Dieseltråden.

Dr.Bike

Guest
:rofl


Förlåt, jag tycker enormt mycket synd om dig...:pannkyss Det är bara väldigt lätt att skratta åt andras olycka:hihi Jag lovar att du ska få skratta åt mig när jag stöter på patrull med min bil :)

Det enda elfelet jag märkt av hittills (10-15 mils körning) är att ljusets huvudströmbrytare kärvar lite när man ska stänga av ljuset. Av någon anledning vill inte knappen stanna i av-läget utan fjädrar tillbaka så att man ibland inte kan stänga av instrumenteringsbelysningen:va I övrigt funkar alla lampor, alla fläktinställningar och dylikt... Har visserligen inte hunnit testa riktigt allt ännu, men allt av akut värde (lysen, blinkers, tuta och dylikt) funkar som det ska:)

Så vitt jag kan höra och känna så är framvagnen i bra skick, inga krängningar och inga missljud som jag lagt märke till i alla fall. Jag får väl helt enkelt hoppas på att du fick tag i ett riktigt dåligt ex och att mitt håller som det ska:D Lovar att uppdatera så fort det går åt fanders som sagt;)



Hoppas att min är som dina!:D

Ahjusteja...nu kommer jag ihåg...

DET "felet" hade jag oxå på en 86:a, och det var ett fel som kan utveckla sig till bilbrand om man har tur!
Det är ledningsbanornas släpkontakter som har /får för klen ledningsarea efter några års slitage, och därmed agerar resistorer istf just ledningar.
Värme alstras, och ledningsbanorna får plasten att smälta.
Iom detta sjunker ena ledningsbanan ner och problemet förvärras allteftersom med gnistbildning som följd.

Fix: Ta isär, bänd upp ledningsbanan, putsa, bädda med epoxy under den! Voila´

Samma fenomen brukar vissa tändningslås ha på en del olika bilar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ahjusteja...nu kommer jag ihåg...

DET "felet" hade jag oxå på en 86:a, och det var ett fel som kan utveckla sig till bilbrand om man har tur!

Och DET kan härledas till VAG koncernens motvilja till att använda relän, utan istället lägga hela spänningen över kontaktdonet inne i kupen..

Jag minns en resa i en passat, i snöstorm, med rökfylld kupe, mellan Umeå och Luleå då elsystemet hade brunnit och enda sättet att få lyse var att hålla inne ljustutan som fortfarande fungerade....

Lyckligtvis var inte den bilen min...

Sätt ALDRIG in kraftigare lampor än orginal i en VAG bil!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det mest deprimerande med golfar tycker jag är att det började så bra.
Första generationen med 1500motorn var fruktansvärt rolig att köra.
Lätt och varvvillig med komunicerande reglage.
Sedan kom 1600motorn.
Fortfarande rolig - Motorn var antagligen något starkare, men inte alls lika vass i karaktären.
Generation två kändes tung och klumpig.
Sedan har det bara blivit sämre och sämre.

Sista roliga var caddyn som byggdes i Jugoslavien.
I stort sett en tidig GTI med flak.

Kanhända borde man importera en GTI från Sydafrika.
Åtminstonde för några år sedan, så byggdes det fortfarande GTI och Cabbar av de tidiga modellerna där.

Bushido:
För fem papp är golfdieseln säkert ett bra köp.
Pyssla gärna igenom bilen och kolla kablage och slangar samt smörj upp allt du kan hitta så kan du undvika många problem.
Offra en helg och ett par hundralappar, så får du upp skicket ganska ordentligt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ahjusteja...nu kommer jag ihåg...

DET "felet" hade jag oxå på en 86:a, och det var ett fel som kan utveckla sig till bilbrand om man har tur!
Det är ledningsbanornas släpkontakter som har /får för klen ledningsarea efter några års slitage, och därmed agerar resistorer istf just ledningar.
Värme alstras, och ledningsbanorna får plasten att smälta.
Iom detta sjunker ena ledningsbanan ner och problemet förvärras allteftersom med gnistbildning som följd.

Fix: Ta isär, bänd upp ledningsbanan, putsa, bädda med epoxy under den! Voila´

Samma fenomen brukar vissa tändningslås ha på en del olika bilar.

:skrämd

Hem och fixa, fort som attan!

Bushido:
För fem papp är golfdieseln säkert ett bra köp.
Pyssla gärna igenom bilen och kolla kablage och slangar samt smörj upp allt du kan hitta så kan du undvika många problem.
Offra en helg och ett par hundralappar, så får du upp skicket ganska ordentligt.

Roger that!:tummenupp
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
En sidmonterad intercooler då?

InstallComp.JPG

Inte för att vara såå besserwisser men..
En tjock intercooler är bättre än en smal av samma ytarea och mycket bättre en ingen alls.
Men dess effektivitet är inte i närheten av lika bra som en med halva tjockleken och dubbla ytarean.
Dessutom ser det ut som luftflödet i princip är blockerat på baksidan av ic´n vilket gör att nästan ingen luft alls kommer passera genom dess celler.

Jag vet att verkligheten tvingar oss turbobyggare att konstruera vissa saker så de blir ooptimala pga plats.

Men då måste jag fråga bygger du snygg bil med turbo eller bästa möjliga rejsbil med turbo?

Ska det bara se fräckt ut så funkar det alldeles utmärkt.

Bygget ser snyggt ut tycker jag iaf.

Detta inlägg gäller rigge inte jörgen i fall nån tycker att var oklart.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering sedan mitt förra inlägg http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4012201&postcount=491
i turbokonverterandet av min 300TD.

Efter att ha mallat med ett mjukglödgat kopparrör ute vid bilgaraget for jag hem till stan och svetsade ihop ett rör mellan luftfilter och turbo. Använde en 2½" 90-graders rostfri universalkrök från Hansen som utgångsmaterial. Svetsade även ditt ett 14 mm rör som anslutning för vevhusventilationen.

Handlade även ett K&N "Xstrem"-filter från Roffes, tog det största jag fick in.

Efter att ha provat kröken och filtret på bilen i det primitiva bilgaraget ute i hooden så upptäckte jag att jag borde förlänga kröken 1" för att komma ännu bättre till med filtret, dvs så långt bort från varmluftsströmmen bakom kylaren som möjligt. Såg även att jag måste glödga och trycka in en bula i röret för att ge plats för slangen från vattenpumpen som går till kupevärmepaketet. Så det vart en ytterligare en tunnelbanevända med röret till hojgaraget i stan.
På bild 3 och 4 syns röret efter dessa två moddar samt med svetsfogarna rengjorda med betpasta.

På bild 5 syns det enkla kallgarage med grusgolv där bilen stått under hela turbomonteringen. :D

På bild 6 syns röret på plats och på bild 5 har jag anslutit luftfilter och vevhusventilationsslangen.

Sedan ställde jag på bilen (har den normalt avställd och i garaget om vintern) och gjorde jag en provtur hem till stan.

Allt verkar sitta. Inga läckage. Det var en kul känsla att köra ut bilen jag ägt i 14 år och för första gången höra turbokvitter ackompanjera det vanliga dieselbrummet. Till min stora förvåning gick den märkbart bättre i mellanregistret, trots att jag inte ställt upp pumpen än, så jag vart tvungen att ringa Andersson turbo och diskutera hur det kunde komma sig. Motorn har ju inte varit hos STT för att få pumpen omställd till större bränslemängd än!

Förklaring är nog som tror att Andersson även var inne på. Att sugmotorns tidigare pumpförluster nu slipper tas enbart från vevaxeln utan istället delvis tas från den förut bortslösade avgasenergin. Det är enda förklaringen jag kan komma på. Dvs att turbon höjt motorns verkningsgrad ngt.

Det som kvarstår:

Nu till veckan har jag bokat tid hos en firma som ska platsbygga ett 2½" avgassystem från min 2½" downpipe. Systemet som sitter på nu är ett 2" rostfritt Ferrita originalsystem. (Har ngn en W123 300 Diesel kan han/hon få köpa mitt gamla system billigt. Det har bara gått några hundra mil.)
Jag ska även installera en catchcan på vevhusventslangen innan turbon.
Har redan handlat en lämplig catchcan från H2M. Nu när jag kan köra med bilen så tänkta jag bygga den installationen i det varma ljusa hojgaraget inne i stan.

Sedan ska bilen till AirCond-center och få omdragna Ac-ledninger tillverkade och AC systemet laddat igen.

Sedan ska jag boka tid hos STT i Njurunda/Sundsvall för att få pumpen omreglerad till den högre effekten samt få automaten omjusterad för att klara det ökade momentet. Det blir en rolig resa, 88 hk dit och 120 hk hem :D

Sen ska bilen tvättas av och ställas in i garaget igen i väntan på våren. Kör henne bara undantagsvis på vintern.

/J
 

Bifogat

  • IMG_0505.JPG
    IMG_0505.JPG
    80.4 KB · Visningar: 95
  • IMG_0509.JPG
    IMG_0509.JPG
    86.6 KB · Visningar: 81
  • IMG_0512.JPG
    IMG_0512.JPG
    66.8 KB · Visningar: 105
  • IMG_0515.JPG
    IMG_0515.JPG
    77.7 KB · Visningar: 60
  • IMG_0520.JPG
    IMG_0520.JPG
    74 KB · Visningar: 82
  • IMG_0521.JPG
    IMG_0521.JPG
    93.1 KB · Visningar: 90
  • IMG_0525.JPG
    IMG_0525.JPG
    108.1 KB · Visningar: 120
  • IMG_0527.JPG
    IMG_0527.JPG
    93.9 KB · Visningar: 305
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jaha, då får väl även jag sälla mig till dieselträsket. Har idag varit och köpt mig en VW Golf Diesel...:)

Härmed inleds plan "snålåka"! Alla hinder med att tanka gratis veggoolja från lokala restauranger ska övervinnas och bilens totala bränslekostnad ska ner till närapå noll, sen kan vi snacka eko(nomi)driving!:yoparty :D

Uppdateringar kommer om någon är intresserad av hur det går:)

En bild på missfostret... Usch vad ful och äcklig den är!:D

Den ser ju proper ut! Den verkar ju inte vara rostig ?
De gamla förkammargolfdieslarna är ju slitstarka och driftsäkra motorer!
Att sköta olja- och filterservice är det viktigaste på dieselmotorer.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den ser ju proper ut! Den verkar ju inte vara rostig ?
De gamla förkammargolfdieslarna är ju slitstarka och driftsäkra motorer!
Att sköta olja- och filterservice är det viktigaste på dieselmotorer.

Nåja, den ser bra mycket bättre ut just på det där fotot än vad den gör i verkligheten...:gnissla Höger hjulhusskärm var genomrostad, likaså plåten under och bakom bakre kofångaren. Dörrarna har en del rost i nederkanterna och bakluckan också, och sen så finns det väl lite små ytrostfläckar och sådär... Men underredet och ramen ser ut att ha klarat sig bra :) Jobbar för fullt med att åtgärda den rostiga plåten också så att den inte rostar vidare:tummenupp

Edit: Visst fan, den är penselmålad vit också!:D

Skönt att höra, då är det nåt som är bra med den i alla fall!:D
En stor service är inplanerad, har dock bara hunnit köra den hem och en liten provsväng hittills så...:) Men jag ska ta väl hand om den!:tummenupp

Gött att se att turboprojektet går bra, ser riktigt snyggt ut!:tummenupp Lite lustigt det där med att den gick bättre sådär direkt!:D
Du får gärna lära mig lite mer om att turbomata en diesel om du har tid och lust, de ca 50 trötta hästarna jag har undr huven är ganska extremt sömniga av sig...:gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nåja, den ser bra mycket bättre ut just på det där fotot än vad den gör i verkligheten...:gnissla Höger hjulhusskärm var genomrostad, likaså plåten under och bakom bakre kofångaren. Dörrarna har en del rost i nederkanterna och bakluckan också, och sen så finns det väl lite små ytrostfläckar och sådär... Men underredet och ramen ser ut att ha klarat sig bra :) Jobbar för fullt med att åtgärda den rostiga plåten också så att den inte rostar vidare:tummenupp

Edit: Visst fan, den är penselmålad vit också!:D

Skönt att höra, då är det nåt som är bra med den i alla fall!:D
En stor service är inplanerad, har dock bara hunnit köra den hem och en liten provsväng hittills så...:) Men jag ska ta väl hand om den!:tummenupp

Gött att se att turboprojektet går bra, ser riktigt snyggt ut!:tummenupp Lite lustigt det där med att den gick bättre sådär direkt!:D
Du får gärna lära mig lite mer om att turbomata en diesel om du har tid och lust, de ca 50 trötta hästarna jag har undr huven är ganska extremt sömniga av sig...:gnissla

Ett enkelt sätt att se om motorn är frisk är att lyfta på oljepåfyllningslocket när motorn går. Om det tuffar och bolmar som från ett ånglok så är det slitna kolvar/foder. Men motorn kan förvisso ha långt kvar för det. Men det är ett bra test. Samt om den startar lätt kall. En diesel med dåligt komp är svårstartad kall.

Golfmotorn fanns ju i turbovariant, så det kanske går att lyfta över delar från en sådan om din motor är frisk. Men jag vet inte hur mycket det skiljer i konstruktionen mellan sugmotorn och turbovarianten på golf. Är det mycket som skiljer kanske det inte är så lätt att man bara kan flytta över begagnade turbogolfdelar från skroten till din motor.

Jag googlade massvis på amerikanska merca-OM617-turbodieselforum och ringde många samtal till GIK och STT innan jag skred till verket. Om man ska turbokonverter lär man sig ju mest från de som gjort samma sak på den motortyp man avser konvertera. Jag lärde mig en massa Do's and Dont's ang min motor, OM617, innan jag ens bestämde mig för att turbokonvertera den.
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Till min stora förvåning gick den märkbart bättre i mellanregistret, trots att jag inte ställt upp pumpen än, så jag vart tvungen att ringa Andersson turbo och diskutera hur det kunde komma sig. Motorn har ju inte varit hos STT för att få pumpen omställd till större bränslemängd än!

Förklaring är nog som tror att Andersson även var inne på. Att sugmotorns tidigare pumpförluster nu slipper tas enbart från vevaxeln utan istället delvis tas från den förut bortslösade avgasenergin. Det är enda förklaringen jag kan komma på. Dvs att turbon höjt motorns verkningsgrad ngt.


/J

Det är precis så att turbon numera tar tillvara energin som gick förlorad men detta sker ju i praktiken genom att du uppnår bättre fyllnadsgrad och då högre kompressionsförhållande och att det är detta som gör att motorn får högre verkningsgrad (ger ju högre uteffekt). När du har justerat upp pumpen kommer du att märka en större skillnad. Dieslar är ju kul då de fixar ett "rörligt" luft/bränsle blandningsförhållande på ett helt annat sätt än bensinmotorer:tummenupp

Sitter själv och klurar på om jag skall öka effekten i en diesel men då det redan är ett rätt högt uttag känner jag mig lite orolig för drivlinans överlevnad och det kommer att bli DYRT om motorn eller drivlinan rasar:gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är precis så att turbon numera tar tillvara energin som gick förlorad men detta sker ju i praktiken genom att du uppnår bättre fyllnadsgrad och då högre kompressionsförhållande och att det är detta som gör att motorn får högre verkningsgrad (ger ju högre uteffekt). När du har justerat upp pumpen kommer du att märka en större skillnad. Dieslar är ju kul då de fixar ett "rörligt" luft/bränsle blandningsförhållande på ett helt annat sätt än bensinmotorer:tummenupp

Sitter själv och klurar på om jag skall öka effekten i en diesel men då det redan är ett rätt högt uttag känner jag mig lite orolig för drivlinans överlevnad och det kommer att bli DYRT om motorn eller drivlinan rasar:gnissla

Jo det tror jag, samt kanhända även att förbränningen inte termiskt barlastas lika mycket iom högre inloppstemperatur. Detta plus större fyllnadsgrad och därmed högre topptryck ger nog tex mindre tändförsening.

Ja det ska bli kul att få pumpen uppställd. Med STT:s standardinställning ska då motorn gå från nuvarande 88 hk och 178 Nm till ca 120 hk och 250 Nm. Tydligen en välbeprövad effektnivå. Det finns en taxiåkare i Sundsvall som kört 70 000 mil med sin W123 300D STT-turbo med den effekten.

Ja precis, det är ju det som är så olympisk med turbodieslar, självreglerande på ett helt annat sätt, mitt system är ju helt open loop. Det är ju det som är en av de stora fördelarna med dieselns "kvalitetsreglering" isf "kvantitetsregleringen" hos bensinarna: Man slipper bensinmotorns krav på korrekt lambda i alla driftsfall. :D

Vad är det för diesel du är sugen på att effekthöja?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett enkelt sätt att se om motorn är frisk är att lyfta på oljepåfyllningslocket när motorn går. Om det tuffar och bolmar som från ett ånglok så är det slitna kolvar/foder. Men motorn kan förvisso ha långt kvar för det. Men det är ett bra test. Samt om den startar lätt kall. En diesel med dåligt komp är svårstartad kall.

Golfmotorn fanns ju i turbovariant, så det kanske går att lyfta över delar från en sådan om din motor är frisk. Men jag vet inte hur mycket det skiljer i konstruktionen mellan sugmotorn och turbovarianten på golf. Är det mycket som skiljer kanske det inte är så lätt att man bara kan flytta över begagnade turbogolfdelar från skroten till din motor.

Jag googlade massvis på amerikanska merca-OM617-turbodieselforum och ringde många samtal till GIK och STT innan jag skred till verket. Om man ska turbokonverter lär man sig ju mest från de som gjort samma sak på den motortyp man avser konvertera. Jag lärde mig en massa Do's and Dont's ang min motor, OM617, innan jag ens bestämde mig för att turbokonvertera den.

Jag ska kolla :) Den startar hyfsat lätt även kall... Visst får man dra runt ett par gånger och kanske lite choke också, men startar gör den:)

Där ser man... Det kunde ju vara en idé i så fall... Jaja, man kan ju kolla och se hur det ser ut :) Alternativt kan man ju leta efter en hel begagnad motor och hysta i och emd inte blir alltför dyrt... Men hur sköter man det här med luft/bränsleblandning på en diesel? Har aldrig pysslat med diesel förut så jag vet knappt ens hur själva "insprutet" ser ut...

Jag förstår. Jag ska plugga flitigt innan jag ens ger mig på det!:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag ska kolla :) Den startar hyfsat lätt även kall... Visst får man dra runt ett par gånger och kanske lite choke också, men startar gör den:)

Där ser man... Det kunde ju vara en idé i så fall... Jaja, man kan ju kolla och se hur det ser ut :) Alternativt kan man ju leta efter en hel begagnad motor och hysta i och emd inte blir alltför dyrt... Men hur sköter man det här med luft/bränsleblandning på en diesel? Har aldrig pysslat med diesel förut så jag vet knappt ens hur själva "insprutet" ser ut...

Jag förstår. Jag ska plugga flitigt innan jag ens ger mig på det!:tummenupp
En diesel får så mycket luft den vill ha.
När det är dags att tända, så sprutas den mängd diesel som du bestämmer med gasreglaget in i cylindern.
Ju mer diesel, ju mer power.
Power är najs.
Om du sprutar in mer diesel än luften räcker till för att förbränna, så ryker det.
Detta botas genom att ge motorn mer luft.
En turbo är duktig på att stoppa i mer luft än vad som får plats.
När du får in mer luft kan du spruta in mer diesel.
Ju mer diesel, ju mer power.
Power är najs.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En diesel får så mycket luft den vill ha.
När det är dags att tända, så sprutas den mängd diesel som du bestämmer med gasreglaget in i cylindern.
Ju mer diesel, ju mer power.
Power är najs.
Om du sprutar in mer diesel än luften räcker till för att förbränna, så ryker det.
Detta botas genom att ge motorn mer luft.
En turbo är duktig på att stoppa i mer luft än vad som får plats.
När du får in mer luft kan du spruta in mer diesel.
Ju mer diesel, ju mer power.
Power är najs.

:hihi

Ok, så hur ställer man upp dieselsprutet rent praktiskt?
Är det förresten någon som vet vad en original golf diesel motor och växellåda håller för?:va Original har den ju ynka 50 häst så man kanske inte ska ge sig på några enorma effektökningar, men hur mycket skulle man kunna plocka och fortfarande ha goda marginaler och hög driftsäkerhet?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Inte för att vara såå besserwisser men..
En tjock intercooler är bättre än en smal av samma ytarea och mycket bättre en ingen alls.
Men dess effektivitet är inte i närheten av lika bra som en med halva tjockleken och dubbla ytarean.
Dessutom ser det ut som luftflödet i princip är blockerat på baksidan av ic´n vilket gör att nästan ingen luft alls kommer passera genom dess celler.

Jag vet att verkligheten tvingar oss turbobyggare att konstruera vissa saker så de blir ooptimala pga plats.

Men då måste jag fråga bygger du snygg bil med turbo eller bästa möjliga rejsbil med turbo?

Ska det bara se fräckt ut så funkar det alldeles utmärkt.

Bygget ser snyggt ut tycker jag iaf.

Detta inlägg gäller rigge inte jörgen i fall nån tycker att var oklart.


Den där bilden googlade jag fram för att hitta ett exempel på en lättplacerad IC och det är alltså inte min. Jag har en stor IC i nosen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En diesel får så mycket luft den vill ha.
När det är dags att tända, så sprutas den mängd diesel som du bestämmer med gasreglaget in i cylindern.
Ju mer diesel, ju mer power.
Power är najs.
Om du sprutar in mer diesel än luften räcker till för att förbränna, så ryker det.
Detta botas genom att ge motorn mer luft.
En turbo är duktig på att stoppa i mer luft än vad som får plats.
När du får in mer luft kan du spruta in mer diesel.
Ju mer diesel, ju mer power.
Power är najs.

:rofl

Det är på ett ungefär så där man kan låta 02.48 på en lördagkväll när man hänger på "Rosali" 22 vårar med vofflat hår. Kan inte begripa vad det är "rosali" har så svårt att förstå? "En bensinare gasar man med luften och en Diesel med bränslet, förstår du inte? Med bränslet!" hinner man få ur sig innan vakten greppat en Mongolsk mara på en, varpå man åker ut med kinderna först.

Aldrig får man ligga, vad är det för fel på folk?:mad:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:rofl

Det är på ett ungefär så där man kan låta 02.48 på en lördagkväll när man hänger på "Rosali" 22 vårar med vofflat hår. Kan inte begripa vad det är "rosali" har så svårt att förstå? "En bensinare gasar man med luften och en Diesel med bränslet, förstår du inte? Med bränslet!" hinner man få ur sig innan vakten greppat en Mongolsk mara på en, varpå man åker ut med kinderna först.

Aldrig får man ligga, vad är det för fel på folk?:mad:
Jag kan komma med en mer ingående förklarig.
Bushido kommer sluta läsa och börja gråta efter första raden.
Vad skulle det hjälpa?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:rofl

Det är på ett ungefär så där man kan låta 02.48 på en lördagkväll när man hänger på "Rosali" 22 vårar med vofflat hår. Kan inte begripa vad det är "rosali" har så svårt att förstå? "En bensinare gasar man med luften och en Diesel med bränslet, förstår du inte? Med bränslet!" hinner man få ur sig innan vakten greppat en Mongolsk mara på en, varpå man åker ut med kinderna först.

Aldrig får man ligga, vad är det för fel på folk?:mad:


Du får helt enkelt ragga på Doris istället, hon tankar alltid diesel, Doris!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:hihi

Ok, så hur ställer man upp dieselsprutet rent praktiskt?
Är det förresten någon som vet vad en original golf diesel motor och växellåda håller för?:va Original har den ju ynka 50 häst så man kanske inte ska ge sig på några enorma effektökningar, men hur mycket skulle man kunna plocka och fortfarande ha goda marginaler och hög driftsäkerhet?

Om man har en radpump som har tillräckligt stort reservdeplacemenet (överkapacitet) så är det "bara" att ställa upp reglerstångsstoppet. Men sedan måste man också ofta omjustera andra parametrar i regulatorn som tomgång och dämpning. Här är en beskrivning av de skruvar som sitter innanför locket på min pump.

http://www.mercedesshop.com/shopforum/showpost.php?p=1772106&postcount=20

Men jag pillar inte på min dieselpump själv, det är lätt att skruva bort sig, jag kommar att låta en tekniker på STT göra det åt mig. Så jag vet att det blir korrekt. Sak man skruva själva så ska man gå på ngn beprövad inställning man fått ta del av. Inte köra trial and error.


Hur det ser ut på din pump vet jag inte. Jag tror att det sitter en fördelarpump på din bil, ingen Bosch-radpump som på min.
 
Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top