Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
0,44 in i filmen förstår jag att du går i gång din jäkel.


:brynad För att inte tala om 0:27, när näven greppar spaken och handjuckar in bränsle och får till ett par sjusärdeles feta kolvslag på nåra tusen Nm :slicka
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Förstör nu inte filmen, snuskhumrar:4skrika
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag gillar filmen vid 6.20 och lite framåt.. *asg* RUNAWAY!!!!!

Jörgen!!
Skall se till att farsgubben tar lite mått på fälgarna. Har glömt bort det.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gillar filmen vid 6.20 och lite framåt.. *asg* RUNAWAY!!!!!

Jörgen!!
Skall se till att farsgubben tar lite mått på fälgarna. Har glömt bort det.

Toppen! Jag håller an med att köpa nya däck tills jag fått besked. :tummenupp

Den enda riktiga nackdelen jag funnit med W123-dieslar efter de 15 år jag ägt min är att de delar kilometerräknaren med bensinarna. Mätaraset går ju bara till 99 999 mil, sedan slår den runt, så man vet ju aldrig ricktitt säkert hur långt de har gått. Helt sjukt dåligt. Annars är det ju bra bilar.

[YOUTUBE-ID]U9FCzlIuIUA&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jodå, nu var man dieselägare. En 1,9liters sugdiesel monterade i en transporter. Det är inte snabbt, men förhoppningsvis pålitligt och billigt =)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
The tröja to have
diesel_fumes_make_me_horny_t_shirt-p235306037895341045qz0a_210.jpg


http://www.nfb.ca/film/grain_elevator
En film om en man som jobbade större delen av sina dagar i stånkandet från en diesel.

Nice kärra vid 6m! Påminner mig om det gamla fina Sthlmspunkbandet Hela huset skakar

Ikväll har jag gjort en dieselinsats, rundat Drottningholm med tändkulan miss i blöta nassen, så bröllopssäkerhetsfolket satte lamporna på på (S)Vinö. Då lös jag tillbaks.... Det var kul
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
The tröja to have




Nice kärra vid 6m! Påminner mig om det gamla fina Sthlmspunkbandet Hela huset skakar

Ikväll har jag gjort en dieselinsats, rundat Drottningholm med tändkulan miss i blöta nassen, så bröllopssäkerhetsfolket satte lamporna på på (S)Vinö. Då lös jag tillbaks.... Det var kul

Då har dom span på dej nu Jörgen:gnissla
nu e du med i säpos register:D
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Japp! Men det är lugnt. Kulan är skottsäker på alla sätt och vis, bara huka sig bakom heffaklumpen.

fniss:)

Japp! Men det är lugnt. Kulan är skottsäker på alla sätt och vis, bara huka sig bakom heffaklumpen.

Va annars ett ganska imponerande svenskt följe av marinfartyg som anlöpte sth idag:) Tänkte faktiskt på dej när jag tog hojen in för o kolla när dom la till.
tänkte att du borde va i närheten:)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
fniss:)



Va annars ett ganska imponerande svenskt följe av marinfartyg som anlöpte sth idag:) Tänkte faktiskt på dej när jag tog hojen in för o kolla när dom la till.
tänkte att du borde va i närheten:)

Ja det var rätt tänkt. Vi kör tillbaks på söndag. Men jag säger inte vilken båts maskinrum jag står i :D
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Jag blev kär i lågvarviga dieslar förra året när jag gjorde min första säsong som jungman ombord på Waxholmsbåten Västan. I maskinrummet så sitter en 5cyl B&W Alpha 405-24VO tvåtaktsdiesel på 425 hk och ett okänt antal Nm. Maskinen har suttit i sedan 1964 och renoverades 1990 om jag kommer ihåg rätt.

I marchfart som är knappt 11 knop så varvar hon ca 380 rpm, men det går att dra henne till 425 rpm. Fast då skakar det rejält. Motorn är otroligt enkel i sin uppbyggnad och väldigt överdimensionerad, men tyvärr så lär den bytas ut till nästa säsong då Västan ska renoveras (om allt går enligt planerna).
Håller dock tummarna för att planerna går i stöpet och denna charmiga maskin får vara kvar många år till.:)
 

Bifogat

  • 2008 07 05 022.jpg
    2008 07 05 022.jpg
    196 KB · Visningar: 87
  • 2008 07 05 025.jpg
    2008 07 05 025.jpg
    185 KB · Visningar: 85
  • 2008 07 05 026.jpg
    2008 07 05 026.jpg
    175.1 KB · Visningar: 93
  • 2008 07 05 027.jpg
    2008 07 05 027.jpg
    148.1 KB · Visningar: 88
  • 2008 07 05 032.jpg
    2008 07 05 032.jpg
    170.5 KB · Visningar: 75
  • 2008 07 05 036.jpg
    2008 07 05 036.jpg
    164.5 KB · Visningar: 74
  • 2008_06_04_071.jpg
    2008_06_04_071.jpg
    52.8 KB · Visningar: 89

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag blev kär i lågvarviga dieslar förra året när jag gjorde min första säsong som jungman ombord på Waxholmsbåten Västan. I maskinrummet så sitter en 5cyl B&W Alpha 405-24VO tvåtaktsdiesel på 425 hk och ett okänt antal Nm. Maskinen har suttit i sedan 1964 och renoverades 1990 om jag kommer ihåg rätt.

I marchfart som är knappt 11 knop så varvar hon ca 380 rpm, men det går att dra henne till 425 rpm. Fast då skakar det rejält. Motorn är otroligt enkel i sin uppbyggnad och väldigt överdimensionerad, men tyvärr så lär den bytas ut till nästa säsong då Västan ska renoveras (om allt går enligt planerna).
Håller dock tummarna för att planerna går i stöpet och denna charmiga maskin får vara kvar många år till.:)

Ja den där motorn hör helt klart till Waxholmsbolagets ballaste vid sidan om ångmaskinerna tycker jag. Gillar ljudet i Västan. Riktigt klassisk marindiesel.
Bara hon och serien Skarpö, Tynningö etc som har medelvarvare i Waxholmsbolaget nu vad jag vet. Kul att se dina bilder!
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Jag blev kär i lågvarviga dieslar förra året när jag gjorde min första säsong som jungman ombord på Waxholmsbåten Västan. I maskinrummet så sitter en 5cyl B&W Alpha 405-24VO tvåtaktsdiesel på 425 hk och ett okänt antal Nm. Maskinen har suttit i sedan 1964 och renoverades 1990 om jag kommer ihåg rätt.

I marchfart som är knappt 11 knop så varvar hon ca 380 rpm, men det går att dra henne till 425 rpm.

Inte för att vara petig men den maskinen kvalar in som medelvarvig, lågvarvigt är upp till runt 120 rpm har jag för mig. Den långsamaste maskin jag har jobbat med låg på 35 rpm på slow ahead, 90 på fullt.

Fina bilder annars!
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top