Vilken skönhet! Har du strajpat den själv?
Rastafärgerna stod förra ägaren för, även dom hade den som crossbuss. Suzukitext samt hjärtan har PiEn målat dit med body, det tycker jag var snällt!
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Vilken skönhet! Har du strajpat den själv?
Rastafärgerna stod förra ägaren för, även dom hade den som crossbuss. Suzukitext samt hjärtan har PiEn målat dit med body, det tycker jag var snällt!![]()
Jag åker omkring i en prima Renault trafic -82. Kombinerad crossbuss och firmabil. 2.1 liters diesel på 58 ystra hästar, 4växlad låda och en toppfart på 100kmh det tar ca 15minuter att nå toppfart.. men den funkar hur bra som helst fast jag försöker ta död på den. 1liter/mil drar den, inte så hypersnålt direkt.
Såhär ser den ut med en pall grovbetong+lite till i skåpet.
Dom där minns jag! Sommarjobbade på Bilia under gymnasieåren.De då Renault-ovana volvomekarna slogs inte direkt när en sån där rullade in. Det vartr tillslut samma kille som fick meka med dem jämt. De var sanslöst stora inuti minns jag!
/J
Under avdelningen "overifierade-och-egentligen-helt-onödiga-kuriosa-påståenden" kan jag nämna att somliga bekanta hävdar att den brittiska firma Ruston-Bycurus (tillverkade bl.a lingrävare, tror dom är saligen avsomnade idag) hade en fungerande dieselmotor färdig före kamrat Rudolf och att dieselmotern således egentligen skulle heta Rustonmotor. Eller kanske då Bycurusmotor...
Har ingen aning om det stämmer men nån annan kanske vet? Jörgen?
Ruston satt det bla i den snabbfärja som sattes in mellan Nynäs-Visby med skrov från Fincantieri. de motorerna gick ju sällan alla på en gång, ofta försenad.
Dieselvänner, vad beror det på att en scania-diesel luktar gott att köra in i verkstan, men en volvo-diesel kan röka ut den mest inbitne sotsniffaren ur ett bussgarage?
Har det med förbränningsrummen/kompressionsförhållanden att göra?
Jag jobbade med Scania dieslar och lärde mig att gilla den runda feta doften av nystartad Scania, men volvolukten klarar jag inte av....
Ingen aning, men det var nog tur att dieselmotorns vagga kom att stå i Tyskland. Vet inte vad jag tycker om engelska marindieslar: Blackstone, Ruston, osv. Ruston satt det bla i den snabbfärja som sattes in mellan Nynäs-Visby med skrov från Fincantieri. de motorerna gick ju sällan alla på en gång, ofta försenad.
Mekaniska regulatorer kunde de iaf göra engländarna! Woodward-regulatorer hade ju nästan världsherravälde, Woodward var väl engelskt
1893 patenterade Rudolf Diesel sin motor. Tyvärr fick han aldrig se sitt geniala patent erövra världen. Han tog självmord genom att en mörk natt hoppa i engelska kanalen ...från en stenkolseldad ångbåt
Diselmotorn är den sist uppfunna förbränningsmotorn, modernare än gasturbinen, och är den idag kända förbränningsmotor med högst verkningsgrad.
Wallenbergarna har fö i år köpt prestigedieselmotortillverkaren MTU (Motoren Turbinen Union, eller Much Trouble Unit som de kallades på patrullbåtarna). Så MTU är svenskt!!
/J
Att polarn Diesel tog livet av sig är väl inte en helt okontroversiell uppfattning? Nu är jag inte direkt konspirationsteoretiker men jag har läst diverse tvivel här och var. S.k. "oklara omständigheter". Men jag har inte studerat det närmare.
Att polarn Diesel tog livet av sig är väl inte en helt okontroversiell uppfattning? Nu är jag inte direkt konspirationsteoretiker men jag har läst diverse tvivel här och var. S.k. "oklara omständigheter". Men jag har inte studerat det närmare.
What about this!
Nästa generation?
Det känns som att dom har lite utveckling på tätningssidan att göra där...
Jörgen, sa jag tidigare att jag är impad?
Du är otrolig. Diesel, maskin, fartygskunskap, u name it... värsta gurun och historiementor.
Jörgen, sa jag tidigare att jag är impad?
Du är otrolig. Diesel, maskin, fartygskunskap, u name it... värsta gurun och historiementor.
Det är bara för att han är så jäkla gammal...
Oraklet i Delfi var också hundra år!
Gillar den här, men jag tror han har nå't tjall på partikelfiltret!![]()
http://youtube.com/watch?v=u2WVBP1QYd0&mode=related&search=
Skulle gärna ha en Dodge Ram med diesel. När jag var i USA för några år se'n stod det nya Dodge-pickisar utanför var och varannan trailer i de... lite sämre områdena. Men här i Sverige får man ju fan betala en gaziljon svenska pesetas för en.![]()
Men du räddade dieseltråden!
En dieseltråd utan en norrlänning blir ju lika lite trovärdig som en svetstråd utan en finne!![]()
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |