Skrotnisse
What would Shervin do?
Det enda som händer när du släpper gasen på en dieselmotor är att du stänger av dieseln.Bra! Då vet jag.
Får nog medge att det var ett svar från just Dig jag önskade
Om du vill får du gärna utveckla detta svar, så att jag dels kan förklara detta bättre och kanske även får en smärre aha-upplevelse
Emedan det är en traktor du pratar om, så släpper han antagligen inte ens gasen i egentlig mening.
Traktormotorer regleras av en varvtalsregulator.
Med "handgasen" ställer du in önskad hastighet/varvtal.
När belastningen på motorn ökar, så ökas bränsletillförslen("gasen") automagiskt för att kompensera och upprätthålla inställt varvtal.
På en del modernare traktormotorer sitter det även motorbromsanordningar.
På turbomotorer är det vanligast med avgasbroms, vilken består av ett spjäll som stänger avgaseriet så att mottrycket bromsar kolvarna.
Turbolösa motorer kan även bromsas med ett spjäll på insugsidan.
de riktigt moderna dragtraktorerna har även automagiska elbromsar, som magnetiskt bromsar ner farten om varvtalet fortsätter att öka trots övriga åtgärder.
Dessa är ganska hopplösa innan man vant sig.
Vid körning i nedförsbacke med last efter på halt underlag gäller det att koppla ur skiten innan det skenar och välter.
Flertalet traktorer kräver numera manuell inkopling av magnetbromsen.
Kylning behövs inte vid motorbromsning - Men den finns där.
Smörjningen påverkas inte alls.