Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Upp!

Mer och fler bilder Jörgen!

Har inte hänt så mycket. Men en vän hjälpte mig att köra ut alla turbodelarna till garaget i förrgår. Ska ta lite bilder när jag provmonterat turbogrenröret plus aggregatet för att se vart jag ska svetsa dit returanslutningen på tråget. Sedan ska jag ta med mig tråget hem till stan för svetsandet. Det är bistert att meka med bilen nu med -10C, hon står ju i kallgarage med grusgolv 2 cykelmil från stan :mad:
 

Bifogat

  • IMG_0423.JPG
    IMG_0423.JPG
    55.3 KB · Visningar: 174

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Finnarna vet vad dom gör, har spanat in dom några år..
Hade en länk till ett finskt forum med en massa filmer som jag tyvärr slarvat bort. Dock har jag kvar ett gäng filmer..
Dom ligger på drygt 400 hk och 700 nm och runt litern vanlig körning.. :)

Borjar med den bästa (?)
http://videos.streetfire.net/video/Pickup-vs-Mersu_69430.htm

[YOUTUBE-ID]_JnZ4CmxfhQ[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]LsMGKiFvkK4[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]ep-soNJ8D8Y[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]W3ljEyq5AiQ[/YOUTUBE-ID]


http://video.aol.com/video-detail/fun-dieselboost-demo/3008694453
http://video.aol.com/video-detail/mercedes-300d/1277690721
http://video.aol.com/video-detail/more-dieselboost/1456993429


Kanske blev lite många, men det är kul att se..
 
Last edited:

Bukkake Girl

Bannad
Gick med
11 Aug 2007
Ort
Jag har bott vid en landsväg
Hoj
Ducati 2009 1198S
Måste väl erkänna att jag oxå åker diesel ibland.
Firman har en Santa Fe -08 2.2 Crdi som uppriktigt sagt är ganska vidrig.
Det användbara registret är väl ungefär 2000rpm långt och det är jävligt jobbigt att göra jobb i terrängen utan lågväxel.
Enligt min uppfattning så är kompressionen på moderna dieslar på tok för hög, egentligen så har inte så mycket hänt sedan BMW släppte sin 525 TDi för snart 30 år sedan, tragiskt.
Körkultur är en viktig parameter i en motors uppförande, möjligen undantaget motorer avsedda enkom för båtar och stridsfordon.
För ärligt talat, Jörgen, till och med du gillar väl att varva ur Harleyn och se varvräknaren snudda vid 8k ?

Annars förstår jag plötsligt varför du smygfunderar på att konvertera Harleyn till Diesel!
 

Dr.Bike

Guest
Har inte hänt så mycket. Men en vän hjälpte mig att köra ut alla turbodelarna till garaget i förrgår. Ska ta lite bilder när jag provmonterat turbogrenröret plus aggregatet för att se vart jag ska svetsa dit returanslutningen på tråget. Sedan ska jag ta med mig tråget hem till stan för svetsandet. Det är bistert att meka med bilen nu med -10C, hon står ju i kallgarage med grusgolv 2 cykelmil från stan :mad:

Ja det förstår jag!
Jag själv drar mig just nu på sofflocket för att gå ut och köra igång med ettpar Duccetoppar som ligger i mitt likaledes ouppvärmda garage... (jo jag har värme)
Men jag ska isolera av stora porten medelst bredtape/motsv. för annars drar det rätt igenom :gnissla
Nån ny port hanns inte med att montera i sensomras, såsom det var tänkt.

Imorrn kommer en ledsen RC30:motor in på kliniken och ska få lite smådjursmedicin oxå... ;)

Måste väl erkänna att jag oxå åker diesel ibland.
Firman har en Santa Fe -08 2.2 Crdi som uppriktigt sagt är ganska vidrig.
Det användbara registret är väl ungefär 2000rpm långt och det är jävligt jobbigt att göra jobb i terrängen utan lågväxel.
Enligt min uppfattning så är kompressionen på moderna dieslar på tok för hög, egentligen så har inte så mycket hänt sedan BMW släppte sin 525 TDi för snart 30 år sedan, tragiskt.
Körkultur är en viktig parameter i en motors uppförande, möjligen undantaget motorer avsedda enkom för båtar och stridsfordon.
För ärligt talat, Jörgen, till och med du gillar väl att varva ur Harleyn och se varvräknaren snudda vid 8k ?

Annars förstår jag plötsligt varför du smygfunderar på att konvertera Harleyn till Diesel!

Aha en smygdieslare som kommer ut ur skåpet! :D
Välkommen!
 
Last edited:

Bukkake Girl

Bannad
Gick med
11 Aug 2007
Ort
Jag har bott vid en landsväg
Hoj
Ducati 2009 1198S
Ja det förstår jag!
Jag själv drar mig just nu på sofflocket för att gå ut och köra igång med ettpar Duccetoppar som ligger i mitt likaledes ouppvärmda garage... (jo jag har värme)
Men jag ska isolera av stora porten medelst bredtape/motsv. för annars drar det rätt igenom :gnissla
Nån ny port hanns inte med att montera i sensomras, såsom det var tänkt.

Imorrn kommer en ledsen RC30:motor in på kliniken och ska få lite smådjursmedicin oxå... ;)



Aha en smygdieslare som kommer ut ur skåpet! :D
Välkommen!

Hmm...Duccetoppar och RC 30....

Är det du som är Jultomten?

Du är sannerligen en avundsvärd och skön typ!

//H
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag gillar diesel, det finns bara en nackdel, som förare vill man inte sussas till sömns av det mysiga ljudet :död

Åkte till sälen med en hilux 4x4 diesel, det var kul, 160 pressa vi upp henne i.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag gillar diesel, det finns bara en nackdel, som förare vill man inte sussas till sömns av det mysiga ljudet :död

Åkte till sälen med en hilux 4x4 diesel, det var kul, 160 pressa vi upp henne i.

När Jag körde hem långforden från Hälsingborg fick jag stanna och sova två gånger... Jäkligt sövande ljud.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
egentligen så har inte så mycket hänt sedan BMW släppte sin 525 TDi för snart 30 år sedan, tragiskt.
Körkultur är en viktig parameter i en motors uppförande, möjligen undantaget motorer avsedda enkom för båtar och stridsfordon.

Du skulle prova VW:s nya common-rail diesel, den har mer bensin-karaktär än deras bensinmotorer.
Jag hade en ny Passat till låns och det var på vippen att jag åkte in till macken o tankade bensin i den:D
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Du skulle prova VW:s nya common-rail diesel, den har mer bensin-karaktär än deras bensinmotorer.
Jag hade en ny Passat till låns och det var på vippen att jag åkte in till macken o tankade bensin i den:D


Va det 140 hk eller 170 hk varianten du körde ?
Satt det möjligtvis DSG växellåda i den, om ja vad tyckte du om den ?

Det är inte längesen VW lämnade sin P-duse teknik för att stoppa i Bosch's commonrail, pg utvecklingskostanden då.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Va det 140 hk eller 170 hk varianten du körde ?
Satt det möjligtvis DSG växellåda i den, om ja vad tyckte du om den ?

Det är inte längesen VW lämnade sin P-duse teknik för att stoppa i Bosch's commonrail, pg utvecklingskostanden då.

170hk och ja det var med DSG-lådan, den lådan har jag tidigare kört både i Caddy och VW-buss.
Lådan är helt fenomenal, det känns verkligen att det är en "manuell" låda fast den växler själv, väldigt mjuka o fina växlingar men ändå distinkta och inte alls den vanliga automatkänslan med slir i konvertern.
Jag har alltid vägrat automat i bilar under 2ton och med mindre motorer än 4liter men DSG:n var riktigt fin även i Caddyn och i Passaten var den fenomenal, jag blev verkligen frälst.
Enda nackdelen var att bilen gick så tyst att jag flera gånger upptäckte att jag hade alldeles för hög fart in i kurvorna.
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
170hk och ja det var med DSG-lådan, den lådan har jag tidigare kört både i Caddy och VW-buss.
Lådan är helt fenomenal, det känns verkligen att det är en "manuell" låda fast den växler själv, väldigt mjuka o fina växlingar men ändå distinkta och inte alls den vanliga automatkänslan med slir i konvertern.
Jag har alltid vägrat automat i bilar under 2ton och med mindre motorer än 4liter men DSG:n var riktigt fin även i Caddyn och i Passaten var den fenomenal, jag blev verkligen frälst.
Enda nackdelen var att bilen gick så tyst att jag flera gånger upptäckte att jag hade alldeles för hög fart in i kurvorna.


Jajamen..........

Full poäng där då..
Rätt motor
Rätt låda
Ett litet chip på den maskinen då går den ruskigt bra

Lådan är en riktig fullträff får jag väl säga.
Riktikgt bra förbrukning e de på den med får man väl nämna.
Synda bara att våra mindre begåvade myndigheter/politiker gör allt för att ha ihjäl konceptet....................

Vilket vi borde göra detsamma med dom (politikerna)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Måste väl erkänna att jag oxå åker diesel ibland.
Firman har en Santa Fe -08 2.2 Crdi som uppriktigt sagt är ganska vidrig.
Det användbara registret är väl ungefär 2000rpm långt och det är jävligt jobbigt att göra jobb i terrängen utan lågväxel.
Enligt min uppfattning så är kompressionen på moderna dieslar på tok för hög, egentligen så har inte så mycket hänt sedan BMW släppte sin 525 TDi för snart 30 år sedan, tragiskt.
Körkultur är en viktig parameter i en motors uppförande, möjligen undantaget motorer avsedda enkom för båtar och stridsfordon.
För ärligt talat, Jörgen, till och med du gillar väl att varva ur Harleyn och se varvräknaren snudda vid 8k ?

Annars förstår jag plötsligt varför du smygfunderar på att konvertera Harleyn till Diesel!

Ja BMW 524 var en fin dieselbil, även Peugot 505 tdi (eller vad den hette) var ju ett lyft när den kom. Trots att den är fransk. Men usch vad det fanns mycket skitdieslar på 80-talet och tidigare, Opel Rekord diesel tex. För att inte tala om GM:s 5.7-litersdieslar, både den och opels 2 samt 2.3-litersdieslar var ju ombyggda bensinare. Eller första generationen av volvo 240 Diesel, med 2-liters folkasexan som blåste toppackningar. VW 2.4-liters dieseln som kom sedan var ju bättre.

Bland de personbilsdieslar som byggdes from 1968 fram tills i början på 80-talet var det ju bara mercas personbilsdieslar som kunde köras kontinuerligt i motorvägsfarter över 110-120 km/h utan att braka sönder, även om de var trötta med dagens mått mätt. Men som sagt BMW 524 och Peugot 505 turbodieslarna både höll ju samt åkte ifrån sugdieselmercorna när de kom.

Jag varvar faktiskt bara 7000 med HD:n. Vill inte ställa varvstoppet högre upp, även om de den här motorn ska tåla det. Jag vill ha motorlivslängd, det är så dyra saker ändå. Lite samma med mercan.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det förstår jag!
Jag själv drar mig just nu på sofflocket för att gå ut och köra igång med ettpar Duccetoppar som ligger i mitt likaledes ouppvärmda garage... (jo jag har värme)
Men jag ska isolera av stora porten medelst bredtape/motsv. för annars drar det rätt igenom :gnissla
Nån ny port hanns inte med att montera i sensomras, såsom det var tänkt.

Imorrn kommer en ledsen RC30:motor in på kliniken och ska få lite smådjursmedicin oxå... ;)

Idag vart det varmare, endast 1 minusgrad, så jag kunde äntligen provmontera turbogrenröret från STT samt testa att hänga dit aggregatet. Det var deprimerande...
Det vart konflikt mellan tryckklockan och kompressorhuset och ett av rören till AC-kompressorn. Men även om jag tänkte bort detta och i huvudet translaterade turbon till rätt plats så var det problem. Kompressorhus och tryckklocka hamnade så nära generatorn att jag svårligen kan se hur man ska kunna byta generatorkol eller ens demontera generatorns elektriska kontaktstycke utan att demontera endera generatorn eller turbon.

Jag ska ringa STT och fråga om detta imorgon. Finns ingen snygg lösning på detta så är jag rädd att jag passerat min gräns för vilka kompromisser jag är beredd att göra på bilen. Att få en oåtkomlig generator är inget jag accepterar på en långfärdsvagn. Att byta kol måste jag kunna klara på en parkering. Och AC-anläggningen är nyfylld och till stora delar helt ny pga av konvertering till modernt köldmedie, endast förångaren är äldre än 2 år. Måste jag bygga om AC-systemet kommer detta att passera 20 000-kronorsvallen med mina tidigare utgifter. Jaghar hittils lagt ned över 17 000:- på kylsystemet hos AC-verkstad för att få det tip top.

Alla jobb på AC-systemet blir enligt mina tidigare erfarenheter sjukt dyrt. Jag har ju inga känningar inom bilkyla utan får betala fullpris på varenda o-ring. Kunde jag få hjälp att pressa ett nytt omlokaliserat kylrör och få systemet fyllt av ngn kompis till bättre pris skulle det ju vara en annan sak... Mitt delmål är ju dessutom att kunna behålla bilen ganska MB-original i övrigt. Men men, STT kanske har ngt trick i rockärmen, STT:s installationsunderlag säger dock inte ett pillemuck om bilar med AC. :gnissla
 

Bifogat

  • IMG_0428.JPG
    IMG_0428.JPG
    100.5 KB · Visningar: 651
  • IMG_0429.JPG
    IMG_0429.JPG
    95.6 KB · Visningar: 256
  • IMG_0430.JPG
    IMG_0430.JPG
    87.1 KB · Visningar: 484
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag vart det varmare, endast 1 minusgrad, så jag kunde äntligen provmontera turbogrenröret från STT samt testa att hänga dit aggregatet. Det var deprimerande...
Det vart konflikt mellan tryckklockan och kompressorhuset och ett av rören till AC-kompressorn. Men även om jag tänkte bort detta och i huvudet translaterade turbon till rätt plats så var det problem. Kompressorhus och tryckklocka hamnade så nära generatorn att jag svårligen kan se hur man ska kunna byta generatorkol eller ens demontera generatorns elektriska kontaktstycke utan att demontera endera generatorn eller turbon.

Jag ska ringa STT och fråga om detta imorgon. Finns ingen snygg lösning på detta så är jag rädd att jag passerat min gräns för vilka kompromisser jag är beredd att göra på bilen. Att få en oåtkomlig generator är inget jag accepterar på en långfärdsvagn. Att byta kol måste jag kunna klara på en parkering. Och AC-anläggningen är nyfylld och till stora delar helt ny pga av konvertering till modernt köldmedie, endast förångaren är äldre än 2 år. Måste jag bygga om AC-systemet kommer detta att passera 20 000-kronorsvallen med mina tidigare utgifter. Alla jobb på AC-systemet blir enligt mina tidigare erfarenheter sjukt dyrt. Mitt delmål är ju dessutom att kunna behålla bilen ganska MB-original i övrigt. Men men, STT kanske har ngt trick i rockärmen, STT:s installationsunderlag säger dock inte ett knäpp om bilar med AC. :gnissla

bygg ett eget grenrör som går någon annanstans då?:va eller så gör du som grabbarna från sts turbo som jag läste om årets första utgåva av wheels magazine. de har tydligen "kommit på" att om man placerar turbon långt bak på avgasröret (ända bak i slutet) så ska det ge både mer effekt och bättre bränsleekonomi än jämfört med traditionell grenrörsmontering. tro det eller ej, det bryr jag mig mindre om. men det kanske kan vara en lösning för dig om det nu är ont om plats?:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
bygg ett eget grenrör som går någon annanstans då?:va eller så gör du som grabbarna från sts turbo som jag läste om årets första utgåva av wheels magazine. de har tydligen "kommit på" att om man placerar turbon långt bak på avgasröret (ända bak i slutet) så ska det ge både mer effekt och bättre bränsleekonomi än jämfört med traditionell grenrörsmontering. tro det eller ej, det bryr jag mig mindre om. men det kanske kan vara en lösning för dig om det nu är ont om plats?:tummenupp

Jo om det vore en hotrod jag byggde så skulle jag kunna tänka mig att omlokalisera det mesta, byta sida på generatorn genom att bygga ett kustomfäste tex. Men den här bilen är min merca. Jag skulle tex aldrig ens montera ett par fälgar som inte var gjutna i Stuttgart under den period dessa bilar byggdes.

Enda anledningen till att jag kunnat sänka mig till att montera ett STT-kit är att det faktiskt originalmonterades av Philipssons på vissa nybilar där kunden så önskade. Så ett icke gjutet grenrör är helt utanför skalan tyvärr :gnissla. Det ska se fabriksbyggt ut.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jo om det vore en hotrod jag byggde så skulle jag kunna tänka mig att omlokalisera det mesta, byta sida på generatorn genom att bygga ett kustomfäste tex. Men den här bilen är min merca. Jag skulle tex aldrig ens montera ett par fälgar som inte var gjutna i Stuttgart under den period dessa bilar byggdes.

Enda anledningen till att jag kunnat sänka mig till att montera ett STT-kit är att det faktiskt originalmonterades av Philipssons på vissa nybilar där kunden så önskade. Så ett icke gjutet grenrör är helt utanför skalan tyvärr :gnissla. Det ska se fabriksbyggt ut.

Ja min fråga var densamma: Generatorflytt, samt nybygge av grenrör.
Men jag bifaller oxå din originalsträvan. :tummenupp

Patrik bygger ju en turbobil, (till vilken jag portat en topp i vinter) och där satte han sonika grenröret uppochned!
Dvs utloppet mot turbon pekar UPPÅT!
Och det sparade en hel del plats "därnere" samt ser rätt fränt ut!
Men du har inte lyxen av den symmetrin på vare sig avgasportar/delning, eller pinnbultars placering... :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja min fråga var densamma: Generatorflytt, samt nybygge av grenrör.
Men jag bifaller oxå din originalsträvan. :tummenupp

Patrik bygger ju en turbobil, (till vilken jag portat en topp i vinter) och där satte han sonika grenröret uppochned!
Dvs utloppet mot turbon pekar UPPÅT!
Och det sparade en hel del plats "därnere" samt ser rätt fränt ut!
Men du har inte lyxen av den symmetrin på vare sig avgasportar/delning, eller pinnbultars placering... :gnissla

Nej det går som sagt inte, jag spånade i dom tankarna också.

Min turbo är ju en ny utbytesturbo, jag skickade ju iväg den jag fick med kittet till Turbotech i Strömsund, vilka STT rekommenderade. Jag kan dock inte tänka mig att det aggregat jag fick tillbaks har andra mått eller har wastegatetryckklockan annorlunda "klockad". Jag ska maila bilderna till en tekniker på STT imorgon så får vi se.

Finns ngn läsare som jobbar i bilkylbranshen och ser en tömning av systemet, nytillverkning av omlokaliserat köldmedierör samt fyllning av systemet för några lusentappar som en lätt sak så är det bara att höra av sig. Att få ut verkstadspersonal från en AC-firma till mitt garage, titta på problemet och ta mått på min bil där den nu står i garaget är inget jag ens tänkt fråga om :gnissla
 
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jörgen, kollade du boken jag tipsade om? Fanns en den mäktiga dieslar i den...
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Idag vart det varmare, endast 1 minusgrad, så jag kunde äntligen provmontera turbogrenröret från STT samt testa att hänga dit aggregatet. Det var deprimerande...
Vad tråkigt.
Tyskarna som konstruerade och skruvade ihop dessa bilar på den tiden var ju kända för sina välgenomtänkta och hållbara lösningar?
Det måste vara nåt fel.
Hoppas du får ihop det. Det är roligt att följa.
lycka till.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Vad tråkigt.
Tyskarna som konstruerade och skruvade ihop dessa bilar på den tiden var ju kända för sina välgenomtänkta och hållbara lösningar?
Det måste vara nåt fel.
Hoppas du får ihop det. Det är roligt att följa.
lycka till.

Generatorn är väl egentligen inget problem, passa på att renovera den nu så kommer den ju att hålla minst 20.000mil till så då gör det inget om den sitter lite illa till:tummenupp
AC:n är ju värre, det enda jag kan rekommendera är att du helt enkelt släpper ut gasen, skruvar dän röret och tillverkar(låter tillverka) ett nytt (kanske tillochmed en slang istället) skulle gissa på att en hydraulfirma skulle kunna hjälpa till med det.
En fyllning av systemet finns ju firmor som gör för tusenlappen, i alla fall i Eskilstuna.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top