Med släp kan ju vad som helst bli törstigt
Den lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...
Volvo rent generellt är törstiga rackare - jag förstår inte hur de kunnat misslyckats så. De nyare dieslarna kanske är ett undantag ? (själv är jag allergisk mot Volvo och väljer nästan vad som helst annat
).
Jag kan av erfarenhet säga att de nya volvodieslarna är raka motsatsen mot alla andra bilar som volvo gjort.
Ett par ex.:
Volvo V70 2,5D, manuell -01 Förbr: 0,45l/mil, snitthast: 120km/h
Volvo S60 D5 Aut -02 Förbr: 0,5l/mil snitthast: 110km/h
Manuellt drar generellt mindre än automat, men automat och volvodiesel är "a match made in heaven". Jag lyckades inte komma ner i dehär förbrukningsnivåerna med varken min Audi A3 tdi -97, volvo 760 tdi -83, eller Golf -88 "sugdiesel from hell".
Lyckades övertala en kompis som kört Volvo V40 2,0t att köpa en S60 D5. Kan säga att han är äckligt nöjd och kommer aldrig köra något annat än diesel. Från en snitt förbrukning på ca 0,9-1,2l/mil till 0,5-0,6l/mil... och dessutom mycket bättre kraft vid omkörningar
Dessutom är dieselbilar inte lika känsligt som bensinare för "ojämn körning". Kör jag med ett ägg under foten med tjejens Vw Polo 1,4 -06 så går den 0,6l/mil, men såfort man tar ut den på motorvägen o brassar på lite, eller bara inte tänker på hur man kör så drar den up i 0,7-0,8 hur lätt som helst.. En diesel drar lite sålänge du inte kör som en idiot, knappt ens då drar den mycket
Tdi, först standard caddymotor (90hk?) som sedan blev uppgraderad till personbilsspecifikation (110hk?).
Menar du äldre versionen av caddy? Alltså inte den nyaste? Kan hålla med om att den gamla caddyversionen hade lite slangbelle-karaktär, men den nya är som vilken personbil som helst. Var nere i tyskland med den nya varianten och biljäveln gick nästan bättre med 55 flak och en massa sprit i lastutrymmet
/Tobbe med 8 års erfarenhet av personbilsdiesel