Dieseltråden.

Suzukist

Guest
Oj, finns det en dieseltråd här på SH!
Jag har varit dieselskadad sen barnsben, har även smittat ner sambon så hon kör Golf TDI nu och kommer aldrig mer köpa bensinare, hehe...

@Obantteg: milen är inte nåt att bry sig om ifall mercan är välskött/servad, men kolla upp så det inte finns glapp i drivlinan och att den går stadigt (trist att behöva byta alla bussningar i bakvagnen direkt när man köpt ny bil).
De ska gå som på räls helt enkelt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
@Obantteg: milen är inte nåt att bry sig om ifall mercan är välskött/servad, men kolla upp så det inte finns glapp i drivlinan och att den går stadigt (trist att behöva byta alla bussningar i bakvagnen direkt när man köpt ny bil).
De ska gå som på räls helt enkelt.

Om man bara byter kamkedja och kolvringar var 30.000 mil så vet ingen hur långt en mercedes diesel kan gå.

När jag var barn hade min granne en gammal Mercadiesel som han köpte när han körde taxi, han var inne på tredje kamkedjan...
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
lite dyr kanske

Körkortet snart kirrat, bilköp nästa. (kanske)
Vilka dieslar för 20-30 k ska man kolla på?
Är det generellt sett billigare att förskra en diesel i den prisklassen än en bensinare?
Fast det kanske jämnas ut med skatten sen...

Vad finns det att säga om tex denna?
http://www.blocket.se/kalmar/Mb_300_tdt_22577576.htm?ca=18&w=1&last=1
Är de många milen något att oroa sig över?
Hur mycket kan den dra? 0,8?
Tack på förhand :banana


lite över din prisklass, men ändå så ball

http://www.blocket.se/kronoberg/Chevrolet_1500_6_5l_diesel_22197747.htm?ca=21&w=1
 
Last edited:

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
lite över din prisklass, men ändå så ball

Med min matte så ligger 25' rätt så exakt mitt emellan 20-30' :va
Fast såg du fel och kollade på milen så förstår jag dig:tummenupp

Det skulle kännas lite "kaxigt" att komma i en sånhär, när alla andra i klassen kör 740/940.. När det dessutom är en kombidiesel och AUTOMAT (som man definitivt inte kan ha) gör det ju bara saken bättre :arsele
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Med min matte så ligger 25' rätt så exakt mitt emellan 20-30' :va
Fast såg du fel och kollade på milen så förstår jag dig:tummenupp

Det skulle kännas lite "kaxigt" att komma i en sånhär, när alla andra i klassen kör 740/940.. När det dessutom är en kombidiesel och AUTOMAT (som man definitivt inte kan ha) gör det ju bara saken bättre :arsele
Jag köpte en dieseltaximerca (240D) när "alla andra" köpte BMW 528.
Hade gått 35 000 mil när jag köpte den.
Behöll den i fem år.
bytte glödtidreläet en gång.
Hade den till Spanien, Franska rivieran och östra Finland.
Gick ofta fullastad med överlastad släpkärra på svartjobb.
Saknar.

De som tjöppte 528or lider fortfarande av psykiska och ekonomiska kval.

Diesel gillar väl alla män. Det ska lukta diesel när man kommer hem på kvällen.

*Här sitter jag å styr på dagarna :D :D
Det är manligt..... :tummenupp
Åkeri?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag köpte en dieseltaximerca (240D) när "alla andra" köpte BMW 528.
Hade gått 35 000 mil när jag köpte den.
Behöll den i fem år.
bytte glödtidreläet en gång.
Hade den till Spanien, Franska rivieran och östra Finland.
Gick ofta fullastad med överlastad släpkärra på svartjobb.
Saknar.

De som tjöppte 528or lider fortfarande av psykiska och ekonomiska kval.


Åkeri?

Samma här. En 240 D från 1974. Den hade gått 40 000 när jag köpte den. Pendlade med den till både Muskö och Karlskrona samt gjorde europaresor till medelhavet med den på semestrar. Bytte olja i motor och insprutningspump var 700:e mil samt skötte även ventilinställningen enligt boken, tvättade den varje vecka. Startade problemfritt på vintern och tog behövde ingen olja mellan bytena. Samma kamkedja och ringar, aldrig öppnad. Hade den i 4 år till jag köpte min nuvarande 300 TD av 1980 års model 1995. Den lär jag aldrig sälja ty hon slipper gå på vintern utan står då i garage. Nyss skattebefriad dessutom.

/J
 
Last edited:

Suzukist

Guest
Om man bara byter kamkedja och kolvringar var 30.000 mil så vet ingen hur långt en mercedes diesel kan gå.

När jag var barn hade min granne en gammal Mercadiesel som han köpte när han körde taxi, han var inne på tredje kamkedjan...

Ja de är rätt skapliga, mercadieslarna.
Känner till flera som har gått runt 50000mil och fortfarande har original kamkedja o ringar.
Jag hade en gammal 220D som mätaren hade stannat på 72 000 mil och den går fortfarande, 10 år senare :yoparty

Av förkammardieslarna så tycker jag ändå att Peugeot har de klart bästa motorerna, speciellt xud9'an.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja de är rätt skapliga, mercadieslarna.
Känner till flera som har gått runt 50000mil och fortfarande har original kamkedja o ringar.
Jag hade en gammal 220D som mätaren hade stannat på 72 000 mil och den går fortfarande, 10 år senare :yoparty

Av förkammardieslarna så tycker jag ändå att Peugeot har de klart bästa motorerna, speciellt xud9'an.

I min LandRover satt en Volvo Penta MD32, som är en vidareutveckling av en Peugeot motor, den var varvvillig och bra, men dom hade problem med sprickbildningar i toppen, något som alla Pegadieslar genom tiderna verkar ha haft problem med.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
http://www.blocket.se/osby/Hot_Rod_4wd_4x4_22196189.htm?ca=23_10&w=2

Min drömdiesel!:yoparty Fyfan vad jag är kär! Fan att man inte har 240 lakan...:(

Kan fan inte sluta titta på den...:rolleyes: Herregud så frän den är:D Fyrhjulsdriven Hotrod med kompressormatad diesel (ok, kompressorn är inte monterad utan medföljer bara, men den hade åkt på direkt om det varit min bil) som är skattebefriad och besiktigad för alltid! Kan det bli bättre!?:yoparty :D
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Med min matte så ligger 25' rätt så exakt mitt emellan 20-30' :va
Fast såg du fel och kollade på milen så förstår jag dig:tummenupp

Det skulle kännas lite "kaxigt" att komma i en sånhär, när alla andra i klassen kör 740/940.. När det dessutom är en kombidiesel och AUTOMAT (som man definitivt inte kan ha) gör det ju bara saken bättre :arsele


kolla mtt ändrade inlägg, glömde länk så allt vart skitfel ju. annars vet jag med att 25k är mitt mellan 20-30k. ha det bra, mvh hasse
 

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Furulund
Hoj
Monster S4R
Oj en tråd som passar mig =)
Kört diesel i 5 år och e helnöjd, börja med en 9-3 2,2 TID och har köpt en liten Astra kombi på 1,3l nu, saknar dock vridet och kraften från saaben.

Bifogar en liten film oxå, här snackar vi miljö diesel :D

www.youtube.com/watch?v=ORPWDn2UD6s
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har jag bestämt mig för att köpa ny bil. Dieselgolfen och hallickvanen ska säljas till förmån för en skattebefriad diesel-v8. Förslag på denna typ av bil mottages tacksamt:)
Krav:
- Diesel.
- Bilen måste vara skattebefriad eller bli skattebefriad till nästa år.
- V8 (ju större desto bättre).
- Prisklass 10-15000 kr.

Jag är ganska sugen på en sån här olds. Någon som har erfarenhet av sagda bilar?
Annons: http://www.blocket.se/uppsala/Oldsmobile_Delta__skattebef__diesel_23701005.htm?ca=23_10&w=3
Annars vet jag inte riktigt vad jag vill ha för bil, men jag pendlar mellan en sedan och en pickis... Van har jag ju haft, så nu är det dags att prova något nytt känner jag. Men alla tips mottages som sagt tacksamt så länge bilen i fråga uppfyller alla krav:)

Bifogar en liten film oxå, här snackar vi miljö diesel :D

www.youtube.com/watch?v=ORPWDn2UD6s

Hej vad det går, fan vad det ryker!:yoparty :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
GM:s 350-diesel är en konverterad bensinare och är big no-no:ajjabajja De har bla för klena vev- och ramlager och har ingen vidare livslängd. Det var först när 6.2-litersmotorn kom som GM ritade en riktig diesel från scratch. Den motorn är mycket bättre.
Köp en gammal mercadiesel istället. De håller. Kolla blow-by genom att lätta på oljepåfyllningslocket med motorn igång innan köp, samt rosten. Sedan är det bara att tuta och köra tills du tröttnar. Jag köpte min mercadiesel för 14 år sedan. Evighetsmaskiner.


Nu har jag bestämt mig för att köpa ny bil. Dieselgolfen och hallickvanen ska säljas till förmån för en skattebefriad diesel-v8. Förslag på denna typ av bil mottages tacksamt:)
Krav:
- Diesel.
- Bilen måste vara skattebefriad eller bli skattebefriad till nästa år.
- V8 (ju större desto bättre).
- Prisklass 10-15000 kr.

Jag är ganska sugen på en sån här olds. Någon som har erfarenhet av sagda bilar?
Annons: http://www.blocket.se/uppsala/Oldsmobile_Delta__skattebef__diesel_23701005.htm?ca=23_10&w=3
Annars vet jag inte riktigt vad jag vill ha för bil, men jag pendlar mellan en sedan och en pickis... Van har jag ju haft, så nu är det dags att prova något nytt känner jag. Men alla tips mottages som sagt tacksamt så länge bilen i fråga uppfyller alla krav:)



Hej vad det går, fan vad det ryker!:yoparty :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
GM:s 350-diesel är en konverterad bensinare och är big no-no:ajjabajja De har bla för klena vev- och ramlager och har ingen vidare livslängd. Det var först när 6.2-litersmotorn kom som GM ritade en riktig diesel från scratch. Den motorn är mycket bättre.
Köp en gammal mercadiesel istället. De håller. Kolla blow-by genom att lätta på oljepåfyllningslocket med motorn igång innan köp, samt rosten. Sedan är det bara att tuta och köra tills du tröttnar. Jag köpte min mercadiesel för 14 år sedan. Evighetsmaskiner.

Men, men, men... Vill ha V8 ju...:gråta Inget ont om din bil Jörgen, jag vet att den är extremt fin och pålitlig (även om jag inte fått se den in the flesh ännu...). Det bara är nåt speciellt med stora jänkare med V8:yoparty
Fast... Är det riktigt rätt där?:va
saxat från en wiki om oldsarnas diesel-v8or:

Diesel Differences;

The Oldsmobile diesel is believed by some to be a converted gasoline engine. While they share the same bore and stroke and some external bolt patterns (transmission and exhaust manifolds) they are quite different.

GM began with a substantially different bottom end when compared with its gasoline cousin.

* Diesel Blocks
o 3" diameter injection pump mounts are cast into the top of the lifter valley
o Camshaft nose modified to incorporate injection pump drive gear
o Block castings are much thicker and heavier. It's possible to overbore the cylinders by 0.125in without sonic testing.
o Solid heavy cast main webs were used.
o Reputedly GM used a higher nickel cast iron alloy for the block and heads.

* Diesel crankshafts
o Nodular Iron used in all Diesel cranks
o Main bearing journals increased to 3.000"
o Vibration damper modified to allow eccentric for crank-driven fuel lift pump

* Diesel Pistons and Rods
o Diesel rods are shorter at 5.886" long.
o Diesel pistons have large valve reliefs and steel inserts behind the first compression ring.

Fuel Systems;

* No OEM fuel/water separator was factory installed on any Olds Diesel.
* Crank eccentric driven fuel lift pump mounted in same location as gasoline fuel pump.
* Fuel line heater between lift pump and filter.
* Intake mounted 10 micrometre fuel filter.
* Stanadyne Roosamaster DB2 Mechanical Diesel Injection Pump.
* 1978-79 Pencil Injectors held in by clamp.
* 1980-85 Poppet injectors screw into head.

Heads;

* The same 10 head bolt pattern as their smallblock gasoline cousins.
* The same exhaust manifold bolt pattern as their smallblock gasoline cousins.
* Have injector pre-chambers and glowplug bosses.
* Valve springs contained a vibration dampener with rotators.

* Head variations;

* Very early castings were stamped D3 and used 5/16" injector hold down retaining bolts and clamps.
* D3A castings were created a little later and used 3/8" injector hold down bolts and clamps.
* Both D3 and D3A heads accepted external EGR and Pencil Injectors.
* Some D3A heads accepted poppet injectors as well.
o D3B Later heads
+ All had Internal EGR
+ Pencil or Poppet Injectors
+ 1 or 2 locating dowels

Vet inte precis vad bensinarna hade för specs, men verkar väl inte bara vara en konverterad bensinare om det nu är så mycket som skiljer?:va
Hur som helst, finns det inget man kan göra för att förebygga de där felen? Hur tar man hand om klena lager på bästa sätt alltså? Och vad är dålig livslängd i det här fallet, jämför vi med en mercadiesel eller en gammal tvåtaktshoj som min RD tillexempel?

Men 6,2:an duger i vilket fall som helst? tips på bilar som brukar vara utrustade med den motorn?:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På den sista varianten from 1980 eller 81 hade GM lyckats få bottendelen att hålla hjälpligt, men det är fortfarande vanligt med blåsta topplockspackninger, sprickor i topparna osv. Motorn är helt enkelt inte konstruerad för de cylindertryck som uppstår i en diesel.
6.2 litersmotorn satt mest i stora tunga as. Suburban, Blazer samt vans. Dvs det blir inget snålåka direkt. Dvs du får en stor rostig skithög på halsen för din lilla budget. Dvs en bil som inte funkar att ställa på vanliga garageplatser, ska ha stora dyra däck, drar mycket soppa, måste ha reservdelar från Hansen och liknande firmor och som du inte ens kan bogsera igång när det den första kalla vintermorgonen visar sig den är så sliten att den inte kallstartar i 10 minus. 15000:- är ju vad man får ge för en någotsånär frisk beggad 6.2-6.5 litersmotor....utan vidhängande bil. Då kan du ju tänka dig hur en 10-15000-kronors 6.2 liters diesel Slurpurban ser ut. Ett vrak. Det kommer bara bli kvarnsten runt halsen för en ung studerande att äga en sån skuta.

Men, men, men... Vill ha V8 ju...:gråta Inget ont om din bil Jörgen, jag vet att den är extremt fin och pålitlig (även om jag inte fått se den in the flesh ännu...). Det bara är nåt speciellt med stora jänkare med V8:yoparty
Fast... Är det riktigt rätt där?:va
saxat från en wiki om oldsarnas diesel-v8or:

Diesel Differences;

The Oldsmobile diesel is believed by some to be a converted gasoline engine. While they share the same bore and stroke and some external bolt patterns (transmission and exhaust manifolds) they are quite different.

GM began with a substantially different bottom end when compared with its gasoline cousin.

* Diesel Blocks
o 3" diameter injection pump mounts are cast into the top of the lifter valley
o Camshaft nose modified to incorporate injection pump drive gear
o Block castings are much thicker and heavier. It's possible to overbore the cylinders by 0.125in without sonic testing.
o Solid heavy cast main webs were used.
o Reputedly GM used a higher nickel cast iron alloy for the block and heads.

* Diesel crankshafts
o Nodular Iron used in all Diesel cranks
o Main bearing journals increased to 3.000"
o Vibration damper modified to allow eccentric for crank-driven fuel lift pump

* Diesel Pistons and Rods
o Diesel rods are shorter at 5.886" long.
o Diesel pistons have large valve reliefs and steel inserts behind the first compression ring.

Fuel Systems;

* No OEM fuel/water separator was factory installed on any Olds Diesel.
* Crank eccentric driven fuel lift pump mounted in same location as gasoline fuel pump.
* Fuel line heater between lift pump and filter.
* Intake mounted 10 micrometre fuel filter.
* Stanadyne Roosamaster DB2 Mechanical Diesel Injection Pump.
* 1978-79 Pencil Injectors held in by clamp.
* 1980-85 Poppet injectors screw into head.

Heads;

* The same 10 head bolt pattern as their smallblock gasoline cousins.
* The same exhaust manifold bolt pattern as their smallblock gasoline cousins.
* Have injector pre-chambers and glowplug bosses.
* Valve springs contained a vibration dampener with rotators.

* Head variations;

* Very early castings were stamped D3 and used 5/16" injector hold down retaining bolts and clamps.
* D3A castings were created a little later and used 3/8" injector hold down bolts and clamps.
* Both D3 and D3A heads accepted external EGR and Pencil Injectors.
* Some D3A heads accepted poppet injectors as well.
o D3B Later heads
+ All had Internal EGR
+ Pencil or Poppet Injectors
+ 1 or 2 locating dowels

Vet inte precis vad bensinarna hade för specs, men verkar väl inte bara vara en konverterad bensinare om det nu är så mycket som skiljer?:va
Hur som helst, finns det inget man kan göra för att förebygga de där felen? Hur tar man hand om klena lager på bästa sätt alltså? Och vad är dålig livslängd i det här fallet, jämför vi med en mercadiesel eller en gammal tvåtaktshoj som min RD tillexempel?

Men 6,2:an duger i vilket fall som helst? tips på bilar som brukar vara utrustade med den motorn?:)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På den sista varianten from 1980 eller 81 hade GM lyckats få bottendelen att hålla hjälpligt, men det är fortfarande vanligt med blåsta topplockspackninger, sprickor i topparna osv. Motorn är helt enkelt inte konstruerad för de cylindertryck som uppstår i en diesel.
6.2 litersmotorn satt mest i stora tunga as. Suburban, Blazer samt vans. Dvs det blir inget snålåka direkt. Dvs du får en stor rostig skithög på halsen för din lilla budget. Dvs en bil som inte funkar att ställa på vanliga garageplatser, ska ha stora dyra däck, drar mycket soppa, måste ha reservdelar från Hansen och liknande firmor och som du inte ens kan bogsera igång när det den första kalla vintermorgonen visar sig den är så sliten att den inte kallstartar i 10 minus. 15000:- är ju vad man får ge för en någotsånär frisk beggad 6.2-6.5 litersmotor....utan vidhängande bil. Då kan du ju tänka dig hur en 10-15000-kronors 6.2 liters diesel Slurpurban ser ut. Ett vrak. Det kommer bara bli kvarnsten runt halsen för en ung studerande att äga en sån skuta.

Jag förstår. Det står i annonsen på den där deltan att topparna är helt nya, är det då bra eller dåligt?:va Man kanske slipper de där problemen ett tag framöver iallafall? Och hur vanligt är vanligt? Svårt att veta vad man ska jämföra med... Men är det så att packningarna blåses ungefär var hundrade mil eller vilket perspektiv handlar det om? Slutar varje långtur i en sån kärra med ett verkstadsbesök eller är det under en livstid som ett antal diton får göras?
Usch då, det där lät inget roligt alls nej... Men vad ska jag köpa då? Har som sagt helt snurrat in på skattebefriad (just för att få ner kostnaderna) dieselV8... Men ok, såhär då: Vad kostar det egentligen att hålla en olds diesel i form jämfört med att dras med en rostig härk med någorlunda frisk motor? Jag menar, om det nu bara är vark man får upp till 15 000 (av 6,2:an alltså) så skulle jag ju ligga fem lakan plus om jag väljer oldsen istället. Ryker dessa fem direkt med en sådan bil eller vad ska man räkna med för utlägg? Hur dyrt är det att hålla en halvdåligt kosntruerad motor i form?
Värt att nämna är väl kanske att jag inte räknar med att bilen ska få jobba hårt. Jag vill ha en bekväm jänkepråm med diesel att cruisa i och eventuellt åka på några lite längre turer. Antagligen kommer den också figurera som pendlarbil cirkus en fem mil om dagen sådär. Jag ska alltså inte försöka bärga titanic med hjälp av världens längsta stålvajer, bara dagligbruk. Eller det är hopplöst dåligt det med?
Hur mycket drar en sån motor förresten?:va Min bensinare med samma slagvolym slukar ungefär 1,6-1,8L/mil vid blandad körning, och en diesel borde väl ligga en bit under detta?
Ledsen om det är många dumma frågor samt att jag antagligen framstår som lite trög som tjatar trots dina råd... Jag vill bara inte ge upp hoppet om min egen dieselV8 riktigt ännu...:(
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top