Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fortsättning. Klädde täckplåten med Merca-vinyl och kontaktlim.

Var ute och provkörde ToR Sthlm- Uppsala inatt. Vid 120-130 Km/h ligger denna OM617 på en avgastemp på ca 300-400 C. För att komma upp i kritiska 650-700C + så måste jag gasa som en gnu. Så slutsatsen är att denna installation var "onödig" men kul. Att kunna ha kolla på sin EGT är ju livets nödtorft för en dieselbög. Nattresa i Europa, OM617, glimmande EGT-mätare och Motörheads "Dirty Love", ett obligatorium.

Projektet känna som low risk. Dessa moderna Inconel-prober är ju även av rätt god kvalité, förr var det ju vanligt att man brände av proben.... med känt resultat för turbon :gnissla

Skönt att ha denna installation när jag drar HD:n på slap

Bifogat

• IMG_1706.JPG
    IMG_1706.JPG
    48.2 KB · Visningar: 90
  • IMG_1709.JPG
    IMG_1709.JPG
    45.7 KB · Visningar: 102
  • IMG_1712.JPG
    IMG_1712.JPG
    82.2 KB · Visningar: 122
  • IMG_1716.JPG
    IMG_1716.JPG
    85.8 KB · Visningar: 136
  • IMG_1719.JPG
    IMG_1719.JPG
    94.8 KB · Visningar: 154
  • IMG_1722.JPG
    IMG_1722.JPG
    85 KB · Visningar: 130
  • IMG_1723.JPG
    IMG_1723.JPG
    77 KB · Visningar: 126
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Var ute och provkörde ToR Sthlm- Uppsala inatt. Vid 120-130 Km/h ligger denna OM617 på en avgastemp på ca 300-400 C. För att komma upp i kritiska 650-700C + så måste jag gasa som en gnu. Så slutsatsen är att denna installation var "onödig" men kul. Att kunna ha kolla på sin EGT är ju livets nödtorft för en dieselbög. Nattresa i Europa, OM617, glimmande EGT-mätare och Motörheads "Dirty Love", ett obligatorium.

Haha där klev du upp från dieselbög till dieselnörd. Det enda du har kvar nu är att lära dig röra ögonen oberoende av varann så att ena ögat konstant håller koll på EGT-mätaren.

Jag vill också ha en massa mätare som man får förklara för folk vad de är för någe.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snyggt Jörgen!:tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Du får helt enkelt börja skjutsa tjejer.

Då kan du få förklara vad motortempmätaren är bra till och varför man inte ska fortsätta att köra hem när "alladinlampan" lyser...

Tjejer har en tendens att repellera Långforden men det är ett bra tips annars. "för att återgå till varvmätaren så ser du ju själv hur hon jobbar nu när jag släpper på lite gas..." sen får man nuppa uta helvitte I tells ya!

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Projektet känna som low risk. Dessa moderna Inconel-prober är ju även av rätt god kvalité, förr var det ju vanligt att man brände av proben.... med känt resultat för turbon :gnissla

Tror inte det är många dieselmercor i den åldern som har det så rent o snyggt under huven :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha där klev du upp från dieselbög till dieselnörd. Det enda du har kvar nu är att lära dig röra ögonen oberoende av varann så att ena ögat konstant håller koll på EGT-mätaren.

Jag vill också ha en massa mätare som man får förklara för folk vad de är för någe.

Multitaska med ögena är jälit svårt har jag märkt. Och Marty är död så ingen har man att fråga :mad:

Tror inte det är många dieselmercor i den åldern som har det så rent o snyggt under huven :tummenupp

Tack. Ja det brukar de säga på besiktningen också. Apropå besiktningen så var jag och regbesiktigade henne för två veckor sedan. Så nu är turbo infört i papprena, skönt att ha det gjort innan privatiseringen av bilprovningen genomförs i juli, för den händelse de kunniga gammgubbarna ersätts med spretfrillor. Regbesiktningen gick lätt tack vare STT:s typgodkännande. Besiktningsmannen fick en chock när mercan rullade upp på vågen.

Snyggt Jörgen!:tummenupp

Tack! :krama

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Haha, javisst är det härligt med prylar? Bra jobbat!

Vet du om givaren håller bra?
En del andra EGT-givare för turbobilar har en kraftigare kropp (~D6mm) och endast spetsen är runt D2-3 mm för snabbheten att mäta skillnader.

F.ö tycker jag du skulle haft en analog mätare med gammalmodigt utseende för den korrekta looken. :)

Men det finns nog inte åas.

/J

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Haha, javisst är det härligt med prylar? Bra jobbat!

Vet du om givaren håller bra?
En del andra EGT-givare för turbobilar har en kraftigare kropp (~D6mm) och endast spetsen är runt D2-3 mm för snabbheten att mäta skillnader.

F.ö tycker jag du skulle haft en analog mätare med gammalmodigt utseende för den korrekta looken. :)

Men det finns nog inte åas.

/J

Tack

Ja dessa ska som sagt hålla bra. Den ska ligga på max 1 C fel vid 1000C. Har kollat den mot uteluftempen innan jag startat bilen och det stämmer på decimalen mot vanlig utetempmätare. EGT proben är en K Type Thermocouple Probe 0-1000°c DTP-202-E

Nej det är korrekt, jag har inte funnit ngn med stegmotor och visare som samtidigt har programmerbar larmnivå samt skala i celsius. Det smutta med denna mätare är ju att den även mäter laddtrycket, även där med en massa funktioner.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack

Ja dessa ska som sagt hålla bra. Den ska ligga på max 1 C fel vid 1000C. Har kollat den mot uteluftempen innan jag startat bilen och det stämmer på decimalen mot vanlig utetempmätare. EGT proben är en K Type Thermocouple Probe 0-1000°c DTP-202-E

Nej det är korrekt, jag har inte funnit ngn med stegmotor och visare som samtidigt har programmerbar larmnivå samt skala i celsius. Det smutta med denna mätare är ju att den även mäter laddtrycket, även där med en massa funktioner.

Kan en sån där lattjo pryl fås i multitaskutförandet EGT/avgasmottryck?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Tack

Justja, var du tvungen att kalibrera den (kokande vatten/is) ?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Multitaska med ögena är jälit svårt har jag märkt. Och Marty är död så ingen har man att fråga :mad:

Ja och många tror att ena ögat på honom satt fast i ytterläge men i själva verket var det konstant låst på EGT-mätaren i hans Olds med 5,7l svampGMdiesel som stod parkerad på familjegården i Arizona. Alla intervjuer samt scener han spelade in var tvugna att skjutas i väst/sydvästlig riktning beroende lite på var. Vände hans sig norr ut vred sig ögat helt sonika rakt bakåt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja och många tror att ena ögat på honom satt fast i ytterläge men i själva verket var det konstant låst på EGT-mätaren i hans Olds med 5,7l svampGMdiesel som stod parkerad på familjegården i Arizona. Alla intervjuer samt scener han spelade in var tvugna att skjutas i väst/sydvästlig riktning beroende lite på var. Vände hans sig norr ut vred sig ögat helt sonika rakt bakåt.

Helt sjukt ju, hade ingenaning. Sånt här viktitt fick man minsann aldrig lära sig när ja gick i skolan. Läroplan 80 liksom... Ja blir så lack :mad:

Apropå spejsade ögon så har jag ett perfekt förslag på hur du ska montera EGT- och laddtrycksmätaren i din hillbilly-dieselford! Fatta va hemtrevlitt najs när vexelspaksknoppen sitter och kastar lystna dioröda blickar på dig en kulen vinterkväll på landsvägen. För att inte tala om det psykologiska övertaget om du blir stoppad i poliskontroll efter några mil: kalisen på tå för att titta in och får syn på er två inne i den dunkla pickishytten till 7.3:ans tomgångsmullrar :banana
"Eeeh..ha en trevlig kväll killar, kör försiktigt"

DSCN9093.JPG

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Är en gammal blazer 6,2 td ett vettigt köp? Är ute efter en hillbilly truck och gamm blazern är bra mkt billigare, varför? Är det ingen som helst vägg bakom stolarna?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Tro fan den försvann fort:D

[YOUTUBE-ID]kjXMFUmc18Y&playnext_from=TL&videos=48SCUkKEOfs&feature=grec[/YOUTUBE-ID]

Lite trevligt tändkuleljud såhär i regnrusket:)

Fin film! Inte sett förut.

/Nyss hemkommen från en tändkuletur med jobbkompisar

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping