Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är rätt Rigge! På honom bara!

Haha vilket "maffigt" IC-montage!

Jag har ju som sagt skrivit att jag ska montera IC, det sade jag ju i klartext till Rigge när han frågade. Det är ju därför jag har behållt mitt IC för intercooler, och fått bygga mitt rör i inlägget med bilderna ovan.

Men det är i likhet med luftfilterfrågan ngt som fodrar mer tid, skulle jag böra med det nu kommer inte båten i sjön och hojen ut på vägarna. Det är kort tid kvar för att hinna få detta klart. Dessutom jag jag redan kommit upp i 10 000 kr mer än vad jag hade tänkt lägga på detta i år, och det är ca 12 000 kkr kvar innan AC, avgas och STT-justeringsbesök är klart. Jag har bara ca en månad kvar,sedan måsta jag börja lägga mer jobb på båten och hojen.

Jag måste få bilen körkar om jag ska bygga IC, minns att jag alltså står i ett kallgaraget med grusgolv 2 mil från stan och åker tunnelbana och cykel dit. Tre resor bara med downpipen på tunnelbanan och 10 kilo verktyg i ryggsäcken mao. Så tro mig, jag spänner inte bågen lägre än vad som är lagom.

Jag har mest funderat kring en vattenkyld IC med slinga i det befintliga plenumet och använda en platt och fin kondensor som vattenkylare och sätta denna mellan befintlig kondensor och kylare. Det skulle knappt synas.

Va snäll nu! Vill han ha form före funktion måste han få det. Det viktigaste är ju att det ser bra ut inte att det fungerar.

:D

De där klolkitten är det phulaste jag sett. Minns när de satte dem på amazoner och annat när jag var liten på 70-talet. Sjukt fult tycker jag.

De brukar ju dock inte bli så långlivade, en flickvänsparkering mot trottoarkant :D
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag har ju som sagt skrivit att jag ska montera IC, det sade jag ju i klartext till Rigge när han frågade. Det är ju därför jag har behållt mitt IC för intercooler, och fått bygga mitt rör i inlägget med bilderna ovan.

Men det är i likhet med luftfilterfrågan ngt som fodrar mer tid, skulle jag böra med det nu kommer inte båten i sjön och hojen ut på vägarna. Det är kort tid kvar för att hinna få detta klart. Dessutom jag jag redan kommit upp i 10 000 kkr mer än vad jag hade tänkt lägga på detta i år, och det är ca 12 000 kbvar innan AC, avgas och STT-justeriongsbesök är klart. Jag har bara ca en månad kvar,sedan måsta jag börja lägga mer jobb på båten och hojen.

Jag måste få bilen körkar om jag ska bygga IC, minns att jag alltså står i ett kallgaraget med grusgolv 2 mil från stan och åker tunnelbana och cykel dit. Tre resor med downpipen på tunnelbanan. Så tro mig, jag spänner inte bågen lägre än vad som är lagom.

Jag har mest funderat kring en vattenkyld IC med slinga i det befintliga plenumet och använda en platt och fin kondensor som vattenkylare och sätta denna mellan befintlig kondensor och kylare. Det skulle knappt synas.

Absolut Jörgen! :)
Lugn och fin nu - och som jag sa inledningesvis: jag stöttar din original-lik ide´. Men din bil är ju allas baby nu! :D

Men man måste ju spåna lite? ;) Och frågan är då VAR en IC kan sitta utan att störa allt för mycket? Och dessutom funka.
Var satte STT sina? Om de monterade några.
Vill du behålla diskret originallook kan man ju annars rekommendera en vätskekyld IC med en liten elektrisk cirk-pump.
Då skulle man i praktiken kunna bygga in en IC i befintligt plenum! :tummenupp
Tillkommer endast två diskreta slangar som är lätta att få att smälta in om man drar dem bakåt mot torpedväggen/bortöver.

Såklart inget att funder på nu. Men om nåt/ett par år så!
Jag råkar oxå ha lämpliga kylare i syrafast rostfritt...;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu blir det SH-slirigt igen. STT hade, som jag redan skrivit, IC i sina senare satser till Geländewagen. Det är en sån sats jag har. IC:n till denna ligger hemma. PÅ GW satt som sagt IC:n mellan grill och kylare. På min bil finns som sagt inte plats där. Man kan som sagt skapa lite plats där genom att flytta bak kylaren 5 cm. Så har som sagt många zatzy-raggare gjort. Proplemet är dock att ingen av dessa har AC. Min kondensor sitter där, som sagt.
Man kan inte ens få dit den plattaste av luft/luft IC jag funnit.


Vill du behålla diskret originallook kan man ju annars rekommendera en vätskekyld IC med en liten elektrisk cirk-pump.
Då skulle man i praktiken kunna bygga in en IC i befintligt plenum! :tummenupp
Tillkommer endast två diskreta slangar som är lätta att få att smälta in om man drar dem bakåt mot torpedväggen/bortöver.

Såklart inget att funder på nu. Men om nåt/ett par år så!
Jag råkar oxå ha lämpliga kylare i syrafast rostfritt...;)

Men det var ju det jag skrev att jag har planer på? Det har jag skrivit flera ggr i tråden. :D "Jag har mest funderat kring en vattenkyld IC med slinga i det befintliga plenumet och använda en platt och fin kondensor som vattenkylare och sätta denna mellan befintlig kondensor och kylare. Det skulle knappt synas."

Jag har diskuterat detta bla med Peter A. Tänkte se om jag kan köra förbi bilen till honom när den är driftsatt så att vi får spåna lite.

Jag har lite svårt för att tro att Jörgen skall ha mercan till att ragga fjortisar med.
Men jag kan ha fel.

:gnissla :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har lite svårt för att tro att Jörgen skall ha mercan till att ragga fjortisar med.
Men jag kan ha fel.

Självklart inte, Det har han ju sothoran och tändkulebåten till. Jag fick inte ens se bilen när jag var uppe:hihi
 

Dr.Bike

Guest
Men det var ju det jag skrev att jag har planer på? Det har jag skrivit flera ggr i tråden. :D "Jag har mest funderat kring en vattenkyld IC med slinga i det befintliga plenumet och använda en platt och fin kondensor som vattenkylare och sätta denna mellan befintlig kondensor och kylare. Det skulle knappt synas."

Jag har diskuterat detta bla med Peter A. Tänkte se om jag kan köra förbi bilen till honom när den är driftsatt så att vi får spåna lite.

:gnissla :D


Sorry Sorry!!

Jag mindes inte alla ord som stod i just denna tråden! Sorry!

You're the king! :hihi
 

Bifogat

  • bowtome.gif
    bowtome.gif
    28.2 KB · Visningar: 520
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jaha, då får väl även jag sälla mig till dieselträsket. Har idag varit och köpt mig en VW Golf Diesel...:)

Härmed inleds plan "snålåka"! Alla hinder med att tanka gratis veggoolja från lokala restauranger ska övervinnas och bilens totala bränslekostnad ska ner till närapå noll, sen kan vi snacka eko(nomi)driving!:yoparty :D

Uppdateringar kommer om någon är intresserad av hur det går:)

En bild på missfostret... Usch vad ful och äcklig den är!:D
 

Bifogat

  • Golfen.jpg
    Golfen.jpg
    34 KB · Visningar: 87

Dr.Bike

Guest
Jaha, då får väl även jag sälla mig till dieselträsket. Har idag varit och köpt mig en VW Golf Diesel...:)

Härmed inleds plan "snålåka"! Alla hinder med att tanka gratis veggoolja från lokala restauranger ska övervinnas och bilens totala bränslekostnad ska ner till närapå noll, sen kan vi snacka eko(nomi)driving!:yoparty :D

Uppdateringar kommer om någon är intresserad av hur det går:)

En bild på missfostret... Usch vad ful och äcklig den är!:D

Grattis. Det är nåt liknande jag letar, man jag vill ha TDI och kombi, helst automat, och troligen blir det en Passat... men VAG kan göra bra bruksbilar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grattis. Det är nåt liknande jag letar, man jag vill ha TDI och kombi, helst automat, och troligen blir det en Passat... men VAG kan göra bra bruksbilar.

Jo, nu kanske, men den där generationen är det sämsta skit som tillverkats i tyskland, och då räknar jag även forna Öst-Tyskland...

Jag har en själv...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis. Det är nåt liknande jag letar, man jag vill ha TDI och kombi, helst automat, och troligen blir det en Passat... men VAG kan göra bra bruksbilar.

Tack:) Lycka till med ditt letande:tummenupp

Jo, nu kanske, men den där generationen är det sämsta skit som tillverkats i tyskland, och då räknar jag även forna Öst-Tyskland...

Jag har en själv...

Har du en passat eller en golf? Om det senare så kan vi starta sympatiklubb när härkarna går åt helvete...:krama :D
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har haft passatadjävel.
Fruktansvärt dålig bil.
Sämsta jag haft.
Inklusive renault 4L och Simca djävlahundra.







Inte säkert att din är skit dock.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tack:) Lycka till med ditt letande:tummenupp



Har du en passat eller en golf? Om det senare så kan vi starta sympatiklubb när härkarna går åt helvete...:krama :D

Jag har en Golf, du kan börja sympatisera när du vill...

Jag köpte den i inlandet för exakt ett år sedan.
Redan på väg hem tyckte jag att den var orolig på vägen, så när jag kom hem köpte jag nya dubbdäck, inte fan blev det bättre.

Enligt min kompis golf-experten så är det bussningarna i framvagnen, byter man dom blir den bättre, men aldrig som en riktig bil...

Elsystemet hittar på nya hyss varje dag, ofta slutar det med att en säkring brinner.
Jag blev less på att krypa på bilgolvet med ficklampan för att se vilken säkring som har brunnit för dagen, så jag köpte fiffiga säkringar som lyser när dom är trasiga, sonen kommenterade med "Heftit, inbyggd ljusorgel..."

När jag köpte bilen var den nybesiktad utan en anmärkning, men jag har hunnit besikta den en gång sedan dess, givetvis kollade jag all belysning innan (och kopplade ur alla extraljus eftersom dom inte har brytare i kupen), likförbannat fungerade inte nummerskyltsbelysningen på besiktningen, vis av erfarenheten visste jag att varje gång man öppnar och stänger bakluckan får man ett nytt elfel, så jag öppnade och stängde den och vips fungerade nummerskyltsbelysningen (bakrutetorkaren startade och gick inte att stänga av istället, men det får man inte tvåa på) tyvärr så la belysningen av igen när han körde bilen på bromsprovaren och det la han märke till.

Innan besiktningen svetsade jag även ihop avgassystemet som mystiskt hade spruckit sönder i helt frisk plåt, det sprack sedemera sönder igen och en annan kille svetsade det, men det har spruckit igen, hela tiden på ett nytt ställe... (avgassystemet är fan det enda som inte rostar på bilen)

Givetvis hade framvagnsbalken ett rosthål på besiktningen, och när jag hissade upp bilen för att fixa avgassystemet och balken så upptäckte jag att ett framhjulslager (som en månad tidigare på besiktningen var helt OK) är tokslut...

Dessutom knackar ena drivknuten när man svänger...

Summa sumarum, jag har en tvåtonslackad Golf, allt ovanför dörrlisterna är vitt med rostfläckar, allt under dörrlisterna är rostfärgat med vita fläckar, avgassystemet dinglar och är av framför bakaxeln, hjullagret glappar, alla bussningar likaså, allt elektriskt har eget liv, om det alls har något liv och varje dag får man en ny överraskning...

(jo just det, handtaget till handskfacket gick sönder en halvtimme efter köpet när jag skulle kolla i instruktionsboken vart säkringsdosan satt, sedan dess har jag varken stängt handskfacket eller säkringsdosan...)

Någon som vill köpa en tysk kvalitetsbil som har gått 15 000 mil?
 

Dr.Bike

Guest
Märkliga erfarenheter ni har.
Jag har haft otaliga golfar och ur alla generationer utom de två senaste, och jag har ALDRIG haft några fel.
Mer än förbrukning och förslitning.
Inte ett elfel.
Någonsin.

Lättmekade som få - ett fjäderben fram tar man ur på tre minuter t.ex.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lättmekade som få - ett fjäderben fram tar man ur på tre minuter t.ex.

Visst, men jag föredrar bilar där man aldrig någonsin behöver riva framvagnen...

Att det tar tre minuter är en klen tröst när man måste göra det varannan vecka, och dessutom måste göra en hjulinställning varje gång...

Sedan beror det på vad man räknar till förbrukning/förslitning, visst, ingår en framvagn om året i det så...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Märkliga erfarenheter ni har.
Jag har haft otaliga golfar och ur alla generationer utom de två senaste, och jag har ALDRIG haft några fel.
Mer än förbrukning och förslitning.
Inte ett elfel.
Någonsin.

Lättmekade som få - ett fjäderben fram tar man ur på tre minuter t.ex.
Passatkombidjävlaskitbilen tjöppte jag ett par mil hemifrån.
På hemvägen brann torkarmotorn upp.
Nästa morgon hade låsen frusit, vilken dom gjorde vid minsta tecken på minusgrader.
Sedan sprack vindrutan.
Fläkten fungerade bara på ett läge.
Samtliga gummislangar i motorrummet hade konsistensen av mossa.
Gick som en påse skit när det regnade.
Bytte samtliga tändkablar, fördelarlock, rotor och spole.
Gick fortfarande som en påse skit.
Bytte samtliga hjullager samt båda drivknutarna.
Sedan bytte jag bort skiten.
Då var den sju år gammal och hade gått under tio tusen mil.
 

Dr.Bike

Guest
Visst, men jag föredrar bilar där man aldrig någonsin behöver riva framvagnen...

Att det tar tre minuter är en klen tröst när man måste göra det varannan vecka, och dessutom måste göra en hjulinställning varje gång...

Sedan beror det på vad man räknar till förbrukning/förslitning, visst, ingår en framvagn om året i det så...

Nänänä - nu låter du som min kompis far, en rixmytoman från Vilhelmina! :D

Man måste tabm INTE riva dem var vecka, och NÄR man gjort det, så krävs INGEN framvagnsinställning. Iaf inte till vardags, möjligen till fint.
För hålen är runda i fjäderbensinfästningen, liksom i navhórnet, och i teorin hamnar det lika igen.
Men såklart är det lite glapp i hålen (väldigt lite), så den noggranne tar en ritsnål och markerar läget exakt.
 

Dr.Bike

Guest
Passatkombidjävlaskitbilen tjöppte jag ett par mil hemifrån.
På hemvägen brann torkarmotorn upp.
Nästa morgon hade låsen frusit, vilken dom gjorde vid minsta tecken på minusgrader.
Sedan sprack vindrutan.
Fläkten fungerade bara på ett läge.
Samtliga gummislangar i motorrummet hade konsistensen av mossa.
Gick som en påse skit när det regnade.
Bytte samtliga tändkablar, fördelarlock, rotor och spole.
Gick fortfarande som en påse skit.
Bytte samtliga hjullager samt båda drivknutarna.
Sedan bytte jag bort skiten.
Då var den sju år gammal och hade gått under tio tusen mil.

:D

Heheh... låter precis som min gamla 142:a -73, men den hade ju å andra sidan gått månen tur och retur...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har en Golf, du kan börja sympatisera när du vill...

Jag köpte den i inlandet för exakt ett år sedan.
Redan på väg hem tyckte jag att den var orolig på vägen, så när jag kom hem köpte jag nya dubbdäck, inte fan blev det bättre.

Enligt min kompis golf-experten så är det bussningarna i framvagnen, byter man dom blir den bättre, men aldrig som en riktig bil...

Elsystemet hittar på nya hyss varje dag, ofta slutar det med att en säkring brinner.
Jag blev less på att krypa på bilgolvet med ficklampan för att se vilken säkring som har brunnit för dagen, så jag köpte fiffiga säkringar som lyser när dom är trasiga, sonen kommenterade med "Heftit, inbyggd ljusorgel..."

När jag köpte bilen var den nybesiktad utan en anmärkning, men jag har hunnit besikta den en gång sedan dess, givetvis kollade jag all belysning innan (och kopplade ur alla extraljus eftersom dom inte har brytare i kupen), likförbannat fungerade inte nummerskyltsbelysningen på besiktningen, vis av erfarenheten visste jag att varje gång man öppnar och stänger bakluckan får man ett nytt elfel, så jag öppnade och stängde den och vips fungerade nummerskyltsbelysningen (bakrutetorkaren startade och gick inte att stänga av istället, men det får man inte tvåa på) tyvärr så la belysningen av igen när han körde bilen på bromsprovaren och det la han märke till.

Innan besiktningen svetsade jag även ihop avgassystemet som mystiskt hade spruckit sönder i helt frisk plåt, det sprack sedemera sönder igen och en annan kille svetsade det, men det har spruckit igen, hela tiden på ett nytt ställe... (avgassystemet är fan det enda som inte rostar på bilen)

Givetvis hade framvagnsbalken ett rosthål på besiktningen, och när jag hissade upp bilen för att fixa avgassystemet och balken så upptäckte jag att ett framhjulslager (som en månad tidigare på besiktningen var helt OK) är tokslut...

Dessutom knackar ena drivknuten när man svänger...

Summa sumarum, jag har en tvåtonslackad Golf, allt ovanför dörrlisterna är vitt med rostfläckar, allt under dörrlisterna är rostfärgat med vita fläckar, avgassystemet dinglar och är av framför bakaxeln, hjullagret glappar, alla bussningar likaså, allt elektriskt har eget liv, om det alls har något liv och varje dag får man en ny överraskning...

(jo just det, handtaget till handskfacket gick sönder en halvtimme efter köpet när jag skulle kolla i instruktionsboken vart säkringsdosan satt, sedan dess har jag varken stängt handskfacket eller säkringsdosan...)

Någon som vill köpa en tysk kvalitetsbil som har gått 15 000 mil?

:rofl


Förlåt, jag tycker enormt mycket synd om dig...:pannkyss Det är bara väldigt lätt att skratta åt andras olycka:hihi Jag lovar att du ska få skratta åt mig när jag stöter på patrull med min bil :)

Det enda elfelet jag märkt av hittills (10-15 mils körning) är att ljusets huvudströmbrytare kärvar lite när man ska stänga av ljuset. Av någon anledning vill inte knappen stanna i av-läget utan fjädrar tillbaka så att man ibland inte kan stänga av instrumenteringsbelysningen:va I övrigt funkar alla lampor, alla fläktinställningar och dylikt... Har visserligen inte hunnit testa riktigt allt ännu, men allt av akut värde (lysen, blinkers, tuta och dylikt) funkar som det ska:)

Så vitt jag kan höra och känna så är framvagnen i bra skick, inga krängningar och inga missljud som jag lagt märke till i alla fall. Jag får väl helt enkelt hoppas på att du fick tag i ett riktigt dåligt ex och att mitt håller som det ska:D Lovar att uppdatera så fort det går åt fanders som sagt;)

Märkliga erfarenheter ni har.
Jag har haft otaliga golfar och ur alla generationer utom de två senaste, och jag har ALDRIG haft några fel.
Mer än förbrukning och förslitning.
Inte ett elfel.
Någonsin.

Lättmekade som få - ett fjäderben fram tar man ur på tre minuter t.ex.

Hoppas att min är som dina!:D
 
Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top