Dieseltråden.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur kommer det sig att man numera kastar peningar på überfula opraktiska fälgar?
Oavsett vilken bil som skall rulla på dem.
På "Wheels and wings" såg jag drösavis med pietetsfullt renoverade gammelbilar med kromade bamsefälgar skodda med ett lager eltape.
Liknar bajs i mina ögon.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur kommer det sig att man numera kastar peningar på überfula opraktiska fälgar?
Oavsett vilken bil som skall rulla på dem.
På "Wheels and wings" såg jag drösavis med pietetsfullt renoverade gammelbilar med kromade bamsefälgar skodda med ett lager eltape.
Liknar bajs i mina ögon.

WORD!!!!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Förresten, en fråga till alla dieselguruer: jag har hört att en dieselbil kan tankas med i stort sett vilken olja som helst (rapsolja, solrosolja och sånt), men jag har även hört att det ska tillsättas en liten mängd sprit för att tunna ut oljan och göra den mer lättflytande. Mer exakt vad är det för sprit (duger E85 eller ska man ha ren läkarsprit eller nåt helt annat?) man ska tillsätta och hur mycket?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förresten, en fråga till alla dieselguruer: jag har hört att en dieselbil kan tankas med i stort sett vilken olja som helst (rapsolja, solrosolja och sånt), men jag har även hört att det ska tillsättas en liten mängd sprit för att tunna ut oljan och göra den mer lättflytande. Mer exakt vad är det för sprit (duger E85 eller ska man ha ren läkarsprit eller nåt helt annat?) man ska tillsätta och hur mycket?
En gammal dieselmotor går att köra på nästan vilken brännbar flytande substans som helst.
Så länge det är någorlunda varmt.
Problemet med dieselbränsle är att många alternativa bränslen kristalliseras eller separerar när det blir kallt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En gammal dieselmotor går att köra på nästan vilken brännbar flytande substans som helst.
Så länge det är någorlunda varmt.
Problemet med dieselbränsle är att många alternativa bränslen kristalliseras eller separerar när det blir kallt.

Är en Golf Diesel 87:a gammal eller snackar vi gammelmerca?
Hur varmt är någorlunda varmt då? Det måste alltså förvärmas eller vad menar du? Behöver inte dieseloljan vara någorlunda varm?
Ok, och det är inte det man råder bot på genom att tillsätta lite sprit? När fryser vanlig vegetabilisk olja förresten?:va
Berätta mer:)

Edit: http://se.youtube.com/watch?v=GOFbsaNeZps

Det verkar ju funka iallafall... Vegetabilisk olja och så lite lacknafta för att lösa upp och göra det lite mer lättflytande, och vips har man något som en dieselbil går på?
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har nu satt in ett litet glas med solrosolja i frysen (min håller ca -20 grader celsius) tillsammans med ett litet glas vatten bredvid. Vattnet har börjat frysa men oljan har bara blivit pyttelite mer trögflytande än i vanliga fall... Det är iallafall inga kristaller och ingen separation så vitt jag kan se...

Edit: ingen frysning hittills. Det är ganska trögflytande men det finns inga kristaller eller klumpar i det. Har man då dessutom i lite lösningsmedel så borde det väl kunna funka?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förresten, en fråga till alla dieselguruer: jag har hört att en dieselbil kan tankas med i stort sett vilken olja som helst (rapsolja, solrosolja och sånt), men jag har även hört att det ska tillsättas en liten mängd sprit för att tunna ut oljan och göra den mer lättflytande. Mer exakt vad är det för sprit (duger E85 eller ska man ha ren läkarsprit eller nåt helt annat?) man ska tillsätta och hur mycket?

Problemet att köra en vanlig diesel på rå rapsolja är att den innehåller glycerol. Detta ger för hög viskositet för bra finfördelning i spridarna. Man kan dock i gamla dieslar (som tex gamla merca-förkammardieslar som min) förvärma den råa rapsoljan för att få den tunn, eller köra med tex 50% inblandning av vanlig dieselolja. Glycerolen ger dock även avlagringar. I en tändkulemotor är det dock ovanstående ett mindre problem. Tändkulemotorer får som regel fjutt på bränslet vare sig det vill eller inte, eftersom bränslesprayen både förgasas och tänds i samma ögonblick bränslet träffar den rödglödande insidan på tändkulan (tändkammare på modernt språk).

För att få rapsoljan att bli mer lämplig som dieselbränsle så "gör man om" rapsoljan. Istället för att fettsyrorna är förestrade i glycerol så omförestrar man dem till att istället bli förestrade i metanol. Då får man RME (rapsmetylester) som har bättre förbränningsegenskaper i en modern diesel.

Man gör detta genom att tillsätta en blandning av lut (vanlig kaustiksoda) blandad i metanol. Fettsyrorna förestras då i metanolen istället och glycerolen fälls då ut som en svart oljig bottensats. Glycerol är en giftfri alkohol som används till tex smink och tvål.

Man måste dock ta reda på exakt hur stor mängd lut som ska tillsättas, annars blir det lut kvar (lut är inget bra dieselbränsle). Detta sker genom titrering av en bestämd mängd som man tagit från den batch rapsolja man ska omförestra. När man få omslag så vet man den procentuellt erfoderliga mängden och kan blanda iordning rätt mängd till huvudbatchen.

Så det du sett på YT är inte utspädning med metanol.
Det lönar sig att hänga med på kemilektionerna :D

/Diesel fahren kosten sparen
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen Intercooler?

I STT:s satser till dessa motorer ingick ingen IC. Det gjorde det dock i deras saster till samma motor när den satt i Geländewagen. Min sats kommer från en Geländewagen. Det är därför mitt STT-plenum har inloppet pekandes framåt istället för rakt ned mot turbon som det gjorde i satserna för denna kaross. Eftersom jag i framtiden vill införa IC så har jag inte flyttat inloppet i plenumet till att peka nedåt utan byggde istället detta rör som jag monterade på bilen idag.

Det är inte helt lätt att hitta en snygg placering av IC:n på min bil, framför kylaren sitter tex kondensorn till AC:n, under denna sitter oljekylaren till automaten.

Det som kvarstår härnäst är att bygga en skräddarsydd catchtank för vevhusventen innan jag drar slangen vidare till turbons intag. STT hade ingen catchtank i dessa satset på tiden det begav sig, men jag vill ha det så att jag inte skitar ned kompressorn så mycket. Nästa detalj är att lösa luftfilterfrågan. Det är (som synes på sista bilden) ont om plats i hörnet för att bygga ett kapslat filter med kalluftsintag i bilens front som jag vill ha.

Så jag kommer nog att börja med ett vanlig öppet filter typ K&N, så att jag kan köra bilen till avgasfirma och får ett rosfritt 2½" avgassystem tillverkat och sedan till AC-firma för att få omdragna ac-ledningar tillverkade och AC-systemet fyllt och sedan upp till STT i Sundsvall för att få dieselpumpen och automaten omjusterade. Sedan kan jag börja med finlir.

Jag tror dessutom att STT.s idé, med deras stora platta gjutna plenum ihop med det 5-grenade originalinsugsgrenröret var just att få lite av fattigmans-intercooler. Det ger ju ganska stor sammanlagt area som avger värme samt tack vare all metall kan absorbera värme vid korvariga toppbelastningar.

Mercas egenutvecklade och påkostade turbovariant av denna motor (som kom många år efter STT:s) har ett mycket kortare och mindre värmeavgivande arragemang (som syns i denna film http://se.youtube.com/watch?v=rjNMRmit_Zo&feature=related ). Jag har ju mångdubbelt större värmeavgivande area.

(Killen i filmen ovan är riktigt blåst för övrigt. Mercas egen turbomotor hade ju ett state of the art-luftfilter med kalluftintag i fronten, precis som min sugmotor hade. Jag fattar inte varför han satt på ett blingfilter då. Det blir ju bara mer insugsbuller och varmluft till turbon)

Hur går det för dig?

/J
 

Bifogat

  • IMG_0485.JPG
    IMG_0485.JPG
    96.6 KB · Visningar: 102
  • IMG_0486.JPG
    IMG_0486.JPG
    101 KB · Visningar: 151
  • IMG_0487.JPG
    IMG_0487.JPG
    97.6 KB · Visningar: 139
  • IMG_0488.JPG
    IMG_0488.JPG
    102.7 KB · Visningar: 105
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Taxibatteri... ;)

Det får du byta etiett på Jörgen!
Det är lite för "graverande" och nedvärderande för denna vagn :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Taxibatteri... ;)

Det får du byta etiett på Jörgen!
Det är lite för "graverande" och nedvärderande för denna vagn :hihi

Ja det där OK-batteriet får vi inte visa för Tudor-Patrik :D
Men det har hållt i över sex år nu, men då har jag underhållsladdning på under hela vintern förstås.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ja det där batteriet får vi inte visa för Tudor-Patrik :D

:D

Annars håller jag med och gjorde lika när jag bytte batteri i min. Satte i det största batteriet som batterihyllan klarade, och det var ju oxå det större av de två som var originalvarianter.
Tror mig minnas att det var på 96Ah eller var det 104?
Nåja, då jag övertog bilen stod ett litet klent ficklampsbatteri på endast 45Ah på hyllan! :skrämd
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:D

Annars håller jag med och gjorde lika när jag bytte batteri i min. Satte i det största batteriet som batterihyllan klarade, och det var ju oxå det större av de två som var originalvarianter.
Tror mig minnas att det var på 96Ah eller var det 104?
Nåja, då jag övertog bilen satt ett litet klent ficklampsbatteri på endast 45Ah på hyllan! :skrämd

Ja det ska sitta ett 88 Ah original. De hade inga såna hemma på OK-macken där jag köpte, men detta på 100 Ah hade samma yttermått, så jag slog till.

Jag gjorde ett tillägg i mitt inlägg med bilderna ovan, där kan du känna igen din gamla motor, 617A, fast i en S-klasse.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja det är synd att verkligheten är så arbetskrävande. Vore ju toppen om man kunde hälla rå bioolja direkt i bilens tank, som på tändkulemotorer :D
Det går ganska utmärkt.
Möjligen sätter det igen bränslefiltret snabbare, samt ger sämre effekt.
Men går gör det.
BTW:
Jag har för mig att 300TD hade lägre utväxling i bakaxeln än sedanmodellerna.
På TDT monterades därför en "vanlig" bakaxel, utom på de första årsmodellerna.
Nästa projekt?

Inte stensäker på att det stämmer.
Men:
Kombimodellerna var långsammare och surrigare.

Eller du kanske bygger för max acc?
 

Dr.Bike

Guest
Det går ganska utmärkt.
Möjligen sätter det igen bränslefiltret snabbare, samt ger sämre effekt.
Men går gör det.
BTW:
Jag har för mig att 300TD hade lägre utväxling i bakaxeln än sedanmodellerna.
På TDT monterades därför en "vanlig" bakaxel, utom på de första årsmodellerna.
Nästa projekt?

Inte stensäker på att det stämmer.
Men:
Kombimodellerna var långsammare och surrigare.

Eller du kanske bygger för max acc?

Stämmer bra det att T-vagnarna hade lägre utväxling.
Utom just då TDT, och då senare modeller.
Någonstans ligger min Haynes, och hittar jag den kan
vi få siffror oxå.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
I STT:s satser till dessa motorer ingick ingen IC. Det gjorde det dock i deras saster till samma motor när den satt i Geländewagen. Min sats kommer från en Geländewagen. Det är därför mitt STT-plenum har inloppet pekandes framåt istället för rakt ned mot turbon som det gjorde i satserna för denna kaross. Eftersom jag i framtiden vill införa IC så har jag inte flyttat inloppet i plenumet till att peka nedåt utan byggde istället detta rör som jag monterade på bilen idag.

Det är inte helt lätt att hitta en snygg placering av IC:n på min bil, framför kylaren sitter tex kondensorn till AC:n, under denna sitter oljekylaren till automaten.

Det som kvarstår härnäst är att bygga en skräddarsydd catchtank för vevhusventen innan jag drar slangen vidare till turbons intag. STT hade ingen catchtank i dessa satset på tiden det begav sig, men jag vill ha det så att jag inte skitar ned kompressorn så mycket. Nästa detalj är att lösa luftfilterfrågan. Det är (som synes på sista bilden) ont om plats i hörnet för att bygga ett kapslat filter med kalluftsintag i bilens front som jag vill ha.

Så jag kommer nog att börja med ett vanlig öppet filter typ K&N, så att jag kan köra bilen till avgasfirma och får ett rosfritt 2½" avgassystem tillverkat och sedan till AC-firma för att få omdragna ac-ledningar tillverkade och AC-systemet fyllt och sedan upp till STT i Sundsvall för att få dieselpumpen och automaten omjusterade. Sedan kan jag börja med finlir.

Jag tror dessutom att STT.s idé, med deras stora platta gjutna plenum ihop med det 5-grenade originalinsugsgrenröret var just att få lite av fattigmans-intercooler. Det ger ju ganska stor sammanlagt area som avger värme samt tack vare all metall kan absorbera värme vid korvariga toppbelastningar.

Mercas egenutvecklade och påkostade turbovariant av denna motor (som kom många år efter STT:s) har ett mycket kortare och mindre värmeavgivande arragemang (som syns i denna film http://se.youtube.com/watch?v=rjNMRmit_Zo&feature=related ). Jag har ju mångdubbelt större värmeavgivande area.

(Killen i filmen ovan är riktigt blåst för övrigt. Mercas egen turbomotor hade ju ett state of the art-luftfilter med kalluftintag i fronten, precis som min sugmotor hade. Jag fattar inte varför han satt på ett blingfilter då. Det blir ju bara mer insugsbuller och varmluft till turbon)

Hur går det för dig?

/J

En sidmonterad intercooler då?

InstallComp.JPG


Första gången jag såg ditt plenum trodde jag det var en IC, ganska likt, Jag tycker inte ett dugg synd om dig du har hur mycket plats som helst. Jag kör med 2 luftfilter på ett Y-rör som jag byggde innan jag rev ner bilen så ett rör borde vinklas om, det där går jag och stör mig på. Annars går det bra, har vart ut och provat bilen och den går bra, har bytt fjäder i wastegaten och byggt om den till ställbar så jag måste ta en testrepa till idag. Sen ska den mappas, håller på att boka tid till det.

skyline041.jpg


Före

skyline001.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jörgen förklarar principen bakom biodiesel

Aha... Jag har sett och läst lite om det där också, men det verkar bra mycket mer omständigt än att bara dumpa råolja i tanken...:rolleyes: Så vad skulle man få för problem om man kör på vanlig olja? Som skrotnisse säger (och som filmen visar) så verkar det ju fungera ganska ok, men är det dumt att göra på det viset? Du tror inte att iblandningen av lite lösningsmedel hjälper bort det där problemet med hög viskositet och dålig fördelning över spridarna? 3% lacknafta rekommenderar den där topgear-killen, vad tror du om det?
Har börjat fundera lite på att skaffa mig en diesel och prata ihop mig med den lokala kebabrestaurangen om att få deras gamla fritösolja men ska man nu behöva förädla alltihop så är det ju lite mer omständigt än att bara filtrera och blanda med lacknafta...:D
Men visst, biodiesel kan ju visst vara en idé... Fast det vore smidigare med råolja:D Dessutom jag har hört att biodiesel löser upp gummi, stämmer det?:va
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top