Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det finns en 6.2 litersdiesel i okänt skick på blocket nu, sänkt från 12000-8000. Med en diesellåda kan du ju dieselkonvertera din van, den fanns ju med 6.2 litersdieseln om det är en Cheva eller GMC van du har. Men man bör nog kolla att bytet är görligt med SB iaf. En lösning jag var inne på när jag var yngre var att ställa ned en 6.2 litersdiesel med låda i en just en rostfri Olds Delta 88 Diesel som jag hade möjlighet att få billigt pga av dess trasiga 350-diesel. Men då var det 80-tal och 6.2-literdieslarna var nästan nya och svåra/dyra att hitta. Även Oldsen är ju GM så ett motorbyte till 6.2 litersdieseln borde gå att få igenom.


Jag förstår. Det står i annonsen på den där deltan att topparna är helt nya, är det då bra eller dåligt?:va Man kanske slipper de där problemen ett tag framöver iallafall? Och hur vanligt är vanligt? Svårt att veta vad man ska jämföra med... Men är det så att packningarna blåses ungefär var hundrade mil eller vilket perspektiv handlar det om? Slutar varje långtur i en sån kärra med ett verkstadsbesök eller är det under en livstid som ett antal diton får göras?
Usch då, det där lät inget roligt alls nej... Men vad ska jag köpa då? Har som sagt helt snurrat in på skattebefriad (just för att få ner kostnaderna) dieselV8... Men ok, såhär då: Vad kostar det egentligen att hålla en olds diesel i form jämfört med att dras med en rostig härk med någorlunda frisk motor? Jag menar, om det nu bara är vark man får upp till 15 000 (av 6,2:an alltså) så skulle jag ju ligga fem lakan plus om jag väljer oldsen istället. Ryker dessa fem direkt med en sådan bil eller vad ska man räkna med för utlägg? Hur dyrt är det att hålla en halvdåligt kosntruerad motor i form?
Värt att nämna är väl kanske att jag inte räknar med att bilen ska få jobba hårt. Jag vill ha en bekväm jänkepråm med diesel att cruisa i och eventuellt åka på några lite längre turer. Antagligen kommer den också figurera som pendlarbil cirkus en fem mil om dagen sådär. Jag ska alltså inte försöka bärga titanic med hjälp av världens längsta stålvajer, bara dagligbruk. Eller det är hopplöst dåligt det med?
Hur mycket drar en sån motor förresten?:va Min bensinare med samma slagvolym slukar ungefär 1,6-1,8L/mil vid blandad körning, och en diesel borde väl ligga en bit under detta?
Ledsen om det är många dumma frågor samt att jag antagligen framstår som lite trög som tjatar trots dina råd... Jag vill bara inte ge upp hoppet om min egen dieselV8 riktigt ännu...:(
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Har för mig att jag läst att den flytande skattebefrielsegränsen på 30 år är borttagen och nu gäller det bara årsm 1975 år och äldre. Orkar inte googla till någon länk, men ett tips är att kolla upp det innan köp av -76:a eller nyare.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns en 6.2 litersdiesel i okänt skick på blocket nu, sänkt från 12000-8000. Med en diesellåda kan du ju dieselkonvertera din van, den fanns ju med 6.2 litersdieseln om det är en Cheva eller GMC van du har. Men man bör nog kolla att bytet är görligt med SB iaf. En lösning jag var inne på när jag var yngre var att ställa ned en 6.2 litersdiesel med låda i en just en rostfri Olds Delta 88 Diesel som jag hade möjlighet att få billigt pga av dess trasiga 350-diesel. Men då var det 80-tal och 6.2-literdieslarna var nästan nya och svåra/dyra att hitta. Även Oldsen är ju GM så ett motorbyte till 6.2 litersdieseln borde gå att få igenom.

Jag förstår... Så oldsarnas motorer är verkligen helt hopplöst skit som jag bara ska hålla mig så långt ifrån som det går?
Konvertera vanen är jag inte sugen på, det måste som sagt bli skattebefriat när allt är klart. Har inte råd (i dagsläget) med 3000 kr om året bara i skatt... Lägger man sen försäkringen på det så närmar vi oss bilens inköpsvärde som då ska betalas varje jävla år. Det går helt enkelt inte ihop... Bilen måste vara från senast årsmodell 79, eller i varje fall 80. Ska se om det kan gå att hitta en vettig diesel att lägga i en delta 88 då...
Tack för tipsen mannen, du är en pärla:tummenupp

Fler tips mottages fortfarande tacksamt:)

Har för mig att jag läst att den flytande skattebefrielsegränsen på 30 år är borttagen och nu gäller det bara årsm 1975 år och äldre. Orkar inte googla till någon länk, men ett tips är att kolla upp det innan köp av -76:a eller nyare.

VA!? Nej, det där kan väl inte stämma... Har sett åtminstone en 77:a ute på blocket (blazer) som jag dessutom kollade upp i fordonsregistret, och där står det att den inte är skattepliktig... Så det måste vara fel. Men jag ska kolla för säkerhets skull.

Edit: Kollade runt lite nu, och det jag lyckats hitta är att det varit tal om att bilar tillverkade efter 85 inte kommer bli skattebefriade ens efter att de fyllt 30... Men det var å andra sidan inte bestämt ännu utan bara ett förslag, så än så länge verkar det grönt. Och årsmodell 80 verkar totalgrön i vilket fall som helst. Puh!:D
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
VA!? Nej, det där kan väl inte stämma... Har sett åtminstone en 77:a ute på blocket (blazer) som jag dessutom kollade upp i fordonsregistret, och där står det att den inte är skattepliktig... Så det måste vara fel. Men jag ska kolla för säkerhets skull.

Har för mig att jag läste det i någon biltidning för några dagar sedan, men är inte säker. Kan vara ett förslag som är på gång eller så.

Edit: hehe tur att du hittade det. sorry ifall jag skrämde upp dig. :tungan
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har för mig att jag läste det i någon biltidning för några dagar sedan, men är inte säker. Kan vara ett förslag som är på gång eller så.

Edit: hehe tur att du hittade det. sorry ifall jag skrämde upp dig. :tungan

Ok, den källan var i så fall nyare än min... Men jag kan inte hitta något på transportstyrelsens hemsida om det. Där står bara:

"Fordon som inte är skattepliktiga

Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:

* motorcyklar, personbilar och bussar som enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är 30 år eller äldre. Detta gäller inte bussar och personbilar som används i yrkesmässig trafik."

Alltså, alla fordon befrias från skatteplikt då de "fyller" 30. I alla fall om jag förstått saken rätt och inte missat något viktigt nyare meddelande.

Skrämdes gjorde du, men det är lugnt:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstår... Så oldsarnas motorer är verkligen helt hopplöst skit som jag bara ska hålla mig så långt ifrån som det går?
Konvertera vanen är jag inte sugen på, det måste som sagt bli skattebefriat när allt är klart. Har inte råd (i dagsläget) med 3000 kr om året bara i skatt... Lägger man sen försäkringen på det så närmar vi oss bilens inköpsvärde som då ska betalas varje jävla år. Det går helt enkelt inte ihop... Bilen måste vara från senast årsmodell 79, eller i varje fall 80. Ska se om det kan gå att hitta en vettig diesel att lägga i en delta 88 då...
Tack för tipsen mannen, du är en pärla:tummenupp

Fler tips mottages fortfarande tacksamt:)
Om man kan få tag på ngt av de senaste blocken som gjordes så kanske de funkar bättre, typ 83 el 84. Då är ju bottendelen med lagren åtgärdad. Sedan byta till styvare topplockbultar från ARP eller liknande. Ofta blåste de packningarna samt spräckte topparna just för att topplockbultarna töjde sig av utmattning. men jag är ingen expert på de där motorena, men jaghade en vän när jag var yngre som försökte få ordning på sin Olds delta 88.a genom renovering. Men den vart aldrig bra, men det var en 79:a.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ok, den källan var i så fall nyare än min... Men jag kan inte hitta något på transportstyrelsens hemsida om det. Där står bara:

"Fordon som inte är skattepliktiga

Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:

* motorcyklar, personbilar och bussar som enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är 30 år eller äldre. Detta gäller inte bussar och personbilar som används i yrkesmässig trafik."

Alltså, alla fordon befrias från skatteplikt då de "fyller" 30. I alla fall om jag förstått saken rätt och inte missat något viktigt nyare meddelande.

Skrämdes gjorde du, men det är lugnt:D

Ifall jag ser artikeln igen så skriver jag en rad om vad det stod.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min 1980 300 TD blir då skattbefriad vid årskiftet, dessutom har jag noterat att jag numer bara behöver besiktiga den vartannat år.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om man kan få tag på ngt av de senaste blocken som gjordes så kanske de funkar bättre, typ 83 el 84. Då är ju bottendelen med lagren åtgärdad. Sedan byta till styvare topplockbultar från ARP eller liknande. Ofta blåste de packningarna samt spräckte topparna just för att topplockbultarna töjde sig av utmattning. men jag är ingen expert på de där motorena, men jaghade en vän när jag var yngre som försökte få ordning på sin Olds delta 88.a genom renovering. Men den vart aldrig bra, men det var en 79:a.

Jag förstår. Det står i annonsen att motorn är en DX 350 vilket (om jag har förstått det hela rätt) ska betyda nyare och med bättre block. Läset på lite nu (också wikipedia) och där stod att DX blocket gjorde motorn "fairly reliable":D
Vi får väl se vad det blir för motorn antar jag... Men V8, skattebefriat och diesel ska det bli.
Tack för tipsen, ska titta mer på det här med vad som kan göras för att få ordning på de däringa motorerna:)

Ifall jag ser artikeln igen så skriver jag en rad om vad det stod.

Tack, sjyst!:tummenupp

Och som Jörgen skriver så ska ju hans kärra bli skattebefriad nu till nästa år, det borde ju innebära att exempelvis den där oldsen (80:a) också blir det...

För din är väl en 80:a då, Jörgen?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstår. Det står i annonsen att motorn är en DX 350 vilket (om jag har förstått det hela rätt) ska betyda nyare och med bättre block. Läset på lite nu (också wikipedia) och där stod att DX blocket gjorde motorn "fairly reliable":D
Vi får väl se vad det blir för motorn antar jag... Men V8, skattebefriat och diesel ska det bli.
Tack för tipsen, ska titta mer på det här med vad som kan göras för att få ordning på de däringa motorerna:)



Tack, sjyst!:tummenupp

Och som Jörgen skriver så ska ju hans kärra bli skattebefriad nu till nästa år, det borde ju innebära att exempelvis den där oldsen (80:a) också blir det...

För din är väl en 80:a då, Jörgen?

Jess, en 80:a
Väntar fn på en renoverad 3.07:1 diff som jag köpt från USA isf den original 3.46:1 jag har på bilen nu. Motorn vart såpass stark med turbon att den nuvarande bakaxeln känns lite väl högvarvig, tyckte den varvade för mycket redan inna turbokonverteringen. Fick även tag på en hastighetsmätare med 3.07-utväxling från Skåne förra vintern. Som en firma renoverat åt mig. Så nu blir det snart en ännu noblare långfärdsvagn :D
/J
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jess, en 80:a
Väntar fn på en renoverad 3.07:1 diff som jag köpt från USA isf den original 3.46:1 jag har på bilen nu. Motorn vart såpass stark med turbon att den nuvarande bakaxeln känns lite väl högvarvig, tyckte den varvade för mycket redan inna turbokonverteringen. Fick även tag på en hastighetsmätare med 3.07-utväxling från Skåne förra vintern. Som en firma renoverat åt mig. Så nu blir det snart en ännu noblare långfärdsvagn :D
/J

Strålande, när får jag provåka?:tummenupp
Följde din turbobyggtråd med intresse (du är inte så lite noggran heller, originalfetishist där:D), så det ska bli kul att "se" den färdigställd:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Strålande, när får jag provåka?:tummenupp
Följde din turbobyggtråd med intresse (du är inte så lite noggran heller, originalfetishist där:D), så det ska bli kul att "se" den färdigställd:)

Tack. När du är i sthlm :D
Jag tänkte handla nya Hardyskivor till kardanen samt nytt fäste/dämpare till diffen. Lika bra att byta gummidetaljer till nytt när man ändå har dem isär. Sedan ska jag sätta upp den nya diffklumpen och byta hastighetsmätare så fort får hem diffklumpen. Enligt USPS så har den iaf lämnat USA nu.
Ska försöka ta lite bilder från bytet.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack. När du är i sthlm :D
Jag tänkte handla nya Hardyskivor till kardanen samt nytt fäste/dämpare till diffen. Lika bra att byta gummidetaljer till nytt när man ändå har dem isär. Sedan ska jag sätta upp den nya diffklumpen och byta hastighetsmätare så fort får hem diffklumpen. Enligt USPS så har den iaf lämnat USA nu.
Ska försöka ta lite bilder från bytet.

Tja, om det nu blir bilköp uppåt landet (hypotetiskt alltså, har inget planerat ännu) så kanske jag kan få titta förbi? Har en polare som nyligen flyttat upp för att studera som ska hälsas på också nämligen.
Jag förstår. Tja, lika bra att göra saker och ting ordentligt när man ändå har det i delar:)
Gör det, uppdatera i tråden sen!:tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har hittat en BMW 530 diesel 00 14000mil som jag funderar på är de nån här som vet om de e en bra bil???

jevvligt bra bil men det har varit lite snack om nå chall på BMW´s 3-literdiesel. Kolla upp det innan och köp om det bara är nonsens. Motorn går som faen.

Tack. När du är i sthlm :D
Jag tänkte handla nya Hardyskivor till kardanen samt nytt fäste/dämpare till diffen. Lika bra att byta gummidetaljer till nytt när man ändå har dem isär. Sedan ska jag sätta upp den nya diffklumpen och byta hastighetsmätare så fort får hem diffklumpen. Enligt USPS så har den iaf lämnat USA nu.
Ska försöka ta lite bilder från bytet.

Finns det fler än du i vårt kända universum som racepart-preppar en gammelmerca? Kul som faijn är det jallafall.

Nu har jag bestämt mig för att köpa ny bil. Dieselgolfen och hallickvanen ska säljas till förmån för en skattebefriad diesel-v8. Förslag på denna typ av bil mottages tacksamt:)
Krav:
- Diesel.
- Bilen måste vara skattebefriad eller bli skattebefriad till nästa år.
- V8 (ju större desto bättre).
- Prisklass 10-15000 kr.

http://www.blocket.se/dalarna/Oldsmobile_Custom_Cruiser_HGW_6_2_Diesel_23144253.htm?ca=11&w=3

Tjöp! Där får du feta träimitationssidor på köpet.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Den såg riktigt sjyst ut, även om jag inte är nåt enormt fan av kombibilar... Men tyvär är den lite dyr för mig...:( Kommer ha max 17k till bilköp (om jag får sålt min dieselgolf), och då ska helst en del av pengarna kunna gå till skatt (om det finns någon kvar att betala innan skattebefriandet) och försäkring...

Sen så verkar gallret sitta rätt långt fram, så jag undrar om den har mer än två säten... Vill helst kunna skjutsa lite folk i bilen.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Den såg riktigt sjyst ut, även om jag inte är nåt enormt fan av kombis... Men tyvär är den lite dyr för mig...:( Kommer ha max 17k till bilköp (om jag får sålt min dieselgolf), och då ska helst en del av pengarna kunna gå till skatt (om det finns någon kvar att betala innan skattebefriandet) och försäkring...

Pruta på den! Kompi is the shit! På den där ska man ha en läderkoffert fastspänd på taket. Den lär ju svälja en hel del den där kombin.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Pruta på den! Kompi is the shit! På den där ska man ha en läderkoffert fastspänd på taket. Den lär ju kunna svälja en hel del den där kombin.

Jo, men -5000 (och helst lite till)?:va Verkar lite för bra för att kunna bli verklighet... Och sen är det som sagt en fråga om sittplatser också... Även om den kan ta last så ska den helst ta kompisgänget (lagligt) också... Men den såg bra ut så visst kan den vara intressant, om ägaren går med på storprut vill säga...:gnissla
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jo, men -5000 (och helst lite till)?:va Verkar lite för bra för att kunna bli verklighet... Och sen är det som sagt en fråga om sittplatser också...

Testa. Lägg ett skambud. Lär ju inte vara en bil som går på en gång. Den där lär man sitta 6 i utan problem. Säkert fler.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Testa. Den där lär man sitta 6 i utan problem. Säkert fler.

Sant, testa kan man alltid göra. Men finns där nåt baksäte?:va Gallret sitter ju ända framme en bit in på dörrsidan liksom...:va
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top