I STT:s satser till dessa motorer ingick ingen IC. Det gjorde det dock i deras saster till samma motor när den satt i Geländewagen. Min sats kommer från en Geländewagen. Det är därför mitt STT-plenum har inloppet pekandes framåt istället för rakt ned mot turbon som det gjorde i satserna för denna kaross. Eftersom jag i framtiden vill införa IC så har jag inte flyttat inloppet i plenumet till att peka nedåt utan byggde istället detta rör som jag monterade på bilen idag.
Det är inte helt lätt att hitta en snygg placering av IC:n på min bil, framför kylaren sitter tex kondensorn till AC:n, under denna sitter oljekylaren till automaten.
Det som kvarstår härnäst är att bygga en skräddarsydd catchtank för vevhusventen innan jag drar slangen vidare till turbons intag. STT hade ingen catchtank i dessa satset på tiden det begav sig, men jag vill ha det så att jag inte skitar ned kompressorn så mycket. Nästa detalj är att lösa luftfilterfrågan. Det är (som synes på sista bilden) ont om plats i hörnet för att bygga ett kapslat filter med kalluftsintag i bilens front som jag vill ha.
Så jag kommer nog att börja med ett vanlig öppet filter typ K&N, så att jag kan köra bilen till avgasfirma och får ett rosfritt 2½" avgassystem tillverkat och sedan till AC-firma för att få omdragna ac-ledningar tillverkade och AC-systemet fyllt och sedan upp till STT i Sundsvall för att få dieselpumpen och automaten omjusterade. Sedan kan jag börja med finlir.
Jag tror dessutom att STT.s idé, med deras stora platta gjutna plenum ihop med det 5-grenade originalinsugsgrenröret var just att få lite av fattigmans-intercooler. Det ger ju ganska stor sammanlagt area som avger värme samt tack vare all metall kan absorbera värme vid korvariga toppbelastningar.
Mercas egenutvecklade och påkostade turbovariant av denna motor (som kom många år efter STT:s) har ett mycket kortare och mindre värmeavgivande arragemang (som syns i denna film
http://se.youtube.com/watch?v=rjNMRmit_Zo&feature=related ). Jag har ju mångdubbelt större värmeavgivande area.
(Killen i filmen ovan är riktigt blåst för övrigt. Mercas egen turbomotor hade ju ett state of the art-luftfilter med kalluftintag i fronten, precis som min sugmotor hade. Jag fattar inte varför han satt på ett blingfilter då. Det blir ju bara mer insugsbuller och varmluft till turbon)
Hur går det för dig?
/J