Dieseltråden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Efter utvärderingen kan du skicka den lilla krabaten till mig för fortsatt vård, undrar vad besiktningen säger när man rullar in på en motorcykel som luktar fiskebåt?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Lanz bulldogg är helt klart en av de ballare tändkuletraktorerna :D



Ja den är sjukt ball den där W123:an.
Jag älskar min W123T 300TD. Mest välbyggda dieselbil jag ägt.
Men jag har inte riiiktigt lika mycket flås i spisen som bilden på dina filmer :D



Min mercadiesel är i nyskick och fyller nästa år 30 bast. Då blir hon skattbefriad och behöver bara besiktigas vartannat år. Jag har all komfort trots att det är originalutrustning: automatisk nivåreglering, elspeglar, fyrstegsautomat, taklucka, AC konverterad till modernt köldmedium, stolsvärme, instegsbelysning, dragkrok, fjärrmanövrerat centrallås och larm. 4-punkts ljudanläggning, turbo.

Jag tycker att den ger mer ombonad kvalitetskänsla än många moderna bilar. Jag har haft den bilen i 14år nu och ser ingen anledning att sälja den ever. Jag lägger ned lite jobb och penger på henne varje vinter, så att det årliga underhållet succesivt höjer skicket på bilen. Så visst kosatr det lite pengar, men till skillnad från en R1:a eller modern bil så behöver jag inte betala pengarna till stat och försäkringsbolag utan kan investera dem i bilen istället. Det är när man ska ha saker som är trendiga och som en massa nutidsmänniskor vill ha som man får betala en massa pengar för ingenting.
Gamla fina rostfria dieselmercor att ta över vårdnaden om finns det gott om i norrland och andra ställen där trendiga nutidsmänniskor inte vill bo. :D

Jag gillar också att smita undan allt staten hittar på. Kikade runt lite efter 30åriga kombi 300 dieslar inspirerad av dina fina ord. Finns det inga??? Kollade Blocket och Mobile.de och förväntade mig precis hur många som helst men knappt någon.

Var hittar man de?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag hittade ytterligare en välbevarad gammal dieselbenz med STT turbokit.

http://www.garaget.org/?car=23333

23333-945411.jpg


23333-470628.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var hittar man de?

I norrlands djupa skogar, i inlandet dit saltbilen inte hittar....

En av mina lumparkompisar köpte på sig upprostade lågmilsvrak i stockholm, fyllde en släp med motorer och växellådor och körde upp det med en annan upprostad merca diesel, sedan bytta han hela klabbet mot långmilare med fräscha karosser och totalslut motorer i Luleå/Kiruna.

När han sedan kom hem bytte han motorer i norrlandsbilarna och sålde den ena dyyyrt medans han behöll den andra själv.....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gillar också att smita undan allt staten hittar på. Kikade runt lite efter 30åriga kombi 300 dieslar inspirerad av dina fina ord. Finns det inga??? Kollade Blocket och Mobile.de och förväntade mig precis hur många som helst men knappt någon.

Var hittar man de?

Just kombin är inte så vanliga, det såldes bara några hundra 300 TD i sverige.
Sedanen var vanligare. men de är ju fina de med om du kan hitta en fin.

1978 kostade en sedan MB 230E (bensin) 77 000:-, 300D i samma kaross ngt dyrare. Kombin MB 300 TD kostade däremot 143 000:-.
En volvo 145 kostade 43 000. Så kombimodellen såldes inte i så många ex.
Men man ser dem ibland. Jag vart förälskad i kombikarossen som barn men hade råd först när de blivit gamla as. :D

Så titta efter sedanen: W123 300D istället för 300 TD.

W123 240D är också fina.

Frågan är bara om en så ung man som du klarar av dessa bilar, även om de ansågsa snabba för att vara dieselbilar på sin tid så är de nog ändå obegripligt sura för den generation som hade ABS på körskolebilen. Dessa mersor gör 0-100 på en industrisemester. :D
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Just kombin är inte så vanliga, det såldes bara några hundra 300 TD i sverige.
Sedanen var vanligare. men de är ju fina de med om du kan hitta en fin.

1978 kostade en sedan MB 230E (bensin) 77 000:-, 300D i samma kaross ngt dyrare. Kombin MB 300 TD kostade däremot 143 000:-.
En volvo 145 kostade 43 000. Så kombimodellen såldes inte i så många ex.
Men man ser dem ibland. Jag vart förälskad i kombikarossen som barn men hade råd först när de blivit gamla as. :D

Så titta efter sedanen: W123 300D istället för 300 TD.

W123 240D är också fina.

Frågan är bara om en så ung man som du klarar av dessa bilar, även om de ansågsa snabba för att vara dieselbilar på sin tid så är de nog ändå obegripligt sura för den generation som hade ABS på körskolebilen. Dessa mersor gör 0-100 på en industrisemester. :D

Tack tack. Går det inte att få lite bättre snurr med turbo då? Eller är de fortfarande extremt slöa?

Åker med 150 diesel hästar i dag och skulle kunna ha lite till :banana
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Idag provkörde jag en BMW730D -09.
En sexa med en turbo som ger 245HK och 540 i vrid. Den gick verkligen som FAN och i 90km/h så snittade den 0,54l/milen på över 2ton bil :Bugar

Men...

Den var ju en diesel och det gillar inte jag. Den låter som en traktor och det räcker för att man inte ska köpa en sån bil. Motorn vibrerar som fan på tomgång liksom alla dieseldrivna skitbilar.
Sätter man en kopp med vispgrädde på motorn på en BMW760(V12 bensinare givetvis) så händer INGENTING. Sätter man samma kopp senare på en diesel så slipper man vispa den för efter en minut på tomgång är det klart.

Grymt vrid men det är fortfarande en traktor enligt min mening.

Nästa års dubbelturbomatade 6,0l V12 ser jag fram emot iaf :nicka
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Idag provkörde jag en BMW730D -09.
En sexa med en turbo som ger 245HK och 540 i vrid. Den gick verkligen som FAN och i 90km/h så snittade den 0,54l/milen på över 2ton bil :Bugar

Men...

Den var ju en diesel och det gillar inte jag. Den låter som en traktor och det räcker för att man inte ska köpa en sån bil. Motorn vibrerar som fan på tomgång liksom alla dieseldrivna skitbilar.
Sätter man en kopp med vispgrädde på motorn på en BMW760(V12 bensinare givetvis) så händer INGENTING. Sätter man samma kopp senare på en diesel så slipper man vispa den för efter en minut på tomgång är det klart.

Grymt vrid men det är fortfarande en traktor enligt min mening.

Nästa års dubbelturbomatade 6,0l V12 ser jag fram emot iaf :nicka

Bensinmotorers löjliga puttrande är fjolligt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Precis. Motorer som har sirliga porslinsproppar i topplocken kan man inte riktigt ta på allvar.
Hell yeah.
Behöver man lättflyktiga bränslen och varvtal som gör det omöjligt att urskilja kolvslagen, så har man för lite volym.

Som jämförelse kan man lyssna på en gamma Caterpillar D8 (bandtraktor).
Dessa har en bensinmotor som drar igång oljetrycket och värmer upp motorn, för att sedan fungera som startmotor.
Sedan börjar dieseltivolit.
[YOUTUBE-ID]vVznsmwsd7I[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hell yeah.
Behöver man lättflyktiga bränslen och varvtal som gör det omöjligt att urskilja kolvslagen, så har man för lite volym.

Som jämförelse kan man lyssna på en gamma Caterpillar D8 (bandtraktor).
Dessa har en bensinmotor som drar igång oljetrycket och värmer upp motorn, för att sedan fungera som startmotor.
Sedan börjar dieseltivolit.
[YOUTUBE-ID]vVznsmwsd7I[/YOUTUBE-ID]

Ja den där filmsnutten har jag sett några ggr får jag erkänna! :tummenupp Det är den enda vettiga användningen av en bensinmotorn, som motorvärmare och startmotor åt pappadiesel
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
OT igen: Cosworth byggde en cross flow-topp till fyrcylindriga Ford-motorer som användes till all slags racing på 1970-talet (?, minnet sviker ibland, det var i alla fall innan effektiva varvtalsbegränsare var allmänt tillgängliga). Motorn var mycket effektiv men exploderade vid minsta övervarvning och kallades därför porslinsmotorn. /OT

Precis. Motorer som har sirliga porslinsproppar i topplocken kan man inte riktigt ta på allvar.[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
OT igen: Cosworth byggde en cross flow-topp till fyrcylindriga Ford-motorer som användes till all slags racing på 1970-talet (?, minnet sviker ibland, det var i alla fall innan effektiva varvtalsbegränsare var allmänt tillgängliga). Motorn var mycket effektiv men exploderade vid minsta övervarvning och kallades därför porslinsmotorn. /OT

Jo det är nog Pinto-motorn du tänker på. Jag har en kompis som kör banracing och det sitter såna mer eller mindre trimmade Pintomotorer med torrsump och grejer i många av hans bilar. Cosworth gjorde ju iaf en SOCH crossflow-topp till dom. Jag tror de brukar varva ca 8500 på bana men jag kan ha fel.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo det är nog Pinto-motorn du tänker på. Jag har en kompis som kör banracing och det sitter såna mer eller mindre trimmade Pintomotorer med torrsump och grejer i många av hans bilar. Cosworth gjorde ju iaf en SOCH crossflow-topp till dom. Jag tror de brukar varva ca 8500 på bana men jag kan ha fel.

Jag väntar fortfarande på Cosworth twinen som Norton beställde på sjuttiotalet...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finns en prototyp i Sverige som kör veteranracing. Fyrventilstoppar tagna direkt från en F1:a sägs det, låter som en dröm... (Såg den senast på Stora Holm ca 1996)
Dags för mig att börja följa classicserien igen.
Kan inte låta bli att fundera på hur det skulle gått för Norton om Cosworth levererat racingmotorn i tid.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Vet inte om den här har varit upp i tråden förut, men den kanske är värd att se igen. Åtmistone borde Jörgen gilla den, fast han har garanterat sett dom här bilarna förut.

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ep-soNJ8D8Y&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ep-soNJ8D8Y&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Fråga!

Det kom upp ett ämne under lunchen idag,

En klasskompis kör restprodukter från en potatisfabrik, han har då ca 35 - 40 tons last efter sin traktor.

När han kommer till nerförsbackar så släpper han såklart av gasen, och frågan är nu om man ska göra det, alltså släppa gasen helt, nar lasten skjuter på så mycket att traktorn ändå går på maxvarv, eller ska man tex hålla halvgas för smörjning/kylningens skull osv?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fråga!

Det kom upp ett ämne under lunchen idag,

En klasskompis kör restprodukter från en potatisfabrik, han har då ca 35 - 40 tons last efter sin traktor.

När han kommer till nerförsbackar så släpper han såklart av gasen, och frågan är nu om man ska göra det, alltså släppa gasen helt, nar lasten skjuter på så mycket att traktorn ändå går på maxvarv, eller ska man tex hålla halvgas för smörjning/kylningens skull osv?

Nä det är inte nödvändigt. Dieslar är alldeles utmärkta att motorbromsa med.
Många dieslar har ju tex cylinder cut out. Så att en hel cylinderbank stänks av på låglast. Så det är mao ofarligt för dieselmotorcylindrar att gå som luftkompressor.

Jag har tom startat en bisarr jakebrake-tråd om det sköna soundet från vissa avgasbromsar :D
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187323
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Nä det är inte nödvändigt. Dieslar är alldeles utmärkta att motorbromsa med.
Många dieslar har ju tex cylinder cut out. Så att en hel cylinderbank stänks av på låglast. Så det är mao ofarligt för dieselmotorcylindrar att gå som luftkompressor.

Jag har tom startat en bisarr jakebrake-tråd om det sköna soundet från vissa avgasbromsar :D
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187323

Bra! Då vet jag.
Får nog medge att det var ett svar från just Dig jag önskade :tummenupp

Om du vill får du gärna utveckla detta svar, så att jag dels kan förklara detta bättre och kanske även får en smärre aha-upplevelse :D

Kan tillägga att deras 200-hästare från -08 med två tunnor på 15 kubik drar ca 13 liter timmen med blandad åker och landsvägskörning, våran 90-hästare från -02 med en 10 kubiks tunna drar ca 9 liter i timmen, vid något lättare körning.
Lätt att bli lite avundsjuk där :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top