Dieseltråden.

Jaaa Heinz! Einspritzen... :hihi

Massa text späckad med fakta som jag fullständigt håller med om.

/J

Tror dock att vi är på väg bort från detta.
Personbilsdieslar blir vanligare och vanligare bland "Svensson" som vill ha låga driftkostnader, (relativt) hög prestanda tillsammans med ett lågt inköpspris.
Moderna dieselar är betydligt högvarvigare än för bara några år sedan.
Mycket varv, mycket överladdning och lite cylindervolym är dagens melodi!
Inte min melodi.
Gillade min 2,8liters fyrcylindriga, direktinsprutade, 100hk turbodiesel i Izusun.
Cryslerns 2,5 td känns inte lika urstark trots högre effekt.
VAGs 1,9 tyckte jag direkt illa om.
 
Diesel ja... Efter att ha kört släp med min fina volvo 740 och kommit fram till att 25 mil på 40 liter är lite törstigt börjar jag fundera mer och mer på diesel... En tjänstebil blir det nog... S40 2.0D...

Med släp kan ju vad som helst bli törstigt :) Den lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...

Volvo rent generellt är törstiga rackare - jag förstår inte hur de kunnat misslyckats så. De nyare dieslarna kanske är ett undantag ? (själv är jag allergisk mot Volvo och väljer nästan vad som helst annat :näsblod ).
 
Med släp kan ju vad som helst bli törstigt :) Den lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...

Volvo rent generellt är törstiga rackare - jag förstår inte hur de kunnat misslyckats så. De nyare dieslarna kanske är ett undantag ? (själv är jag allergisk mot Volvo och väljer nästan vad som helst annat :näsblod ).
Chrysler voyager TD med husvagn = 0,9 l/m
 
Vad härligt att Woodward är amerikanskt!! :banana

/Harley :tuttar

De flesta regulatorerna/aktuatorerna är ju amerikanska.
Woodward, Barber Colman, GAC etc.

Barber C. gör även många brandade aktuatorer till ex. GAC.
Europeiskt, jag det får väl bli Heinzman då.

Barber C. var även länge standard varvtalregulator på Cummins, serdermera även med GAC.
Spelar iofs. mindre roll då Cumminsmotorerna lever sitt eget liv och suger på att reglera. Går kanon med last, men är otygliga att styra obelastade ex. vid en infasning.

Framtiden för ex. GAC är ju inte direkt ljus med J1939 på frammarsch.
Deras strategi är ett joint venture med Comap för att ta fram "black-box" lösningar vilket suger.

Å andra sidan är det trevligt att kunna styra direkt över J1939 med PLC och på så sätt slippa separat synchronizer och lastfördelare. :)

Trivia: Barber Colman började med att tillverka automatierade vävstolar en gång i tiden.


Gha, nu blev det långt om regulatorer men men...
 
Jämnt landsvägstempo i 80 knyck ? Vad händer om du håller 120 och ligger på omkörning halva tiden (modell: försenad till färjan o har liiite bråttom)?
Nja, 100 ungefär.
Verkar som om bilar med stor frontyta lyckas styra undan vinden bättre än man tror.
Var likadant med Troopern.
Skiljde en deciliter milen med husvagn.
Försenad till färjan?
Är jag aldrig.
Skulle det hända, så tar jag nästa.

Förlorad tid spenderas på soffan, inkörd tid spenderas i diket.
Översättning:
Starta i tid och kör i normalt tempo.
 
Med släp kan ju vad som helst bli törstigt :) Den lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...

Volvo rent generellt är törstiga rackare - jag förstår inte hur de kunnat misslyckats så. De nyare dieslarna kanske är ett undantag ? (själv är jag allergisk mot Volvo och väljer nästan vad som helst annat :näsblod ).

Jag kan av erfarenhet säga att de nya volvodieslarna är raka motsatsen mot alla andra bilar som volvo gjort.
Ett par ex.:
Volvo V70 2,5D, manuell -01 Förbr: 0,45l/mil, snitthast: 120km/h
Volvo S60 D5 Aut -02 Förbr: 0,5l/mil snitthast: 110km/h
Manuellt drar generellt mindre än automat, men automat och volvodiesel är "a match made in heaven". Jag lyckades inte komma ner i dehär förbrukningsnivåerna med varken min Audi A3 tdi -97, volvo 760 tdi -83, eller Golf -88 "sugdiesel from hell".

Lyckades övertala en kompis som kört Volvo V40 2,0t att köpa en S60 D5. Kan säga att han är äckligt nöjd och kommer aldrig köra något annat än diesel. Från en snitt förbrukning på ca 0,9-1,2l/mil till 0,5-0,6l/mil... och dessutom mycket bättre kraft vid omkörningar

Dessutom är dieselbilar inte lika känsligt som bensinare för "ojämn körning". Kör jag med ett ägg under foten med tjejens Vw Polo 1,4 -06 så går den 0,6l/mil, men såfort man tar ut den på motorvägen o brassar på lite, eller bara inte tänker på hur man kör så drar den up i 0,7-0,8 hur lätt som helst.. En diesel drar lite sålänge du inte kör som en idiot, knappt ens då drar den mycket :)

Tdi, först standard caddymotor (90hk?) som sedan blev uppgraderad till personbilsspecifikation (110hk?).
Menar du äldre versionen av caddy? Alltså inte den nyaste? Kan hålla med om att den gamla caddyversionen hade lite slangbelle-karaktär, men den nya är som vilken personbil som helst. Var nere i tyskland med den nya varianten och biljäveln gick nästan bättre med 55 flak och en massa sprit i lastutrymmet :)


/Tobbe med 8 års erfarenhet av personbilsdiesel
 
Last edited:
Inte senaste, nej.
/Lindhaluven med 18 års erfarenhet av personbilsdiesel, Hjullastardiesel, Traktordiesel, Grävmaskinsdiesel, Lastbilsdiesel....
 
Med släp kan ju vad som helst bli törstigt :) Den lite sportiga körning som ger 0,7 l/mil med familjedieseln (som med varsam fot, kan gå på 0,5), blir lätt över litern per mil med ett litet släp bakom. Luftmotståndet är en jäkla energitjuv när man passerat de lagliga hastighetsområdena...

Volvo rent generellt är törstiga rackare - jag förstår inte hur de kunnat misslyckats så. De nyare dieslarna kanske är ett undantag ? (själv är jag allergisk mot Volvo och väljer nästan vad som helst annat :näsblod ).

Egentligen hade jag tänkt mig en s60 2.4d... Det är en ruggigt snål och bra motor... Men det skiljer en femhundring i månen så det får bli lillebror s40 ist... Det tråkigaste är att man inte kunde välja med d5an... då hade det t o m varit en rolig bil :)
 
Tror dock att vi är på väg bort från detta.
Personbilsdieslar blir vanligare och vanligare bland "Svensson" som vill ha låga driftkostnader, (relativt) hög prestanda tillsammans med ett lågt inköpspris.
Moderna dieselar är betydligt högvarvigare än för bara några år sedan.
Mycket varv, mycket överladdning och lite cylindervolym är dagens melodi!..

Ja jag håller med. Det var därför jag skrev
"så har man ofta en längre teknisk livslängd i åtanke än på en bensinmotor", "är i dieselfallet ofta dimensionerat för en tuffare rating", "Den är ju ofta dimensionerad att avge sin maxeffekt timme ut och timme in",samt "personbilsdieselmotorer vill man dessutom ofta dimensionera för taxidrift" osv

Jeffla bra ord det där :hihi
Jag är precis som du ganska nyfiken på livslängden kommer att bli på en del av de nya pv-dieselmotorerna med rekordhög effekt, som tex BMW:s med flera hundra häst.

När den moderna motorstyrningen/insprutningstekninken med commonrail etc gjorde sitt intåg på persobilarna så var det ju dessutom flera modeller som höll på att grusa personbilsdieselns goda driftsäkerhetsrykte. Jag tänker tex på MB:s 290 som på 90-talet hade så mycket elfel att tom inbitna dieseltrogna taxishaffisar höll på att byta bilmärke. Likaså hade ju de nya passatdieslarna i slutet på 90-talet ofta reglerfel så att de svartrök och fick en massa anmärkningar på bilprovningen.

/J
 
Finns det inte en 170Hk nu också ??
Den var kanske på 2 liter.

Jo, 2,0 liters på 170hk och 350Nm och den går att finjustera lite med styrbox så man får lite bättre vridkurva i alla fall. Är egentligen samma som 140hk-versionen - bara lite upphottad.

Volvo V70 2,5D, manuell -01 Förbr: 0,45l/mil, snitthast: 120km/h
Volvo S60 D5 Aut -02 Förbr: 0,5l/mil snitthast: 110km/h

Det är ju riktigt bra värden! Vad är det för effekt på dessa motorer om man nu vill gasa lite ?
 
Last edited:
2,5d fram t.o.m. -05 har 140hk
D5 fram t.o.m. -05 har 163hk

Från -06 heter lilla motorn D och har 163 och stora motorn D5 med 185hk.

Jag körde från nordkap till Båstad med en xc70 d5 i våras och den snittade 0,8l/mil på den resan. Fast då hade jag rätt tung högerfot, snitthastighet runt 115km/h över 230mil.
 
aaaaaa haaaa-a-amaaazing graaaaace....

I Kanada kör de en bisarr variant på dragracing med sina big rigs. En given vikt på trailern, julgran och sedan full muff genom byn. Det finns hur mycket svartröksfilmer som helst om detta på YT. Riktig dieselfolkfest!Publiksäkerhet?:brinnerup
http://www.youtube.com/watch?v=3o8YJ8Cgtic
http://www.youtube.com/watch?v=K5Wa2Q3PckY
http://www.youtube.com/watch?v=EVmBDpYbMwY
http://www.youtube.com/watch?v=BD0f-7Wg1YM&NR=1

/J
 
Last edited:
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top