Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sämsta dieselmotorn jag ägt var den som satt i en Opel Ascona 2.0D jag hade på 80-talet. Vilken skitmotor. Jag renoverade den med kolvar från 2.3-litersdieselmotorn som satt i rekord och fick upp volymen lite. Men kamlager och kammar fortsatte att spöka. Vajermanövrerad koppling mm. Ingen påkostad konstruktion. Volvo 240 dieseln med VW 2.4-literssexan jag hade sedan var mycket bättre kvalle.
Men sedan skaffade jag min första Mercadiesel och det var som att få komma in i värmen, välbyggda bilar. Har haft en 220 115 Kompakt från 1975 samt en dito 240D Kompakt från 1974 Den sista sålda jag i bättre skick än jag köpte den. Sedan handlade jag 1995 den fullutrustade 123 300 TD från 1980 jag har nu. Den var fin när jag köpte den men jag har nu drivit upp den mint cond och kommer nog ha kvar i minst 12 år till eftersom jag bara kör nöjes och semesterresor med den på sommaren.
Jag vet faktiskt inte om det finn ngn modern bil jag skulle vara sugen på om jag vart tvungen att skaffa mig en vardagsbil. Jag går inte igång alls på nya bilar. Och många moderna personbilsdieslar är ju lika opåkostat byggda som många bensinare: ventilkåpor av plast, kamrem istället för tex kamkedja, alu-topplock som måste planas vid demontering etc.
En gammal fantasi är endera en pickis lik Teo:s eller att stoppa i en 6.2-liters Chevadieselmotor med TH400 automat med lockup i en fin Cheva Caprice som man gör iordning. Vilken komfortabel långfärds- och semestervagn det skulle bli!
/J
Men sedan skaffade jag min första Mercadiesel och det var som att få komma in i värmen, välbyggda bilar. Har haft en 220 115 Kompakt från 1975 samt en dito 240D Kompakt från 1974 Den sista sålda jag i bättre skick än jag köpte den. Sedan handlade jag 1995 den fullutrustade 123 300 TD från 1980 jag har nu. Den var fin när jag köpte den men jag har nu drivit upp den mint cond och kommer nog ha kvar i minst 12 år till eftersom jag bara kör nöjes och semesterresor med den på sommaren.
Jag vet faktiskt inte om det finn ngn modern bil jag skulle vara sugen på om jag vart tvungen att skaffa mig en vardagsbil. Jag går inte igång alls på nya bilar. Och många moderna personbilsdieslar är ju lika opåkostat byggda som många bensinare: ventilkåpor av plast, kamrem istället för tex kamkedja, alu-topplock som måste planas vid demontering etc.
En gammal fantasi är endera en pickis lik Teo:s eller att stoppa i en 6.2-liters Chevadieselmotor med TH400 automat med lockup i en fin Cheva Caprice som man gör iordning. Vilken komfortabel långfärds- och semestervagn det skulle bli!
/J
Last edited: