Japp det är en IKEA kastrull. Jo trångt är det, men fruktansvärt gott om plats nu när det är en toppmonterad snurra istället för 2 underliggande. Hur funkar det med bränsle när man kör diesel? Det är mekanisk pump va? Slipper man krångla med nytt sprut osv?
Ok, det var ju smart! En sån där snygg kåpa skulle det ju annars kräva ett plåtslagaress att knacka till!
Man ställer "bara" upp maxmatningen på pumpen. inget som jag har tänkt göra själv dock, STT har en expert som kan dessa pumpar som ska hjälpa mig att reglera in den effekt de vet att motor och automat klarar kontinuerligt. De ska även justera om automaten. De har ju kört 100-tals timmar i bänk med dessa bilar när de utvecklade turbosasten, så jag tyr mig till deras kompetens. Det är ju en centrifugalregulator i pumpen, så det är ett antal tillkommande justerskruvar för tex maxvarv, regulatordämpning, tomgångsreglering osv. Så jag vill inte riskera att skruva bort mig så att jag får skicka pumpen till Bosch.
Dieslar jobbar ju med luftöverskott, så det är ju bara den inmatade mängden bränsle som styr hela cirkusen, iaf på dessa äldre motorer, pumpen har ingen återkoppling till laddtrycket. Bensinare är ju mer komplext. Modernare dieslar har "rökbegränsare" som håller tillbaks maxmatningen tills laddtrycket hunnit upp.
Radpumparna på dessa motorer har så mycket recervdeplacement att det räcker för denna installation som ska ge ca 40% mer effekt. Ska man ha så mycket effekt att man bottnar pumpens maxflöde får man byta pumpelement. Det är Mynä-diesel i Finland som är bäst på sånt har jag förstått. Ska man ännu längre är det dags att byta spridarna. Så det är väl lite som på bensin I guess.