Dieseltråden.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om man har en radpump som har tillräckligt stort reservdeplacemenet (överkapacitet) så är det "bara" att ställa upp reglerstångsstoppet. Men sedan måste man också ofta omjustera andra parametrar i regulatorn som tomgång och dämpning. Här är en beskrivning av de skruvar som sitter innanför locket på min pump.

http://www.mercedesshop.com/shopforum/showpost.php?p=1772106&postcount=20

Men jag pillar inte på min dieselpump själv, det är lätt att skruva bort sig, jag kommar att låta en tekniker på STT göra det åt mig. Så jag vet att det blir korrekt. Sak man skruva själva så ska man gå på ngn beprövad inställning man fått ta del av. Inte köra trial and error.


Hur det ser ut på din pump vet jag inte. Jag tror att det sitter en fördelarpump på din bil, ingen Bosch-radpump som på min.
"Fördelarpump"?
Är det en sådan med konstanttryck och ventiler?
Dessa ställer man väl tiden ventilen skall vara öppen på?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
"Fördelarpump"?
Är det en sådan med konstanttryck och ventiler?
Dessa ställer man väl tiden ventilen skall vara öppen på?

Kärt barn har många namn. De brukar ju tex kallas rotorpump eller fördelarpump, ibland kallades de även för CAV-pump eftersom det var CAV som var den vanligaste tillverkaren av de pumparna förr. Ett enda pumpelement pumpar till alla cylindarna isf ett pumpelement per cylinder som på en radpump.
Fördelarpumparma är oftast helt bränslesmorda till skillnad från radpumparna. Bränsrören ansluts där de röda plastpluggarna sitter. Satt på tex VW:s förkammar sexadieslar, de flesta franska personbilsdieslarna etc Du vet nog vad jag menar.

spare1_andy.jpg


En Bosch-dito.

http://rb-k.bosch.de//en/powerconsu...injectionsystems/axial-piston_pump/index.html
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kärt barn har många namn. De brukar ju tex kallas rotorpump eller fördelarpump, ibland kallades de även för CAV-pump eftersom det var CAV som var den vanligaste tillverkaren av de pumparna förr. Ett enda pumpelement pumpar till alla cylindarna isf ett pumpelement per cylinder som på en radpump.
Fördelarpumparma är oftast helt bränslesmorda till skillnad från radpumparna. Bränsrören ansluts där de röda plastpluggarna sitter. Satt på tex VW:s förkammar sexadieslar, de flesta franska personbilsdieslarna etc Du vet nog vad jag menar.

spare1_andy.jpg


En Bosch-dito.

http://rb-k.bosch.de//en/powerconsu...injectionsystems/axial-piston_pump/index.html
Det var en sådan jag menade.
Var otydlig.
Visste inte vad de kallades.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om man har en radpump som har tillräckligt stort reservdeplacemenet (överkapacitet) så är det "bara" att ställa upp reglerstångsstoppet. Men sedan måste man också ofta omjustera andra parametrar i regulatorn som tomgång och dämpning. Här är en beskrivning av de skruvar som sitter innanför locket på min pump.

http://www.mercedesshop.com/shopforum/showpost.php?p=1772106&postcount=20

Men jag pillar inte på min dieselpump själv, det är lätt att skruva bort sig, jag kommar att låta en tekniker på STT göra det åt mig. Så jag vet att det blir korrekt. Sak man skruva själva så ska man gå på ngn beprövad inställning man fått ta del av. Inte köra trial and error.


Hur det ser ut på din pump vet jag inte. Jag tror att det sitter en fördelarpump på din bil, ingen Bosch-radpump som på min.

Ok, så det mesta handlar bara om inställningar? Inte för att det verkar vara så bara, men det är ju i alla fall bättre än att behöva krångla och köpa sig till en massa dyra specialdelar bara för att kunna trycka dit en turbo:rolleyes:

Den där pumpen såg krånglig ut:näsblod Nog inget jag ger mig på i första taget...:rolleyes: Men man kan alltså kränga på turbon och sen ta den till verkstad för noggrannare inställning? Du verkade ju kunna i alla fall:D

Jag kan komma med en mer ingående förklarig.
Bushido kommer sluta läsa och börja gråta efter första raden.
Vad skulle det hjälpa?

Inte ett bajs, enkla förklaringar duger skitbra så här i början!:mattias :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den här veckan har turboprojektet kommit ytterligare en bit. Bilen har varit hos avgassystemsbyggaren Paul Packer i Solna.

De två första bilderna visar mitt gamla 2" Ferrita rostfria originalsystem instoppat i den nya 2½" downpien jag byggde själv. Här ser man hur kass passformen är på detta standardsystem. Dels följer det inte värmesköldarna på bilens underrede korrekt utan genar i böjarna. Dels är det inte ordenligt tight mot bilen utan hänger ned på sina ställen.

På resten av bilderna syns hur det ser ut när Paul tigsvetsat och bockat till ett platsbyggt Ferrita-system från min downpipe och hela vägen bak. Helt i rostfritt med livstidsgaranti. Två fullflödesljuddämpare av absorptionstyp. Riktigt snygga TIG-fogar samt snyggt draget i både vertikal och horisontalplanet. Bättre markfrigång än med det klenare Ferrita originalsystemet. Även supernöjd med de fina klammor som Paul använder isf U-klammor. U-klammor brukar ju ofta buckla slipjointsen så att de bli tjuriga att få isär om man ska ta isär systemet för tex växellådsbyte.

Paul demonstrerade styrkan genom att greppa systemet och lyfta sig själv från golvet :D

Tyst vart det också, bara en lagom bas. Jag är supernöjd.

Nu är bilen hos AirCondcenter för att få ett nytt köldmedierör kustomtillverkat för att ersätta det rör som jag fick demontera för att få plats med turbon, sedan vakumsuger de, fyller upp samt provkör AC-systemet.

Sedan är det bara det roligaste kvar, att åka till STT i Sundsvall för att få pumpen uppjusterad till nya effekten samt få automaten omställd för det högre momentet.
 

Bifogat

  • IMG_0529.JPG
    IMG_0529.JPG
    104.3 KB · Visningar: 145
  • IMG_0530.JPG
    IMG_0530.JPG
    93.7 KB · Visningar: 138
  • IMG_0535.JPG
    IMG_0535.JPG
    88 KB · Visningar: 116
  • IMG_0536.JPG
    IMG_0536.JPG
    107.4 KB · Visningar: 154
  • IMG_0537.JPG
    IMG_0537.JPG
    63.8 KB · Visningar: 142
  • IMG_0538.JPG
    IMG_0538.JPG
    93 KB · Visningar: 114
  • IMG_0539.JPG
    IMG_0539.JPG
    82.3 KB · Visningar: 119
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Såg duktigt fint ut det där jörgen!:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Såg duktigt fint ut det där jörgen!:tummenupp

Tack. Ja det var ett bra drag att inte bygga systemet själv tror jag. Det hade inte varit värt allt bök att ligga på marken med bilen på pallbockar och bygga system utan rörbock. Sannolikt hade det tagit mig två helger och kostat lika mycket i material som Paul tog betalt för hela jobbet inkl material.


Handlade en catchtank som jag ska sätta in på vevhusventslangen mellan motorn och turbons insug. I katalogen stod det dock att den skulle ha nipplar för 13 mm slang....det var det ju inte. De medföljande nipplarna var för 3/8"-slang, dvs ca 9 mm. Merca har 14 mm original.

Så jag köpte större kopplingar och gängade i. En av de medfölande nipplarna står bredvid som jämförelse. När jag får bilen från AC-verkstan nästa vecka ska jag hitta en bra plats till catchtanken i motorrummet och bygga ett fäste till den.

Har du hunnit bekanta dig mer med dieselgolfen? Har du hitta några dolda fel eller verkar den vara ett bra köp?
 

Bifogat

  • IMG_0533.JPG
    IMG_0533.JPG
    62.2 KB · Visningar: 80

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack. Ja det var ett bra drag att inte bygga systemet själv tror jag. Det hade inte varit värt allt bök att ligga på marken med bilen på pallbockar och bygga system utan rörbock. Sannolikt hade det tagit mig två helger och kostat lika mycket i material som Paul tog betalt för hela jobbet inkl material.


Handlade en catchtank som jag ska sätta in på vevhusventslangen mellan motorn och turbons insug. I katalogen stod det dock att den skulle ha nipplar för 13 mm slang....det var det ju inte. De medföljande nipplarna var för 3/8"-slang, dvs ca 9 mm. Merca har 14 mm original.

Så jag köpte större kopplingar och gängade i. En av de medfölande nipplarna står bredvid som jämförelse. När jag får bilen från AC-verkstan nästa vecka ska jag hitta en bra plats till catchtanken i motorrummet och bygga ett fäste till den.

Har du hunnit bekanta dig mer med dieselgolfen? Har du hitta några dolda fel eller verkar den vara ett bra köp?

Låter som ett vettigt beslut då då:) Snyggt blev det ju som sagt:tummenupp

Snygg tank också:)

Nja, just nu står den och väntar på att snöns ska smälta så att jag kan fortsätta med rostlagningen och sedermera ge den ett nytt lager färg så jag har inte kört så mycket mer... Två saker som jag ska kolla upp är dock Kylaren och fläktremmen. Den första kan eventuellt ha nån liten läcka i och med att lampan för låg vattennivå ibland börjar blinka och den andra gnissla ibland pyttelite vid start så den kan det nog vara dags att byta. Annars verkar den helt ok:) Det är dock en hel del rost i karossen... Ska byta ut en del av bagageutrymmets golv och all plåt "bakom kofångaren" och ner undertill eftersom den är helt genomrostad där... Sen så har den en del fläckar som jag ska åtgärda, mest för att angreppet inte ska fortsätta.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter som ett vettigt beslut då då:) Snyggt blev det ju som sagt:tummenupp

Snygg tank också:)

Nja, just nu står den och väntar på att snöns ska smälta så att jag kan fortsätta med rostlagningen och sedermera ge den ett nytt lager färg så jag har inte kört så mycket mer... Två saker som jag ska kolla upp är dock Kylaren och fläktremmen. Den första kan eventuellt ha nån liten läcka i och med att lampan för låg vattennivå ibland börjar blinka och den andra gnissla ibland pyttelite vid start så den kan det nog vara dags att byta. Annars verkar den helt ok:) Det är dock en hel del rost i karossen... Ska byta ut en del av bagageutrymmets golv och all plåt "bakom kofångaren" och ner undertill eftersom den är helt genomrostad där... Sen så har den en del fläckar som jag ska åtgärda, mest för att angreppet inte ska fortsätta.

Rostlagandet kan ju vara ett bra övningsobjekt för ditt svetsintresse då!

Passa på att skölja ur kylsystemet med vattenslang om du byter vattenpump. Det brukar ofta vara mycket slam i motorns och kylarens vattenkanaler på gamla bilar!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Rostlagandet kan ju vara ett bra övningsobjekt för ditt svetsintresse då!

Passa på att skölja ur kylsystemet med vattenslang om du byter vattenpump. Det brukar ofta vara mycket slam i motorns och kylarens vattenkanaler på gamla bilar!

Jepp:)

Tack för tipset, ska tänka på det!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jepp:)

Tack för tipset, ska tänka på det!

När jag var ung och fattig, så brukade man rengöra kylsystemet genom att köra några mil med maskindiskmedel och vatten.
Tömma ur.
Upprepa.
Spola ur.

Maskinisk är ganska effektivt utan att skada materialet.
Men:
Flera gånger så var det småhål i kylet som antingen självtätat av gojs eller tätats med kylartätning.
När man rengjort läckte det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
När jag var ung och fattig, så brukade man rengöra kylsystemet genom att köra några mil med maskindiskmedel och vatten.
Tömma ur.
Upprepa.
Spola ur.

Maskinisk är ganska effektivt utan att skada materialet.
Men:
Flera gånger så var det småhål i kylet som antingen självtätat av gojs eller tätats med kylartätning.
När man rengjort läckte det.

Aha... Bra tips:) Ok... Kan man laga hål i kylaren utan kylartätning? finns det någon permanentmetod som inte kostar skjortan? Mest så att man vet.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Hur ofta skall man serva en dielsel nissan almera (turbo) som har gått 13 700 mil (varav jag har kört 1000 sedan i somras)?
är dte lite som hur långt är ett snöre eller finns det massa intervall man skall följa? Är det dyrare att serva dieslar än bensinare?
:brukarköratillsdetrasarmennuharjaginterådmedettras
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Sedan är det bara det roligaste kvar, att åka till STT i Sundsvall för att få pumpen uppjusterad till nya effekten samt få automaten omställd för det högre momentet.


Sånt är inte roligt alls, man kan bli extremt besviken :mad:

Hoppas det blir bra sprutt i din. Åkte i grannens Cheva Van igår med 6,5 liters diesel turbokonverterad motor, den går riktigt bra för att vara en sån dunderklump. 800Nm snacka han om?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sånt är inte roligt alls, man kan bli extremt besviken :mad:

Hoppas det blir bra sprutt i din. Åkte i grannens Cheva Van igår med 6,5 liters diesel turbokonverterad motor, den går riktigt bra för att vara en sån dunderklump. 800Nm snacka han om?

Ja det vore ju tråkigt om man tex upptäcker att automaten inte är så frisk som jag tror, att den börjar slira på växlarna när motorn får mer moment. Fast det är ju en rätt ny utbytesautomat och jag har därtill haft den hos Björnes automatlådeservice. De har kollat igenom hela lådan.

Ja där ligger jag i lä. :D Min motor ska tydligen gå från 178 Nm (samma som jag hade i HD:n förra sommaren) till 250 Nm.

Sedan kan man ju ställa upp pumpen mer, men jag ska inte ha ngn dieselräser. :gnissla
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Ja det vore ju tråkigt om man tex upptäcker att automaten inte är så frisk som jag tror, att den börjar slira på växlarna när motorn får mer moment. Fast det är ju en rätt ny utbytesautomat och jag har därtill haft den hos Björnes automatlådeservice. De har kollat igenom hela lådan.

Ja där ligger jag i lä. :D Min motor ska tydligen gå från 178 Nm (samma som jag hade i HD:n förra sommaren) till 250 Nm.

Sedan kan man ju ställa upp pumpen mer, men jag ska inte ha ngn dieselräser. :gnissla


Jag körde min i bromsbänk igår, synd att man är som en struts som stoppar huvet i sanden och inte kollar upp grejer innan, men det "får" ju inte vara fel så man låter bli.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag körde min i bromsbänk igår, synd att man är som en struts som stoppar huvet i sanden och inte kollar upp grejer innan, men det "får" ju inte vara fel så man låter bli.

Ajaj. Var det ngt som brakade sönder :gnissla
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top