Dieseltråden.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Har haft en Pajero 93:a med 2,8 liters dieselfyra utan turbo. Pålitlig men det märks tydligt att bilen är byggd på en personbilsplattform, allt känns lite vekt. Snabb var den inte heller, lite som att köra VW bubbla.

Har också haft sexcylindriga LandCruisers - 1978 4,2 l bensin, '88 4,0 l diesel och '93 4,0 l diesel, alla utan turbo - och det är mycket bättre bilar, speciellt om man ska ut på dåliga vägar. Med undantag för '88:an går de som f*n också, 170-180 på mätaren. '93:an drog dessutom mindre bränsle än Pajeron.

(78:an gick 20 mil på en 80-literstank så i den hade man alltid åtta jeepdunkar fastbundna med ett gummirep bakom passagerarsätet. Kul om man hade rullat.)

Är turbodiseln i pajero ~93 nått att ha?
Håller den nått?
Vad kan den tänkas dra höjd och fetare hjul?
Kan man ha en sån som vanlig bil eller ruinerar det än totalt?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Någon fler än jag som uppmärksammat att ryssarna är ena rackare på rökiga dieslar?

Kolla detta tåg: http://www.youtube.com/watch?v=wEETEOcQW90&feature=related

:brinnerup
Sjuka grejor. Lite förvånad att inte vagnarna var svartare! :D

Jodå, du har inte hört talas om den 56-cylindriga extruderade dieselstjärnmotorn från Svezda? Den utvecklades för sovjetiska strategiska bombplan. Sedan uppfann ngn idiot den gasturbindrivna propellermotorn also known as turboprop. Så vart den den sovjetiska långdistansbombaren "The Bear" gasturbindriven istället :gråta

[YOUTUBE-ID]XoA3LJqwdxQ[/YOUTUBE-ID]

Svezda-konstruktionen såldes dock till sovjetiska marinen. Den användes till civila ryska flodgående bärplansbåtar, militära torpedbåtar etc. Finns även i finska och kroatiska marinen. Ger som mest 9000 bhp. Värre effekt/vikt-förhållande än de värsta MTU-dieslarna i samma viktklass mao. Miljöspecen är dock inte lika fin :gnissla

Låter helt hysteriskt. Finns tex serviceverkstäder i Finland (Patria) samt i Riga. sjuk motor. 7 cylinderbankar om 8 burkar. Kör man en sån här i tractorpulling tror jag man kan vinna. :D

Dragon%20Fire.jpg

Här är första repan. 146 liters slagvolym, världen största puller. Föraren bara brappar lite med gaspedalen och kör ändå en så seriös full pull att flaggmannen får stoppa ekipaget.

[YOUTUBE-ID]buLIk1IWcbk[/YOUTUBE-ID]

En huvudvevstake i vevlagret och sex bivevstakar. Träffade idag en servicemekaniker på en marindieselmotorkonferens. Sjuk motor

Bild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/JSC_Zvezda_M503_l.jpg

http://www.setcorp.ru/exb/index.phtml?language=english&ID=12

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Grattis till ett bra val.
Terrängåka är skoj.
Även om gamla SUVdieslar inte är snabba, så är det ganska mysigt att rulla runt i en stor, tung bil med en motor som bara tuffar på oavsett växel.
Trängåka är skit sköj men jag bor i skåne.. dvs ingen sten, ingen skog. När jag bode i vaxholm hade polaren en valp som tuktades i skog å mark, riktigt fräsigt tills vi räka dränka den totalt (Vilket idiotiskt ställe att ha insuget på! Har man vatten upp till vindrutan trycker man in vattnet i motorn :hihi) Så nu tjatar jag på att han ska huta i en gammal merca disel :D

För min del fick manlig bil stryka på foten för bruksgolf och grushoj, men när ekonomin finns då jeflar! Men blir nog mer renodlad träng/expeditionsbil (Kommer nog samtidigt som jag hörsammar mitt kall och flyttar till norrlandsskogar.)

Har haft en Pajero 93:a med 2,8 liters dieselfyra utan turbo. Pålitlig men det märks tydligt att bilen är byggd på en personbilsplattform, allt känns lite vekt. Snabb var den inte heller, lite som att köra VW bubbla.

Har också haft sexcylindriga LandCruisers - 1978 4,2 l bensin, '88 4,0 l diesel och '93 4,0 l diesel, alla utan turbo - och det är mycket bättre bilar, speciellt om man ska ut på dåliga vägar. Med undantag för '88:an går de som f*n också, 170-180 på mätaren. '93:an drog dessutom mindre bränsle än Pajeron.

(78:an gick 20 mil på en 80-literstank så i den hade man alltid åtta jeepdunkar fastbundna med ett gummirep bakom passagerarsätet. Kul om man hade rullat.)
Åfan de förklarar prisskillnaden! Då vet man det när det beger sig. :)

Land/range rover(minns inte vilken som va minst lull lull) då hur är dom? Inte som vardags bil för det fattar jag att dom inte är, utan skogs/resa genom sibirien bil?

Sjuka grejor. Lite förvånad att inte vagnarna var svartare! :D

Jodå, du har inte hört talas om den 56-cylindriga extruderade dieselstjärnmotorn från Svezda? Den utvecklades för sovjetiska strategiska bombplan. Sedan uppfann ngn idiot den gasturbindrivna propellermotorn also known as turboprop.

Svezda-konstruktionen såldes till sovjetiska marinen. Den användes till flodbärplansbåtar, torpedbåtar etc. Finns även i finska och kroatiska marinen. Ger som mest 9000 bhp. Värre effekt/vikt-förhållande än de värsta MTU-dieslarna i samma viktklass mao. Miljöspecen är dock inte lika fin :gnissla

Låter helt hysteriskt. Finns tex serviceverkstäder i Finland (Patria) samt i Riga. sjuk motor. 7 cylinderbankar om 8 burkar. Kör man en sån här i tractorpulling tror jag man kan vinna. :D

Här är första repan. 146 liter, världen största puller. Bara brappar lite och kör full pull.

[YOUTUBE-ID]buLIk1IWcbk[/YOUTUBE-ID]

En huvudvevstake i vevlagret och sex bivevstakar. Träffade idag en servicemekaniker på en marindieselmotorkonferens. Sjuk motor

http://www.setcorp.ru/exb/index.phtml?language=english&ID=12
Schise! Vilket jävla monster :3freak
Hur fungerar det med huvud och bi vevstackar?

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Huvudvevstaken är smidd i ett stycke med övre vevlageröverfallet som på en vanlig motor. Men sedan så sitter bivevstakarna med bult och sprint i öron i övre vevlageröverfallet. Samma som på tex Isotta W18

Här vinner monstret igen.

[YOUTUBE-ID]GxA-QyHCqLc[/YOUTUBE-ID]

Gammal militärteknik är så sjukt kompromisslös.

Trängåka är skit sköj men jag bor i skåne.. dvs ingen sten, ingen skog. När jag bode i vaxholm hade polaren en valp som tuktades i skog å mark, riktigt fräsigt tills vi räka dränka den totalt (Vilket idiotiskt ställe att ha insuget på! Har man vatten upp till vindrutan trycker man in vattnet i motorn :hihi) Så nu tjatar jag på att han ska huta i en gammal merca disel :D

För min del fick manlig bil stryka på foten för bruksgolf och grushoj, men när ekonomin finns då jeflar! Men blir nog mer renodlad träng/expeditionsbil (Kommer nog samtidigt som jag hörsammar mitt kall och flyttar till norrlandsskogar.)

Åfan de förklarar prisskillnaden! Då vet man det när det beger sig. :)

Land/range rover(minns inte vilken som va minst lull lull) då hur är dom? Inte som vardags bil för det fattar jag att dom inte är, utan skogs/resa genom sibirien bil?

Schise! Vilket jävla monster :3freak
Hur fungerar det med huvud och bi vevstackar?

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Jo det förstog jag menade mest tändföljden? Tänder alla smtidigt och synkroniserat trycker ner vevstaken eller hur fungerar det? Vad är vinsten mot en stor cylinder borde ju bli mycket mer friktion? Mkt kan man säga men wwII skapade många udda motorlösningar iaf:hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jo det förstog jag menade mest tändföljden? Tänder alla smtidigt och synkroniserat trycker ner vevstaken eller hur fungerar det? Vad är vinsten mot en stor cylinder borde ju bli mycket mer friktion? Mkt kan man säga men wwII skapade många udda motorlösningar iaf:hihi

På stjärnor kör man alltid udda antal burkar, eller rader om den är extruderat (flera kransar). Vid extruderad motor går varje bank med samma tändföljd som om den vore en radmotor. Precis som på en V8. Inte så svårt.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
På stjärnor kör man alltid udda antal burkar, eller rader om den är extruderat (flera kransar). Vid extruderad motor går varje bank med samma tändföljd som om den vore en radmotor. Precis som på en V8. Inte så svårt.
Men hur driver bi stakarna vev staken? Dom sitter välll ihop som på en tvärstyckare ungefär? Stämmer mina väldigt opedagogiska kråkfötter till ritning?

Nej känner att det här ska läsas imorn om jag ska förstå det, nu får fan folk ha somnat så jag kan tjuvtummla min tvätt..

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    9.2 KB · Visningar: 61
  • namnlös2.JPG
    namnlös2.JPG
    4.9 KB · Visningar: 63

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Ahh nu fattar jag! Fan va jag tänkte fel, är ju precis som du säger ja.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Men hur driver bi stakarna vev staken? Dom sitter välll ihop som på en tvärstyckare ungefär? Stämmer mina väldigt opedagogiska kråkfötter till ritning?

Nej känner att det här ska läsas imorn om jag ska förstå det, nu får fan folk ha somnat så jag kan tjuvtummla min tvätt..

Det här är värre. När jag var 15 och var på språkresa i UK bodde jag hos en järnvägsfamilj som jobbade med Napier Deltic-loken

Sjuka tvåtaktsdieslar

[YOUTUBE-ID]wBTF5Ps4Scs[/YOUTUBE-ID]

Lyssna på sjuk sång. Jag saknar dessa när jag idag står vid Reading och väntar in tåget.
Sjukt sexig regulatorpendling när hon väl går igång, kompressortjutetet accentuerar.

[YOUTUBE-ID]CG91fYHcm-k&feature=PlayList&p=ED3FC64305630793&playnext=1&playnext_from=PL&index=64[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Argh, för var dag som går blir jag mer sugen på en MB 200D :hihi

30 år gammal skattebefriad 300 TD är fetare. Riktig Düsk murbräcka :D

Finskt monsterexemplar

[YOUTUBE-ID]czV3fwZ73gc[/YOUTUBE-ID]

Norrlänsk galning

[YOUTUBE-ID]KtWhvbaDK-k[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• IMG_0535.JPG
    IMG_0535.JPG
    88 KB · Visningar: 114
  • IMG_0314.JPG
    IMG_0314.JPG
    79.5 KB · Visningar: 99
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Börjar ni inse nu varför varje vuxen man bör ha en traktor?
[YOUTUBE-ID]4TZahL5WI0g[/YOUTUBE-ID]

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
30 år gammal skattebefriad 300 TD är fetare. Riktig Düsk murbräcka :D

Finskt monsterexemplar

[YOUTUBE-ID]czV3fwZ73gc[/YOUTUBE-ID]

Norrlänsk galning

[YOUTUBE-ID]KtWhvbaDK-k[/YOUTUBE-ID]

Måste säga att din TD(T) är en riktig pärla. Du skulle inte kunna lägga upp lite
videoklipp på ljudet med öppet system och turbo? Har nog aldrig hört en sån kombination som inte har varit bondmekad eller totalt slutkörd..:)

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Jörgen, jag blir STISSIG när folk lägger upp för stora bilder!

Ungefär som när folk inte kan växla, utan ligger kvar på fyran i 93 vilda kilometrar i timmen, man vill bara slita sig i stycken och explotionera!

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Fyller på med lite mer rysk dieselfröjd!

BMP-1 (PBV-501 i sverige)

http://www.youtube.com/watch?v=-HZlHOQaFKg

samt MT-LB (PBV-401)

http://www.youtube.com/watch?v=YxvlE5l11SM

Kanske inte så rökiga men ett härligt oborstat dieselljud! Dessa köptes in i stora mängder av svenska staten för att mekanisera infateribrigaderna. Dessa lades dock ned år 2000 så 501'orna har mest stått i förråd i väntan på skroten. :näsblod

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jörgen, jag blir STISSIG när folk lägger upp för stora bilder!

Ungefär som när folk inte kan växla, utan ligger kvar på fyran i 93 vilda kilometrar i timmen, man vill bara slita sig i stycken och explotionera!

:D
Tack. Jag ändrade och la den som länk istället.

/J

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...