrotas. Jag ska måste ut och fortsätta att montera turbon ikväll så hon inte blir stingslig
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja mercasinen fick i torsdags besök av herr ac-doktorn som berövade henne allt köldmedie tills dess att jag installerat klart turbon. Det gillade hon inte. Jag tror att hon fruktade att hon skulle skrotas. Jag ska måste ut och fortsätta att montera turbon ikväll så hon inte blir stingslig

Höhö Dieselpsykologi...
 

Dr.Bike

Guest
Just. Vi brukar tjöpa oljor, mm på lantmännen men de har blivit tvärdyra på sistånne. Finns en snubbe i Gustavsberg som har bra pris på oljor och som dessutom kan knipsa ihop hydralslangar I tells ya!

Som Skrotnisse sa: Agrols oljor.

Kanonbra för alla fordon, utom motorcyklar med våtkoppling.
Swedol har oxå bra priser på OK/Q8´s sortiment.
Även hojolja...bara så ni vet.

I övrigt: Ni är fan inte kloka nån av er! :hoppskrat
Jag bara garvar när jag läser era sjuka inlägg!
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Skönt tåg muller!

[YOUTUBE-ID]8Q4nxuUqoOM[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I söndags grottade vidare med montaget av STT-turbosatsen i mercan.

Sedan sist så har jag som sagt låtit en AC-firma komma på besäk och tappar ur AC-systemet så att jag kunde demontera det AC-rör som var ivägen för turbons kompressorhus.

På första och andra bilden har jag skruvat dit grenrör och turbo lite löst med fingrarna. Nu trillade turbon på plats ytan att ta i det nu demonterade AC-röret. :banana
Dock kan man här se att jag måste ordna längre kablage till startmotorn så att denna hänger i en djupare bukt. Som det nu är så är det konflikt mellan kablaget och downpipen ut från turbon.

På tredje bilden har jag provmonterat smörjoljeröret till turbon samt insuget. Oljeröret kommer upp mellan insugsrören till cyl 4 och 5. Där tar en pressad slang vid som ansluts till ett oljeuttag på filterhuset som jag beställt från STT. Jag har här provmonterat denna slang för att se om längden stämmer. Jag ska nämligen pressa en ny slang eftersom denna slang är från 1980, kan vara dags för pension :D

På fjärde bilden har jag även probmonterat STT:s "plenum". Jag kommer att få bygga röret mellan turbon och detta plenom själv, men det ser ju ut att kunna gå. Lite tight med AC-rören ovan kompressorns utlopp som synes, men jag tror att det går. Jag tänker TIG-svetsa ihop tryckröret mha av två rostfria 2" rörböjar som vart över efter förra vinterns avgassystembygge till hojen.

På sista bilden (som är tagen underifrån bilen) har jag provmonterat oljereturröret på aggregatet. Det pekar som synes lite för mycket in emot motorblocket samt för mycket akterut mot motortassen. På det losskruvade tråget har jag ritsat ett kryss där jag tänkt montera anslutningen från returen. Tog sedan med mig oljetrågen och returröret på cykeln hem till hojgaraget i stan för att vinkla om röret samt bygga anslutning på tråget.
Bilen står i ett kallgarage med grusgolv, så jag kan bara gör montering där.

/J
 

Bifogat

  • IMG_0438.JPG
    IMG_0438.JPG
    99.7 KB · Visningar: 82
  • IMG_0439.JPG
    IMG_0439.JPG
    86 KB · Visningar: 85
  • IMG_0441.JPG
    IMG_0441.JPG
    102.3 KB · Visningar: 86
  • IMG_0442.JPG
    IMG_0442.JPG
    90.8 KB · Visningar: 84
  • IMG_0444.JPG
    IMG_0444.JPG
    96.3 KB · Visningar: 87
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jösses Jörgen, det blir ju cleant och snyggt, som om det vore orginal!

Då får vi snart se en rykarburnis med Pizzeria-bilen?

Tack Jag har ju mig veterligen ingen diffbroms, så då får man ju hoppas att det släpper på rätt sida :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ikväll har jag hämtat rörkopplingar och teflonslang samt beställda svarvade lödanslutningar så att jag kan bygga oljereturen. Hämtade även den nytillverkad oljeslangen till turbon. Jag beställde alla dessa delar av NBM-hydraulic i måndags.

På första bilden syns tråget och den lödkona i stål jag fått svarvad. Samt 90-graders rörkoppling och teflonslang.

På andra bilden syns den felvinklade oljereturen samt svarvad lödkona med dito koppling

På tredje bilden syns originalfästet för downpipen, detta fäste sitter på växellådsbalken med två gummidämpare på dessa mercor. STT rekommenderar 2½" avgasrör mot original 2". Så som synes måste jag göra om hål så att det passar den bygel till 2½" som jag köpt. Även skålningen i fästet för röret måste göras större.

På fjärde bilden syns den nypressade oljeslangen och den nu pensionerade 29 år gamla slangen som följde med STT-kittet.

På femte bilden har jag med silverlod lött fast konan på tråget samt kapat och vinklat om returröret från turbon och sedan ånyo lött tillbaka denna på sin fläns. Har sedan även lött på rörkonan (som svarvats så att den har utvändig passning mot röret för att få en stark fog).

På sjätte bilden har jag särat på hålen i downpipefästet samt mha gassvetsen bearbetet om skålen så att det passar 2½" rör.

På sista bilden har jag pressat fast rörkopplingen till turbons returrör på returslangen (Slangkopplingen till tråganslutningen i andra ändan på returslangen måste jag vänta med tills jag har monterat delarna på bilen för att ta mått) . Här även slipat samt lagt två lager primer och två lager svart på tråg, returrör samt downpipe-fästet.

/J
 

Bifogat

  • IMG_0456.JPG
    IMG_0456.JPG
    93.3 KB · Visningar: 65
  • IMG_0451.JPG
    IMG_0451.JPG
    54.5 KB · Visningar: 72
  • IMG_0449.JPG
    IMG_0449.JPG
    65 KB · Visningar: 65
  • IMG_0448.JPG
    IMG_0448.JPG
    52 KB · Visningar: 58
  • IMG_0447.JPG
    IMG_0447.JPG
    53.4 KB · Visningar: 68
  • IMG_0445.JPG
    IMG_0445.JPG
    56.7 KB · Visningar: 70
  • IMG_0457.JPG
    IMG_0457.JPG
    60.8 KB · Visningar: 80
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ikväll har jag hämtat rörkopplingar och teflonslang samt beställda svarvade lödanslutningar så att jag kan bygga oljereturen. Hämtade även den nytillverkad oljeslangen till turbon. Jag beställde alla dessa delar av NBM-hydraulic i måndags.

På första bilden syns tråget och den lödkona i stål jag fått svarvad. Samt 90-graders rörkoppling och teflonslang.

På andra bilden syns den felvinklade oljereturen samt svarvad lödkona med dito koppling

På tredje bilden syns originalfästet för downpipen, detta fäste sitter på växellådsbalken med två gummidämpare på dessa mercor. STT rekommenderar 2½" avgasrör mot original 2". Så som synes måste jag göra om hål så att det passar den bygel till 2½" som jag köpt. Även skålningen i fästet för röret måste göras större.

På fjärde bilden syns den nypressade oljeslangen och den nu pensionerade 29 år gamla slangen som följde med STT-kittet.

På femte bilden har jag med silverlod lött fast konan på tråget samt kapat och vinklat om returröret från turbon och sedan ånyo lött tillbaka denna på sin fläns. Har sedan även lött på rörkonan (som svarvats så att den har utvändig passning mot röret för att få en stark fog).

På sjätte bilden har jag särat på hålen i downpipefästet samt mha gassvetsen bearbetet om skålen så att det passar 2½" rör.

På sista bilden har jag pressat fast rörkopplingen till turbons returrör på returslangen (Slangkopplingen till tråganslutningen i andra ändan på returslangen måste jag vänta med tills jag har monterat delarna på bilen för att ta mått) . Här även slipat samt lagt två lager primer och två lager svart på tråg, returrör samt downpipe-fästet.

/J

Snyggt mannen! :tummenupp

Tänker göra precis sådär med mina egna oljereturer, så därav frågan -> vart köpte du dina rörkopplingar?

Tur att dom är så billiga. :näsblod
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt mannen! :tummenupp

Tänker göra precis sådär med mina egna oljereturer, så därav frågan -> vart köpte du din rörkoppling?

Tur att dom är så billiga. :näsblod

Tack!
NBM-Hydraulic som jag skivit i inlägget flera ggr. Du får inte bara titta på builderna Jonathan ;)

1600:- gick alla slangdelarna på.

Lika dyrt som ett par tonårsjeans med brodyr i arslet a la stuntforumet, men dessa håller längre tror jag. :D
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Tack!
NBM-Hydraulic som jag skivit i inlägget flera ggr. Du får inte bara titta på builderna Jonathan ;)

1600:- gick alla slangdelarna på.

Lika dyrt som ett par tonårsjeans med brodyr i arslet a la stuntforumet, men dessa håller längre tror jag. :D

Nu såg jag. :död

Det är snudd på att man kan svarva och gänga sina egna kopplingar (raka iaf) och ändå komma undan billigare med arbetstid inräknad. Sen var det ju det där med tid också..

Haha, ja jag har då ingen aning då jag inte klär mig så.

Edit: Inte hade man väl blå/rödeloxerade rörkopplingar på den tiden ditt originalfreak? :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast de självpressade alukopplingarna är rätt intrikata och tunnväggiga med slagna invändiga fingängor mm. Lödkonorna skulle man dock kunna svarva om man ville. Mina är ju också tillsvarvade fäör att passa röret samt tråget (av standardkonor) och ge stor lödyta. Även den pressade slangen ingick ju i priset, plus banjobult med tätningar. Det dyraste var den stålspunna teflonslangen. 302:- plus moms för en halvmeter.

Nej det här plus ett kustom luftfilter är de avsteg jag såg som jag tidigt såg som nödvändliga för att få ihop kittet med den kvalité jag vill ha. Men det var ok. När jag sedan såg att jag var tvungen att bygga om AC-systemet va det droppen som fick mig att överväga innan jag körde vidare. Projektet vart ju minst 7000:- kronor dyrare iom att jag gav mig på AC-systemet.

De eloxerade kopplingarna kommer att sitta under bilen så det syns inte så mycket. Finns bara dessa färger tyvärr. Natureloxerat hade varits snyggare på en tysk bil. Det jag vill åt är driftsäkerheten och att det blir lättmekat. STT installationsunderlag (från 80-talet) föreslår att man svetsar fast en medföljande rörböj på tråget och sedan kör med slang och slangklämmor. Med det tycker jag är för yxigt, fult och trist att meka med. Inte riktigt mercedeskvalité.

/J
Nu såg jag. :död

Det är snudd på att man kan svarva och gänga sina egna kopplingar (raka iaf) och ändå komma undan billigare med arbetstid inräknad. Sen var det ju det där med tid också..

Haha, ja jag har då ingen aning då jag inte klär mig så.

Edit: Inte hade man väl blå/rödeloxerade rörkopplingar på den tiden ditt originalfreak? :hihi
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Fast de självpressade alukopplingarna är rätt intrikata och tunnväggiga med slagna invändiga fingängor mm. Lödkonorna skulle man dock kunna svarva om man ville. Mina är ju också tillsvarvade fäör att passa röret samt tråget (av standardkonor) och ge stor lödyta. Även den pressade slangen ingick ju i priset, plus banjobult med tätningar. Det dyraste var den stålspunna teflonslangen. 302:- plus moms för en halvmeter.

Nej det här plus ett kustom luftfilter är de avsteg jag såg som jag tidigt såg som nödvändliga för att få ihop kittet med den kvalité jag vill ha. Men det var ok. När jag sedan såg att jag var tvungen att bygga om AC-systemet va det droppen som fick mig att överväga innan jag körde vidare. Projektet vart ju minst 7000:- kronor dyrare iom att jag gav mig på AC-systemet.

De eloxerade kopplingarna kommer att sitta under bilen så det syns inte så mycket. Finns bara dessa färger tyvärr. Natureloxerat hade varits snyggare på en tysk bil. Det jag vill åt är driftsäkerheten och att det blir lättmekat. STT installationsunderlag (från 80-talet) föreslår att man svetsar fast en medföljande rörböj på tråget och sedan kör med slang och slangklämmor. Med det tycker jag är för yxigt, fult och trist att meka med. Inte riktigt mercedeskvalité.

/J

Precis, jag menade inte det ordagrant utan syftade mera till att dom tar väldigt bra betalt för dessa rörkopplingar bara.

Jo rörnippeln i tråget kommer att svarvas och gängas.

Det är så de flesta gör idag, men jag håller med dig angående utseendet och mekvänligheten.
Det är lite som att sätta slangklämmor modell BigFoot med insexskruv på slangarna till tryckrören..

Nu ska jag inte spamma ned knacktråden mera. :D
 

Dr.Bike

Guest
. Inte riktigt mercedeskvalité.

/J

Tyvärr har ju det begreppet urholkats avsevärt senaste karossgenerationerna.
123:an var väl sista "riktiga" mercan, och 124:an skottsäker som den var, stod ju för att vara den sista handbyggda (om än av turkiska gastarbeiter).
När rundlyset kom -96 föll korthuset, och detta lider meca sviterna av ännu, även om ingenjörerna har blivit tagna i örat och den senaste E-klassekarossen nu återigen är bra. (vilket oxå speglar sig i priset i jmf. med tidigare variant).

Ska se om jag inte har lite W123-detaljer ligger, om det är nåt du vill ha är det bara hämta. Jag har ingen användning för det iaf. Jag tror mig ha lite pickel i boden.

Snygga lösningar f.ö i ditt lilla returjobb. Jag håller med om att returslangen skall göras gedigen, men du motsäger dig själv när du å ena sidan vill ha roadside-repair capability (som i fallet med kolen) men i detta fall väljer en NASA-lösning, som om den går sönder, inte går att laga vid vägkanten. Vilket en enkel slang med slangklämmor hade gått att göra.
Likafullt håller jag med att det ska se ut som om MERCA gjort det, och inte STT.
Nu fick du ju tyvärr hallickfärger på kopplingarna... men som sagt de sitter osynliga. Och vill man kan man ju medelst stålull ta bort eloxeringen och/eller bara välja att lackera dem silver.
Det är overdo...men men... ;)

Det ska bli kul att höra dina kommentarer om hur du upplever skillnaden i motorkaraktär sen!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Precis, jag menade inte det ordagrant utan syftade mera till att dom tar väldigt bra betalt för dessa rörkopplingar bara.

Jo rörnippeln i tråget kommer att svarvas och gängas.

Det är så de flesta gör idag, men jag håller med dig angående utseendet och mekvänligheten.
Det är lite som att sätta slangklämmor modell BigFoot med insexskruv på slangarna till tryckrören..

Nu ska jag inte spamma ned knacktråden mera. :D

Jo det där med originalutseende som du hänvisar till måste också läsas i sitt sammanhang ovan. Det var alltså Bushido som tyckte att jag skulle väja för den kostnadsdrivande konflikten med AC-installationen genom att endera bygga ett eget hemtillverkat turbogrenrör isf det gjutna, alternativt placera turboaggregatet i andra änden av bilen.

Min replik till Bushido var då att det är uteslutet med hemsvetsad header eller turbon i andra änden av bilen. Eftersom ett av skälen som gjort att jag kunnat motivera mig att göra denna turboinstallation är just att det är en STT-installation och därmed att betrakta som ett tidstypiskt "originaltillbehör". Eftersom dessa merca-kit faktiskt monterades av Mercedes i många länder på 70, 80 och 90-talet. Just detta kit monterades tex på en ny Geländewagen av Philipson själva 1980. Så missförstå mig rätt, jag vill alltså att kittet ska se fabrikpreppat ut. Däremot är det ju omöjligt att få det att se ut som strikt original.

Det är det här som är det jobbiga med "byggtrådar", man får skriva samma sak om och om igen. :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top