Dieseltråden.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Va f*n.. Jag kör ju OCKSÅ diesel!
IOFS så är det en BMW, men det passar ju bra med alla tyskdieslar som figurerar här. Visserligen bara en 2 liters.. men iallafall!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det blir fanimej att plocka bort dämparen på långforden... Kanske till och med slänga på en helsystem! Tror ni Yoshimura har bra racesystem till långfordar?

[YOUTUBE-ID]ELW2aljri0I[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]xyJV4Nkcu4k&feature[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]pssNoWqTkqw&feature[/YOUTUBE-ID]

edit: den sista lät som den inte gick helt 100%:gnissla
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det blir fanimej att plocka bort dämparen på långforden... Kanske till och med slänga på en helsystem! Tror ni Yoshimura har bra racesystem till långfordar?

[/YOUTUBE-ID]

edit: den sista lät som den inte gick helt 100%:gnissla

Åk till tex Hansen Racings avgasverkstad i Spånga så kan dom bocka till ett platsbyggt system precis som du vill ha det. Jag ska dit imorgen för att få en rostfri downpipe tillverkad till mercasinen.

Den här var lite cool! Cheva duramax.

[YOUTUBE-ID]z4BrHzlOOQg[/YOUTUBE-ID]
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Åk till tex Hansen Racings avgasverkstad i Spånga så kan dom bocka till ett platsbyggt system precis som du vill ha det. Jag ska dit imorgen för att få en rostfri downpipe tillverkad till mercasinen.

Kanylers! Jag har lokaliserat en klämma strax före katten som man kan fimpa nuvarande pipa vid och sen bygga vidare därifrån bakåt. Tänkte dra det över bakaxeln för som det är nu går det ut framför styrbords bakhjul vilket har gett fälgen en barnbäckstonad nyans.

Fråga är bara om det ska vara rakt bakåt eller åt sidan? Jag tror jag kör ut det åt sidan bakom hjulet så man bränner anklarne på förbipasserande miljörörelseanhängare.

Den här var lite cool! Cheva duramax.

[YOUTUBE-ID]z4BrHzlOOQg[/YOUTUBE-ID]

Nu ska Jag inte förstöra din tro på mänskligheten men Jag tror att faktiskt att det var "Pimp My ride" som gjorde den där bilen. Har för mig att de slängde i en duramax man kunde köra på biodiesel i en impala och sen tjördes det srippen mot en gul lambo med den. Inget fel med det iof.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanylers! Jag har lokaliserat en klämma strax före katten som man kan fimpa nuvarande pipa vid och sen bygga vidare därifrån bakåt. Tänkte dra det över bakaxeln för som det är nu går det ut framför styrbords bakhjul vilket har gett fälgen en barnbäckstonad nyans.

Fråga är bara om det ska vara rakt bakåt eller åt sidan? Jag tror jag kör ut det åt sidan bakom hjulet så man bränner anklarne på förbipasserande miljörörelseanhängare.



Nu ska Jag inte förstöra din tro på mänskligheten men Jag tror att faktiskt att det var "Pimp My ride" som gjorde den där bilen. Har för mig att de slängde i en duramax man kunde köra på biodiesel i en impala och sen tjördes det srippen mot en gul lambo med den. Inget fel med det iof.

Ja jag skulle nog också dra ut det på sidan med snedskuret, drar man ut det under aktern ska man nog avsluta med en 45-graders bock ned mot marken, annars blir nog lemmen svart...på bilen alltså.

Det var ju kul att de byggde en sån bil! Det jag såg av det programmet på Discovery var annars mest att montera kromade vulgofälgar och installera multimediaanläggningar i motivlackade Hummers åt lika tacky kändisdivor från Miami :D
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Nu fick jag lite prestationsångest på oljereturen. Jag kör med slang + slangklamma. Jag ser egentligen ingen nackdel med det eftersom det inte är något tryck där men ditt sätt är ju helt klart proffsigare Jörgen. Själv försöker jag spara in på sånt som inte kräver dyra lösningar och lägger dom slantarna på något som behövs bättre.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu fick jag lite prestationsångest på oljereturen. Jag kör med slang + slangklamma. Jag ser egentligen ingen nackdel med det eftersom det inte är något tryck där men ditt sätt är ju helt klart proffsigare Jörgen. Själv försöker jag spara in på sånt som inte kräver dyra lösningar och lägger dom slantarna på något som behövs bättre.

STT har ju en lösning med slangklämma i sitt installationsunderlag till min bil, det är nog mest jag som är lite pedant för att jag tycker att det är roligt.

Det kan ju visa sig att min retur formligen sprutar olja och att mitt returrör inte alls blir så mycket lättare att demontera (än slangklämmor och fastkrympt trilskande slang) när det suttit några år. Mina 195/70 14" däck hade du förmodligen aldrig åkt med. Det är ju det som är så kul med motorhobbyn, man får bränna krutet på det man tycker är roligt :D
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
STT har ju en lösning med slangklämma i sitt installationsunderlag till min bil, det är nog mest jag som är lite pedant för att jag tycker att det är roligt.

Det kan ju visa sig att min retur formligen sprutar olja och att mitt returrör inte alls blir så mycket lättare att demontera (än slangklämmor och fastkrympt trilskande slang) när det suttit några år. Mina 195/70 14" däck hade du förmodligen aldrig åkt med. Det är ju det som är så kul med motorhobbyn, man får bränna krutet på det man tycker är roligt :D


Faktiskt så är det kul att va gniden som en gammal get och hitta på billiga lösningar för att spara lite skattade kronor. Ser du vad värmeskyddet till turbon är gjort av? (sorry för bensin i tråden)

suki005-1.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Faktiskt så är det kul att va gniden som en gammal get och hitta på billiga lösningar för att spara lite skattade kronor. Ser du vad värmeskyddet till turbon är gjort av? (sorry för bensin i tråden)

Djäklar vilket snyggt bygge, motorporr jue! :D
Jag som turbokonverteringsnovis tyckte tills nyss att det var trångt att få plats med allt i mitt motorrum. Ditt är ju precis knökat! :D

En rostfri kastrull, eller rostfri kökskål?
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Djäklar vilket snyggt bygge, motorporr jue! :D
Jag som turbokonverteringsnovis tyckte tills nyss att det var trångt att få plats med allt i mitt motorrum. Ditt är ju precis knökat! :D

En rostfri kastrull, eller rostfri kökskål?

Japp det är en IKEA kastrull. Jo trångt är det, men fruktansvärt gott om plats nu när det är en toppmonterad snurra istället för 2 underliggande. Hur funkar det med bränsle när man kör diesel? Det är mekanisk pump va? Slipper man krångla med nytt sprut osv?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp det är en IKEA kastrull. Jo trångt är det, men fruktansvärt gott om plats nu när det är en toppmonterad snurra istället för 2 underliggande. Hur funkar det med bränsle när man kör diesel? Det är mekanisk pump va? Slipper man krångla med nytt sprut osv?

Ok, det var ju smart! En sån där snygg kåpa skulle det ju annars kräva ett plåtslagaress att knacka till!

Man ställer "bara" upp maxmatningen på pumpen. inget som jag har tänkt göra själv dock, STT har en expert som kan dessa pumpar som ska hjälpa mig att reglera in den effekt de vet att motor och automat klarar kontinuerligt. De ska även justera om automaten. De har ju kört 100-tals timmar i bänk med dessa bilar när de utvecklade turbosasten, så jag tyr mig till deras kompetens. Det är ju en centrifugalregulator i pumpen, så det är ett antal tillkommande justerskruvar för tex maxvarv, regulatordämpning, tomgångsreglering osv. Så jag vill inte riskera att skruva bort mig så att jag får skicka pumpen till Bosch. :gnissla

Dieslar jobbar ju med luftöverskott, så det är ju bara den inmatade mängden bränsle som styr hela cirkusen, iaf på dessa äldre motorer, pumpen har ingen återkoppling till laddtrycket. Bensinare är ju mer komplext. Modernare dieslar har "rökbegränsare" som håller tillbaks maxmatningen tills laddtrycket hunnit upp.

Radpumparna på dessa motorer har så mycket recervdeplacement att det räcker för denna installation som ska ge ca 40% mer effekt. Ska man ha så mycket effekt att man bottnar pumpens maxflöde får man byta pumpelement. Det är Mynä-diesel i Finland som är bäst på sånt har jag förstått. Ska man ännu längre är det dags att byta spridarna. Så det är väl lite som på bensin I guess.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
.....
Radpumparna på dessa motorer har så mycket recervdeplacement att det räcker för denna installation som ska ge ca 40% mer effekt. Ska man ha så mycket effekt att man bottnar pumpens maxflöde får man byta pumpelement. Det är Mynä-diesel i Finland som är bäst på sånt har jag förstått. Ska man ännu längre är det dags att byta spridarna. Så det är väl lite som på bensin I guess.

Finns kolvar på bosch med dubbla arean till dieselpumpen :) (tror det var 2mm större diam)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns kolvar på bosch med dubbla arean till dieselpumpen :) (tror det var 2mm större diam)

Ja det är tydligen 7 mm.s element man brukar använda till dessa motorer om man ska toktrimma. Men Mynä-diesel monterar inte bara dessa. de bygger även om pumpen till förenklad och utvändig justering av bla bränslmängd. Man får en street&strip-pump sas.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jasså gumman, funkar inte bilen? Nja, Jag skulle tippa på att det är "centrifugalregulatorn" som tjallar vettu... :petauppsnuset

:rofl
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fasen i helvitte va de tar ut hk och nm!!! varför kan Jag inte ha ett liv som går ut på att jag och polarna är i garaget och bänkar dieselloken med nos medans de lokala cheyerna glider omkring på snigelspåren utanför ivriga att få se bänkpapprena? :mad:

Klaga inte. Småbrudarna är ju sjukt kåta på dieselpickisar.

[YOUTUBE-ID]D6pLk4H6z78[/YOUTUBE-ID]

Jag vet inte vad som skulle passa bäst till ovanstående, Motörheads "Dirty Love"
http://se.youtube.com/watch?v=bmtOTXfUSKw

Eller Jean Michels "Teo and Tea" :va
http://se.youtube.com/watch?v=QfoBOvbdQ5U

:gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top