Dieseltråden.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jo den håller säkert bra, jag laddar ju väldigt lite. Känns dumt att bygga på beggad åldrig plast bara.

Letar man lite finns de i helAluutförande också, annars har du ju en finfin Tig! Bara att sparka av den ekliga plasten och fräsa ihop egna gavlar. Annars har Mercedes vito smidig LLK, då blir det rätt märke också:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:mad:

Kolla in när denne sköne farbror kör osynkat istället! En sån härna moffa skulle alla ha, vilken känsla han har i kotlettnävarna och gasdojan! Inte som en del av SL:s busschaufförer, där man tanterna far som vantar i mittgången trots att chaffisen har automat.

Så skönt att han har en asförbannad tomte på kylaren!:yoparty Full blown PRO-diesel-hotrod.

[YOUTUBE-ID]2mf6AUbjT-s&feature=related[/YOUTUBE-ID]
En gammal raggarkompis hade åkeri.
Tjöppte billiga, utslitna volvolastbilar (F12or).
Fick inte tag på ersättningsvagn av rätt modell vid en bilbrand.
Blev tvingad att köpa en Scania i stället.
142a.
Chaufören som körde denna skulle nog kört gratis om det behövts.
Registret gjorde att han ibland svängde in till terminalen med fullvarv på lågväxel, ibland på strax under tomgång på högsta möjliga växel.
Hastigheten och leendet var detsamma.
[YOUTUBE-ID]mQl5L6E0jo8[/YOUTUBE-ID]

Själv är jag barnsligt förtjust i gamla 111or:
[YOUTUBE-ID]_d5jIS34vB8[/YOUTUBE-ID]
Underbart ljud i segsexan!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm, nått säger mej att jag inte hängt med i tråden:va

Jag bara skojade, jag menade att det kunde tolkas som en svårtyglad åtrå: att lyckas böja en scaniaspak så att högerhanden hamnar ända i passagerarsätet. ;)

:sistafärden
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Själv är jag barnsligt förtjust i gamla 111or:

Underbart ljud i segsexan!

Samma här! Både utseendet och ljudet i dom fick mig helt uppslukad som barn. Fick jag kritor och papper så försökte jag ofta (efter bästa förmåga) rita en sån. En av Scanias snyggaste bilar ever helt klart.

Mörkgröna med röd grill och kofångar tyckte jag var snyggast. De hade kalluftintag till turbon i ena lyktögonbrynet har jag för mig.
Bergboggi med sörlingbalja var manligast.
Hittade dock ingen bild på den kombon, men den kombon var nog vanligast här i Sthlm när jag var liten i början på 70-talet. Det sprängdes och byggdes vägar och miljonprogram för fullt.

Scania_LS111_Truck_1977.jpg
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Samma här! Både utseendet och ljudet i dom fick mig helt uppslukad som barn. Fick jag kritor och papper så försökte jag ofta (efter bästa förmåga) rita en sån. En av Scanias snyggaste bilar ever helt klart.

Mörkgröna med röd grill och kofångar tyckte jag var snyggast. De hade kalluftintag till turbon i ena lyktögonbrynet har jag för mig.
Bergboggi med sörlingbalja var manligast.
Hittade dock ingen bild på den kombon, men den kombon var nog vanligast här i Sthlm när jag var liten i början på 70-talet. Det sprängdes och byggdes vägar och miljonprogram för fullt.

Scania_LS111_Truck_1977.jpg
Naturligtvis skall de vara grusbilschassie med renshjul och diffspärr.
Jag drömmer om att hot-rodda en sådan.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Med största sannolikhet kommer jag snart få två st gamla diesel-mercor (W123) med automatlåda! En kombination jag länge drömt om :hihi

Enda kruxet är att de skulle på skroten annars :gnissla

Den ena är riktigt fin i karossen, men har fått en väghyvel i stjärten (stod översnöad på gården när det skulle skottas) och den andra gick inte igenom besiktningen pga rost men ska tydligen vara schysst i motor och låda.

Tänkte se hur pass mosig den mosade är. Om det går att räta ut den i aktern och jag hittar en billig bakruta är det inte otroligt att jag lägger ner lite tid på den för att få den körför.


.... Annars får de tjänstgöra som isbilar i vinter :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Min begränsade erfarenhet av riktiga dieselfordon är en 1964 Volvo Viking. Rejäla doningar minsann! Ja, det är en sån dom målar HELIKOPTER på i Repmånad. :tummenupp

3595495235_b61d086cca_o.jpg

CIMG2756.JPG
 

Dr.Bike

Guest
Min begränsade erfarenhet av riktiga dieselfordon är en 1964 Volvo Viking. Rejäla doningar minsann! Ja, det är en sån dom målar HELIKOPTER på i Repmånad. :tummenupp

3595495235_b61d086cca_o.jpg

Exakt en sån fick jag ut personligen, som ersättning för den automatväxlade tgb 30 (Scania SBAT för er som gillar civil terminologi) jag hade innan... :(
Dåligt byte kan tyckas.
Men vartefter jag hade min 939:a (den äldre ICKE turboförsedda, med osynkade låda...till skillnad mor efterföljaden 941 som hade både range-låda OCH turbo! rena monstret!) ju mer gillade jag den! :)

81 smörjnipplar vill jag minnas att det var! :D
Va? Udda antal? Jepp. Urtrampningslagret hade en!
ETT slag med fettsprutan, INTE två, sa, nej skrek, den gamle lomhörde fanjunkaren Bergström varje gång man var och vårdade lastabilen, och skulle smörja detta urtrampningslager... :) Vilka minnen!

En vagn med charm!
Å så gick den ju fortare än 30:an som hade fartbegränsande regularor i pumpen.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Nej nu är det dags för en riktig diesel igen, den gamla "kära" Pielsticken. Från början byggd för att användas i tyska ubåtar, men efter andra världskriget tog sig ritningarna till frankrike för att slutligen bli fartygsdieslar,, och teknik och fransoser är sällan en bra kombination. Jag personligen hoppas att jag aldrig ser en Pielshit igen efter att ha jobbat med PC 2.5 o PC 2.6

(Exemplaret i denna film sitter iofs i ett lokomotiv men ljudet när den väl startar känns väl igen, spola till ca 1 minut o njut sen)


[YOUTUBE-ID]vsdHBSme_eQ[/YOUTUBE-ID]
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Man kanske skulle tjacka ny traktor och dominera bärgningstråden?


[YOUTUBE-ID]Ly3yx07RxHM[/YOUTUBE-ID]
Edit:
Men små, smidiga traktorer har sina fördelar:
[YOUTUBE-ID]x8EhCMrvXhY[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Var ut idag och grävde fram mercan jag fått "ärva" efter flickvännens morfar (den skulle på skroten).

När jag äntligen hittat bilen under snömassorna visade det sig vara en 300D! Jag som trodde det var en 220D vart glatt överraskad. Efter ytterligare lite skottande lyckades jag ta mig in i bilen och testade vrida på nyckeln... Den gick runt!

Så kvällens projekt blir att få in bilen i garage och tina upp den lite. Sen går jag rakt mot rådande trend och har en W123 300D med automatlåda som isbil :hihi

Jag har altid drömt om en diesemerca med automatlåda. Så det här är en pojkdröm som går i uppfyllelse :kär
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Var ut idag och grävde fram mercan jag fått "ärva" efter flickvännens morfar (den skulle på skroten).

När jag äntligen hittat bilen under snömassorna visade det sig vara en 300D! Jag som trodde det var en 220D vart glatt överraskad. Efter ytterligare lite skottande lyckades jag ta mig in i bilen och testade vrida på nyckeln... Den gick runt!

Så kvällens projekt blir att få in bilen i garage och tina upp den lite. Sen går jag rakt mot rådande trend och har en W123 300D med automatlåda som isbil :hihi

Jag har altid drömt om en diesemerca med automatlåda. Så det här är en pojkdröm som går i uppfyllelse :kär

Grattis till en västtysk kvalitetsvagn!
Men kör den inte som isbil, fixa iordning den seriöst istället. Då har du snart en skattebefriad evighetsmaskin med det rätt doffet i dörrarna.
Jag kan det mesta om dessa bilar om du skulle ha frågor. Dessa bilar är enormt tacksamma att skruva med eftersom de är så gediget byggda.
Finns en massa inlägg och bilder i tråden från bla STT-turbomontaget på min W123 i tråden.

/J (300 TD 1980)

Nej nu är det dags för en riktig diesel igen, den gamla "kära" Pielsticken. Från början byggd för att användas i tyska ubåtar, men efter andra världskriget tog sig ritningarna till frankrike för att slutligen bli fartygsdieslar,, och teknik och fransoser är sällan en bra kombination. Jag personligen hoppas att jag aldrig ser en Pielshit igen efter att ha jobbat med PC 2.5 o PC 2.6

(Exemplaret i denna film sitter iofs i ett lokomotiv men ljudet när den väl startar känns väl igen, spola till ca 1 minut o njut sen)

Härlig regulatorpendling! :tummenupp
Denna motortyp satt även som elverk i bla landskapsjagarna, tex Gästrikland. Samt i Västergötlandubåtarna.

Udda motorer med sitt svetsade vevhus (isf gjutet) samt förkammare och drosselspridare.

Sitter även i Sjöfartsverkets Baltica.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Grattis till en västtysk kvalitetsvagn!
Men kör den inte som isbil, fixa iordning den seriöst istället. Då har du snart en skattebefriad evighetsmaskin med det rätt doffet i dörrarna.
Jag kan det mesta om dessa bilar om du skulle ha frågor. Dessa bilar är enormt tacksamma att skruva med eftersom de är så gediget byggda.
Finns en massa inlägg och bilder i tråden från bla STT-turbomontaget på min W123 i tråden.

/J (300 TD 1980)

Just det här exemplaret har sett sina sista dagar. Den gick inte igenom besiktningen pga rost, hela underredet är kasst. Så det finns klart bättre utgångsobjekt. Hade faktiskt tänkt renovera den från början.

Han hade två st. Den andra var i klart bättre skick överlag. Men blev tyvärr ombyggd till smartcar av en vän som skulle skotta gården och mercan var översnöad. Så den är också "bortom räddning"
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Just det här exemplaret har sett sina sista dagar. Den gick inte igenom besiktningen pga rost, hela underredet är kasst. Så det finns klart bättre utgångsobjekt. Hade faktiskt tänkt renovera den från början.

Han hade två st. Den andra var i klart bättre skick överlag. Men blev tyvärr ombyggd till smartcar av en vän som skulle skotta gården och mercan var översnöad. Så den är också "bortom räddning"

Trist att höra, W123:eek:rna brukar ju annars klara sig bra norrut tack vare mindre salt. Köpte tex min helt rosfria W123 i Västerbotten för 15 år sedan. Här i Sthlm kör jag den inte på vintern, hon ska hålla 'til kingdom come.

Om drivlinan är fin skull du ju kunna se dig om efter en rostfri W123-kaross och göra motorbyte till din drivlina. Det är lätt att regbesiktiga om. Man får en bra uppfattning om skicket på en OM617-motor om du lättar på oljepåfyllningslocket när motorn går på tomgång. Det ska bara ryka lite, inte bolma som ett ånglok. Sjukt fina motorer det där, de har tex motoljesmord Bosch radpump och tom rotocap-ventiler. På 12 ventilöppningar har ventilen roterat 1 varv.
Viktigt att veta är att ventilspelet går mot noll, det ökar inte som på många motorer. Så skulle den vara svårstartad är det oftast bara att ställa ventilerna samt kolla att glödstiften funkar. Är mer än ett glödstift trasigt så lyser kombinationslampan på instrumentpanelen.
Vidare kan man tex byta oljefilter utan dräll uppifrån. OM615 tom OM617 det är maskiner det!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det här är diesel-power. Inget motorljud dock :(
En konventionell tung utsjöbogserare, mer eller mindre ett flytande maskinrum med ringa reservdeplacement. Men bogserbåten gör som humlan i Dunderklumpen, den bara mosar vidare med skorstenen som en kaxig näverkonte på ryggen :D

[YOUTUBE-ID]1yCCPioL4Ro&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Sladdade is igår med Merca w116 drivandes av en 300d om617 som hade rullat runt 50k mil innan motorn fick tjänstgöra som Allbrännare.

Speciell körstil erfodras med nästan 2ton bil och runt 80hp kopplad till automat. :)
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Bra snurr i den här rovan!

[YOUTUBE-ID]CEJgqpQ5Mcs[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top