Dr.Bike
Guest
Så du offrar livslängd på motorn för att de ska se "rätt" ut....?
Dom blir ju supermaffiga med FMIC som kidzen säger![]()
Det är rätt Rigge! På honom bara!
Haha vilket "maffigt" IC-montage!
Så du offrar livslängd på motorn för att de ska se "rätt" ut....?
Va snäll nu! Vill han ha form före funktion måste han få det. Det viktigaste är ju att det ser bra ut inte att det fungerar.
Jag har lite svårt för att tro att Jörgen skall ha mercan till att ragga fjortisar med.Så du offrar livslängd på motorn för att de ska se "rätt" ut....?
Jag har ju som sagt skrivit att jag ska montera IC, det sade jag ju i klartext till Rigge när han frågade. Det är ju därför jag har behållt mitt IC för intercooler, och fått bygga mitt rör i inlägget med bilderna ovan.
Men det är i likhet med luftfilterfrågan ngt som fodrar mer tid, skulle jag böra med det nu kommer inte båten i sjön och hojen ut på vägarna. Det är kort tid kvar för att hinna få detta klart. Dessutom jag jag redan kommit upp i 10 000 kkr mer än vad jag hade tänkt lägga på detta i år, och det är ca 12 000 kbvar innan AC, avgas och STT-justeriongsbesök är klart. Jag har bara ca en månad kvar,sedan måsta jag börja lägga mer jobb på båten och hojen.
Jag måste få bilen körkar om jag ska bygga IC, minns att jag alltså står i ett kallgaraget med grusgolv 2 mil från stan och åker tunnelbana och cykel dit. Tre resor med downpipen på tunnelbanan. Så tro mig, jag spänner inte bågen lägre än vad som är lagom.
Jag har mest funderat kring en vattenkyld IC med slinga i det befintliga plenumet och använda en platt och fin kondensor som vattenkylare och sätta denna mellan befintlig kondensor och kylare. Det skulle knappt synas.
Vill du behålla diskret originallook kan man ju annars rekommendera en vätskekyld IC med en liten elektrisk cirk-pump.
Då skulle man i praktiken kunna bygga in en IC i befintligt plenum!Tillkommer endast två diskreta slangar som är lätta att få att smälta in om man drar dem bakåt mot torpedväggen/bortöver.
Såklart inget att funder på nu. Men om nåt/ett par år så!
Jag råkar oxå ha lämpliga kylare i syrafast rostfritt...![]()
Jag har lite svårt för att tro att Jörgen skall ha mercan till att ragga fjortisar med.
Men jag kan ha fel.
Jag har lite svårt för att tro att Jörgen skall ha mercan till att ragga fjortisar med.
Men jag kan ha fel.
Men det var ju det jag skrev att jag har planer på? Det har jag skrivit flera ggr i tråden."Jag har mest funderat kring en vattenkyld IC med slinga i det befintliga plenumet och använda en platt och fin kondensor som vattenkylare och sätta denna mellan befintlig kondensor och kylare. Det skulle knappt synas."
Jag har diskuterat detta bla med Peter A. Tänkte se om jag kan köra förbi bilen till honom när den är driftsatt så att vi får spåna lite.
![]()
![]()
Jaha, då får väl även jag sälla mig till dieselträsket. Har idag varit och köpt mig en VW Golf Diesel...
Härmed inleds plan "snålåka"! Alla hinder med att tanka gratis veggoolja från lokala restauranger ska övervinnas och bilens totala bränslekostnad ska ner till närapå noll, sen kan vi snacka eko(nomi)driving!![]()
![]()
Uppdateringar kommer om någon är intresserad av hur det går
En bild på missfostret... Usch vad ful och äcklig den är!![]()
Grattis. Det är nåt liknande jag letar, man jag vill ha TDI och kombi, helst automat, och troligen blir det en Passat... men VAG kan göra bra bruksbilar.
Grattis. Det är nåt liknande jag letar, man jag vill ha TDI och kombi, helst automat, och troligen blir det en Passat... men VAG kan göra bra bruksbilar.
Jo, nu kanske, men den där generationen är det sämsta skit som tillverkats i tyskland, och då räknar jag även forna Öst-Tyskland...
Jag har en själv...
TackLycka till med ditt letande
Har du en passat eller en golf? Om det senare så kan vi starta sympatiklubb när härkarna går åt helvete...![]()
![]()
Lättmekade som få - ett fjäderben fram tar man ur på tre minuter t.ex.
Passatkombidjävlaskitbilen tjöppte jag ett par mil hemifrån.Märkliga erfarenheter ni har.
Jag har haft otaliga golfar och ur alla generationer utom de två senaste, och jag har ALDRIG haft några fel.
Mer än förbrukning och förslitning.
Inte ett elfel.
Någonsin.
Visst, men jag föredrar bilar där man aldrig någonsin behöver riva framvagnen...
Att det tar tre minuter är en klen tröst när man måste göra det varannan vecka, och dessutom måste göra en hjulinställning varje gång...
Sedan beror det på vad man räknar till förbrukning/förslitning, visst, ingår en framvagn om året i det så...
Passatkombidjävlaskitbilen tjöppte jag ett par mil hemifrån.
På hemvägen brann torkarmotorn upp.
Nästa morgon hade låsen frusit, vilken dom gjorde vid minsta tecken på minusgrader.
Sedan sprack vindrutan.
Fläkten fungerade bara på ett läge.
Samtliga gummislangar i motorrummet hade konsistensen av mossa.
Gick som en påse skit när det regnade.
Bytte samtliga tändkablar, fördelarlock, rotor och spole.
Gick fortfarande som en påse skit.
Bytte samtliga hjullager samt båda drivknutarna.
Sedan bytte jag bort skiten.
Då var den sju år gammal och hade gått under tio tusen mil.
Jag har en Golf, du kan börja sympatisera när du vill...
Jag köpte den i inlandet för exakt ett år sedan.
Redan på väg hem tyckte jag att den var orolig på vägen, så när jag kom hem köpte jag nya dubbdäck, inte fan blev det bättre.
Enligt min kompis golf-experten så är det bussningarna i framvagnen, byter man dom blir den bättre, men aldrig som en riktig bil...
Elsystemet hittar på nya hyss varje dag, ofta slutar det med att en säkring brinner.
Jag blev less på att krypa på bilgolvet med ficklampan för att se vilken säkring som har brunnit för dagen, så jag köpte fiffiga säkringar som lyser när dom är trasiga, sonen kommenterade med "Heftit, inbyggd ljusorgel..."
När jag köpte bilen var den nybesiktad utan en anmärkning, men jag har hunnit besikta den en gång sedan dess, givetvis kollade jag all belysning innan (och kopplade ur alla extraljus eftersom dom inte har brytare i kupen), likförbannat fungerade inte nummerskyltsbelysningen på besiktningen, vis av erfarenheten visste jag att varje gång man öppnar och stänger bakluckan får man ett nytt elfel, så jag öppnade och stängde den och vips fungerade nummerskyltsbelysningen (bakrutetorkaren startade och gick inte att stänga av istället, men det får man inte tvåa på) tyvärr så la belysningen av igen när han körde bilen på bromsprovaren och det la han märke till.
Innan besiktningen svetsade jag även ihop avgassystemet som mystiskt hade spruckit sönder i helt frisk plåt, det sprack sedemera sönder igen och en annan kille svetsade det, men det har spruckit igen, hela tiden på ett nytt ställe... (avgassystemet är fan det enda som inte rostar på bilen)
Givetvis hade framvagnsbalken ett rosthål på besiktningen, och när jag hissade upp bilen för att fixa avgassystemet och balken så upptäckte jag att ett framhjulslager (som en månad tidigare på besiktningen var helt OK) är tokslut...
Dessutom knackar ena drivknuten när man svänger...
Summa sumarum, jag har en tvåtonslackad Golf, allt ovanför dörrlisterna är vitt med rostfläckar, allt under dörrlisterna är rostfärgat med vita fläckar, avgassystemet dinglar och är av framför bakaxeln, hjullagret glappar, alla bussningar likaså, allt elektriskt har eget liv, om det alls har något liv och varje dag får man en ny överraskning...
(jo just det, handtaget till handskfacket gick sönder en halvtimme efter köpet när jag skulle kolla i instruktionsboken vart säkringsdosan satt, sedan dess har jag varken stängt handskfacket eller säkringsdosan...)
Någon som vill köpa en tysk kvalitetsbil som har gått 15 000 mil?
Märkliga erfarenheter ni har.
Jag har haft otaliga golfar och ur alla generationer utom de två senaste, och jag har ALDRIG haft några fel.
Mer än förbrukning och förslitning.
Inte ett elfel.
Någonsin.
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |