Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Onödigt komplicerat.
I vanliga fall har man en split eller range låda.
Med split ligger växlarna:1låg, 1hög, 2låg, 2hög osv.
Smidigt att kunna kugga ner ett halvsteg utan att veva med spaken.
Med range ligger växlarna: 1låg, 2låg, osv till högsta växeln, sedan börjar det om på 1hög, 2hög, osv.
Oftast så går det att köra på endast de höga växlarna när man väl kommit igång.
Amrikanska blindbygget i filmen har en fyrväxlad låda i stället för hög/låg.
Antagligen så skulle det gå att köra med en spak om man väljer hastighetsområde efter lasten med mellanlådan.
Bättre att tjacka Scania - Då behöver man endast växla i undantagsfall.

Nog med högvarviga multicylindermaskiner.
7,7l dieseltwin:
Det är power.
Power är najs.

Ok, då är jag med!

Ja den traktorn var det sannerligen bra bottendrag i!

Dessa två lirare garvade jag åt. De har satt en diesellokssiren på bilen. Rätt festligt när man inser att det är två äldre lite lagom gaggiga hillbillygubbar med leksinnet kvar, och inte två 20-åringar som man kanske förväntade sig :D
Snubben på flaket är ju för skön :rofl

De verkar helt klart ha den värsta tutan i den byn iaf.

[YOUTUBE-ID]w8a1n_BlLD8&playnext_from=PL&feature=PlayList&p=27807C87394F2C5D&playnext=1&index=9[/YOUTUBE-ID]

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Jag har S-line. Dock inte Nav. Tog den A5a som Audi här i Södertälje hade som showbil i hallen. Jag ville inte vänta... (var då väntetid på 9 mån).

Om du tycker A4an är distrinkt så är det inget mot A5an. Jag hade nya A4an (2.0TDI) som lånebil medan min var på service och jag var helt klart nöjd med bilen... men att sedan återgå till A5an. Jag lovar det är som natt och dag. A5an är så planterad på vägen o jag kan latcha rätt hårt. Jag lär få byta vinterdäck då när jag stänger av ESP så kan jag sladda rätt hårt med bilen, speciellt i rondeller. Skitkul! Ibland får jag till långa sköna sladdar. Hehehe.

Är sugen på ny sportbil, men varje gång jag sätter mig i min trimmade A5a o ska köra en till en bilhall så tappar jag "suget" på en ny bil. Det är bara när jag sitter hemma o har tråkigt som det där "sportbilssuget" kommer.

Ska dock se över att hårdtrimma A5an med ny hybridturbo och större spridare som tillåter mer bränsle.

Förresten, hur lite vill du att bilen ska dra? Jag menar, min drar 0.5-0.6 på motorvägen i 110-140... Svårt att slå med 300hk och 600nm och den komfort bilen ger. 0.7 i snitt o då kör jag ändå rätt hårt (dock är jag rätt bra på ekodriving när jag inte gassar järnet).

:)

Måste fan provköra en A5a sen när farsan ska byta bil :D.
0.7 låter ju fan grymt med den prestandan, men helst så låg förbrukning som möjligt såklart :D!! Har försökt övertala pappa att köpa A5 som nästa bil, men gubben envisas med kombi och 4a dörrar :(, jag kommer å andra sidan ha flyttat efter sommaren, så jag orkar inte tjata mer, men kanske kan lura ut honom att provköra en å se om han ändrar sig, hehe. Själv så har man ju inte råd på långa vägar, än... det drygaste med att studera - inga stålar. Jag kommer att satsa på en liten lätt tvåsitsig "sportbil" som första bil för att få så mycket prestanda som möjligt för pengarna, väger bilen under ett ton så behöver man ju inte så hiskeligt många hästar för att det ska röra på sig ändå. Kan tänka mig en elbil (coolt att svischa runt nästan helt ljudlöst) också bara den har tillräcklig räckvidd. Men bil blir inte förrän om 5-6år sådär, när jag är färdigpluggad.

Lite mer allmänt om diesel: Finns det ingen diesel som går på lite högre varv, uppåt 7k eller mer? Läste även förut att audi hade problem med att föraren (av deras le mans bil) inte hörde när han skulle växla :hihi. Är ju lite tråkigt när det inte låter något när man gasar :rolleyes:

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Dessa två lirare garvade jag åt. De har satt en diesellokssiren på bilen. Rätt festligt när man inser att det är två äldre lite lagom gaggiga hillbillygubbar med leksinnet kvar, och inte två 20-åringar som man kanske förväntade sig :D

Min bror (grävmaskinist) var inhyrd av Banverket i ett tiotal år.
Monterade en tågtuta på N88an.
Det ljudet sitter i ryggmärgen på banverksarbetare.
När man åkte förbi ett linjearbete och ryckte i tutan så for gubbarna som popcorn ut i skogen.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

:rofl var fan hittar man ett sånt horn? Då skulle man få fri lejd på folkkungagatan minsann! Folk skulle ju bajsa ner sig för att sedan sätta av som katter och färden skulle kunna fortsätta säkert. Man vill ju inte köra på nån.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:rofl var fan hittar man ett sånt horn? Då skulle man få fri lejd på folkkungagatan minsann! Folk skulle ju bajsa ner sig för att sedan sätta av som katter och färden skulle kunna fortsätta säkert. Man vill ju inte köra på nån.

Precis! :D

Sök på "train air horn" så kommer du till samlar- och faktasidor. Men många av de mest klassiska dieselokshornen nytillverkas och säljs faktiskt på sidor för tutnördar.
http://www.hornblasters.com/products/category.php?class=1

Bara att handla till Fårrden! :D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Precis! :D

Sök på "train air horn" så kommer du till samlar- och faktasidor. Men många av de mest klassiska dieselokshornen nytillverkas och säljs faktiskt på sidor för tutnördar.
http://www.hornblasters.com/products/category.php?class=1

Bara att handla till Fårrden! :D

På hornblasters har man ju varit inne och garvat ett par gånger. Filmen där de åker runt kvarteret och tutar på samma fuktförsäljare otaliga gånger är kul.

[YOUTUBE-ID]BGYcnYLK_50[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]YnPE6nGXVqE[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]XvdjOsvBXFU&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]J5szCF-1o00[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Betänk att de förbrukar löjliga mänger luft.
Drog man lite längre signaler med broderns, så gick bromsarna i.

Ja det ingår 18-literstank mellan kompressor och tuta i de flesta satserna de säljer. De minsta tankarna ligger runt 10 liter. Det behövs nog :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min bror (grävmaskinist) var inhyrd av Banverket i ett tiotal år.
Monterade en tågtuta på N88an.
Det ljudet sitter i ryggmärgen på banverksarbetare.
När man åkte förbi ett linjearbete och ryckte i tutan så for gubbarna som popcorn ut i skogen.

:rofl

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Var ligger logiken i att höja endast dieselskatten? Är inte en modern diesel mer miljövänlig än motsvarande bensinare? :långford
:va

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Var ligger logiken i att höja endast dieselskatten? Är inte en modern diesel mer miljövänlig än motsvarande bensinare? :långford

När har logik och sverige senast varit synonymt? Det är ju koldioxid som är så förbaskat farligt och en bra diesel släpper knappt ut något alls pga klart högre förbränning.
Dessutom är det inte fastställt att koldioxid har med något att göra och enligt mig så har det inte det då hela mänskligheten (7 miljarder människor, flyg, bilar, tamboskap, mm) står för knappt 3 % av jordens totala koldioxidutsläpp och resten från multnande djur, växter, alger, vulkaner, mm. Dvs, innan religiöst folk höjde människan över allt annat på jorden stod 100% av utsläppen från "naturen" och de har de gjort sen det förska kolfragmentet uppstod.

Till det andra problemet sot... Enligt nån ny undersökning är det tydligen jettefarligt att elda i öppna spisen nu också för det motsvarar ex antal mil dieselsot per vedträ läste Jag nånstans för nån vecka sen...:3freak

Så eld med virke är farligt också. Alltså är ruttnande träd och skogsbränder farliga för miljön. Något som skapat klimatet vi har nu, något som är livsnödvändigt för flertalet djurarter.

Nu får miljösekten ta och skärpa sig!:mad: Det enda de lyckats med är att tvinga bilbolagen att producera värdelösa miljöbilar ingen vill ha samt bottenfärg som får båtar att dra dubbelt så mycket soppa.

Klimatet är under konstand förändring, har alltid varit och kommer alltid vara och det har med så mycket större krafter än några apor som kör ford granada att göra.

Solen har till exempel en cykel på ca 11 år mellan peakarna då det är som mest svarta fläckar resp minst vilket påverkar temperaturen på jorden.

puhhh:näsblod

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Jag/vi bor på bondgård, har ca 100 kor, två traktorer, vi värmer huset med ved från den egna skogen. Usch och fy vilka miljöförstörare min familj är :usch :näsblod

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Jo, eftersom Mercedes är samma sak som diesel och om jag inte förstått det hela fel så gillas mercor i denna tråden!

Här är min favvomercadiesel fn!

[YOUTUBE-ID]KtWhvbaDK-k&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]3sNdp4okOYI[/YOUTUBE-ID]

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jo, eftersom Mercedes är samma sak som diesel och om jag inte förstått det hela fel så gillas mercor i denna tråden!

Här är min favvomercadiesel fn!

[YOUTUBE-ID]KtWhvbaDK-k&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]3sNdp4okOYI[/YOUTUBE-ID]

De flesta drifting filmer brukar imponera väldigt lite men det där var grymt. Inge mer filmer eller bilder på bilen. Ser ju hög och svajig ut men verkar gå stadigt. Duktig på att köra var han:tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Det har inget med miljön att göra - oavsett vad de säger (ljuger sig blåa i synen eller så är de otroligt korkade - you pick...). De höjer skatterna där de kan tjäna mest pengar.

En vanlig diesel-personbil kostar lika mycket att äga som en R1:a. Det är bara förhållandet skatt/försäkring som är omvänt.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Blåslampa? De vi hade var utrustade med fyrfat (stor wokpanna) som fylldes med glödande träkol och hängdes upp i kedjor under oljetråget och så hängde man uppifrån en hästfilt över motorn för att samla ihop den goa värmen.

JA! Och det härliga motorvärmararrangemenget med blåslampa...:nostalgi

Dr.Bike

Guest
Blåslampa? De vi hade var utrustade med fyrfat (stor wokpanna) som fylldes med glödande träkol och hängdes upp i kedjor under oljetråget och så hängde man uppifrån en hästfilt över motorn för att samla ihop den goa värmen.

Jepp. De ersatte fyrfaten (som av nån anledning ansågs medföra risk för kol-os förgiftning...;)) Och de funkar såsom så, att man har två slangkopplingar a´la snabbkopplingar till kylsystemet där man ansluter en liten kylare/värmeväxlare med motsvarande kopplingar.
Sen värmer man på denna "padda" och det blir självcirkulation.
Mycket fiffigt och bra.

Själv fick jag lära mig att linda trasor runt dieselrör och spridare, sen hälla på kokhett vatten, innan man ens gjorde första startförsöket.
Funkade alltid, och funkade kanon på min gamla Merca 300 TDT när det var -25 grader.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...