Var otydlig.
Var det i mitten av åttiotalen så va det knappast någon gammal bil du hade. 6.2.an var då nyintroducerad i Sverige och man såg dem mest i några enstaka fullutrustade 4wd Suburban samt 4wd GMC-van från Vattenfall och Försvaret. Några enstaka gånger i en Crewcab med dubbelmontage, Pickis,Van som ngn rik privatpesron hade. Det kostade en bra slant att handla en Cheva med 6.2-litersmotorn i Sverige i mitten på 80-talet. Ty det var ju nya bilar den satt i, och det var det utan konkurrens dyraste och exklusivaste motorvalet man kunde göra när man beställde tex en Cheva pickis, suburban eller van.
/J
Var otydlig.
Årsmodellen var mitten på åttiotalet.
När brodern köpte skithögen hade det blivit nittiotal. -90 eller -91.
Har råkat på en del Blazer med denna motor.
Kanske lokalt?
Skitbil i vilket fall som helst.
Efter detta missfoster skaffade han en sprätt ny Land Rover Defender med dieseln.
Klumpigaste bildjävel jag någonsin kört!
Har nog tre gånger större vändcirkel än andra fyrhjulsdrivna bilar.
Sedan blev det en Mitsubishi diesel.
Det var grejor det!
Lånade den för att hämta en traktor jag skulle renovera.
Med stora bilsläpet och sisådär 1400kg traktor på, så imponerades jag av accet.
Kändes snabbare än de flesta personbilar utan släp mellan 50 och 100 km/h.
När jag lastade av kollade jag lite på flaket - Förutom släpan med traktorn hade jag med mig en full 600 liters dieseltank, en "Padda" och säkert 100kg verktyg...
Underbar bil!
Fick mig att tänka på en annan diesel pick-up jag lånat.
1987 jabbade jag på en byggfirma.
Åkte på den tiden MB 240D.
Jag och en murare skulle iväg på ett jobb.
Till detta lånade vi en av platschefernas Nissan "Big-King" (King cab med lull-lull) diesel.
Släpkärra efter med knappt ett ton mursten.
Så djävla trött, så vi hängde kärran på mercan i stället.
Då hängde nissan nätt och jämt med....
Under 70 häst i en stor, fyrhjulsdriven bil....
Har dock kört ännu slöare bil.
Min far körde länge runt bobcaten på en Ford Custom (lastbil).
Denna fick inte framföras på autobahn, emedan man där måste ha minst 10 HK per ton...
67 hk på 7 ton...
Sedan bytte han till en vassare (samma modell, annan årsmodell) som var upptrimmad till strax över 70 kusar...
jag vill se mer bilder på trux med stora terränghjul
Ska äga en fet cumminsdiesel pickis en dag så är det bara. Dom står tyvärr lite högt i pris tycker jag. Någon som har bra koll om man får B-regga Dodge dieselar från USA?
Ford XLF250 7.3 liters -88 http://www.blocket.se/vi/12786771.htm?ca=23_3_s
Ford F250 7.3 liters -89 http://www.blocket.se/vi/12734912.htm?ca=23_3_s
Vad skiljer en vanlig 7.3:a från en 7.3 Powerstroke ?
Man ska ta in en riktigt fin från USA så slipper man all rost o skit.
När 4250 kg börjar gälla för B-kort så blir alla b. Som sagt så är min F350 B-reggad
Finns en ganska billig annars om du vill pula lite...
http://www.blocket.se/vi/13514917.htm?ca=11_s
Klassicker... Ford F350 Powerstroke 7.3L
http://www.youtube.com/watch?v=8qbnozIGfkE
Och en Dodge Cummins 5.9L (bortre banan) mot en Cheva Duramax 6.6L (hitre banab)
http://www.youtube.com/watch?v=UDJBM9qLRNo
Powerstoken har annan pump och turbo. Vet inte om det är just det som avgör om det är en påverstrok men Jag tror det. 94---> har den turbo som standard.
Den här är ett asbra kap!http://www.blocket.se/vi/12995021.htm?ca=11_s
Den är ganska basic med fönstervevar, mm men den är ett bra objekt och Jag har en 4" höjsats liggandes som passar till den. Det är nästan så Jag är sugen på en till!
Här Jürgen. Jag letade fram tråden åt dig
När vi ändå är inne på det där med tändkulemotorer...
[YOUTUBE-ID]8trsRpSxApA[/YOUTUBE-ID]
Brukar vara problem att få tändkulemotorer att gå "i tomme".Den jag brukar vara masinist på liknar mest den sista, både storleksmässigt och beteendemässigt....
Ett h-vete att få den att slå igång framåt, men ÅAS startar den glatt bakåt.
Jag har blivit kunglig på attt vända varv på maskin, och gubbarna blir lika imponerade varje gång en "pojkspoling" som jag visar några som helst färdigheter som maskinist.
Tidigare drog den en likadan spånhyvel som fanns med i filmen, men numera är det bara ett fungerande musei-föremål, den stånkar bara på tomgång numera.
Någon som har koll på dessa räser lastbilar. Kraft och väghållning verkar dom ju ha. Var är det för spec på dom vad kör dom efter för regler ja allt intressant,
jag vill veta
http://www.youtube.com/watch?v=tsYb5dqpAHI&mode=related&search=
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |