Dieseltråden.

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Massa kunskap och kalla fakta!
Grymt, precis det svaret jag var ute efter trots en onödigt krånglig frågeställning! :tummenupp
Kunskap är makt - Jörgen for president!

Nu ska jag bara läsa igenom ditt svar x antal gånger för att försöka ta vara på alla fakta... :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jaaa Heinz! Einspritzen... :hihi

Massa text späckad med fakta som jag fullständigt håller med om.

/J

Tror dock att vi är på väg bort från detta.
Personbilsdieslar blir vanligare och vanligare bland "Svensson" som vill ha låga driftkostnader, (relativt) hög prestanda tillsammans med ett lågt inköpspris.
Moderna dieselar är betydligt högvarvigare än för bara några år sedan.
Mycket varv, mycket överladdning och lite cylindervolym är dagens melodi!
Inte min melodi.
Gillade min 2,8liters fyrcylindriga, direktinsprutade, 100hk turbodiesel i Izusun.
Cryslerns 2,5 td känns inte lika urstark trots högre effekt.
VAGs 1,9 tyckte jag direkt illa om.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Diesel ja... Efter att ha kört släp med min fina volvo 740 och kommit fram till att 25 mil på 40 liter är lite törstigt börjar jag fundera mer och mer på diesel... En tjänstebil blir det nog... S40 2.0D...

Med släp kan ju vad som helst bli törstigt :) Den lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...

Volvo rent generellt är törstiga rackare - jag förstår inte hur de kunnat misslyckats så. De nyare dieslarna kanske är ett undantag ? (själv är jag allergisk mot Volvo och väljer nästan vad som helst annat :näsblod ).
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Med släp kan ju vad som helst bli törstigt :) Den lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...

Volvo rent generellt är törstiga rackare - jag förstår inte hur de kunnat misslyckats så. De nyare dieslarna kanske är ett undantag ? (själv är jag allergisk mot Volvo och väljer nästan vad som helst annat :näsblod ).
Chrysler voyager TD med husvagn = 0,9 l/m
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Vad härligt att Woodward är amerikanskt!! :banana

/Harley :tuttar

De flesta regulatorerna/aktuatorerna är ju amerikanska.
Woodward, Barber Colman, GAC etc.

Barber C. gör även många brandade aktuatorer till ex. GAC.
Europeiskt, jag det får väl bli Heinzman då.

Barber C. var även länge standard varvtalregulator på Cummins, serdermera även med GAC.
Spelar iofs. mindre roll då Cumminsmotorerna lever sitt eget liv och suger på att reglera. Går kanon med last, men är otygliga att styra obelastade ex. vid en infasning.

Framtiden för ex. GAC är ju inte direkt ljus med J1939 på frammarsch.
Deras strategi är ett joint venture med Comap för att ta fram "black-box" lösningar vilket suger.

Å andra sidan är det trevligt att kunna styra direkt över J1939 med PLC och på så sätt slippa separat synchronizer och lastfördelare. :)

Trivia: Barber Colman började med att tillverka automatierade vävstolar en gång i tiden.


Gha, nu blev det långt om regulatorer men men...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jämnt landsvägstempo i 80 knyck ? Vad händer om du håller 120 och ligger på omkörning halva tiden (modell: försenad till färjan o har liiite bråttom)?
Nja, 100 ungefär.
Verkar som om bilar med stor frontyta lyckas styra undan vinden bättre än man tror.
Var likadant med Troopern.
Skiljde en deciliter milen med husvagn.
Försenad till färjan?
Är jag aldrig.
Skulle det hända, så tar jag nästa.

Förlorad tid spenderas på soffan, inkörd tid spenderas i diket.
Översättning:
Starta i tid och kör i normalt tempo.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
VAGs 1,9 tyckte jag direkt illa om.
Vilken VAG 1.9 diesel? Det har funnits en handfull turbodieslar från TD 75hk till TDi 130hk. Plus någon SDi och så vidare. :tummenupp

Vilken är det du har provkört och vilken bil satt den i?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tdi, först standard caddymotor (90hk?) som sedan blev uppgraderad till personbilsspecifikation (110hk?).
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
Med släp kan ju vad som helst bli törstigt :) Den lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...

Volvo rent generellt är törstiga rackare - jag förstår inte hur de kunnat misslyckats så. De nyare dieslarna kanske är ett undantag ? (själv är jag allergisk mot Volvo och väljer nästan vad som helst annat :näsblod ).

Jag kan av erfarenhet säga att de nya volvodieslarna är raka motsatsen mot alla andra bilar som volvo gjort.
Ett par ex.:
Volvo V70 2,5D, manuell -01 Förbr: 0,45l/mil, snitthast: 120km/h
Volvo S60 D5 Aut -02 Förbr: 0,5l/mil snitthast: 110km/h
Manuellt drar generellt mindre än automat, men automat och volvodiesel är "a match made in heaven". Jag lyckades inte komma ner i dehär förbrukningsnivåerna med varken min Audi A3 tdi -97, volvo 760 tdi -83, eller Golf -88 "sugdiesel from hell".

Lyckades övertala en kompis som kört Volvo V40 2,0t att köpa en S60 D5. Kan säga att han är äckligt nöjd och kommer aldrig köra något annat än diesel. Från en snitt förbrukning på ca 0,9-1,2l/mil till 0,5-0,6l/mil... och dessutom mycket bättre kraft vid omkörningar

Dessutom är dieselbilar inte lika känsligt som bensinare för "ojämn körning". Kör jag med ett ägg under foten med tjejens Vw Polo 1,4 -06 så går den 0,6l/mil, men såfort man tar ut den på motorvägen o brassar på lite, eller bara inte tänker på hur man kör så drar den up i 0,7-0,8 hur lätt som helst.. En diesel drar lite sålänge du inte kör som en idiot, knappt ens då drar den mycket :)

Tdi, först standard caddymotor (90hk?) som sedan blev uppgraderad till personbilsspecifikation (110hk?).
Menar du äldre versionen av caddy? Alltså inte den nyaste? Kan hålla med om att den gamla caddyversionen hade lite slangbelle-karaktär, men den nya är som vilken personbil som helst. Var nere i tyskland med den nya varianten och biljäveln gick nästan bättre med 55 flak och en massa sprit i lastutrymmet :)


/Tobbe med 8 års erfarenhet av personbilsdiesel
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte senaste, nej.
/Lindhaluven med 18 års erfarenhet av personbilsdiesel, Hjullastardiesel, Traktordiesel, Grävmaskinsdiesel, Lastbilsdiesel....
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Med släp kan ju vad som helst bli törstigt :) Den lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...

Volvo rent generellt är törstiga rackare - jag förstår inte hur de kunnat misslyckats så. De nyare dieslarna kanske är ett undantag ? (själv är jag allergisk mot Volvo och väljer nästan vad som helst annat :näsblod ).

Egentligen hade jag tänkt mig en s60 2.4d... Det är en ruggigt snål och bra motor... Men det skiljer en femhundring i månen så det får bli lillebror s40 ist... Det tråkigaste är att man inte kunde välja med d5an... då hade det t o m varit en rolig bil :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror dock att vi är på väg bort från detta.
Personbilsdieslar blir vanligare och vanligare bland "Svensson" som vill ha låga driftkostnader, (relativt) hög prestanda tillsammans med ett lågt inköpspris.
Moderna dieselar är betydligt högvarvigare än för bara några år sedan.
Mycket varv, mycket överladdning och lite cylindervolym är dagens melodi!..

Ja jag håller med. Det var därför jag skrev
"så har man ofta en längre teknisk livslängd i åtanke än på en bensinmotor", "är i dieselfallet ofta dimensionerat för en tuffare rating", "Den är ju ofta dimensionerad att avge sin maxeffekt timme ut och timme in",samt "personbilsdieselmotorer vill man dessutom ofta dimensionera för taxidrift" osv

Jeffla bra ord det där :hihi
Jag är precis som du ganska nyfiken på livslängden kommer att bli på en del av de nya pv-dieselmotorerna med rekordhög effekt, som tex BMW:s med flera hundra häst.

När den moderna motorstyrningen/insprutningstekninken med commonrail etc gjorde sitt intåg på persobilarna så var det ju dessutom flera modeller som höll på att grusa personbilsdieselns goda driftsäkerhetsrykte. Jag tänker tex på MB:s 290 som på 90-talet hade så mycket elfel att tom inbitna dieseltrogna taxishaffisar höll på att byta bilmärke. Likaså hade ju de nya passatdieslarna i slutet på 90-talet ofta reglerfel så att de svartrök och fick en massa anmärkningar på bilprovningen.

/J
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Finns det inte en 170Hk nu också ??
Den var kanske på 2 liter.

Jo, 2,0 liters på 170hk och 350Nm och den går att finjustera lite med styrbox så man får lite bättre vridkurva i alla fall. Är egentligen samma som 140hk-versionen - bara lite upphottad.

Volvo V70 2,5D, manuell -01 Förbr: 0,45l/mil, snitthast: 120km/h
Volvo S60 D5 Aut -02 Förbr: 0,5l/mil snitthast: 110km/h

Det är ju riktigt bra värden! Vad är det för effekt på dessa motorer om man nu vill gasa lite ?
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
2,5d fram t.o.m. -05 har 140hk
D5 fram t.o.m. -05 har 163hk

Från -06 heter lilla motorn D och har 163 och stora motorn D5 med 185hk.

Jag körde från nordkap till Båstad med en xc70 d5 i våras och den snittade 0,8l/mil på den resan. Fast då hade jag rätt tung högerfot, snitthastighet runt 115km/h över 230mil.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Lite skönsång från en cummins sexa!

[YOUTUBE-ID]6o6p1D28hVQ[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
aaaaaa haaaa-a-amaaazing graaaaace....

I Kanada kör de en bisarr variant på dragracing med sina big rigs. En given vikt på trailern, julgran och sedan full muff genom byn. Det finns hur mycket svartröksfilmer som helst om detta på YT. Riktig dieselfolkfest!Publiksäkerhet?:brinnerup
http://www.youtube.com/watch?v=3o8YJ8Cgtic
http://www.youtube.com/watch?v=K5Wa2Q3PckY
http://www.youtube.com/watch?v=EVmBDpYbMwY
http://www.youtube.com/watch?v=BD0f-7Wg1YM&NR=1

/J
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top