Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Lanz bulldogg är helt klart en av de ballare tändkuletraktorerna :D

Jo, eftersom Mercedes är samma sak som diesel och om jag inte förstått det hela fel så gillas mercor i denna tråden!


Här är min favvomercadiesel fn!

Ja den är sjukt ball den där W123:an.
Jag älskar min W123T 300TD. Mest välbyggda dieselbil jag ägt.
Men jag har inte riiiktigt lika mycket flås i spisen som bilden på dina filmer :D

En vanlig diesel-personbil kostar lika mycket att äga som en R1:a. Det är bara förhållandet skatt/försäkring som är omvänt.

Min mercadiesel är i nyskick och fyller nästa år 30 bast. Då blir hon skattbefriad och behöver bara besiktigas vartannat år. Jag har all komfort trots att det är originalutrustning: automatisk nivåreglering, elspeglar, fyrstegsautomat, taklucka, AC konverterad till modernt köldmedium, stolsvärme, instegsbelysning, dragkrok, fjärrmanövrerat centrallås och larm. 4-punkts ljudanläggning, turbo.

Jag tycker att den ger mer ombonad kvalitetskänsla än många moderna bilar. Jag har haft den bilen i 14år nu och ser ingen anledning att sälja den ever. Jag lägger ned lite jobb och penger på henne varje vinter, så att det årliga underhållet succesivt höjer skicket på bilen. Så visst kosatr det lite pengar, men till skillnad från en R1:a eller modern bil så behöver jag inte betala pengarna till stat och försäkringsbolag utan kan investera dem i bilen istället. Det är när man ska ha saker som är trendiga och som en massa nutidsmänniskor vill ha som man får betala en massa pengar för ingenting.
Gamla fina rostfria dieselmercor att ta över vårdnaden om finns det gott om i norrland och andra ställen där trendiga nutidsmänniskor inte vill bo. :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ah, det är DSG-lådan och färddatorn du pratar om :hihi

Precis, samt framhjulsdrift. :D
Nej men seriöst så menar jag att vill man ha höga omkostander till tredjepart (som tex stat eller försäkringsbolag) så gör man klokt i att åtrå ting och sysslor som även är föremål för stora delar av den övriga bfolkningens intresse. Det är här vinsterna ska håvas in.

Det är ingen slump att en ny vinyl-LP nu är billigare än på 80-talet, trots inflationen. Merca originaldelar till min bil är billigare än reservdelarna till en ny WV Golf. Osv. Även försäkring, skatt osv.

Vill man ha ett Tina Nordström-kök, golvvärme och platt-tv så kostar det, det är meningen. Om det är bra kvalle? Nej det tror jag inte. En begagnad kakelugn vill ingen ha, de är billiga. Håller i 100-tals år om de sköts och ordentligt, precis som ett riktigt massivt parkettgolv i ek...som ingen vill ha.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Måste visa det senaste västerbottniska fyndet till stortysken.
En OEM originalreservdunk, aldrig använd och lackad i samma petroleumgrön som resten av kruppstålet. Självklart helt i stål :D

Har även jagat efter en 3,07:1 slutväxel isf original 3.46:1 nu när jag har turbo.
Hittade en med tillhörande hastighetsmätare i Ystad. Skickade båda på renovering här i Sthlm, men bakaxeln hade pitting på trycksidan på några flanker som jag missat och var irreperabel enligt firman. Så jakten går vidare. Men nu har jag iaf en renoverad 200 km/h-mätare som passar dessa turbodieselslutväxlar. Jakten går vidare... :gnissla
 

Bifogat

  • IMG_0603.JPG
    IMG_0603.JPG
    95.1 KB · Visningar: 95
  • IMG_0604.JPG
    IMG_0604.JPG
    84.2 KB · Visningar: 94
  • IMG_0601.JPG
    IMG_0601.JPG
    109.9 KB · Visningar: 123
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har även jagat efter en 3,07:1 slutväxel isf original 3.46:1 nu när jag har turbo.
Hittade en med tillhörande hastighetsmätare i Ystad...

Att du orkar :D Skulle jag berätta om detta för min Mercedes-frälste vän så skulle du bli hans nya gud tippar jag på...

En fråga till de som vet; Vad kan jag göra för enkel kontroll på en Skoda Octavia diesel som rycker som en galning när det är under 3 plusgrader, JÄMNT! Den vill inte gå rent alls under 2500rpm och känns allmänt slö. Det är en turbodiesel som har rullat ca 20 000mil.
Funderar på att tanka en flaska injectiontrim eller dylikt innan jag skickar iväg den till den svindyra märkesverkstaden, men har ni några fler tips?
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Funderar på att tanka en flaska injectiontrim eller dylikt innan jag skickar iväg den till den svindyra märkesverkstaden, men har ni några fler tips?

Börja med att koppla på datorn och se om du har några felkoder, ett OBD-II-interface som klarar kl/kkl kostar ett par hundra-lappar och vag-com finns som shareware att slanga hem:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Börja med att koppla på datorn och se om du har några felkoder, ett OBD-II-interface som klarar kl/kkl kostar ett par hundra-lappar och vag-com finns som shareware att slanga hem:tummenupp

Äggsagtemundo.
Det är en helvetes massa sensorer och styrningar även på oljebrännare nu för tiden.
Lite mindre rök.
Mycket mer problem.
Rök rockar.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Börja med att koppla på datorn och se om du har några felkoder, ett OBD-II-interface som klarar kl/kkl kostar ett par hundra-lappar och vag-com finns som shareware att slanga hem:tummenupp

Det är förvisso sant, det kan jag göra gratis dessutom så det var ju dumt att jag inte hade tänkt på det först :D
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En fråga till de som vet; Vad kan jag göra för enkel kontroll på en Skoda Octavia diesel som rycker som en galning när det är under 3 plusgrader, JÄMNT! Den vill inte gå rent alls under 2500rpm och känns allmänt slö. Det är en turbodiesel som har rullat ca 20 000mil.
Funderar på att tanka en flaska injectiontrim eller dylikt innan jag skickar iväg den till den svindyra märkesverkstaden, men har ni några fler tips?

Kan vara mycket. Jag fick byta insugsspjäll (elektroniskt styrt) för ca 5.000:- då det blivit någon kortis och motorn gick då ryckigt på låga varv och kunde stanna rätt var det var. Det på en VAG-motor (är ju ganska snarlika saker i Skoda).

Men som första steg: Byt bränslefilter och kör i stark "injection cleaner" i samma veva. Leta efter de där lite kraftigare sakerna som används av verkstäder - inte det mojs du köper på macken. Jag har haft problem med både ryckighet och extremt dålig effekt på TDI/CDI-motorer där bränslefiltret och insprutningen varit igensatt. Har ibland krävt ett par byten av filter medan behandlingen med rengöring pågått. Kolla också anslutningen till glödstiften, att den är OK.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att du orkar :D Skulle jag berätta om detta för min Mercedes-frälste vän så skulle du bli hans nya gud tippar jag på...

En fråga till de som vet; Vad kan jag göra för enkel kontroll på en Skoda Octavia diesel som rycker som en galning när det är under 3 plusgrader, JÄMNT! Den vill inte gå rent alls under 2500rpm och känns allmänt slö. Det är en turbodiesel som har rullat ca 20 000mil.
Funderar på att tanka en flaska injectiontrim eller dylikt innan jag skickar iväg den till den svindyra märkesverkstaden, men har ni några fler tips?

Tack!

Jag är helt kass på nyare personbilsdieslar med commonrail och datoriserad motorstyrning. Det är så mycket givare och krafs på dessa jag inte känner till.

Men jag skulle faktiskt inte helt ge upp hoppet på ett köra ngn form av "diesel purge" dvs förbränningsrums- och spridartvätt innan du skickar bilen på felsökning/översyn hos ngn.

Bäst är att om möjligt rigga en lite petflaska eller dyligt dit man drar både retur- och sugledning. Sedan köra man motor på hög tomgång i säg 10 minuter och varvar upp den varannan minut.
På moderna dieslar är det mer än så, här är ett exempel på hur man kan få göra på dessa.
http://www.youtube.com/watch?v=MFyfI0C-gMg
http://www.youtube.com/watch?v=q1QXD2EGYxI

Snikmetoden är blanda i tanken och köra, efter att tanken är uppkörd så byter man bränslefilter och kan då passa då på att fylla det nya filtret med rengöringsvätskan innan man monterar dit det om det är ett spinon-filter.

Man ska alltid byta bränslefilter efter att man kört cleaner/dieselpurge.

Även RME tvättar spridarna rätt bra, dock inte förbränningsrummen, det gör däremot dieselpurge.

Pro system dieselcleaner är ett bra märke. Kan du få köpa en slvatt av deras tvättvätska att hälla i tanken så har du gjort ditt bästa. Blir det inte bättre då så har du iaf gjort vad du kunnat vad gäller tvätt.

http://www.parmab-drivelement.se/products/prosystem.htm


Jag tror även att redline har lite billigare grejor, kolla med hansen racing tex.

K-injection Akut (för både bensin och diesel) som finns på mackarna i grå flaska funkar också acceptabelt tycker jag.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
K-injection Akut (för både bensin och diesel) som finns på mackarna i grå flaska funkar också acceptabelt tycker jag.

Åfyfan vad jobbigt allt det andra lät :D Jag köper en pava K-injection och ser om den går bättre helt enkelt, annars får man hoppas på att tempen håller sig över 3 plusgrader...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dieselkille som fått nog och i hemlighet byggt om sin bulldozer till en juggernaut med vilken han hämnas alla instanser som gått honom emot. Jag kan inte låta bli att sympatisera med hans dåd. Jag blir sugen på att göra likaledes varje gång det är schlagerfestival. :gnissla

Imponerande vilken förödelse han hann med, hur många byggnader som helst. Synd att se en människa spåra ur och ta livet av sig förstås. :(
Men ändå... tänk att bepansrad få kura ihop sig bakom sin favvodieselmotor och sikta på siktarna, trycka ner förtryckarna, misshandla misshandlarna osv, ja bara dra helvet. Desto mer nyhetshallåan förvirrat kacklar, desto mer sympatiserar jag med Marvin...

[YOUTUBE-ID]PZbG9i1oGPA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]4qZgbVtL_RM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Dieselkille som fått nog och i hemlighet byggt om sin bulldozer till en juggernaut med vilken han hämnas alla instanser som gått honom emot. Jag kan inte låta bli att sympatisera med hans dåd. Jag blir sugen på att göra likaledes varje gång det är schlagerfestival. :gnissla

Imponerande vilken förödelse han hann med, hur många byggnader som helst. Synd att se en människa spåra ur och ta livet av sig förstås. :(
Men ändå... tänk att bepansrad få kura ihop sig bakom sin favvodieselmotor och sikta på siktarna, trycka ner förtryckarna, misshandla misshandlarna osv, ja bara dra helvet. Desto mer nyhetshallåan förvirrat kacklar, desto mer sympatiserar jag med Marvin...

Oldie but goldie.

Jaså du umgås med tankar på att "hämnas" samhället trots allt..;) Intressant...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Oldie but goldie.

Jaså du umgås med tankar på att "hämnas" samhället trots allt..;) Intressant...
Jo den är gammal men fin.
Ja schlagerfestival, gated communitys fyllda med caffelatte-älskande nyinflyttade "stockholmare" med dubbla audis och blonda glin... definitivt.

Bara vänta in bromstryck och oljetemp, sen kör jag. Man ska inte misshandla en välskött motor på flarn. :D
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo den är gammal men fin.
Ja schlagerfestival, gated communitys fyllda med caffelatte-älskande nyinflyttade "stockholmare" med dubbla audis och blonda glin... definitivt.

Bara vänta in bromstryck och oljetemp, sen kör jag. Man ska inte misshandla en välskött motor på flarn.
Mao:
Tur att du förslösat peningarna på en träbåt.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Bodde länge i bushmiljö där coola typer monterade landningsljus från trafikflygplan på bilen. Två eller tre Sealed beam-insatser med halogenlampor på 2000 Watt skulle man ha på bullbaren men då var ljuset verkligen magnifikt. En liten helljusflash noterades även av blinda, de kände värmen.

Man skulle dock köra diesel. Med bensinmotor stannade snurran när man slog på extraljusen så man fick då nöja sig med korta blink.

Min bror ... ...Monterade en tågtuta på N88an.
...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mao:
Tur att du förslösat peningarna på en träbåt.

Ja vid närmare eftertanke är jag nog inte kapabel att köra ens en banddriven ögonsten genom andras hus sådär. Det är ju stor risk för skador i lacken menar jag. :gnissla

Jag får nog sälla mig till schablonrättshaveristerna: sätta upp fullskrivna anonyma arga lappar på stadens anslagstavlor istället. :D

Imorgon ska jag kolla på en liten vass ny typ av tvåtaktsdiesel. Återkommer med rapport om det är ngt spännande.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Imorgon ska jag kolla på en liten vass ny typ av tvåtaktsdiesel. Återkommer med rapport om det är ngt spännande.

Här är krabaten. det visade sig ju vara en blandning mellan ottomotor och diesel. Imponerande prestanda, går på de flesta bränslen: bensin, flygfotogen, diesel, natobränsle etc.

http://www.2si.com/460_mf_spec.htm

Den remdrivna saken vid sidan av topparna är en kompressor för spolluft till spridarkanalerna i topparna. Samma system spm Piaggio använder, sk FAST-isprutning: “Fully Atomized Stratified Turbulence. De två övre K&N-filtren är alltså för denna luft. Huvudmängden av förbränningsluften tas in genom ett reedventilförsett spjällhus i vevhusen. Vanlig vevhusspolning med överströmmare mao.

Helt elektronisk styrd med bla bränsle- och tändmapp i mjukvara.

Notera twinspark-topparna :D

Ska bli kul att få höra hur spektaklet låter.
 

Bifogat

  • IMG_0618.JPG
    IMG_0618.JPG
    69.9 KB · Visningar: 86
  • IMG_0620.JPG
    IMG_0620.JPG
    62.5 KB · Visningar: 86
  • IMG_0622.JPG
    IMG_0622.JPG
    67.7 KB · Visningar: 102
  • IMG_0626.JPG
    IMG_0626.JPG
    65.2 KB · Visningar: 102
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Väldigt intressant! Men som jag förstått tycker inte diesel och tyngre bränslen så bra om gnisttändning? Blir oren förbränning eller nåt...

Ja det är just detta som jag är nyfiken på. Hur bra förbränningen blir :va. Den av tillverkaren utlovade specifika bränsleförbrukningen skvallrar om ganska bra verkningsgrad, men jag vill se det med egna ögon. :D

Det här är ju som en modern högvarvig tvåtakts reinkarnation av hesselman-motorn.
Den finns i en vattenjetversion för amerikanska försvaret.

/J
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top