Dieseltråden.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Man kan ju inte annat än le åt deras säkerhetstänkande, dom stackars betongsuggorna utefter rakan lär ju göra mycket nytta om det skulle barka iväg snett :D

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Man kan ju inte annat än le åt deras säkerhetstänkande, dom stackars betongsuggorna utefter rakan lär ju göra mycket nytta om det skulle barka iväg snett :D

Men de verkar å andra sidan glada, kanske just därför. Något man sällan ser i Sverige på dito jippon.

Men det är ju klart, alla serotonintörstande risktagare följde väl drömmen och for väl iväg med pestskeppen till de förlovande landet medan de grårädda bliblotikarieämnena stannade kvar och lade grunden för vårt skräckslagna, överbeskyddarsamhälle och nu sitter vi här i våra cykelhjälmar och skakar. Vi är ju jallafall safe.

:mad:

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men de verkar å andra sidan glada, kanske just därför. Något man sällan ser i Sverige på dito jippon.
Åas är Canada ganska likt Sverige.
Måhända har du bevistat fel evenemang?
Ju seriösare upplägg, desto tristare.
Jag rekomenderar folkrace:
[YOUTUBE-ID]q2eni4q7Iog[/YOUTUBE-ID]

Formula offroad:
[YOUTUBE-ID]myQi6HttFd4[/YOUTUBE-ID]

Tractorpulling:
[YOUTUBE-ID]W1fHFgiKm9A[/YOUTUBE-ID]

Traktorrace:
[YOUTUBE-ID]b8tLXSE0YNs[/YOUTUBE-ID]

Biltrial:
[YOUTUBE-ID]-DrT9hSL15A[/YOUTUBE-ID]

Eller Monster race (Svenskt - Inget disney):
[YOUTUBE-ID]GPzeI6pKRoo[/YOUTUBE-ID]

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Åas är Canada ganska likt Sverige.
Måhända har du bevistat fel evenemang?
Ju seriösare upplägg, desto tristare.

Visst kan man ana ett smile bland den halvgråtande folkmassan bakom säkerhetsbanden men det kan även vara framtvingat av snålheten i att ha betalat för att det ska va kul. På alla jippon jag bevittnat som stuntåkning, offroad/trial, mm så får man alltid endast glutta lite bakom ett gediget nät av skydd. Det skulle va rallyt då men hur kul är det?

Det har ju iof lett till att vi inte har någon riskmedvetenhet eller ansvar längre så att lyfta på skyddsnätet skulle vara som att erbjuda propplösning för ett litet barn.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst kan man ana ett smile bland den halvgråtande folkmassan bakom säkerhetsbanden men det kan även vara framtvingat av snålheten i att ha betalat för att det ska va kul. På alla jippon jag bevittnat som stuntåkning, offroad/trial, mm så får man alltid endast glutta lite bakom ett gediget nät av skydd. Det skulle va rallyt då men hur kul är det?

Det har ju iof lett till att vi inte har någon riskmedvetenhet eller ansvar längre så att lyfta på skyddsnätet skulle vara som att erbjuda propplösning för ett litet barn.

Seså.
Upp med hakan och kryssa i High Chapparall offroad meet i almanackan.
Långforden behöver motion.
[YOUTUBE-ID]AcCPRI78jSc&NR=1[/YOUTUBE-ID]

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Trist att höra, W123:eek:rna brukar ju annars klara sig bra norrut tack vare mindre salt. Köpte tex min helt rosfria W123 i Västerbotten för 15 år sedan. Här i Sthlm kör jag den inte på vintern, hon ska hålla 'til kingdom come.

Om drivlinan är fin skull du ju kunna se dig om efter en rostfri W123-kaross och göra motorbyte till din drivlina. Det är lätt att regbesiktiga om. Man får en bra uppfattning om skicket på en OM617-motor om du lättar på oljepåfyllningslocket när motorn går på tomgång. Det ska bara ryka lite, inte bolma som ett ånglok. Sjukt fina motorer det där, de har tex motoljesmord Bosch radpump och tom rotocap-ventiler. På 12 ventilöppningar har ventilen roterat 1 varv.
Viktigt att veta är att ventilspelet går mot noll, det ökar inte som på många motorer. Så skulle den vara svårstartad är det oftast bara att ställa ventilerna samt kolla att glödstiften funkar. Är mer än ett glödstift trasigt så lyser kombinationslampan på instrumentpanelen.
Vidare kan man tex byta oljefilter utan dräll uppifrån. OM615 tom OM617 det är maskiner det!

Det där var onekligen inte en dum idé! Men personligen tycker jag W124 är den snyggaste kaross som någonsin tillverkats. Har du någon aning om hur det är med passform? Är det inte totalt annorlunda är jag nästan lite sugen på att införskaffa en W124-kaross. Då är det iofs ganska långt kvar till att den ska bli skattebefriad. Det tåls att tänkas på.

Det är lite dåligt med 123-karosser till lagom pris också :gnissla
Men har man lite is i magen så.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där var onekligen inte en dum idé! Men personligen tycker jag W124 är den snyggaste kaross som någonsin tillverkats. Har du någon aning om hur det är med passform? Är det inte totalt annorlunda är jag nästan lite sugen på att införskaffa en W124-kaross. Då är det iofs ganska långt kvar till att den ska bli skattebefriad. Det tåls att tänkas på.

Det är lite dåligt med 123-karosser till lagom pris också :gnissla
Men har man lite is i magen så.

Jag gillar 123:a bättre :gnissla. Men att operera in en äldre motor i en nyare kaross känns ju lite tårtigt. Bättre tvärtom isf. Är W124-karosserna billigare än W123 nu? Det har jag missat. Kanske är 123-orna så gamla att priserna börjat vända så smått för vagnar i bra skick. Det vore ju kul isf.

Tänk på att du alltså kan ta även en W123-bensinare och motorbyta till din diesel, bäst är att koncentrera sig på att hitta en rostfri kaross. En rostfri snikbensinare typ W123 200E med utbränd motor kan ju tex vara billigast.

Men kolla som sagt att din OM617 är i bra skick först. Isf är det bara att sköta olje-och ventilservice samt använda motorvärmare när man kan vintertid, så håller den till kingdom come.

Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag och en klasskamrat slog våra kloka huvuden ihop och kom fram till något kuligt. Om någon av motorerna skulle vara schysst har vi tänkt luska rätt på en turbo och en W201 kaross!

En lagom överladdad OM617 i en W201 kaross låter som en riktigt rolig kombo i min fantasi!
Måste bara hitta en att mäta lite på först. Får det inte plats får vi helt enkelt göra plats.

Edit: Det är tydligen höjden det skiter sig på, men det ska nog gå att lösa. En vinkelslip i torpedväggen och några graders lutning på motorn och den ska nog gå att övertala!

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag och en klasskamrat slog våra kloka huvuden ihop och kom fram till något kuligt. Om någon av motorerna skulle vara schysst har vi tänkt luska rätt på en turbo och en W201 kaross!

En lagom överladdad OM617 i en W201 kaross låter som en riktigt rolig kombo i min fantasi!
Måste bara hitta en att mäta lite på först. Får det inte plats får vi helt enkelt göra plats.

Edit: Det är tydligen höjden det skiter sig på, men det ska nog gå att lösa. En vinkelslip i torpedväggen och några graders lutning på motorn och den ska nog gå att övertala!

Kolla med SBP innan bara, det KAN ju bli bökigare iom att OM617 aldrig har suttit originalmonterad i den karossen. Själv vet jag inte.

Kolla även vilka bakaxelutväxlingar som finns. Jag TROR att W201 nyttjar samma diffhus som W123, isf är det ju lugnt. För att inte få 70-talsvarvtal så rekommenderar jag att OM617 med automat ska ha högst 3.46:1 (som var den lägsta utväxlingen som satt i svensksålda W123 300D). Helst ännu lägre utväxling med turbo, Jag har bytt till 3.07:1 när jag satte på turbo, 3.07:1 satt original i W123 300D Turbo. Mitt diffbyte finns beskrivet i denna tråd med bilder.

W201:an är ju ca 400-500kg lättare än min bil så där skulle nog en OM617 orka dra en 2.88:1. Det kan ju vara skönt om man ska ha bilen för långresor och inte drar så mycket tung släpvagn.

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ni prata om gamla scanior innan, farsan hade när jag va liten en scania lb80 specialbyggd för filminspelningar med bland annat en bjässe 3fas generator på dryga 3 ton, med all ljuddämpning vägde den 15 ton, Blev skjutsad till dagis i den några gånger, gissa om man va mallig :D tror den gått 22000 mil när den såldes, knappt inkörd gick som en klocka, nångång ska jag fan köpa tillbaka den å bygga husbuss på :D

Nog om det nån som vett nått om nissan kingcab ~91s stora dieselmotor? Suget efter riktig bil börjar bli stort, men ska plugga till hösten så jänke e rätt struket.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Ahhh! I skrivande stund är det -12 ute och 9,1 kilowatts Webason står och eldar på 7.3:an. Låter som ett jetplan och en metronom på samma gång. Är det inte vackert? Snart ska jag hyvla igång åbäket och köra några sängar.

:banana

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
En kompis kom över och lekte lite med sin nyinköpta Dodge Ram 2500 -99 med 5.9 TurboCummins i fredags. Jag hyvlade igång Långfordens Turbo 7.3:a och dagen till ära så hade grannen satt sin MF-traktor från sen kritaperiod i diket under plogning vilken vi fick rycka upp.

:bonnläpp :banana

Bifogat

• IMG_0294.jpg
    IMG_0294.jpg
    211.8 KB · Visningar: 142
  • IMG_0293.jpg
    IMG_0293.jpg
    185.5 KB · Visningar: 157
  • IMG_0296.jpg
    IMG_0296.jpg
    234.4 KB · Visningar: 164
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En kompis kom över och lekte lite med sin nyinköpta Dodge Ram 2500 -99 med 5.9 TurboCummins i fredags. Jag hyvlade igång Långfordens Turbo 7.3:a och dagen till ära så hade grannen satt sin MS-traktor från sen kritaperiod i diket under plogning vilken vi fick rycka upp.

Det kändes bra kan jag tänka:tummenupp :D

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
En kompis kom över och lekte lite med sin nyinköpta Dodge Ram 2500 -99 med 5.9 TurboCummins i fredags. Jag hyvlade igång Långfordens Turbo 7.3:a och dagen till ära så hade grannen satt sin MS-traktor från sen kritaperiod i diket under plogning vilken vi fick rycka upp.

Första bärgningen för säsongen då? :tummenupp
Vadå MS-traktor, det är ju en MF? :va

Kallstart är the grey
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/AQFYHVFsGOs&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/AQFYHVFsGOs&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/g-Pq5dW-qCA&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/g-Pq5dW-qCA&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Skopan

Kamikaze volontär
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
KTM
Vet inte ifall den här redan finns här
[YOUTUBE-ID]CpjPIj1YF0M[/YOUTUBE-ID]
VILL HA!!!!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Första bärgningen för säsongen då? :tummenupp
Vadå MS-traktor, det är ju en MF? :va

Fel av mig :huvet Slant med mina reumatiska klövar till händer på tangenterna..

Åne, Har dragit upp en gammal Valmet 5 gånger samt 2 bilar men hittar inte liga-tråden.

Kallstart är the grey

I hear You!

[YOUTUBE-ID]aBdMPWS6vT8[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]KiSJF3XW9qw[/YOUTUBE-ID]

Finns tonvis med filmer på folk som kallstartar sina dieslar på tuben!:banana

Last edited: