Dieseltråden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag brukar också gilla folk som är respektlösa med fordon men när jag kollade upp min första bil på bilregistret, en Volvo 162E -72 som jag spenderade massor av tid i ungdomligt oförstånd på att renovera. 3 liters sexa på 160hk.

Men via bilregistret upptäckte jag att någon hulligan till senare ägare bytt ut motorn till en surdiesel!!! :huvet Må han brinna i helvetet! :gnissla

Jag hade en kusin som "renoverade" och tyvärr "stylade" såna på löpande band, men en E hade han som var orginal, och den var sjukt härlig att åka i...

Men han stoppade även i en B36'a i en av sina 164'or, det är bilen som Volvo skulle ha byggt!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag hade en kusin som "renoverade" och tyvärr "stylade" såna på löpande band, men en E hade han som var orginal, och den var sjukt härlig att åka i...

Men han stoppade även i en B36'a i en av sina 164'or, det är bilen som Volvo skulle ha byggt!
Man kan undra hur det blivit om Volvo skippat Amazonen och satsat på våttaalternativet (Philip?) i stället.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bli gröna av avund. Jag har lagt vantarna på en VW Golf 2.0TDI (140hk) 4Motion GT Sport -09 den här veckan och nästa. :banana

Så nu sitter jag och hoppas på rikligt med snö. 4Motion är ju inte lika kul som Audis Quattro, men ändå bra mycket roligare än enbart framhjulsdrift.

Inga problem att landa på under 5l/100km vid blandad körning enligt färddatorn trots fyrhjulsdriften. Min VW Golf 2.0TDI -04 som jag kör i normala fall brukar ligga på ungefär 5.2l/100km vid likadan körning.

Jag ska även ut och motionera en Audi A4 2.0TDI -08 ett par gånger de närmaste veckorna. Den är inte alls lika rolig som Golfen att köra. Men ganska bekväm. Och den måste köras med några dagars mellanrum för att inte batteriet ska dö.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det låter vettigt :3freak Är du en sån där testpilot för olika däckfirmor eller?
Tyvärr så har den varit så sedan den var ny. Likadant med en A6 Allroad av ungefär samma årsmodell som en bekant hade. Och de gillar inte att startas med startkablar om batteriet skulle ha dött, då kan det bli hjärnblödning i databoxarna. Ska eventuellt koppla på CTEK-laddaren också för säkerhetsskull.

Nope. Farsan har trafikskola och är på semester ett par veckor. Så medan han är borta så är jag chef.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Bli gröna av avund. Jag har lagt vantarna på en VW Golf 2.0TDI (140hk) 4Motion GT Sport -09 den här veckan och nästa. :banana

Så nu sitter jag och hoppas på rikligt med snö. 4Motion är ju inte lika kul som Audis Quattro, men ändå bra mycket roligare än enbart framhjulsdrift.

Inga problem att landa på under 5l/100km vid blandad körning enligt färddatorn trots fyrhjulsdriften. Min VW Golf 2.0TDI -04 som jag kör i normala fall brukar ligga på ungefär 5.2l/100km vid likadan körning.

VW har mysiga dieslar.

Faderkakans skoda superb (-09) ligger runt 0.55 vid meskörning, 0.60-0.65 vid normal körning och cirkus 0.8 vid nöjeskörning. Det är ganska bra med tanke på vad kärran väger.

Eftersom han "pendlar" ner till sthlm (~50mil) har han gjort lite praktiska test.
Om han kör "eco" och håller hastigheterna istället för att sätta farthållaren lite högre på motorvägen sparar han 2L

... men det tar 45min längre.

2L vs 45min likCsom.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ohh, hörde jag långresa till bilmässan i das vaterland, 7 pers med andra ord :tungan Får jag följa med om jag lovar att inte äta chilli con carne?

Ngt säger mig att jag kommer få skavsår i öronen av att åka bil till Tyskland med Dee_cati :kryckor

ansluter mig till denna skara av diesel åkare.
dock har jag ingen "gammal" dieselbil utan kör en 07 peugeot 207 1,6 hdi.
har haft en 93 seat toledo sugdiesel för ca 8 år sen, trött som faen, men billigt gick den, tog ca 0,5-0,6 milen och tankade gratis på åkeriets pump då.

207 an jag har nu är helt underbar att köra. 110 hästkrafter och något i vrid som jag ej kommer ihåg. mend en är hyfsat pigg och rolig att köra och pendlar ca 7 mil om dagen tur och retur till jobbet (nu på bilverkstad) med en förbrukning på 0,44 milen enligt färd dator och bara drygt 2000 kr i skatt om året.
kommer troligen ej köpa bensinare igen då jag blivit bortskämd med dieseln låga förbrukning och såååå jäkla gott att köra bil på vridmomentet och ej behöva växla ner vid omkörningar. så diesel blir det nog fortsättningsvis med för min den.

oljebrännare turbo deluxe is tha shit......

Heeelt rätt!! :yoparty
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I söndags så tog jag mig för att dels mäta upp tempen i luftfiltret. Turboinstallationen gjorde ju att jag fick skippa originalluftfiltret med sitt fina kalluftsinsug i fronten och istället köra med ett K&N-filter. Så jag har varit nyfiken på att se om jag byggt ett varmluftsintag :gnissla.

Men mätningen visade att vid 50km/h och däröver så var det obetydlig skillnad mellan ute-temp och tempen innen i luftfiltret. när jag stod still vid rödljus med varmkörd motor var insugstempen dock ca 15 C högre än uteluften, men det gör ju inget.

Sedan mätte jag även upp laddlufttempen. Vid 7 graders utetemp var laddlufttempen 58C vid 110-120 km/h.

Vid maxladdtryck (0.6 bar) fullgas och 165 km/h (maxeffekt) och broms för att hålla bilen kvar där så var laddlufttempen 70 C.

Så då verkar ju teorin stämma som säger att en turbokompressor värmer laddluften med ca 10C per 0.1 bar.
Detta skulle ju isf innebära att jag ev het dag på sommaren kan komma upp till 90-100C i laddlufttemp om jag skulle få för mig att köra full gas en längre stund. Samt ca 80C vid vanlig motorvägstouring en het sommardag.
Förvisso mätte jag nu laddlufttempen innan det gjutna plenumet och innan det rätt stora insuget med sina långa insugsrör. Så jag tror att laddlufttempen sjunker några grader genom att värma upp dessa ganska stora aludetaljer i blåsten från fartvind och fläkt.

Bilderna visar vart sladden til mätproben går in vid de två olika mätningarna.

Ska fundera på om det är värt att sätta på IC med anledning av detta. Känns som att jag borde få bra motorlivslängd ändå :va Borde göra en kompletterande mätning i slutet av ett insugsrör för att se hur stor IC-effekt jag får från plenum och insug.
 

Bifogat

  • IMG_1052.JPG
    IMG_1052.JPG
    92.8 KB · Visningar: 131
  • IMG_1053.JPG
    IMG_1053.JPG
    83.8 KB · Visningar: 160
  • IMG_1054.JPG
    IMG_1054.JPG
    76.6 KB · Visningar: 118
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, med så "lite" överladdning i svenskt klimat så känns det som att en ic är överflödig i ditt fall.
Å andra sidan, en gammal "halv-ic" från en 900 turbo tar ju knappt någon plats och är lätt att få dit utan att den saboterar flödet över vattenkylaren, du kan antagligen ha den vid sidan om.
Liten operation också, värre är om du ska ställa dig och tiga ihop något bara för att...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är ju det han hoppas att han ska få göra, beställa rör och cellpaket för en massa pengar och leka vuxen meccano.....

Ja men såklart, då ska vi ju stötta honom! Jag tror till och med att jag har ett påbörjat vattensprut till en monster-ic liggandes i garagets gömmor, bland gamla tryckrör och plenumkammare. Det kan han få i 30-årspresent :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Näe, hur kan du säga så :(

"Jöööööööörgeeeeen! Hur långt är det kvaaaaar!???" :D

Man kan ju hoppas på att det bara är i öronen dessutom :rolleyes:
:brynad

Ja, med så "lite" överladdning i svenskt klimat så känns det som att en ic är överflödig i ditt fall.
Å andra sidan, en gammal "halv-ic" från en 900 turbo tar ju knappt någon plats och är lätt att få dit utan att den saboterar flödet över vattenkylaren, du kan antagligen ha den vid sidan om.
Liten operation också, värre är om du ska ställa dig och tiga ihop något bara för att...

Jo jag har sneglat på såna, om de skulle få plats bakom sandplåten, de är ju verkligen långsmala och passande. Det jag inte gillar på dessa är dock plastgavlarna. Det är är ju en genuin vätstysk vagn. Det är rätt fullt i fronten redan original på denna bil pga av oljekylare till automat- resp motoroljan samt även kondensorn till AC.n :gnissla. Så det jag funderat på hittills är isf en vattenkyld IC med säg två smidiga setrab som vattenkylare. Om det nu behövs :va Installationen är ju så ren och lättmekad nu.

Det är ju det han hoppas att han ska få göra, beställa rör och cellpaket för en massa pengar och leka vuxen meccano.....

Lite kul vore det, men bara om det ger några fördelar. Känns synd att införa ett extra vattensystem med cirkpump och grejer om det ändå är lugna gatan för motorn i dagsläget vad gäller inloppstempen. Jag har konsulterat AnderssonTurbo samt två kompisar som är motorutvecklare på Scania. Det verkar vara ett gränsfall. Man har ju inga spikningsproblem på en diesel.

Jag borde borrat och gängat för en EGT-mätprob i STT-grenröret innan turbon :(
Finns en dedikerad gjuthylla för det.

Ja men såklart, då ska vi ju stötta honom! Jag tror till och med att jag har ett påbörjat vattensprut till en monster-ic liggandes i garagets gömmor, bland gamla tryckrör och plenumkammare. Det kan han få i 30-årspresent :gnissla

Smickrare där!:tuttar
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
"Jöööööööörgeeeeen! Hur långt är det kvaaaaar!???" :D
"Schhh, vi har precis passerat Södertälje!" :banana

Jo jag har sneglat på såna, om de skulle få plats bakom sandplåten, de är ju verkligen långsmala och passande. Det jag inte gillar på dessa är dock plastgavlarna. Det är är ju en genuin vätstysk vagn. Det är rätt fullt i fronten redan original på denna bil pga av oljekylare till automat- resp motoroljan samt även kondensorn till AC.n :(. Så det jag funderat på hittills är isf en vattenkyld IC med säg två smidiga setrab som vattenkylare. Om det nu behövs :va Installationen är ju så ren och lättmekad nu.

Om du menar att du inte vill plastgavlar på en västtysk kryssare så förstår jag ju, men annars så är de rätt så tåliga trots plasten. Jag körde med 1,2bar utan att spränga gavlarna, det hade väl dock hänt inom kort :D
Annars får du lägga den uppepå motorn alá Subaru, bara kapa ett hål och klistra dit valfritt luftintag i plast stulen från valfri volvo-raggare :näsblod

Smickrare där!:tuttar

Jaaaa, har du inte haft mercan i snart 30 år :brinnerup
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
"Schhh, vi har precis passerat Södertälje!" :banana

Exakt! :D

Om du menar att du inte vill plastgavlar på en västtysk kryssare så förstår jag ju, men annars så är de rätt så tåliga trots plasten. Jag körde med 1,2bar utan att spränga gavlarna, det hade väl dock hänt inom kort :D

Jo den håller säkert bra, jag laddar ju väldigt lite. Känns dumt att bygga på beggad åldrig plast bara.

Annars får du lägga den uppepå motorn alá Subaru, bara kapa ett hål och klistra dit valfritt luftintag i plast stulen från valfri volvo-raggare :näsblod

Neeiijje!! :4skrika

Jaaaa, har du inte haft mercan i snart 30 år :brinnerup

Nee, köpte henne 1995, men hon är född 1980, så hon är snart trettio, helt rätt :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Pråkla på den på Bushido så kan han bli Jürgens Padawan.

:mad:

Kolla in när denne sköne farbror kör osynkat istället! En sån härna moffa skulle alla ha, vilken känsla han har i kotlettnävarna och gasdojan! Inte som en del av SL:s busschaufförer, där man tanterna far som vantar i mittgången trots att chaffisen har automat.

Så skönt att han har en asförbannad tomte på kylaren!:yoparty Full blown PRO-diesel-hotrod.

[YOUTUBE-ID]2mf6AUbjT-s&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
:mad:

Kolla in när denne sköne farbror kör osynkat istället! En sån härna moffa skulle alla ha, vilken känsla han har i kotlettnävarna och gasdojan! Inte som en del av SL:s busschaufförer, där man tanterna far som vantar i mittgången trots att chaffisen har automat.

[YOUTUBE-ID]2mf6AUbjT-s&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Cool:) kortare slag en i tidiga scania lådor:D Då va man faan över o smekte sätet brevid vid växlingarna:D
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top