Härligt Jörgen, en finbil av rang! Den har det bra hos dig kan jag tänka mig, bortskämd som den blir
Tack!
Haha, imponerande Jörgen!
Men så fick inte jag vara panelhöna...
Jaja, får väl sitta med när du phulmekar nåt annat, misstänker att det är roligare att komma med glada tillrop på ett lite mindre seriöst bygge och gärna med lite sprit inblandat
Bara så du vet så tänkte Teo och jag ta en tur om ditt håll och öla lite, när är du ledig?
Grymt! Snyggt gjort av Sportbike också! Jag och Bushido kommer och supportar när du ska ta dig an nästa projekt. Helst ska det vara något bökigt där du måste ligga i en okristerlig ställning och slå dig på knogarna. Då blir det så mycket roligare för alla när man står och tjötar och samtidigt stickprovar fall du är med på resonemanget varpå du tvingas svara irriterat.
Ja jag ville inte dra med en massa kompisar till sportbikes garage. Ni kan få var med när vi mekar i mitt garage istället
Senare samma kväll förra helgen så rullade jag in mercan i det lördagskvällstomma hojgaraget och bytte hastighetsmätare till den som hör till denna turboslutväxel. Den synliga skillnaden är att skalan går till 200 isf 180, man kan också se hur maxhastigheterna för resp växel ligger högre (fyrstegsautomat).
Denna mätare hittade jag beggad i Skåne för ett år sedan. Lämnade den för säkerhets skull förra vintern till Autoinstrument på St Essingen som renoverat den. Diffen var ju från USA så det gick ju inte att köpa en mätare därifrån (mph).
Tog ur mätarklustret och bytte mätaren samt passade även på att byta lite glödlampor och polera glaset med Xeropol.
For sedan ut och provkörde ToR Nyköping. Den här utväxlingen känns verkligen perfekt! Mycket lugnare marschvarv i 110 än tidigare, men tillräckligt stark för att dra släp. Frågade om hjälp att checka att min mätare visade rätt av några bilförare som stannat på Sillekrog. När jag låg bredvid moderna saabs och volvosar så visade mercan 108 km/h när de moderna bilarna visade 110. Så min mätare verkar stämma, äldre merca-mätare brukar ju vara rätt snåla/exakta.
Kollade även att utväxlingen jag valt inte var för tung för henne, dvs att bilens motståndskurva inte skär effektkurvan innan denna peakat. Motorns maxeffekt inträffar vid 4400 rpm. Med nuvarande utväxling inträffar detta vid 165 kmh. Så jag drog upp henne i 165 och det var inga problem alls, hon accelererade fortfarande där. Kändes som att hon nog skulle kunnat klara 200 om hon hade fått streta ett tag till. Men det vågade jag inte prova en regnig höstkväll med sommardäck från 1996.
For sedan till en GDS-hall och tvättade av henne samt kollade att axeln var tät efter denna provkörning på ca 20 mil, inga problem. Imponerad av Sportsbikes lyft som inte knäade, OK:s lyftar får man alltid mjölka upp, 123-kombi är sjukt tunga, 1.8 ton torr. Man förnimmer vikten på smällarna från rampen när denna V8-TD rattar upp på Dynon.
http://www.youtube.com/watch?v=DwLBbO9pjzI&feature=related
Nu får hon vinterslumra i garaget. Jag ska bara mäta upp laddlufttempen ngn torr dag för att utvärdera om jag ska bygga intercooler eller ej. Dumt att installera IC om det inte behövs. Hon laddar ju bara 0.6 bar, STT:s rekommenderade laddtryck.