Dieseltråden.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Men jag stålsatte mig och bar den till garaget istället. Fick dock orangutangarmar av att bära 30-kilos klumpen från Odenplan till St Eriksplan kan jag säga :näsblod
!

Haha, ser framför mig en gisten gestalt som med samma panik i ögonen som hos den som fått en 10-sekunderstvist från tarmpaketet komma rännandes med ett stort, sjukt tungt paquet över Odenplan. Det är kul när det händer konstiga saker framför ögonen på folk som aldrig kommer veta eller förstå vad som hänt. Mannen var inte skitnödig, han bar en diff.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha, ser framför mig en gisten gestalt som med samma panik i ögonen som hos den som fått en 10-sekunderstvist från tarmpaketet komma rännandes med ett stort, sjukt tungt paquet över Odenplan. Det är kul när det händer konstiga saker framför ögonen på folk som aldrig kommer veta eller förstå vad som hänt. Mannen var inte skitnödig, han bar en diff.

Väl utanför posten kände jag redan mjölksyran och därför stod jag faktiskt och tittade på Tennstopet tvärsöver gatan. Jag flummade på att prata med den trevlige garderobsfarbrorn där och fråga om jag mot betalning kunde få ställa in lådan i garderoben ngn timme så att jag kunde gå och hämta tyskan. Men sedan strök jag den idén, efter 11:e september så är det nog inte så många restauranger som vill vakta oanmälda lådor från okända människor :gnissla
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Väl utanför posten kände jag redan mjölksyran och därför stod jag faktiskt och tittade på Tennstopet tvärsöver gatan. Jag flummade på att prata med den trevlige garderobsfarbrorn där och fråga om jag mot betalning kunde få ställa in lådan i garderoben ngn timme så att jag kunde gå och hämta tyskan. Men sedan strök jag den idén, efter 11:e september så är det nog inte så många restauranger som vill vakta oanmälda lådor från okända människor :gnissla

Jävligt kul å andra sidan om han sagt ok. Det kommer in en lätt pressad man som ber om att få en låda inlämnad under översyn. Efter att mannen rännt iväg kulminerar nyfikenheten varpå lådan öppnas för inspektion. Om det då sitter annan personal där när lådan hämtas ut kommer den första mannen ha en olöst gåta med sig resten av livet.
 

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Turbodiesel.

Håller själv på med ett projekt som börjar bli klart snart. Håller på att bygga ihop en 1,9D sugis från en passat -93 som ska turboladdas med en turbo från en golf gtd -89a, vattenkyld och med IC. Pump från en 1,6TD. Har monteras i en gammal jetta -86. Drivaxlar tagna från nyare passat tdi då jag monterat wirelåda från samma passat i den, innebar även ombyggnation till hydraulisk koppling. Provstart inom närmaste veckorna hoppas jag. Kvar att göra är dra rör till vattenkylet och komma på någon smart placering av IC;n.

Sedan är det kvar att snygga upp den icke så fina utsidan av bilen, lite smårost här och där. Omlack under vintern/våren kanske.
 

Suzukist

Guest
Håller själv på med ett projekt som börjar bli klart snart. Håller på att bygga ihop en 1,9D sugis från en passat -93 som ska turboladdas med en turbo från en golf gtd -89a, vattenkyld och med IC. Pump från en 1,6TD. Har monteras i en gammal jetta -86. Drivaxlar tagna från nyare passat tdi då jag monterat wirelåda från samma passat i den, innebar även ombyggnation till hydraulisk koppling. Provstart inom närmaste veckorna hoppas jag. Kvar att göra är dra rör till vattenkylet och komma på någon smart placering av IC;n.

Sedan är det kvar att snygga upp den icke så fina utsidan av bilen, lite smårost här och där. Omlack under vintern/våren kanske.

Trevligt projekt!
Hade en Passat -92 som blev hyfsat kvick mot slutet innan jag bytte den mot en Blazer 6.2D.
Kolla om du hittar en billig pump med större element i högtrycksdelen. Vissa Peugeoter och Transiter bla har 10 resp 11mm, Golfen har bara 9mm. Mer diesel är alltid bra :yoparty
 

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Trevligt projekt!
Hade en Passat -92 som blev hyfsat kvick mot slutet innan jag bytte den mot en Blazer 6.2D.
Kolla om du hittar en billig pump med större element i högtrycksdelen. Vissa Peugeoter och Transiter bla har 10 resp 11mm, Golfen har bara 9mm. Mer diesel är alltid bra :yoparty

Jo, mer soppa är alltid bra. Tog pumpen från TDn då den skulle flöda bättre än original 1,9D pumpen enligt flera jag pratat med. Skulle jag komma över en bättre till en billig penning så är det klart intressant. Tackar för tipset, passar pumparna från ovanstående rätt över?

Vad hade du för spec på din motor? Vet du vad den gav för effekt?
 

Suzukist

Guest
Om inte pumpen passar så går det att flytta över högtrycksdelen.
Jag hade nästan samma recept som du, Garrett T3 och original TD pump. Tror inte den hade speciellt mkt effekt, runt 130hk kanske?
Körde den med 1.2 bars ladd och så mkt soppa som det gick att få från pumpen utan att tomgången blev allt för hög.
Större element ger mer diesel under samma tid som original, när man bara skruvar in soppaskruven så förlängs tiden som dieseln sprutas in och det blir svårare att få bra med effekt utan en jäkla massa svart rök.
Det går att vrida pumpen så att tändningen blir tidigarelagd men det är små marginaler...
 

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Om inte pumpen passar så går det att flytta över högtrycksdelen.
Jag hade nästan samma recept som du, Garrett T3 och original TD pump. Tror inte den hade speciellt mkt effekt, runt 130hk kanske?
Körde den med 1.2 bars ladd och så mkt soppa som det gick att få från pumpen utan att tomgången blev allt för hög.
Större element ger mer diesel under samma tid som original, när man bara skruvar in soppaskruven så förlängs tiden som dieseln sprutas in och det blir svårare att få bra med effekt utan en jäkla massa svart rök.
Det går att vrida pumpen så att tändningen blir tidigarelagd men det är små marginaler...

Okay, tackar för tipset. Tror det blir att köra med nuvarande pump nu och få allting att lira ihop först. Få till kylningen och koppla in IC;n och testa vad den pallar till en början. Går elementet att flytta över om jag skulle hitta en annan pump så får det bli så. Måste göra en pumpinställning så fort jag fått igång bilen då jag bytt pump och kamrem på motorn. Det sägs att 1,9D utan turbo ger mer pulver än en std TD motor pga högre komp och pallar samma laddtryck så det ska bli intressant att se vad den levererar med nuvarande setup och med riktig kylning. Men som sagt ska få den att rulla först :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okay, tackar för tipset. Tror det blir att köra med nuvarande pump nu och få allting att lira ihop först. Få till kylningen och koppla in IC;n och testa vad den pallar till en början. Går elementet att flytta över om jag skulle hitta en annan pump så får det bli så. Måste göra en pumpinställning så fort jag fått igång bilen då jag bytt pump och kamrem på motorn. Det sägs att 1,9D utan turbo ger mer pulver än en std TD motor pga högre komp och pallar samma laddtryck så det ska bli intressant att se vad den levererar med nuvarande setup och med riktig kylning. Men som sagt ska få den att rulla först :D

Låter som en bra start tycker jag med, bättre att testa ut installationen först. Dessutom blir ju redan säg 130 hk rätt coolt i en diesel-Jetta. Tufft att du valde Jetta fö, det är ballare när en gammal dieselknackande jetta håller jämt med moderna bilar än en Golf som ju redan i originalversion har sålts med starka motorer. Lite sleeper bland gamdieslarna sas :D

Det stod att du hade vattenkyld turbo, men Garret T3 har ju funnits i över 30 år. Jag har ju ny Garret T3 i min bil med, men den är inte vattenkyld. Finns det olika versioner?
 

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Låter som en bra start tycker jag med, bättre att testa ut installationen först. Dessutom blir ju redan säg 130 hk rätt coolt i en diesel-Jetta. Tufft att du valde Jetta fö, det är ballare när en gammal dieselknackande jetta håller jämt med moderna bilar än en Golf som ju redan i originalversion har sålts med starka motorer. Lite sleeper bland gamdieslarna sas :D

Det stod att du hade vattenkyld turbo, men Garret T3 har ju funnits i över 30 år. Jag har ju ny Garret T3 i min bil med, men den är inte vattenkyld. Finns det olika versioner?

Jo, tycker jag också så att man vet att det fungerar, har faktiskt inte en aning om hur många hästar man plockar ut med nuvarande setup men borde ju hamna runt 130 iallafall med dom prylar jag har. Att det vart en Jetta beror på att jag fick den av farsgubben som haft den som bruksbil i många herrans år, fick ta över den men sent förra hösten rasade toppen, sprucken mellan varenda säte i toppen. plockade ut motorn och bytte alla bussningar, blästrade och lackade balkar och lackade även motorutrymmet när man var på gång. Hittade en passat 1,9D -93 billigt med låga mil som vart lämplig domator. Har dessutom haft ett gäng golfar så detta kändes roligare, dessutom passar dom flesta delar mellan modellerna rakt av.

Det fanns en modell i tyskland av golf/jetta som jag tror aldrig togs in i sverige med en 1,6liters diesel med turbo och IC originalmonterat. Även vattenkylning standardmonterat, den hade 80hk original mot "vanliga" GTD som hade vanlig turbo utan IC och 69hk. Turbon fanns både som Garrett och KKK, i princip likadana men vw har alltid haft 2 fabrikat av turbo på samma årsmodeller. Jag har kommit över KKK turbon från den modellen med tillhörande IC. Lite ointressant historia men lättast att förklara så det blir begripligt :D Om du söker på mobile.de på gtd 1985-1991 så kommer några exemplar upp.
 

Suzukist

Guest
Låter som en bra start tycker jag med, bättre att testa ut installationen först. Dessutom blir ju redan säg 130 hk rätt coolt i en diesel-Jetta. Tufft att du valde Jetta fö, det är ballare när en gammal dieselknackande jetta håller jämt med moderna bilar än en Golf som ju redan i originalversion har sålts med starka motorer. Lite sleeper bland gamdieslarna sas :D

Det stod att du hade vattenkyld turbo, men Garret T3 har ju funnits i över 30 år. Jag har ju ny Garret T3 i min bil med, men den är inte vattenkyld. Finns det olika versioner?

T3 är som du sa inte vattenkyld, jag skrev ju att jag hade nästan samma recept :fakta

För övrigt så verkar din Merca vara i goda händer, kul att läsa om en välhållen 300TD (T). Köpte en /8 220D för 10 år sen, den hade då gått 70-75000mil (kommer inte ihåg exakt) och den går än, helt fantastiskt :D
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Vart kan man hitta lite mer ingående information om hur en diesel fungerar (och hur man trimmar :))?

Har tjatat på läraren hur mycket som helst på motorlaboratorietekniken att bensinmotorer är ett hopplöst fall som borde bli ett avslutat kapitel. Men han vägrar lyssna :(
Så vi får snällt sitta och räkna förbränningar och emissioner kontra tändlägen etc.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
20 spänn på att det är din morsa som tröttnat på dina original-jeansjackor från Wrangler?


Hon dog tyvärr när jag var i din ålder.
Men hon gillade inte heller märkeskläder med blaffiga loggor.

Det är mina gaykompisar som jobbar för olika klädmärken som ger mig div exemplar i hopp om bättring och tack för båtresor. Men det är ju inget man vill bli sedd i. Jag ska byta tätningar på axeln imorgon, då kan jag nussa rent med en Ralph Lauren om du vill?

Daremot jag har nyss köpt en ny S&S T-Shirt i 50-talsstil, det är helt ok. Lite Bonnneville nostalgi-look. Så vissa loggor tycker jag är ok.
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top