Dieseltråden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
attachment.php


Det är en diesel, och hjulen är stora, men inget av det syns speciellt bra.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Var det i mitten av åttiotalen så va det knappast någon gammal bil du hade. 6.2.an var då nyintroducerad i Sverige och man såg dem mest i några enstaka fullutrustade 4wd Suburban samt 4wd GMC-van från Vattenfall och Försvaret. Några enstaka gånger i en Crewcab med dubbelmontage, Pickis,Van som ngn rik privatpesron hade. Det kostade en bra slant att handla en Cheva med 6.2-litersmotorn i Sverige i mitten på 80-talet. Ty det var ju nya bilar den satt i, och det var det utan konkurrens dyraste och exklusivaste motorvalet man kunde göra när man beställde tex en Cheva pickis, suburban eller van.

/J
Var otydlig.
Årsmodellen var mitten på åttiotalet.
När brodern köpte skithögen hade det blivit nittiotal. -90 eller -91.
Har råkat på en del Blazer med denna motor.
Kanske lokalt?
Skitbil i vilket fall som helst.
Efter detta missfoster skaffade han en sprätt ny Land Rover Defender med dieseln.
Klumpigaste bildjävel jag någonsin kört!
Har nog tre gånger större vändcirkel än andra fyrhjulsdrivna bilar.
Sedan blev det en Mitsubishi diesel.
Det var grejor det!
Lånade den för att hämta en traktor jag skulle renovera.
Med stora bilsläpet och sisådär 1400kg traktor på, så imponerades jag av accet.
Kändes snabbare än de flesta personbilar utan släp mellan 50 och 100 km/h.
När jag lastade av kollade jag lite på flaket - Förutom släpan med traktorn hade jag med mig en full 600 liters dieseltank, en "Padda" och säkert 100kg verktyg...
Underbar bil!
Fick mig att tänka på en annan diesel pick-up jag lånat.
1987 jabbade jag på en byggfirma.
Åkte på den tiden MB 240D.
Jag och en murare skulle iväg på ett jobb.
Till detta lånade vi en av platschefernas Nissan "Big-King" (King cab med lull-lull) diesel.
Släpkärra efter med knappt ett ton mursten.
Så djävla trött, så vi hängde kärran på mercan i stället.
Då hängde nissan nätt och jämt med....
Under 70 häst i en stor, fyrhjulsdriven bil....
Har dock kört ännu slöare bil.
Min far körde länge runt bobcaten på en Ford Custom (lastbil).
Denna fick inte framföras på autobahn, emedan man där måste ha minst 10 HK per ton...
67 hk på 7 ton...
Sedan bytte han till en vassare (samma modell, annan årsmodell) som var upptrimmad till strax över 70 kusar...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då är jag med.
En polare hade en halvskabbig Nissan patrol på 90-talet, den var han helnöjd med. 2.8 liters turbodieselsexa tror jag det satt i den. Den var stark att dra släp med. Men idag är det ju ingen effekt att tala om förstås när det är nästan 200 hk i var och varannan dieseltaxibil :hihi

/J
Var otydlig.
Årsmodellen var mitten på åttiotalet.
När brodern köpte skithögen hade det blivit nittiotal. -90 eller -91.
Har råkat på en del Blazer med denna motor.
Kanske lokalt?
Skitbil i vilket fall som helst.
Efter detta missfoster skaffade han en sprätt ny Land Rover Defender med dieseln.
Klumpigaste bildjävel jag någonsin kört!
Har nog tre gånger större vändcirkel än andra fyrhjulsdrivna bilar.
Sedan blev det en Mitsubishi diesel.
Det var grejor det!
Lånade den för att hämta en traktor jag skulle renovera.
Med stora bilsläpet och sisådär 1400kg traktor på, så imponerades jag av accet.
Kändes snabbare än de flesta personbilar utan släp mellan 50 och 100 km/h.
När jag lastade av kollade jag lite på flaket - Förutom släpan med traktorn hade jag med mig en full 600 liters dieseltank, en "Padda" och säkert 100kg verktyg...
Underbar bil!
Fick mig att tänka på en annan diesel pick-up jag lånat.
1987 jabbade jag på en byggfirma.
Åkte på den tiden MB 240D.
Jag och en murare skulle iväg på ett jobb.
Till detta lånade vi en av platschefernas Nissan "Big-King" (King cab med lull-lull) diesel.
Släpkärra efter med knappt ett ton mursten.
Så djävla trött, så vi hängde kärran på mercan i stället.
Då hängde nissan nätt och jämt med....
Under 70 häst i en stor, fyrhjulsdriven bil....
Har dock kört ännu slöare bil.
Min far körde länge runt bobcaten på en Ford Custom (lastbil).
Denna fick inte framföras på autobahn, emedan man där måste ha minst 10 HK per ton...
67 hk på 7 ton...
Sedan bytte han till en vassare (samma modell, annan årsmodell) som var upptrimmad till strax över 70 kusar...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
http://www.bandagbullet.com/
[YOUTUBE-ID]SqG6CXPEhWw[/YOUTUBE-ID]

Jag gillar dieslar. Fast jag har bara kört ganska små maskiner. De som jag hittills har kört några längre perioder är (i kronologisk ordning):
* VW Golf 1.9TD -93 (75hk), förvånansvärt pigg. Så länge man hade varken last eller passagerare. Som mest så lyckades jag plåga upp den i 185kmh mätarfart.
* Audi A4 1.9TDi Avant -99 (110hk), driftsäkraste motorn. Men framvagn och AC är en annan historia. Annars så är det den som jag saknar mest.
* Audi A4 1.9TDi -02 (130hk), många småfel. Och några större fel.
* VW Golf 2.0TDi -05 (140hk), inga större fel hittills (pepparpeppar). Inga små fel att anmärka på heller, förutom att den som konstruerade karossen måste ha gjort det sovandes.

Båda Audi och senaste Golfen har gått att köra på strax över 0.4 l/mil vid landsvägskörning om man gett sig faan på det och snålkört ordentligt. Vid lite mera vardaglig landsvägskörning har de legat strax under 0.5 l/mil och vid blandad körning har förbrukningen legat mellan 0.5 och 0.6 l/mil. Första Golfen var den törstigaste av dem.

Audin från 2002 var den bästa släpdragaren av de fyra (och jag har testat att dra tungt släp med en A4 TDi 1.9 Quattro -04, som var helt ett par snäpp bättre). Nuvarande Golfen är rent urusel att dra tunga släp med, man måste upp på högre varvtal för att få någon kraft i motorn. Det är rent av så illa att man ibland måste växla ner från sexan till femman eller rent av fyran för att ta sig upp för vissa backar på landsväg.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ska äga en fet cumminsdiesel pickis en dag så är det bara. Dom står tyvärr lite högt i pris tycker jag. Någon som har bra koll om man får B-regga Dodge dieselar från USA?

När 4250 kg börjar gälla för B-kort så blir alla b. Som sagt så är min F350 B-reggad:tummenupp

Finns en ganska billig annars om du vill pula lite...
http://www.blocket.se/vi/13514917.htm?ca=11_s


Klassicker... Ford F350 Powerstroke 7.3L

http://www.youtube.com/watch?v=8qbnozIGfkE

Och en Dodge Cummins 5.9L (bortre banan) mot en Cheva Duramax 6.6L (hitre banab)

http://www.youtube.com/watch?v=UDJBM9qLRNo
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ford XLF250 7.3 liters -88 http://www.blocket.se/vi/12786771.htm?ca=23_3_s

Ford F250 7.3 liters -89 http://www.blocket.se/vi/12734912.htm?ca=23_3_s

Vad skiljer en vanlig 7.3:a från en 7.3 Powerstroke ?

Man ska ta in en riktigt fin från USA så slipper man all rost o skit.

Powerstoken har annan pump och turbo. Vet inte om det är just det som avgör om det är en påverstrok men Jag tror det. 94---> har den turbo som standard.
Den här är ett asbra kap!http://www.blocket.se/vi/12995021.htm?ca=11_s
Den är ganska basic med fönstervevar, mm men den är ett bra objekt och Jag har en 4" höjsats liggandes som passar till den. Det är nästan så Jag är sugen på en till! :)



Här Jürgen. Jag letade fram tråden åt dig:tummenupp
 
Last edited:

blocket

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Öland
Hoj
Xjr 1300 å ett gammalt elände
Vad vore en dieseltråd utan finnar

http://www.youtube.com/watch?v=j58QyrzfEEY
Går att plocka ut med bra effekt ur dina gamla dieselmersor Jörgen dock lite nyare. Kolla rökkorven:D

http://www.youtube.com/watch?v=nZ-kZc0vlyg
Stackars gammla volvo:näsblod Men gillar ljudet i d6:eek:rna skarpt

http://www.youtube.com/watch?v=-G5TcWg0TMc
Subarus kommande boxer diesel

http://www.youtube.com/watch?v=Lw9FTFlSsB0&mode=related&search=
Diesel corvette:näsblod

http://www.youtube.com/watch?v=tZNST1CEkpc&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=Wkgu4zXyaVo&mode=related&search=
Måste bara smyga in kalmarkändisen tottes 142a med volvo 5a. Kör iof på e85
men använder ett dieselblock för hållbarheten. Gutt Ljud:tuttar
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När 4250 kg börjar gälla för B-kort så blir alla b. Som sagt så är min F350 B-reggad:tummenupp

Finns en ganska billig annars om du vill pula lite...
http://www.blocket.se/vi/13514917.htm?ca=11_s


Klassicker... Ford F350 Powerstroke 7.3L

http://www.youtube.com/watch?v=8qbnozIGfkE

Och en Dodge Cummins 5.9L (bortre banan) mot en Cheva Duramax 6.6L (hitre banab)

http://www.youtube.com/watch?v=UDJBM9qLRNo

Jag lovade ju att väcka upp dieseltråden din! Tyvärr, för din del, blir det dock tändkula och inte hillbillyford eftersom jag nu är hemkommen från tändkulefiskebåten där jag skurat allt och gjort kölrent för morgondagens torrsättning. Det var minusgrader från kl 21 så jag har gjort mina vurpor på det isiga däcket. Samt givet- och avslutningsvis kört ett bullrigt varv runt Kungsholmen efter 2400, med rejäl stigning på den ställbara propellern, för att väcka alla trendängsliga inflyttade ur sin bagelsspäckade storstadsdröm med sjöutsikt.

Den här båten är i samma storlek som min och med en lika stor tändkula även om detta är en dansk Hundestedt, jag har en Seffle. Observera den långsamtgående veven på lubrikatorn! :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=fG3DhZf6nIc

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Powerstoken har annan pump och turbo. Vet inte om det är just det som avgör om det är en påverstrok men Jag tror det. 94---> har den turbo som standard.
Den här är ett asbra kap!http://www.blocket.se/vi/12995021.htm?ca=11_s
Den är ganska basic med fönstervevar, mm men den är ett bra objekt och Jag har en 4" höjsats liggandes som passar till den. Det är nästan så Jag är sugen på en till! :)



Här Jürgen. Jag letade fram tråden åt dig:tummenupp

Här har du mera fiskebåtsbonk. Det här dock en liten dieselfjollmotor på blott 12 hk. Men fatta vilket helvete det är att som fiskebåtsägare kasta loss från plastbåtssandhamn efter en blöt kväll och sedan lyssna på denna urtidspuls en hel bakisdag. Det finns inga piller mot den huvudvärken. Endast finnar förstår.
http://www.youtube.com/watch?v=VQPuA0ZP8l4

/J
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vafan Jürgen sitter du och skriver rövarhistorier mitt i natten? Man undrar ju vad som hände mellan 2:59 och 5:27...:D
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När vi ändå är inne på det där med tändkulemotorer...
[YOUTUBE-ID]8trsRpSxApA[/YOUTUBE-ID]
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När vi ändå är inne på det där med tändkulemotorer...
[YOUTUBE-ID]8trsRpSxApA[/YOUTUBE-ID]

Den jag brukar vara masinist på liknar mest den sista, både storleksmässigt och beteendemässigt....

Ett h-vete att få den att slå igång framåt, men ÅAS startar den glatt bakåt.
Jag har blivit kunglig på attt vända varv på maskin, och gubbarna blir lika imponerade varje gång en "pojkspoling" som jag visar några som helst färdigheter som maskinist.

Tidigare drog den en likadan spånhyvel som fanns med i filmen, men numera är det bara ett fungerande musei-föremål, den stånkar bara på tomgång numera.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den jag brukar vara masinist på liknar mest den sista, både storleksmässigt och beteendemässigt....

Ett h-vete att få den att slå igång framåt, men ÅAS startar den glatt bakåt.
Jag har blivit kunglig på attt vända varv på maskin, och gubbarna blir lika imponerade varje gång en "pojkspoling" som jag visar några som helst färdigheter som maskinist.

Tidigare drog den en likadan spånhyvel som fanns med i filmen, men numera är det bara ett fungerande musei-föremål, den stånkar bara på tomgång numera.
Brukar vara problem att få tändkulemotorer att gå "i tomme".
Utan belastning tappar de temperatur.
Dessutom låter de inte lika gott om de inte får arbeta.
Bästa tycker jag är när man sågar stock med dem

Någon som har koll på dessa räser lastbilar. Kraft och väghållning verkar dom ju ha. Var är det för spec på dom vad kör dom efter för regler ja allt intressant,
jag vill veta:yoparty


http://www.youtube.com/watch?v=tsYb5dqpAHI&mode=related&search=

Har inte stenkoll, men truckracing var rätt syort i Sverige på åttiotalet.
Slim Borgudd var framgångsrik, liksom andra gamla rallyförare.
Vad jag vet, enda motorsporten med hastighetsbegränsning!
Mer info:
http://www.youtube.com/watch?v=jOZ7etDqqdw

Själv gillar jag arbetande maskiner.
Lyssna och njut!
http://www.youtube.com/watch?v=6K1KeJhVO1s

http://www.youtube.com/watch?v=IjF3deDAcjI&mode=related&search=


Lite race.
http://www.youtube.com/watch?v=blb3EXHD-Eg

http://www.youtube.com/watch?v=wqHWL7BqI0c&mode=related&search=
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top