I söndags så tog jag mig för att dels mäta upp tempen i luftfiltret. Turboinstallationen gjorde ju att jag fick skippa originalluftfiltret med sitt fina kalluftsinsug i fronten och istället köra med ett K&N-filter. Så jag har varit nyfiken på att se om jag byggt ett varmluftsintag
.
Men mätningen visade att vid 50km/h och däröver så var det obetydlig skillnad mellan ute-temp och tempen innen i luftfiltret. när jag stod still vid rödljus med varmkörd motor var insugstempen dock ca 15 C högre än uteluften, men det gör ju inget.
Sedan mätte jag även upp laddlufttempen. Vid 7 graders utetemp var laddlufttempen 58C vid 110-120 km/h.
Vid maxladdtryck (0.6 bar) fullgas och 165 km/h (maxeffekt) och broms för att hålla bilen kvar där så var laddlufttempen 70 C.
Så då verkar ju teorin stämma som säger att en turbokompressor värmer laddluften med ca 10C per 0.1 bar.
Detta skulle ju isf innebära att jag ev het dag på sommaren kan komma upp till 90-100C i laddlufttemp om jag skulle få för mig att köra full gas en längre stund. Samt ca 80C vid vanlig motorvägstouring en het sommardag.
Förvisso mätte jag nu laddlufttempen innan det gjutna plenumet och innan det rätt stora insuget med sina långa insugsrör. Så jag tror att laddlufttempen sjunker några grader genom att värma upp dessa ganska stora aludetaljer i blåsten från fartvind och fläkt.
Bilderna visar vart sladden til mätproben går in vid de två olika mätningarna.
Ska fundera på om det är värt att sätta på IC med anledning av detta. Känns som att jag borde få bra motorlivslängd ändå
Borde göra en kompletterande mätning i slutet av ett insugsrör för att se hur stor IC-effekt jag får från plenum och insug.