Lanz bulldogg är helt klart en av de ballare tändkuletraktorerna
Ja den är sjukt ball den där W123:an.
Jag älskar min W123T 300TD. Mest välbyggda dieselbil jag ägt.
Men jag har inte riiiktigt lika mycket flås i spisen som bilden på dina filmer
Min mercadiesel är i nyskick och fyller nästa år 30 bast. Då blir hon skattbefriad och behöver bara besiktigas vartannat år. Jag har all komfort trots att det är originalutrustning: automatisk nivåreglering, elspeglar, fyrstegsautomat, taklucka, AC konverterad till modernt köldmedium, stolsvärme, instegsbelysning, dragkrok, fjärrmanövrerat centrallås och larm. 4-punkts ljudanläggning, turbo.
Jag tycker att den ger mer ombonad kvalitetskänsla än många moderna bilar. Jag har haft den bilen i 14år nu och ser ingen anledning att sälja den ever. Jag lägger ned lite jobb och penger på henne varje vinter, så att det årliga underhållet succesivt höjer skicket på bilen. Så visst kosatr det lite pengar, men till skillnad från en R1:a eller modern bil så behöver jag inte betala pengarna till stat och försäkringsbolag utan kan investera dem i bilen istället. Det är när man ska ha saker som är trendiga och som en massa nutidsmänniskor vill ha som man får betala en massa pengar för ingenting.
Gamla fina rostfria dieselmercor att ta över vårdnaden om finns det gott om i norrland och andra ställen där trendiga nutidsmänniskor inte vill bo.![]()
Var hittar man de?
Jag gillar också att smita undan allt staten hittar på. Kikade runt lite efter 30åriga kombi 300 dieslar inspirerad av dina fina ord. Finns det inga??? Kollade Blocket och Mobile.de och förväntade mig precis hur många som helst men knappt någon.
Var hittar man de?
Just kombin är inte så vanliga, det såldes bara några hundra 300 TD i sverige.
Sedanen var vanligare. men de är ju fina de med om du kan hitta en fin.
1978 kostade en sedan MB 230E (bensin) 77 000:-, 300D i samma kaross ngt dyrare. Kombin MB 300 TD kostade däremot 143 000:-.
En volvo 145 kostade 43 000. Så kombimodellen såldes inte i så många ex.
Men man ser dem ibland. Jag vart förälskad i kombikarossen som barn men hade råd först när de blivit gamla as.
Så titta efter sedanen: W123 300D istället för 300 TD.
W123 240D är också fina.
Frågan är bara om en så ung man som du klarar av dessa bilar, även om de ansågsa snabba för att vara dieselbilar på sin tid så är de nog ändå obegripligt sura för den generation som hade ABS på körskolebilen. Dessa mersor gör 0-100 på en industrisemester.![]()
Idag provkörde jag en BMW730D -09.
En sexa med en turbo som ger 245HK och 540 i vrid. Den gick verkligen som FAN och i 90km/h så snittade den 0,54l/milen på över 2ton bil![]()
Men...
Den var ju en diesel och det gillar inte jag. Den låter som en traktor och det räcker för att man inte ska köpa en sån bil. Motorn vibrerar som fan på tomgång liksom alla dieseldrivna skitbilar.
Sätter man en kopp med vispgrädde på motorn på en BMW760(V12 bensinare givetvis) så händer INGENTING. Sätter man samma kopp senare på en diesel så slipper man vispa den för efter en minut på tomgång är det klart.
Grymt vrid men det är fortfarande en traktor enligt min mening.
Nästa års dubbelturbomatade 6,0l V12 ser jag fram emot iaf![]()
Bensinmotorers löjliga puttrande är fjolligt.
Hell yeah.Precis. Motorer som har sirliga porslinsproppar i topplocken kan man inte riktigt ta på allvar.
Hell yeah.
Behöver man lättflyktiga bränslen och varvtal som gör det omöjligt att urskilja kolvslagen, så har man för lite volym.
Som jämförelse kan man lyssna på en gamma Caterpillar D8 (bandtraktor).
Dessa har en bensinmotor som drar igång oljetrycket och värmer upp motorn, för att sedan fungera som startmotor.
Sedan börjar dieseltivolit.
[YOUTUBE-ID]vVznsmwsd7I[/YOUTUBE-ID]
Precis. Motorer som har sirliga porslinsproppar i topplocken kan man inte riktigt ta på allvar.[/YOUTUBE-ID]
OT igen: Cosworth byggde en cross flow-topp till fyrcylindriga Ford-motorer som användes till all slags racing på 1970-talet (?, minnet sviker ibland, det var i alla fall innan effektiva varvtalsbegränsare var allmänt tillgängliga). Motorn var mycket effektiv men exploderade vid minsta övervarvning och kallades därför porslinsmotorn. /OT
Jo det är nog Pinto-motorn du tänker på. Jag har en kompis som kör banracing och det sitter såna mer eller mindre trimmade Pintomotorer med torrsump och grejer i många av hans bilar. Cosworth gjorde ju iaf en SOCH crossflow-topp till dom. Jag tror de brukar varva ca 8500 på bana men jag kan ha fel.
Jag väntar fortfarande på Cosworth twinen som Norton beställde på sjuttiotalet...
Dags för mig att börja följa classicserien igen.Finns en prototyp i Sverige som kör veteranracing. Fyrventilstoppar tagna direkt från en F1:a sägs det, låter som en dröm... (Såg den senast på Stora Holm ca 1996)
Fråga!
Det kom upp ett ämne under lunchen idag,
En klasskompis kör restprodukter från en potatisfabrik, han har då ca 35 - 40 tons last efter sin traktor.
När han kommer till nerförsbackar så släpper han såklart av gasen, och frågan är nu om man ska göra det, alltså släppa gasen helt, nar lasten skjuter på så mycket att traktorn ändå går på maxvarv, eller ska man tex hålla halvgas för smörjning/kylningens skull osv?
Nä det är inte nödvändigt. Dieslar är alldeles utmärkta att motorbromsa med.
Många dieslar har ju tex cylinder cut out. Så att en hel cylinderbank stänks av på låglast. Så det är mao ofarligt för dieselmotorcylindrar att gå som luftkompressor.
Jag har tom startat en bisarr jakebrake-tråd om det sköna soundet från vissa avgasbromsar
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187323
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |