Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur ofta skall man serva en dielsel nissan almera (turbo) som har gått 13 700 mil (varav jag har kört 1000 sedan i somras)?
är dte lite som hur långt är ett snöre eller finns det massa intervall man skall följa? Är det dyrare att serva dieslar än bensinare?
:brukarköratillsdetrasarmennuharjaginterådmedettras

Jag kan inget om de bilarna men jag skulle byta enligt de intervaller som står i instruktionsboken. Har man en årlig körsträcka som understiger det i dokumentationen uppgivna bytesintervallet så skulle jag iaf byta olja årligen.
Men man kan ju överväga att bara byta oljefilter vartannnat oljebyte om man kör så lite att man får byta på årlig basis.

Ofta är det lite billigare att serva dieslar. Men det är inte säkert att det blir så om man lämnar in bilen. Verkstäder kan ju ta betalt efter vad de anser att genomsnittskunden tål, inte efter material och arbete.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Komentar till Jörgens Nurseysvar.
Du kan detta bättre än mig.
Men:
Förr förordades att byta filter varannan gång man bytte olja.
Nu tror jag att oljorna blivit så mycket bättre att det vore mer motiverat att byta olja varannan gång man byter filter.

Varken olja eller filter är dock dyrare än att man lik väl kan byta bägge samtidigt.

På nyare bilar tycker jag att man skall följa serviceintervallerna för att garantier och liknande skall gälla.
Men:
Jag är övertygad om att det räcker att byta olja och filter en gång per år oavsett körsträcka.
Vart annat år byter jag luft- och bränslefilter.
Eventuell kamrem byts enligt rekomendationerna.
Övrig service vid behov.

lasse89

Inte alltid men nästan
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
R6 årsmod 03
håller med skrotnisse,, är det en ny bil ärdet bara kolla rekomendationerna på bilen lite äldre minst 1gång/år om du kör lite annars brukar de väll ligga runt2000mil kanske men bättre å byta olja oftare, har sett allt för många nergångna motorer på grund av detta,, allt annat går att byta när det rasar:näsblod (Går å bytta motor med men de e dyrt)
självkklart bytts bådde olja och filter samtidigt

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
håller med skrotnisse,, är det en ny bil ärdet bara kolla rekomendationerna på bilen lite äldre minst 1gång/år om du kör lite annars brukar de väll ligga runt2000mil kanske men bättre å byta olja oftare, har sett allt för många nergångna motorer på grund av detta,, allt annat går att byta när det rasar:näsblod (Går å bytta motor med men de e dyrt)
självkklart bytts bådde olja och filter samtidigt

Det känns som att det jag skrev tagits ur sitt sammanhang. Jag skrev ju att först och främst ska man sköta bilens olje- och filterbyte efter vilka intervall som anges i dokumentationen. Olja och filter byts ju då samtidigt vid den föreskrivna körsträckan. Det finns mao ingen diskrepans mellan skrotnisses och ditt inlägg i förhållande till mitt.

Vad jag menade med att byta filtret varannat oljebyte var som sagt om man som jag pga av låg årlig körsträcka får byta olja på årsbasis isf på körsträcka. Skulle jag byta filter varje gång jag byter olja skulle jag ha bytt filter 4 ggr på 800 mil. Eftersom jag bara kör ca 200 mil per år.

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Eftersom jag bara kör ca 200 mil per år.

Oj, det var lite det! Har du aldrig behov av längre transporter? Göteborg, Malmö, Norrland privat? Eller reser du bara i jobbet?
Sothoran i all ära, men höst och vår?
Eller har du gömt undan nåt grått vinterskott som du tuggar tusentals mil med, men inte vill erkänna att du äger? ;) :D

Hur går det med Mercen nu då? Har det hänt nåt sen sist?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Oj, det var lite det! Har du aldrig behov av längre transporter? Göteborg, Malmö, Norrland privat? Eller reser du bara i jobbet?
Sothoran i all ära, men höst och vår?
Eller har du gömt undan nåt grått vinterskott som du tuggar tusentals mil med, men inte vill erkänna att du äger? ;) :D

Hur går det med Mercen nu då? Har det hänt nåt sen sist?

Jag använder ju bara mercan på sommaren, och inte i jobbet. Den rullar om jag har ngn rolig resa sommartid, ett bröllop i Sundsvall, eller en 60-årsfest i Köpenhamn var tex de sista längre resorna. Förra sommaren var det mest lite inköpsresor i stockholmstrakten, handlade ny kyl, vinterpressenningar VHF samt lite andra skrymmande saker till båten. Då är det bra att passa på att ta bilen.

Till jobbet promenerar jag, det tar bara 40 minuter. Vintertid är det normalt cykeln, fötterna eller tunnelbana. Det är ju både kapital- och miljöförstöring att köa sönder hojen eller bilen på pliktresor inne i stan tycker jag.

Jag antar att du sett inlägget med bilderna på luftfilterinstallationen, nya skorstenen samt catchtanken? Jag körde sedan bilen till en AC-verkstad som kustomtillverkade ett nytt köldmedierör (isf det jag fick demontera för att få plats med turbon) samt fyllde upp AC-systemet. Jag kunde häma bilen på AC-verkstaden igår.

Om vädret är stabilt kallt och utan snöoväder så ska jag köra till STT i Sundsvall i svinottan i övermorgon fredag. Det är sista steget i turboprojektet. De ställer då om bränslepumpen samt justerar om automaten samt skriver ut ett typgodkännande för installationen. Med detta intyg så blir besiktningen en formalitet.

Om det är risk för snöoväder på fredag så avvaktar jag. Jag har ju inga vinterpuppor till bilen eftersom jag normal inte kör den på vintern. Men är det bara kallt nog och ingen nysnö så är det bra grepp ändå. Ska pysa däcken till 2.0 bar inför resan så ökar ju dessutom greppet lite till. :D

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag använder ju bara mercan på sommaren, och inte i jobbet. Den rullar om jag har ngn rolig resa sommartid, ett bröllop i Sundsvall, eller en 60-årsfest i Köpenhamn var tex de sista längre resorna. Förra sommaren var det mest lite inköpsresor i stockholmstrakten, handlade ny kyl, vinterpressenningar VHF samt lite andra skrymmande saker till båten. Då är det bra att passa på att ta bilen.

Till jobbet promenerar jag, det tar bara 40 minuter. Vintertid är det normalt cykeln, fötterna eller tunnelbana. Det är ju både kapital- och miljöförstöring att köa sönder hojen eller bilen på pliktresor inne i stan tycker jag.

Jag antar att du sett inlägget med bilderna på luftfilterinstallationen, nya skorstenen samt catchtanken? Jag körde sedan bilen till en AC-verkstad som kustomtillverkade ett nytt köldmedierör (isf det jag fick demontera för att få plats med turbon) samt fyllde upp AC-systemet. Jag kunde häma bilen på AC-verkstaden igår.

Om vädret är stabilt kallt och utan snöoväder så ska jag köra till STT i Sundsvall i svinottan i övermorgon fredag. Det är sista steget i turboprojektet. De ställer då om bränslepumpen samt justerar om automaten samt skriver ut ett typgodkännande för installationen. Med detta intyg så blir besiktningen en formalitet.

Om det är risk för snöoväder på fredag så avvaktar jag. Jag har ju inga vinterpuppor till bilen eftersom jag normal inte kör den på vintern. Men är det bara kallt nog och ingen nysnö så är det bra grepp ändå. Ska pysa däcken till 2.0 bar inför resan så ökar ju dessutom greppet lite till. :D

Jahaja - det må jag säga!
En miljömedveten motorist!
På rätt sätt. Man bugar och bockar. Det är sant, man ska inte slita på miljön i onödan, men men... det är oxå lätt att bli lat.
Du smyger in lagom bra fysträning varje dag med din prommis.

JAg har inte backat tillräckligt långt för att ha sett catchtanken. Ska ske.
Nu har jag oxå köpt med mig kanistrar med R134 härifrån, och jag har fyllslang, så om du mot förmodan skulle behöva en liten efterfyllning nån gång så vet du.

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Mors på er!
skall få lite mer tryck i min diesel opel nu till våren (vectra 1.9CDTi 06a)
Av vilken av alla firmor skall man köpa chip av?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jahaja - det må jag säga!
En miljömedveten motorist!
På rätt sätt. Man bugar och bockar. Det är sant, man ska inte slita på miljön i onödan, men men... det är oxå lätt att bli lat.
Du smyger in lagom bra fysträning varje dag med din prommis.

JAg har inte backat tillräckligt långt för att ha sett catchtanken. Ska ske.
Nu har jag oxå köpt med mig kanistrar med R134 härifrån, och jag har fyllslang, så om du mot förmodan skulle behöva en liten efterfyllning nån gång så vet du.

Tackar.
Det är bara de sista tre sidorna som har kommit till sedan du skrev sist, så du behöver inte backa så långt.

Ja det är skönt att slippa gym, bättre med armhävningar och att röra på sig tycker jag.
Jag tycker det är kul att åka bil och hoj, men då ska det vara roliga resor, som den till STT nu på fredag. Inte pendlingsresor och sånt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nya "smådieslar" från de tre.

Fram tills nu har det bara varit 2500 och uppåt som kunnat bestyckas med dieselrova (bortsett från svampchevornas 1500) men nu är de på väg med mindre dieslar till 150/1500 flaken.

GMC/CHEV 4.5L Duramax 72-graders V8 på 310 hästar,

Dodge 5.0L Cummins 90-graders V8 på 320 hästar och

Ford 4.4L 60-graders V8 på 310 hästar.

Läste dessutom i senaste nummret av Diesel Power Magazine:D
om en kille som kört 98.000 mil i en Cheva K2500 -92 med en 6.2 l
och inte åtgärdat något annat än en bakaxelrenovering samt om en kille med första generationens Cummins-Dodge (89-93) som plockar ut över 570 hästar på strippen men som kör bilen till vardags och då lyckats få ner den till 0.98 liter/milen.

Bifogat

• 20090218401.jpg
    20090218401.jpg
    85.7 KB · Visningar: 55

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Den här över 30 år gamla 300 TD.n är rätt vass också. ca 440 rwhp

[YOUTUBE-ID]czV3fwZ73gc[/YOUTUBE-ID]

Finnar (Valtonen Motorsport) som har skrämt upp den gamla gjutjärnsfemman från 70-talet med både autorotor och turbo.

Här finns bilder från bygget.

http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsport/

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Mil eller mile? :7peta :gnissla

Mil så klart. Var ju Mile per gallon så det blev till att räkna om.

Den här över 30 år gamla 300 TD.n är rätt vass också. ca 440 rwhp

[YOUTUBE-ID]czV3fwZ73gc[/YOUTUBE-ID]

Finnar (Valtonen Motorsport) som har skrämt upp den gamla gjutjärnsfemman från 70-talet med både autorotor och turbo.

Här finns bilder från bygget.

http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsport/

Fan va kul! Låter ju helt sjukt. Hur håller allt? Känns som om den skulle få fäste så skulle den riva av sig motorfästena.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
ett par dieselrullar...

[YOUTUBE-ID]t5uejI-c3cs[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]FE02TxLlRQU&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...