Dieseltråden.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är en diesel, vad ska jag med dumpventil till :D

Spartishhhh:whip :tummenupp

Ska man diskutera P-böter med en rättshaverist? :D

Jag har bara fått en bot på hela vintern och då skiter jag i att stoppa i pengar. Billigare så. Är man trots det orolig kan man ha en skylt med "gasjouren" på bilen så låter de den vara eller byta ut "Ford" mot Dodge, tror knappast "Tina" 38 från Jakan kopplar det och då blir det fel när boten reggas och makuleras då per automatique.

Tjöp en långford nu och kom in i gamet I tells ya!

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
0.6? Ska det inte vara 1.6?
0.6 är ju som en ljum sommarvind. Vet inte om man kan jämföra, men min helt original Franska diesel laddar 1.0 och är tänkt att hålla hur länge som helst.

Jo men nya dieslar jobbar ju med mindre slagvolym men högre laddtryck.
MTU:s marindieslar laddar tex flera bar. Då är motorn byggd för detta.

0.6 bar i min diesel är ändå mer än tillräckligt för den 40-procentiga effektökningen som pumpen ställts upp till. Ville man ligga på rökgränsen hade förmodligen 0.4 bar räckt. Men jag tror att tanken är att man vill ha god marginal mot rök eftersom det är ett open loop. Dvs det finns ingen laddtrycksstyrd rökbegränsare på min insprutningspump.

Men denna effektnivå är ju framtagen av STT för att vara skottsäker till vanliga kunder. En likadan bil med STT-kit har tex gått 70 000 mil. Det är ju iofs ingen sträcka för en MB 300-diesel, men ändå.

Last edited:

Derdelis

Ride it like you stole it!
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Duke 690 -08
Detta här blir kanske lite offtopic men jag är så trött på min pysande volvo och är sugen på en riktig svartrykande pkptrk, får man någon vettig sådan för cirkus 40.000 svenska riksdaler?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Byggde igårkväll en hållare till min catchtank och kunde nu äntligen installera den. Kärlet är installerat på vevhusventslangen mellan ventilkåpa och insuget till turbon. Så jag släpper inte ut vevhusröken i naturen. Känns bra att inte smutsa ned kompressorn med olja, men det är framförallt med tanke på framtida laddluftkylare som jag även vill hålla ren.
Knackade och tigsvetsade ihop den av 1 mm rostfri plåt. Tryckte mutterbrunnar mha skruvstäd, vagnsbult och en hylsa. Klippte av en bit mc-innerslang till en lagom gummisnodd. Använde plastdistanser typ regskylt mellan fäste och bilplåten samt förstås hålrumstectyl i skruvhål och underredesmassa på utsidan. Så att inte det blir galvanisk korrosion mot värddjuret.

Med detta fäste kan jag, utan att lossa mer än gummisnodden, ta upp kärlen tillräckligt högt för att lossa den oringade bottepluggen vid tömning av kärlet.

Knappt jag vågar erkänna det.
Men:
Min gradskiva är en "Iskenderian".

En amerikansk gradskiva! Nu kryper det fram! :D
Fast du gillar ju åas amerikanska bilar så det är väl inte så konstigt.

Bifogat

• IMG_0560.JPG
    IMG_0560.JPG
    67.7 KB · Visningar: 80
  • IMG_0561.JPG
    IMG_0561.JPG
    46.9 KB · Visningar: 79
  • IMG_0562.JPG
    IMG_0562.JPG
    51.8 KB · Visningar: 83
  • IMG_0563.JPG
    IMG_0563.JPG
    74.8 KB · Visningar: 75
  • IMG_0565.JPG
    IMG_0565.JPG
    73.3 KB · Visningar: 75
Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jo men nya dieslar jobbar ju med mindre slagvolym men högre laddtryck.
MTU:s marindieslar laddar tex flera bar. Då är motorn byggd för detta.

0.6 bar i min diesel är ändå mer än tillräckligt för den 40-procentiga effektökningen som pumpen ställts upp till. Ville man ligga på rökgränsen hade förmodligen 0.4 bar räckt.

Aha. Ja, jag anade nåt sånt svar, det var därför jag garderade mig lite...

Apropå höga laddtryck, kolla på traktorpulling. Där är det inget ovanligt med över 15bar. Hörde om en som körde med 25 till och med.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Aha. Ja, jag anade nåt sånt svar, det var därför jag garderade mig lite...

Apropå höga laddtryck, kolla på traktorpulling. Där är det inget ovanligt med över 15bar. Hörde om en som körde med 25 till och med.

Ja jag häpnade också första gången jag hörde talas om vilka laddtryck de kör i tractorpulling. Men åas har man ju sett bilder på när hela gjutjärnsblocket slitits av från vevhuset mm. :D

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Skona turbon? Finns det nån anledning att det inte skulle behövas? Jag vet åtminstone en diesel med dump.

Dumpventilen används ju valigtvis på bensinare för att turbon inte ska gå mot stängt spjäll när man tex tillfälligt släpper gasen för att tex växla på en manuellt växlad bil. Dumpen ska ju då öppna så att inte turbon tappar onödigt mycket i varvtal eller tom kompressorstallar.

Men en diesel jobbar ju med luftöverskott och saknar spjällhus, det är fritt blås hela tiden. Så dumpventil har normalt inget syfte här.

Den vråltrimmade systerbilen som jag länkade till ovan har ju dock både kompressor och turbo (som syns på bilderna jag länkade till). Så den har säkert en dumpventil för att skona turbon när varvtalet sjunker under den nivå där turbon kopplas bort och kompressorn tar över. Så att turbon slipper gå mot stängd skiftesventil Så det är därför man hör dumpventilssuckarna när han börnar runt på parkeringen tror jag. Det kan också vara det skiftesventilen (som väljer mellan turbo- och kompressordrift) som suckar.
Tror jag
Länkar till den aktuella mercan igen. Suckarna hörs vid 0.34 in i filmen

[YOUTUBE-ID]czV3fwZ73gc[/YOUTUBE-ID]

Bilderna på hans installation.

http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsport/

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Länkar till den aktuella mercan igen. Suckarna hörs vid 0.34 in i filmen

Enligt vissa (jag har ingen som helst koll) så låter bilar utan dump så som den där mercan gör när luften studsar mellan spjället och turbinen.

Jag anade nästan att en diesel inte hade något spjäll men jag har inga problem med att visa min okunskap :1pajas

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Enligt vissa (jag har ingen som helst koll) så låter bilar utan dump så som den där mercan gör när luften studsar mellan spjället och turbinen.

Jag anade nästan att en diesel inte hade något spjäll men jag har inga problem med att visa min okunskap :1pajas

Ja det kan låta så när kompressorn stallar. Det kan även gasturbiner göra i ogynnsamma driftsfall, det kallas även för pumpning. Men det är ganska farligt för en kompressor att råka ut för så det ska man ju undvika.

Det som händer är att när trycket på den trycksatta sidan om kompressorn blir för stort så råkar kompressorbladen ut för samma sak som när en flygplansvinge stallar, dvs anfallvinkeln blir för stor och luften kan inte längre följa vingprofilen/bladprofilen. Detta kallas även avlösning, då tappar bladet/vingen "greppet" och en stor del av det uppbyggda övertryckat kommer att rusa baklänges genom kompressorn med en smäll. Detta pågår tills trycket är tillräckligt lågt för att kompressorn ska kunna ladda igen, sedan när trycket ånyo är för högt så händer samma sak igen. Det är detta som ger det pulserande ljudet vid pumpning. Jag har stått i maskinrummet bredvid en fartygsgasturbin som oväntat pumpade, det var tur att jag hade varit på muggen innan. :näsblod

Last edited:

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Ja det kan låta så när kompressorn stallar. Det kan även gasturbiner göra i ogynnsamma driftsfall, det kallas även för pumpning. Men det är ganska farligt för en kompressor att råka ut för så det ska man ju undvika.

Det som händer är att när trycket på den trycksatta sidan om kompressorn blir för stort så råkar kompressorbladen ut för samma sak som när en flygplansvinge stallar, dvs anfallvinkeln blir för stor och luften kan inte längre följa vingprofilen/bladprofilen. Detta kallas även avlösning, då tappar bladet/vingen "greppet" och en stor del av det uppbyggda övertryckat kommer att rusa baklänges genom kompressorn med en smäll. Detta pågår tills trycket är tillräckligt lågt för att kompressorn ska kunna ladda igen, sedan när trycket ånyo är för högt så händer samma sak igen. Det är detta som ger det pulserande ljudet vid pumpning. Jag har stått i maskinrummet bredvid en fartygsgasturbin som oväntat pumpade, det var tur att jag hade varit på muggen innan. :näsblod
Turbosmällar är ju inte ovanligt på stora marindieslar när man lastar av snabbt. På isbrytare där man ibland kör med Ice mode där man kan lasta av full fram och lasta på full back på 5-8sek kör man utan filterdukarna på turbon då de ändå inte sitter kvar efter en sån manöver. Har man inte hört smällarna innan så är det lätt att tro att nåt håller på att gå åt helvete...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Turbosmällar är ju inte ovanligt på stora marindieslar när man lastar av snabbt. På isbrytare där man ibland kör med Ice mode där man kan lasta av full fram och lasta på full back på 5-8sek kör man utan filterdukarna på turbon då de ändå inte sitter kvar efter en sån manöver. Har man inte hört smällarna innan så är det lätt att tro att nåt håller på att gå åt helvete...

Det kan jag tänka mig! :D Jag tror att turboaggregat klarar pumpning bättre än iaf gasturbiner med axialkompressor. Centrifugalkompressorer (som är det vanliga i turboladdare) är ju robustare.
Men jag är ganska okunnig på turbo- och kompressorteknik.

http://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU&feature=related

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Det kan jag tänka mig! :D Jag tror att turboaggregat klarar pumpning bättre än iaf gasturbiner med axialkompressor. Centrifugalkompressorer (som är det vanliga i turboladdare) är ju robustare.
Men jag är ganska okunnig på turbo- och kompressorteknik.

http://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU&feature=related

Det där är ju den räkiga 2.5 litersmotorn med singelturbo original.

http://www.youtube.com/watch?v=k33c14DSD1o Den stekigare R32:an med 2.6 liter dubbelturbo (singel nu, fast effektklen :mad: )

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Förresten, en fråga till alla dieselguruer: jag har hört att en dieselbil kan tankas med i stort sett vilken olja som helst (rapsolja, solrosolja och sånt), men jag har även hört att det ska tillsättas en liten mängd sprit för att tunna ut oljan och göra den mer lättflytande. Mer exakt vad är det för sprit (duger E85 eller ska man ha ren läkarsprit eller nåt helt annat?) man ska tillsätta och hur mycket?

Begagnad hydraulolja vet jag två stycken som kör på,
Olja från transformatorer körde en polare på tidigare. Luktar apa allihop.

Dr.Bike

Guest
Byggde igårkväll en hållare till min catchtank Med detta fäste kan jag, utan att lossa mer än gummisnodden, ta upp kärlen tillräckligt högt för att lossa den oringade bottepluggen vid tömning av kärlet.

Utan att förta glädjen med bygget, eller låta kritisk, men denna moderna catchtank är ju allt det du inte ville ha i motorrummet, för att inte bryta "originallooken".
Nån lagom gammal ac-tork hade ju gått att modda lite, så den med sin patina, lite lättare hade smält in i övriga sauerkrauten! ;)
Även om nu just jag gillar både catchtanken (pga dess hightech-look), och Biltemafiltret :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Begagnad hydraulolja vet jag två stycken som kör på,
Olja från transformatorer körde en polare på tidigare. Luktar apa allihop.

Coolt!:)
Haha, jag har hört att om man kör på begagnad fritösolja så luktar bilen som maten som friterats i oljan:D
Vore coolt med en bil som sprider en stark doft av curry efter sig:hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Utan att förta glädjen med bygget, eller låta kritisk, men denna moderna catchtank är ju allt det du inte ville ha i motorrummet, för att inte bryta "originallooken".
Nån lagom gammal ac-tork hade ju gått att modda lite, så den med sin patina, lite lättare hade smält in i övriga sauerkrauten! ;)
Även om nu just jag gillar både catchtanken (pga dess hightech-look), och Biltemafiltret :tummenupp

Tack.
Jo jag vet att den är lite för bling. Men den kostade bara 850:- så jag föll för frestelsen att få en färdig tank med nivårör. Det tar sån tid att bygga såna grejer själv. Inte just svetsandet men innan man har hittat alla nipplar, bisarra gängtappar och grejer man behöver. Så jag tog den enkla vägen :gnissla

Det där är ju den räkiga 2.5 litersmotorn med singelturbo original.

http://www.youtube.com/watch?v=k33c14DSD1o Den stekigare R32:an med 2.6 liter dubbelturbo (singel nu, fast effektklen :mad: )

Grattis! Det verkar ju vara rätt bra fjong i din bil trots allt, även om du var effektbesviken!

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Coolt!:)
Haha, jag har hört att om man kör på begagnad fritösolja så luktar bilen som maten som friterats i oljan:D
Vore coolt med en bil som sprider en stark doft av curry efter sig:hihi

Rapsoljan luktar ju popcorn när man kör iaf! :)

Har du åtgärdat brytaren till lyset?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Tack.
Jo jag vet att den är lite för bling. Men den kostade bara 850:- så jag föll för frestelsen att få en färdig tank med nivårör. Det tar sån tid att bygga såna grejer själv. Inte just svetsandet men innan man har hittat alla nipplar, bisarra gängtappar och grejer man behöver. Så jag tog den enkla vägen :gnissla

"Bara" 850?????

http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=98

Kl racing har mycket skoj till bra priser. Har just nu en 50mm WG står på bordet och ser stöddig ut från KL :kär

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!