Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det finns en 6.2 litersdiesel i okänt skick på blocket nu, sänkt från 12000-8000. Med en diesellåda kan du ju dieselkonvertera din van, den fanns ju med 6.2 litersdieseln om det är en Cheva eller GMC van du har. Men man bör nog kolla att bytet är görligt med SB iaf. En lösning jag var inne på när jag var yngre var att ställa ned en 6.2 litersdiesel med låda i en just en rostfri Olds Delta 88 Diesel som jag hade möjlighet att få billigt pga av dess trasiga 350-diesel. Men då var det 80-tal och 6.2-literdieslarna var nästan nya och svåra/dyra att hitta. Även Oldsen är ju GM så ett motorbyte till 6.2 litersdieseln borde gå att få igenom.
Jag förstår. Det står i annonsen på den där deltan att topparna är helt nya, är det då bra eller dåligt?Man kanske slipper de där problemen ett tag framöver iallafall? Och hur vanligt är vanligt? Svårt att veta vad man ska jämföra med... Men är det så att packningarna blåses ungefär var hundrade mil eller vilket perspektiv handlar det om? Slutar varje långtur i en sån kärra med ett verkstadsbesök eller är det under en livstid som ett antal diton får göras?
Usch då, det där lät inget roligt alls nej... Men vad ska jag köpa då? Har som sagt helt snurrat in på skattebefriad (just för att få ner kostnaderna) dieselV8... Men ok, såhär då: Vad kostar det egentligen att hålla en olds diesel i form jämfört med att dras med en rostig härk med någorlunda frisk motor? Jag menar, om det nu bara är vark man får upp till 15 000 (av 6,2:an alltså) så skulle jag ju ligga fem lakan plus om jag väljer oldsen istället. Ryker dessa fem direkt med en sådan bil eller vad ska man räkna med för utlägg? Hur dyrt är det att hålla en halvdåligt kosntruerad motor i form?
Värt att nämna är väl kanske att jag inte räknar med att bilen ska få jobba hårt. Jag vill ha en bekväm jänkepråm med diesel att cruisa i och eventuellt åka på några lite längre turer. Antagligen kommer den också figurera som pendlarbil cirkus en fem mil om dagen sådär. Jag ska alltså inte försöka bärga titanic med hjälp av världens längsta stålvajer, bara dagligbruk. Eller det är hopplöst dåligt det med?
Hur mycket drar en sån motor förresten?Min bensinare med samma slagvolym slukar ungefär 1,6-1,8L/mil vid blandad körning, och en diesel borde väl ligga en bit under detta?
Ledsen om det är många dumma frågor samt att jag antagligen framstår som lite trög som tjatar trots dina råd... Jag vill bara inte ge upp hoppet om min egen dieselV8 riktigt ännu...![]()
Last edited: