Dieseltråden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Hahahaha...

Var det inte i stockholm någon snubbe som hade en Rolls Royce som behövde renovera motorn, han hade inte ens råd till packningssatsen till orginalmotorn, så han köpte helt sonika en 350 utbytesmotor och mejslade in den i det brittiska skalet istället och byggde sig en busbil...

Jag älskar folk som är respektlösa!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hahahaha...

Var det inte i stockholm någon snubbe som hade en Rolls Royce som behövde renovera motorn, han hade inte ens råd till packningssatsen till orginalmotorn, så han köpte helt sonika en 350 utbytesmotor och mejslade in den i det brittiska skalet istället och byggde sig en busbil...

Jag älskar folk som är respektlösa!


En av företagarna i Anderstorp åkte Rolls.
Körstilen påminde om en phjunis med GTIbil.
Kewl.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I lördags fick västtyskan sin nya 3.07-diff monterad.
Sportbike erbjöd mig att få göra bytet hos honom vilket jag mer än gärna accepterade isf för mitt kallgarage med grusgolv. Hos sportbike fanns förstås en fin 2-pelarlyft samt växellådslyft mm.

Jag hade tänkt mig att Sportbike skulle få vara panelhöna och för en gångs skull bara sitta och övervaka amatören och komma med glada tillrop. Men efter att jag tappat ur oljan hann jag inte ens knäppa en bild på gamla diffen förrrän Sportbike hade halat fram allehanda sinnrika tryckluftsmaskiner med smarta ledade förlängningsskaft etc. Brapp brapp brapp! Vips var bromsok, drivaxlar, kardan borta och den gamla diffen nedplockad och stod på golvet. Jag fick stå och langa verktyg till proffset.

Efter denna uppvisning så tog vi fikarast innan montaget av den nya diffen. Jag minns att jag tänkte: "nu får jag se till att jag tar ned sportbikes tempo lite när vi ska montera den nya diffen, så att det blir ordentligt gjort", med fett på läpptätningar och splines, att drivaxeldamaskerna blir insmorda, att längden på kardanen justeras in genom att lossa och sätta åt bärlager och den ställbara yoken osv.

Men min oro inför ett montage utan känsla var ju helt obefogad. Efter rasten åkte nya diffen åkte upp med samma höga tempo. Men till skillnad från många andra snabba mekaniker jag sett så behövde jag aldrig ens stoppa upp arbetet. När jag skulle fetta in splines och läpptätningar samt rengöra packningsytor mm så stod redan sportbike där och gjorde det. :D
Till den nya diffen vart det även nytt bakre gummifäste samt ny Hardy-drivskiva.

Så här i efterhand kan jag konstatera att jag hittet en mek jag utan oro kan lämna bilen till om det i framtiden ska göras fler jobb som är bökiga för mig att göra i kallgaraget. Inte ofta jag som gnetig pedant känner så.

Total arbetstid 1.5 h inklusive rast! :Bugar

Tack!
 

Bifogat

  • IMG_1001.JPG
    IMG_1001.JPG
    82.2 KB · Visningar: 1,725
  • IMG_0996.JPG
    IMG_0996.JPG
    101.2 KB · Visningar: 149
  • IMG_0998.JPG
    IMG_0998.JPG
    93.7 KB · Visningar: 152
  • IMG_0999.JPG
    IMG_0999.JPG
    65.5 KB · Visningar: 132
  • IMG_1000.JPG
    IMG_1000.JPG
    85.5 KB · Visningar: 152
  • IMG_1002.JPG
    IMG_1002.JPG
    90.8 KB · Visningar: 145
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Haha, imponerande Jörgen!:Bugar Men så fick inte jag vara panelhöna...:(
Jaja, får väl sitta med när du phulmekar nåt annat, misstänker att det är roligare att komma med glada tillrop på ett lite mindre seriöst bygge och gärna med lite sprit inblandat:tungan

Bara så du vet så tänkte Teo och jag ta en tur om ditt håll och öla lite, när är du ledig?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Grymt! Snyggt gjort av Sportbike också! Jag och Bushido kommer och supportar när du ska ta dig an nästa projekt. Helst ska det vara något bökigt där du måste ligga i en okristerlig ställning och slå dig på knogarna. Då blir det så mycket roligare för alla när man står och tjötar och samtidigt stickprovar fall du är med på resonemanget varpå du tvingas svara irriterat.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grymt! Snyggt gjort av Sportbike också! Jag och Bushido kommer och supportar när du ska ta dig an nästa projekt. Helst ska det vara något bökigt där du måste ligga i en okristerlig ställning och slå dig på knogarna. Då blir det så mycket roligare för alla när man står och tjötar och samtidigt stickprovar fall du är med på resonemanget varpå du tvingas svara irriterat.

:fakta :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Härligt Jörgen, en finbil av rang! Den har det bra hos dig kan jag tänka mig, bortskämd som den blir:)

Tack!

Haha, imponerande Jörgen!:Bugar Men så fick inte jag vara panelhöna...:(
Jaja, får väl sitta med när du phulmekar nåt annat, misstänker att det är roligare att komma med glada tillrop på ett lite mindre seriöst bygge och gärna med lite sprit inblandat:tungan

Bara så du vet så tänkte Teo och jag ta en tur om ditt håll och öla lite, när är du ledig?

Grymt! Snyggt gjort av Sportbike också! Jag och Bushido kommer och supportar när du ska ta dig an nästa projekt. Helst ska det vara något bökigt där du måste ligga i en okristerlig ställning och slå dig på knogarna. Då blir det så mycket roligare för alla när man står och tjötar och samtidigt stickprovar fall du är med på resonemanget varpå du tvingas svara irriterat.


Ja jag ville inte dra med en massa kompisar till sportbikes garage. Ni kan få var med när vi mekar i mitt garage istället :D

Senare samma kväll förra helgen så rullade jag in mercan i det lördagskvällstomma hojgaraget och bytte hastighetsmätare till den som hör till denna turboslutväxel. Den synliga skillnaden är att skalan går till 200 isf 180, man kan också se hur maxhastigheterna för resp växel ligger högre (fyrstegsautomat).
Denna mätare hittade jag beggad i Skåne för ett år sedan. Lämnade den för säkerhets skull förra vintern till Autoinstrument på St Essingen som renoverat den. Diffen var ju från USA så det gick ju inte att köpa en mätare därifrån (mph).

Tog ur mätarklustret och bytte mätaren samt passade även på att byta lite glödlampor och polera glaset med Xeropol.

For sedan ut och provkörde ToR Nyköping. Den här utväxlingen känns verkligen perfekt! Mycket lugnare marschvarv i 110 än tidigare, men tillräckligt stark för att dra släp. Frågade om hjälp att checka att min mätare visade rätt av några bilförare som stannat på Sillekrog. När jag låg bredvid moderna saabs och volvosar så visade mercan 108 km/h när de moderna bilarna visade 110. Så min mätare verkar stämma, äldre merca-mätare brukar ju vara rätt snåla/exakta.

Kollade även att utväxlingen jag valt inte var för tung för henne, dvs att bilens motståndskurva inte skär effektkurvan innan denna peakat. Motorns maxeffekt inträffar vid 4400 rpm. Med nuvarande utväxling inträffar detta vid 165 kmh. Så jag drog upp henne i 165 och det var inga problem alls, hon accelererade fortfarande där. Kändes som att hon nog skulle kunnat klara 200 om hon hade fått streta ett tag till. Men det vågade jag inte prova en regnig höstkväll med sommardäck från 1996. :gnissla

For sedan till en GDS-hall och tvättade av henne samt kollade att axeln var tät efter denna provkörning på ca 20 mil, inga problem. Imponerad av Sportsbikes lyft som inte knäade, OK:s lyftar får man alltid mjölka upp, 123-kombi är sjukt tunga, 1.8 ton torr. Man förnimmer vikten på smällarna från rampen när denna V8-TD rattar upp på Dynon.
http://www.youtube.com/watch?v=DwLBbO9pjzI&feature=related

Nu får hon vinterslumra i garaget. Jag ska bara mäta upp laddlufttempen ngn torr dag för att utvärdera om jag ska bygga intercooler eller ej. Dumt att installera IC om det inte behövs. Hon laddar ju bara 0.6 bar, STT:s rekommenderade laddtryck.
 

Bifogat

  • IMG_1011.JPG
    IMG_1011.JPG
    59.3 KB · Visningar: 109
  • IMG_1010.JPG
    IMG_1010.JPG
    65.5 KB · Visningar: 108
  • IMG_1009.JPG
    IMG_1009.JPG
    46.9 KB · Visningar: 105
  • IMG_1006.JPG
    IMG_1006.JPG
    78.8 KB · Visningar: 86
  • IMG_1004.JPG
    IMG_1004.JPG
    61.9 KB · Visningar: 83
  • IMG_1003.JPG
    IMG_1003.JPG
    71.9 KB · Visningar: 90
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Modigt att ha ett sketet snöre i dragkroken när den börjar varva ur.



Mäh,hur kunde du?
Visade sig ju att för volym o effektuttag o känslan på denna effekt är bra bättre på en besnsin 2.0T än en 2.0 TDI. Dieseln har tyvärr alldeles för korta växlar. Så även om vridet är högre, så är det roliga över på två röda medan med en yyyylande bensinare med turbo eller kompressor har man bra mycket roligare genom varven.
 

sportbike

Guest
Visade sig ju att för volym o effektuttag o känslan på denna effekt är bra bättre på en besnsin 2.0T än en 2.0 TDI. Dieseln har tyvärr alldeles för korta växlar. Så även om vridet är högre, så är det roliga över på två röda medan med en yyyylande bensinare med turbo eller kompressor har man bra mycket roligare genom varven.

Men du e ju farmare nu och bor på landet,då SKA man åka diesel och ha en jättestor farmartank bakom ladan!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här Jörgen, det börjar vara alldelens för lite jobb kvar på din!

http://www.blocket.se/vasterbotten/Mercedes_kombi_300d_24395560.htm?ca=2&w=1

Nej nej, nu har jag ju kommit till den gyllene åldern. Mercan är nu 30 år, precis inkörd, skattebefriad och behöver bara visa sig på bilprovningen vartannat år.

Det är så trist att börja från början, med rostlagning och annan städning efter vanliga bilkonsumenters misshandel. :gnissla Objektet på bilden verkar dessutom inte ha taklucka.

Modigt att ha ett sketet snöre i dragkroken när den börjar varva ur.

Ja det har du rätt i! Det såg jag inte. Det var otyskt:va
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska du säga som har hundgaller!!!

Det var inte orginal i en bil från Tyskland!


Det är ett original mercedestillbehör faktiskt. när man fäller baksätet kan man fälla upp gallret mot taket och snäppa fast det. Skitsmart.
Bra att ha när man tex kör ned båtgrejorna, så de inte ligger emot de vita nackstäden.

Några andra smarta originaltillbehör/extrautrustning den här bilen har är instegsbelysning på alla dörrar. Även hasplåten under tråget, de kromade ventilationsintagen bakom motorhuven samt reservdunken i reservhjulet är sådana MB-tillbehör. Fann även ett extra uppfällbart baksäte för 2 pers att köpa till. Som dols i ett utrymme under bagagegolvet är det är stuvat.
 

Bifogat

  • IMG_0603.JPG
    IMG_0603.JPG
    95.1 KB · Visningar: 108
  • IMG_0536.JPG
    IMG_0536.JPG
    107.4 KB · Visningar: 129
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ansluter mig till denna skara av diesel åkare.
dock har jag ingen "gammal" dieselbil utan kör en 07 peugeot 207 1,6 hdi.
har haft en 93 seat toledo sugdiesel för ca 8 år sen, trött som faen, men billigt gick den, tog ca 0,5-0,6 milen och tankade gratis på åkeriets pump då.

207 an jag har nu är helt underbar att köra. 110 hästkrafter och något i vrid som jag ej kommer ihåg. mend en är hyfsat pigg och rolig att köra och pendlar ca 7 mil om dagen tur och retur till jobbet (nu på bilverkstad) med en förbrukning på 0,44 milen enligt färd dator och bara drygt 2000 kr i skatt om året.
kommer troligen ej köpa bensinare igen då jag blivit bortskämd med dieseln låga förbrukning och såååå jäkla gott att köra bil på vridmomentet och ej behöva växla ner vid omkörningar. så diesel blir det nog fortsättningsvis med för min den.

oljebrännare turbo deluxe is tha shit......
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sonen behöver en ny topp till sin Pega 505 diesel-limo.

Tydligen är topparna sprickbenägna, i övrigt är det en trevlig bil och nu behöver han en topp så har han en körklar bil.

Motortypen heter XD3TE och är en 2.5L turbo diesel med intercooler.
Hojta till om ni har någon!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hahahaha...

Var det inte i stockholm någon snubbe som hade en Rolls Royce som behövde renovera motorn, han hade inte ens råd till packningssatsen till orginalmotorn, så han köpte helt sonika en 350 utbytesmotor och mejslade in den i det brittiska skalet istället och byggde sig en busbil...

Jag älskar folk som är respektlösa!


Jag brukar också gilla folk som är respektlösa med fordon men när jag kollade upp min första bil på bilregistret, en Volvo 162E -72 som jag spenderade massor av tid i ungdomligt oförstånd på att renovera. 3 liters sexa på 160hk.

Men via bilregistret upptäckte jag att någon hulligan till senare ägare bytt ut motorn till en surdiesel!!! :huvet Må han brinna i helvetet! :gnissla
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Några andra smarta originaltillbehör/extrautrustning den här bilen har är instegsbelysning på alla dörrar. Även hasplåten under tråget, de kromade ventilationsintagen bakom motorhuven samt reservdunken i reservhjulet är sådana MB-tillbehör. Fann även ett extra uppfällbart baksäte för 2 pers att köpa till. Som dols i ett utrymme under bagagegolvet är det är stuvat.

Ohh, hörde jag långresa till bilmässan i das vaterland, 7 pers med andra ord :tungan Får jag följa med om jag lovar att inte äta chilli con carne?
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top