Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo det här är den nyaste mercan jag ägt, jag har bara åkt taxi i nyare.
Men det ser ju sjukt plastigt ut under huven på de nya. En del nya är ju tom framhjulsdrivna, som en simpel Audi :skrämd

Se mitt svar till Jonathan ovan ang hans originalaspekt.

Jag vill alltså inte att det ska se ut en hembrännare av rörkrökar under huven. Det ska se proffsig och fabrikspreppat ut. Men att lura i ngn att detta är MB-original har jag inte tänkt.

Tyvärr har ju det begreppet urholkats avsevärt senaste karossgenerationerna.
123:an var väl sista "riktiga" mercan, och 124:an skottsäker som den var, stod ju för att vara den sista handbyggda (om än av turkiska gastarbeiter).
När rundlyset kom -96 föll korthuset, och detta lider meca sviterna av ännu, även om ingenjörerna har blivit tagna i örat och den senaste E-klassekarossen nu återigen är bra. (vilket oxå speglar sig i priset i jmf. med tidigare variant).

Ska se om jag inte har lite W123-detaljer ligger, om det är nåt du vill ha är det bara hämta. Jag har ingen användning för det iaf. Jag tror mig ha lite pickel i boden.

Snygga lösningar f.ö i ditt lilla returjobb. Jag håller med om att returslangen skall göras gedigen, men du motsäger dig själv när du å ena sidan vill ha roadside-repair capability (som i fallet med kolen) men i detta fall väljer en NASA-lösning, som om den går sönder, inte går att laga vid vägkanten. Vilket en enkel slang med slangklämmor hade gått att göra.
Likafullt håller jag med att det ska se ut som om MERCA gjort det, och inte STT.
Nu fick du ju tyvärr hallickfärger på kopplingarna... men som sagt de sitter osynliga. Och vill man kan man ju medelst stålull ta bort eloxeringen och/eller bara välja att lackera dem silver.
Det är overdo...men men... ;)

Det ska bli kul att höra dina kommentarer om hur du upplever skillnaden i motorkaraktär sen!

Dr.Bike

Guest
Jo det här är den nyaste mercan jag ägt, jag har bara åkt taxi i nyare.
Men det ser ju sjukt plastigt ut under huven på de nya. En del nya är ju tom framhjulsdrivna, som en simpel Audi :skrämd

Se mitt svar till Jonathan ovan ang hans originalaspekt.

Jag vill alltså inte att det ska se ut en hembrännare av rörkrökar under huven. Det ska se proffsig och fabrikspreppat ut. Men att lura i ngn att detta är MB-original har jag inte tänkt.

Närå, det vet jag, och det var inte det jag sa...riktigt. Och nej, vi ska inte älta det där gång efter annan :) (som du mycket riktigt påpekar, och har märkt, så får man skriva samma sak 1001 gånger...).

Själv tittar jag på en dieselbil som pendlarfordon nu... få se vad det blir.
Om nån har en snål diesel med automat är jag intresserad.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Kul att kolla på bygget Jörgen!

Är det en W123 du bygger på eller?
Även jag har nämligen lite grejer liggande hemma som kan fås mot hämtning. Bland annat de 7x15" smått klassiska 5-eker alu-fälgarna.. visserligen ibehov av kärlek, men de är raka! Ser ut som de som sitter på den här bilen
1984_Mercedes_Benz_280e_AMG_Rear_1.jpg

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul att kolla på bygget Jörgen!

Är det en W123 du bygger på eller?
Även jag har nämligen lite grejer liggande hemma som kan fås mot hämtning. Bland annat de 7x15" smått klassiska 5-eker alu-fälgarna.. visserligen ibehov av kärlek, men de är raka! Ser ut som de som sitter på den här bilen

Jo det är riktigt, det är min 300 TD från 198o, W123T alltså, kombin. Har haft den här bilen sedan 1995, kör den på sommaren och pysslar på vintern då jag har den avställd.

Vad är det för delar du har? Jag har redan MB-originalalufälgar, jag tycker att originalfälgarna är snyggast på merca, gillar inte riktigt tillbehörsfälgar på dessa bilar. Men du får säkert dina fälgar sålda snabbt om du sätter ut dom, iaf till det priset! ;)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Det jag har kvar är väll just de alufälgarna som på bilden ovan. Tillbehörsfälgar som köptes av Philipssons i Gävle 1988 till vår W123 200 -85.
Har nog en del annat hemma också.. Får kolla i garaget.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det som förstörd hela dieselgrejen är ju de gamla merca-dieselbilarna. Stinker SKIT och går som skit och ser ut som skit och är skit.

Nya dieselbilarna är av en helt annan värld.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det som förstörd hela dieselgrejen är ju de gamla merca-dieselbilarna. Stinker SKIT och går som skit och ser ut som skit och är skit.

Mjaa, det är de nya dieselbilarna som förstör hela dieselgrejen.

Diesel grejen handlar ju om enkel teknik, stora slagvolymer, gigantiska fordon/maskiner o gigantiska vridmoment. sånt som ger män ståpäls alltså.
Ännu bättre blir det om man blandar in lite rejäl hydralik oxå.
De nya dieselbilarna har endast drivmedlet gemensamt med ovannämda fenomen

Last edited:

Dr.Bike

Guest

Ett välbalanserat uttalande... (eller inte) Lär väl iaf funka som skrevspark på Jörgen och hans gamla Merca...
Saken är (var?) väl den, att merca, med de dieslar du tycker stinker, var lika framåtstående DÅ; som man anser att nutida dieslar med commonrail osv är nu.
Men varför luktar gamla mercadieslar?
Jo - för att de har överlevt! :)
Du hittar inga andra gamla dieslar med samma årtal eller miltal.
Helt plötsligt - det ljuset - så inser man ju att de var inte skit.

Som sagt - innan man säger att någon/något är dumt/kass så är det bra med ett perspektiv.

Självfallet ska gamla dieslar bort, ur miljöhänsyn.
Men då talar vi om de fordon som är ute och gör det s.k trafikarbetet. Dagligdags slitgöra, och rullar hela tiden.
Ett entusiastfordon som rullar några hundra mil om året (eller en räsermotorcykel utan kat) gör varken till eller från i den ekvationen.

:) tack

Diesel grejen handlar ju om enkel teknik, stora slagvolymer, gigantiska fordon/maskiner o gigantiska vridmoment. sånt som ger män ståpäls alltså.

:fakta :klappar Det finns ju oxå en sån aspekt.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24

Jag sa bara att gamla Mercor med diesel är skit.

Klart det finns gamla dieselbilar som faktiskt är något att ha och som är lite av klenoder.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag sa bara att gamla Mercor med diesel är skit.

Klart det finns gamla dieselbilar som faktiskt är något att ha och som är lite av klenoder.

Du är väl inte den som hasplar ur dig vad som helst?

Att din åsikt om att äldre tyska dieselbilar är skit är ju en sak, men att säga att dom är det är ju naturligtvis helt fel.

Alla nya dieselbiler, särskilt Audi, är skit förresten. :rolleyes:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Du är väl inte den som hasplar ur dig vad som helst?

Att din åsikt om att äldre tyska dieselbilar är skit är ju en sak, men att säga att dom är det är ju naturligtvis helt fel.

Alla nya dieselbiler, särskilt Audi, är skit förresten. :rolleyes:
Jag sa inte att äldre tyska dieselbilar är skit. Jag sa att mercas gamla dieselbilar är skit. Enda "minne" av dessa är att de luktar och ser tunga ut och körs av lodisar. Sedan att jag överdriver lite behöver inte vara så farligt heller.

Du behöver inte ta åt dig så personligt, kör du merca eller? :hihi

Sedan får du säga vad du vill om Audi... bryr mig inte så mycket. Känns lite som att jag träffat en öm tå.

Och i med att det blev så personligt mot mig helt plötsligt så ja då får man väl dra sig ur tråden.

Glöm inte gasmasken om ni kör mercadieslar bara.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

OM 615 tom OM117 är världen mest slitstarka personbilsmotorrer ever. Du kan leta dig trött på wiki på det om du vill :D PÅ den tiden de byggdes var de (som sagts innan) den enda persobilsdieseln som orkade med full effekt kontinuerligt, det mesta annat bara brakade sönder.

Men det är klart att den tekniska utvecklingen lett till motorer med bättre miljöegenskaper och högre litereffekt, tur är väl det. Jag jöbbar ju själv med såna commonrail marindieslar i jobbet. Men om jag på fritiden ska lägga min tid på ngt så blir det hellre på dessa mekaniska mycket påkostade motorer.
Dessa maskiner har tex rotocap-ventilarrangemang sedan 1968, med bla vinkelkontaktkullager i ventilflädersätena. (Även centrallås är standard på vidhängande karosser sedan 1968).

Vid Bilprovning brukar denna nu 28 år gamla helt orenade gamla bil ha ett partikelvärde på 1.0 (max tillåtet 2.0 på dessa bilar) Det är mycket lägre än många av de några år gamla katalysatorrenade turbobilarna brukar klara. Dessa har också generösare partikelkrav (over 2.0) på sig från biilprovningen tack vare att de har turbo, annars skulle de inte klara sig.

Jag gillar gamla grejor som är "built to last". Det är såna som jag tycker det är roligt att lägga ned tid på. :D

/J

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

:krama Min 7.3l powerstroke har hydraliskt driven commonrail:banana

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag sa inte att äldre tyska dieselbilar är skit. Jag sa att mercas gamla dieselbilar är skit. Enda "minne" av dessa är att de luktar och ser tunga ut och körs av lodisar....

:rofl

Jag är inte alena insnöad på gemmeldieslar. Skulle lätt kunna tänka mig en flång ny fjällendunkardiesel och en sån ska Jag ha snart då finnanserna tål det.

Nya Mercan C32-kombin med panoramatak och dunkardiesel lockar fint. Även 330 XD :)

Det är ett smart system som ofta ger som ger "link home capability" vid black out.

"link home capability" har jag även själv. Vet inte hur men på något sätt vaknar Jag alltid hemma med borstade tänder.

Kanske inte vill veta iof:gnissla

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det jag har kvar är väll just de alufälgarna som på bilden ovan. Tillbehörsfälgar som köptes av Philipssons i Gävle 1988 till vår W123 200 -85.
Har nog en del annat hemma också.. Får kolla i garaget.

Ja kolla gärna det! De där fälgarna är ju klassiker. Dem kan du nog få en slant för på blocket!
Det är mest jag som inte gillar andra alufälgar än original på just mercor. Det ser konstigt ut tycker jag.

På BMW, Volvo eller Audi tycker jag inte det sabbar lika mycket med tillbehörsfälgar

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag sa inte att äldre tyska dieselbilar är skit. Jag sa att mercas gamla dieselbilar är skit. Enda "minne" av dessa är att de luktar och ser tunga ut och körs av lodisar. Sedan att jag överdriver lite behöver inte vara så farligt heller.

Du behöver inte ta åt dig så personligt, kör du merca eller? :hihi

Sedan får du säga vad du vill om Audi... bryr mig inte så mycket. Känns lite som att jag träffat en öm tå.

Och i med att det blev så personligt mot mig helt plötsligt så ja då får man väl dra sig ur tråden.

Glöm inte gasmasken om ni kör mercadieslar bara.

Definitivt inte, nix och jag skulle inte köpa någon heller. Men att bara häva ur sig att något är crap i tomma luften känns lite.. ghey.

Jag med, nog spammat här.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Coolt med en gammal 300TD föresten..
Min Morbor hade en MB 300D automat med STT´s turbokit när jag var liten knatte.

Jag minns fortfarande hur stolt han var när han berättade för min far att han kört så att hastighetsmätaren pekade rakt ner (Vill minnas att jag då översatte det till ~250 km/t på mätarn) och att hastigheten varit så hög att det blivit en bubbla på framdäcket.

Lycka till med bygget!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Coolt med en gammal 300TD föresten..
Min Morbor hade en MB 300D automat med STT´s turbokit när jag var liten knatte.

Jag minns fortfarande hur stolt han var när han berättade för min far att han kört så att hastighetsmätaren pekade rakt ner (Vill minnas att jag då översatte det till ~250 km/t på mätarn) och att hastigheten varit så hög att det blivit en bubbla på framdäcket.

Lycka till med bygget!

Vad kul att höra! Tack!

Jo det är en sån jag har. Fullutrustad MB 300TD med 4-stegsutomaten.
Allt är renoverat, motor och låda är nya utbytes. Har inge bilder på bilen på den här datorn dock. Men jag har lagt upp det ngnstans på forumet, hittar inte var bara.

Jag vart lite förälskad i just 123T-karossen som barn, jag mindes att jag tyckte det var den första snygga kombin jag sett när de kom. Då 12 år gammal tyckte det var oerhört coolt med de tre nackstöden som satt på rad bak, railsen på taket, 3-litersmotorn. En riktigt prestigevagn. Det vara annat än mina egna föräldrar då nya Volvo 242 det! :D

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Definitivt inte, nix och jag skulle inte köpa någon heller. Men att bara häva ur sig att något är crap i tomma luften känns lite.. ghey.

Jag med, nog spammat här.
Jag kör iaf diesel (två bilar) så jag har mer rätt än dig att häva ur mig något i en dieseltråd :tungan

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!