Dieseltråden.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Åååh, jag blir så galet sugen att få igång 300an :panserwagen

Tid är det dock dåligt med nu när man ev. ska på en månads utlandspraktik, har 30k uppgifter i zeh skola och mosat bruksbilen (visserligen köpt en ny, men ingen diesel :( Fick kompensera avsaknaden av dieselvrid med lite större volym.)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En kompis kom över och lekte lite med sin nyinköpta Dodge Ram 2500 -99 med 5.9 TurboCummins i fredags. Jag hyvlade igång Långfordens Turbo 7.3:a och dagen till ära så hade grannen satt sin MF-traktor från sen kritaperiod i diket under plogning vilken vi fick rycka upp.

:bonnläpp :banana
Den traktorn är ju nästan ny.
Ser iallafall ut som en 135a, vilket är samma modell som den nyaste traktor jag äger.
Möjligen är det tillochmed en 240.
Detta är en gammal traktor:
[YOUTUBE-ID]Ln17jYbVkfQ[/YOUTUBE-ID]
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jaha efter att ha förkovrat sig i dieselporrtråden så är det ju ett faktum att jag måste bygga avgassystem på dieselcheven. Vad säger sbp om man river bort katten på dieseltrucken och installerar ett grovt och fint rör?

Dom lär väl bli sura dom jefflarna :mad:


dieselpkptrk med raka rör är skiten :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jaha efter att ha förkovrat sig i dieselporrtråden så är det ju ett faktum att jag måste bygga avgassystem på dieselcheven. Vad säger sbp om man river bort katten på dieseltrucken och installerar ett grovt och fint rör?

Dom lär väl bli sura dom jefflarna :mad:


dieselpkptrk med raka rör är skiten :tummenupp

Inte säkert att dom märker att du saknar katalysator på en diesel. Dels så gör den marginell nytta på en diesel som ju går med luftöverskott och därmed inte producerar särskillt mycket CO och HC. Och dels så mäter dom inte ens CO och HC utan bara rök.

Men för att undvika problem så kanske man bör söka efter en tom katalysatorburk.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det blir gött ljud med raka rör. Turbon slår sönder ljudet till behaglig nivå och den hör man visslet mer.

Den traktorn är ju nästan ny.
Ser iallafall ut som en 135a, vilket är samma modell som den nyaste traktor jag äger.
Möjligen är det tillochmed en 240.
Detta är en gammal traktor:
[YOUTUBE-ID]Ln17jYbVkfQ[/YOUTUBE-ID]

Hur kan ni ha sån förbaskad koll på gamla traktorer? :skräckslagen i kombination med :imponerad.

Om man träffar en chey från norr om Tierp så man måste redogöra för Bolinder Munktells modellprogram fram till och med -62 för cheyens farsa för att få bjuda ut na.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte säkert att dom märker att du saknar katalysator på en diesel. Dels så gör den marginell nytta på en diesel som ju går med luftöverskott och därmed inte producerar särskillt mycket CO och HC. Och dels så mäter dom inte ens CO och HC utan bara rök.

Men för att undvika problem så kanske man bör söka efter en tom katalysatorburk.

Avgaskraven gäller väl ändå inte för lättlastbilar?
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Underbart ljud ur powerstroke dieseln. Synd att parkeringen hemma är så kort:gnissla

Dagens lastbilar är tråkiga att starta, missade att säkringen gick i stolpen till motorvärmaren.
-20 å den hoppar igång som på vilken sommardag som helst. Dock så ryker en adblue euro5 nåt kopiöst innan katten blivit varm och med en skarp ammoniak doft.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur kan ni ha sån förbaskad koll på gamla traktorer? :skräckslagen i kombination med :imponerad.

Om man träffar en chey från norr om Tierp så man måste redogöra för Bolinder Munktells modellprogram fram till och med -62 för cheyens farsa för att få bjuda ut na.

När man insett traktorns historiska betydelse, så kan man inte undgå att bli fascinerad.
Inte så helvetesa länge sedan som de flesta fick vara glada om de hade en hästdjävel som gick och fes hemma på gården.
Tänk vilket lyft när det började komma stationära motorer som faktiskt gick att tjöpa - En motor på 6-10 hästkrafter som drev en remskiva, där man kunde koppla på allsköns redskap.
var man riktigt hipp, så hade man motorn monterad på en vagn, så att hästaset kunde flytta den mellan de större redskapen.
Naturligtvis tröttnade folk på att ha en hästkrake som bara åt hö, fes, släpade på motorn och rejsades mot de andra märrarna efter söndagsgudstjänsten.
Nästa steg var att låta motorn driva vagnen.
Detta minskade avgasutsläppen och hästen blev korv.
Motorvagnarna visade sig naturligtvis kapabla att bogsera mer än sin egen vikt (10 horsepowers for säjtan11!!!!11).
För att få grepp viktades vagnarna och den bogserande traktorn var född.
Redskapen blev större och större och det behövdes tyngre och tyngre traktor för att kunna dra.
Tills man kom på att kätting och dragstänger utformade för hästar inte var den bästa lösningen.
Lastvikten började läggas över på traktorns drivhjul.
Men hur gör man med jordbruksredskapen?
Lyftarmar!
Fanns en del varianter innan Harry Ferguson tänkt igenom saken ordentligt och konstruerat "The Ferguson system".
Ett enkelt, men genialt system.
Redskapet sitter fästat i två lyftarmar och en "tryckstång".
Detta system gör att redskapet lyfts rakt upp med hydraulik.
Och inte bara det: Tryckstången reglerar plöjningsdjupet.
Själva plogbillen sitter ju under piveringspunkten (lyftarmarna) så när motståndet blir för högt påverkar tryckstången reglaget, så att plogen höjs och hjulens marktryck ökar.
Vid kraftiga chocker (sten) så går det åt andra hållet och plogen släpps ner, varvid drivhjulen slirar.
Till råga på allt, så är systemet så uträknat att motståndet i plogen omvandlas till fäste för traktorn!
Detta sker genom att lyftarmarna är fästade och riktade så att de belastar traktor neråt vid en punkt strax framför bakaxeln.
Tryckstången trycker mot samma punkt.
Detta ger en mycket kapabel lättviktstraktor som är billig att bygga och enkel att underhålla/reparera.

Innan detta så kom dessutom kraftuttaget, som ersatte remhjulet (eller kompletterade) genom att tillhandahålla en möjlighet att driva bogserade maskiner utan att bromsa hjulen.

Inom loppet av en generation, så gick man alltså från hest till en maskin som man kunde transportera både sig själv och tunga lass på, med en enkel lösning för att driva allsköns maskiner och hydrauluttag.
Och ÖVER TJUGO VILDA HÄSTAR!!11!!

Tro inte att Harry var nöjd för det.
Det fanns även tillbehör som använde funktioner man inte tänker på i vanliga fall:
Mjölkmaskiner som drevs av vakumet från insuget.
Luftpump för att pumpa däcken, som drivs genom att man plockar bort ett tändstift och använder kompressionen från en cylinder.

Egentligen var traktorn färdigkonstruerad redan då (1947).
Övriga förändringar är bara pynt.
Och:
Nej:
Jag är inte helt insnöad på gamla traktorer.
Jag gilla kapstanvinschar och vädurspumpar också.
Enkla grejor som fungerar löjligt bra.



Ety du är Fordnörd så vill jag inflika att även Henry Ford bidragit till lantbrukets modernisering.
Du vet sådana där låssprintar med en ring som knäpper över runt axeln?
Dom har inte gubben Ford uppfunnet.
Men det var han som kom på att man kunde borra hålen till ringen "off set" så att de låser genom fjäderkraften.
Dedu!
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jag ska besa det amerikanska gjutjärnsåbäket först, sen så ska jag riva bort allt som rednecksen från kentucky skruvat dit ifråga om vacuumhistorier och kattar och skit. Dit med en mekanisk wastegate och raka rör.....

fan vet om man inte skulle ställt på aset åxå....
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
"The Ferguson system".
Ett enkelt, men genialt system.
Redskapet sitter fästat i två lyftarmar och en "tryckstång".
Detta system gör att redskapet lyfts rakt upp med hydraulik.
Och inte bara det: Tryckstången reglerar plöjningsdjupet.
Själva plogbillen sitter ju under piveringspunkten (lyftarmarna) så när motståndet blir för högt påverkar tryckstången reglaget, så att plogen höjs och hjulens marktryck ökar.
Vid kraftiga chocker (sten) så går det åt andra hållet och plogen släpps ner, varvid drivhjulen slirar.
Till råga på allt, så är systemet så uträknat att motståndet i plogen omvandlas till fäste för traktorn!
Detta sker genom att lyftarmarna är fästade och riktade så att de belastar traktor neråt vid en punkt strax framför bakaxeln.
Tryckstången trycker mot samma punkt.

Ja det är förjevla smart system. Var själv och vred på tryckstången bakom en av våra gammelvalmetar i går när vi skulle ha upp en 700kgs enselagebal på pallyften.


Tro inte att Harry var nöjd för det.
Det fanns även tillbehör som använde funktioner man inte tänker på i vanliga fall:
Mjölkmaskiner som drevs av vakumet från insuget.
Luftpump för att pumpa däcken, som drivs genom att man plockar bort ett tändstift och använder kompressionen från en cylinder.

Grymt. det där sista är ju kanon!

Dom har inte gubben Ford uppfunnet.
Men det var han som kom på att man kunde borra hålen till ringen "off set" så att de låser genom fjäderkraften.
Dedu!

Sedär. Hur fasen vet du sånt?
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Sjukt brutalt, vad har dom hinkat ner för snurra i den där tro? :tummenupp

Rod med Scania V-8 kanske vore nåt :yoparty


ÄDIT: Cummins såg jag ju nu
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Säkert inte en diesel men med allt snack om gamla mercor kanske den passar in ändå. Tyckte bilden var för bra för att inte posta någonstans. Från Nürburgring.

72-nurburgring24-nurburg-1.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Säkert inte en diesel men med allt snack om gamla mercor kanske den passar in ändå. Tyckte bilden var för bra för att inte posta någonstans. Från Nürburgring.

Snyggt, Stjärnopeln ligger först! Så ska det va!
 
Top