Dieseltråden.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Apropå diesel, vi har 3st feta perkins v-12:eek:r på jobbet nu, på 1490kW styck. Dom driver varsin 1350kVA generator, ska snart levereras till stockholmstrakten. Klart brutala maskiner. Jobbar ju som servicetekniker på dieselgeneratorer så det finns ju en del feta diesels ute, nån som sett karolinska sjukhusets reservkraft? Den är hyffsat fet.

Nån nämnde nåt om taxi mellan bydalen-ösd, med långmerca (antar jag iaf) Den gubben som hade den mercan hade 2 till, bla en compactmerca som hann gå 150000 mil innan den öppnades. Den var inte lite cool den compacten, 240D helsoffa, o rattväxel :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

hahaha cool! Sån är det första Jag tjöper när Jag blir rik!

Apropå diesel, vi har 3st feta perkins v-12:eek:r på jobbet nu, på 1490kW styck. Dom driver varsin 1350kVA generator, ska snart levereras till stockholmstrakten. Klart brutala maskiner. Jobbar ju som servicetekniker på dieselgeneratorer så det finns ju en del feta diesels ute, nån som sett karolinska sjukhusets reservkraft? Den är hyffsat fet.

Polaren servade dom när han jobbade på scania. Jag tror det är samma 14 litrers V8:eek:r som sitter i stridsbåt 90.


Nån nämnde nåt om taxi mellan bydalen-ösd, med långmerca (antar jag iaf) Den gubben som hade den mercan hade 2 till, bla en compactmerca som hann gå 150000 mil innan den öppnades. Den var inte lite cool den compacten, 240D helsoffa, o rattväxel :tummenupp

Jupp, det var Jag. gamlimo... Jag har för mig att han snackade nå´t om det nu när du säger det.
 
Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
hahaha cool! Sån är det första Jag tjöper när Jag blir rik!



Polaren servade dom när han jobbade på scania. Jag tror det är samma 14 litrers V8:eek:r som sitter i stridsbåt 90.



Jupp, det var Jag. gamlimo... Jag har för mig att han snackade nå´t om det nu när du säger det.

Karolinska har 6 lr 7st cummins 12or (eller ev v16) med tryckluftsstart. Det är vi som byggt anläggningen. Dock före min tid så jag är lite osäker på utförandet. Inte för och vara petig men sitter det 14liters snurror i stb90, är inte dom på 16 liter?
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Inget är så vackert som en diesel under arbete!

[YOUTUBE-ID]6zgcrDs-uw8&mode=related&search=[/YOUTUBE-ID]
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Karolinska har 6 lr 7st cummins 12or (eller ev v16) med tryckluftsstart. Det är vi som byggt anläggningen. Dock före min tid så jag är lite osäker på utförandet. Inte för och vara petig men sitter det 14liters snurror i stb90, är inte dom på 16 liter?

Ok, fel av mig. Det var nog ett annat sjukhus de var på. Nej det sitter 14 liters v8:eek:r i stb90 på 677 hk om Jag inte är ute och cycklar.



LekmannaTeo till Dieselbögen kom in!

Ang pumpen på min ford. Den gick oroligt från och till och Jag uteslöt pumphaveri då det antagligen hade brakat ihop helt då. Kollade mitt vattenavskiljarfilter som ska säga ifrån om det är fullt men det var ok. Jag har av olika anledningar kört med rätt lite i tankarna, kan det vara så ändå att det blivit kondens i dom? Det kändes som den inte tände riktigt.

Jag fyllde upp henne med findiesel från gården och ett par dl 2-taktsolja. Nu spinner hon som en angorakatt igen. Kan det vara så enkelt att det varit lite vatten i soppan och det där filtret inte är helt 100%?
Hon kanske ska få en slvätt k-sprit också men bara kanske, vill inte skämma bort henne. Då vill hon bara ha rejsolja och sånt och det går ju i 14 lite i motorn så de får hon inte.
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Diesel ja... Efter att ha kört släp med min fina volvo 740 och kommit fram till att 25 mil på 40 liter är lite törstigt börjar jag fundera mer och mer på diesel... En tjänstebil blir det nog... S40 2.0D...


Orkade inte se klart första filmen... Men det är både en och två som har slått över med sådana traktorer... Känns inte speciellt skönt om hjulen skulle få fäste helt plötsligt...
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Diesel ja... Efter att ha kört släp med min fina volvo 740 och kommit fram till att 25 mil på 40 liter är lite törstigt börjar jag fundera mer och mer på diesel... En tjänstebil blir det nog... S40 2.0D...



Orkade inte se klart första filmen... Men det är både en och två som har slått över med sådana traktorer... Känns inte speciellt skönt om hjulen skulle få fäste helt plötsligt...
Det är inte i sådana situationer det slår över.
När man drar tungt fäster ma i lyftarmarnas dragbalk för att kunna justera höjden på draget.
Han körde med ganska hög dragpunkt för att föra över tyngden på traktorns drivhjul.
Lyfter lasten och trycker ner hjulen.
Betrakta och fundera på hur traktorn skulle kunna slå över.
 

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Tar risken att bli dumförklarad bland motordoktorerna här. :D

Är det rätt att tro att en dieselmotor har en längre livslängd än motsvarande bensinare?
Lastbilar bara går och går, 100000 mil är ju bara inkört och man ser ju oftare dieselvagnar som rullat hur långt som helst. Används diesel i en personbil av andra skäl (ekonomiska?) av de som kör mycket och får monstruösa mätarställningar eller håller dom helt enkelt bara längre?

Mina tankar som lekman:

Diesel: Lågvarviga motorer, mindre slitage - längre livslängd?

Personbilsbensinare: Mittemellan...

Motorcykelmotor: Högvarviga motorer, mer slitage - kortare livslängd?

Finns något riktigt i detta, kan det vara en del av sanningen?
Diesel är ju hur som helst aptufft! :teo
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tar risken att bli dumförklarad bland motordoktorerna här. :D
Används diesel i en personbil av andra skäl (ekonomiska?) av de som kör mycket och får monstruösa mätarställningar eller håller dom helt enkelt bara längre?

Mina tankar som lekman:

Diesel: Lågvarviga motorer, mindre slitage - längre livslängd?

Personbilsbensinare: Mittemellan...

Motorcykelmotor: Högvarviga motorer, mer slitage - kortare livslängd?

Finns något riktigt i detta? Diesel är ju hur som helst aptufft! :teo

Du har några poänger där, bland annat att med den dieselbeskattning som finns i Sverige så MÅSTE man köra MASSOR för att det ska löna sig ekonomiskt att köra diesel.

Sen har du ju rätt i att högre varvtal sliter på grejorna, men då ska man också komma ihåg att en diesel arbetar mot högre kompression hela tiden...
 

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Du har några poänger där, bland annat att med den dieselbeskattning som finns i Sverige så MÅSTE man köra MASSOR för att det ska löna sig ekonomiskt att köra diesel.

Sen har du ju rätt i att högre varvtal sliter på grejorna, men då ska man också komma ihåg att en diesel arbetar mot högre kompression hela tiden...
Jag är nyfiken på just den tekniska biten mer! "Jörgen kom"...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
mer! "Jörgen kom"...

Jaaa Heinz! Einspritzen... :hihi

Frågeställningen är ju lite luddig, men om man ska skriva ngt om högvarviga dieselmotorers (lastbilsmotorer och nedåt) livslängd så kan man ju konstatera att när en dieselmotor konstrueras så har man ofta en längre teknisk livslängd i åtanke än på en bensinmotor. Ta tex volkswagens gamla golfdiesel, den har ju sålts i marinkonverterade versioner, elverk, större åkgräsklippare, skylifts och allt möjligt. Så när tex Volvo konstruerar en ny pv-dieselmotor så vill man gärna att den ska tåla en högre sk rating, ty man vet att motorn kommer att säljas löst till div applikationer, marinmotorer etc, personbilsdieselmotorer vill man dessutom ofta dimensionera för taxidrift.

En marinmotor i en bogserbåt jobbar ju tex många dagar "i uppförsbacke" på nära fullgas timme ut och timme in. Dvs såna motorer måste vara byggda för att kunna avge en stor andel av sin nominella maxeffekt kontinuerligt. Precis som i en långtradare. Det är tex samma med en scaniamotor på säg 400 hk. Den är ju ofta dimensionerad att avge sin maxeffekt timme ut och timme in, ett visst antal procent av den totala årliga driftiden. Oljevolym, olje- och vattenkylare, lagerstorlek osv osv, är i dieselfallet ofta dimensionerat för en tuffare rating, dvs större procentuell andel fulleffekt av den totala motorlivslängden. Garantin är beräknad för det.

Men om man bortser ifrån en högre ambitionsnivå vad avser slitagemån under konstruktionsfasen av många diselmotorer så är det också så att cylindersmörjningen är bättre på en diesel. Bensin och andra bränslen är ju, som alla märkt, bra lösningsmedel. På en ottomotor så fylls i insugsfasen motorn med en nära nog homogen bränsleluftblandning, bränsledroppar träffar därför cylinderväggen och löser upp oljefilmen och försämrar smörjningen. I en dieselmotor ska varken bränslestrålar eller flamfront träffa cylinderväggen om spridarna är i ordning. Så cylinderväggens smörjfilm slipper att spädas och tvättas bort, däremot rakar dieselkolvringarna ned en del partiklar/sot i oljan. Men det är ett mindre problem om förbränningen/spridarna är i ordning. Men bla härför så har en dieselmotor ofta en större oljevolym och oljefilterarea än en bensinare på motsvarande effekt

/J
 
Last edited:

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Mekaniska regulatorer kunde de iaf göra engländarna! Woodward-regulatorer hade ju nästan världsherravälde, Woodward var väl engelskt :va
[...]
Dieselmotorn är den sist uppfunna förbränningsmotorn, modernare än gasturbinen, och är den idag kända förbränningsmotor med högst verkningsgrad.

Det är ett halvgammalt inlägg, men jag bara måste påpeka två småfel. :D

Woodward var och är amerikanskt.

Dieselmotorn är visserligen den senast uppfunna förbränningsmotorn, men det finns en förbränningsmotor med högre verkningsgrad. En modern och välbyggd stirlingmotor har högre verkningsgrad än en modern diesel. Stirlingmotorn kan iofs drivas på annat sätt än med förbränning, men den räknas normalt till förbränningsmotorfamiljen ändå. (Med engelskt språkbruk "external combustion engine", till skillnad från otto-, diesel- och gasturbinmotorer som är "internal combustion engines".)

/V - färsking i marindieselvärlden (och besserwisser på deltid)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ett halvgammalt inlägg, men jag bara måste påpeka två småfel. :D

Woodward var och är amerikanskt.

Dieselmotorn är visserligen den senast uppfunna förbränningsmotorn, men det finns en förbränningsmotor med högre verkningsgrad. En modern och välbyggd stirlingmotor har högre verkningsgrad än en modern diesel. Stirlingmotorn kan iofs drivas på annat sätt än med förbränning, men den räknas normalt till förbränningsmotorfamiljen ändå. (Med engelskt språkbruk "external combustion engine", till skillnad från otto-, diesel- och gasturbinmotorer som är "internal combustion engines".)

/V - färsking i marindieselvärlden (och besserwisser på deltid)

Ja jag menade outtalat förbränningsmotorer med intern förbränning. Stirlingmotorn (vi har i tex de svenska ubåtarna) är ju mer att jämföra med en sorts kolvångmaskin. Det är kul att se de där skrivbordstirlingmotorerna man kan bygga mha en cd-skiva, värmeljus, gem och div burkar! :hihi

Vad härligt att Woodward är amerikanskt!! :banana

/Harley :tuttar
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ja jag menade outtalat förbränningsmotorer med intern förbränning. Stirlingmotorn (vi har i tex de svenska ubåtarna) är ju mer att jämföra med en sorts kolvångmaskin. Det är kul att se de där skrivbordstirlingmotorerna man kan bygga mha en cd-skiva, värmeljus, gem och div burkar! :hihi
Länk???

Men allt är väl inte guld och gröna skogar med en stirlingmotor? Det är väl först på senare år som sterlingmotorerna har börjat kunna användas praktiskt?

Hur som helt så är det ju ett lite häftigt koncept.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top