Dieseltråden.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Top gear är som du sa ett underhållningsprogram, inte i huvudsak ett bilprogram. Så varför skulle inte deras tittare äga franska bilar? Eller du menar att alla som har franska bilar är totalt humorbefriade?
Tror nog att det är många i top gears publik som äger franska bilar, och av deras poll att döma så gillar dessa personer inte sina bilar. Det har väl ändå inte särskilt mycket med vem som startade pollen att göra?:confused:

Jodå, nog kan det finnas. Men jag inbillar mig att det tilltalar fler som kör japs eller düskt t.ex.
Sen kan det ju vara så att de som äger franska bilar kanske har lite mer självinsikt än många andra?

I en sådan poll skulle antagligen BMW E34 bli utsedd till världens bästa bil. Tror aldrig jag mött någon som äger en sådan som är det minsta missnöjd. Även om det fattas lister, den snedsliter däck, dricker olja och är svampig som "paddan" i dämpare och fjädrar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jodå, nog kan det finnas. Men jag inbillar mig att det tilltalar fler som kör japs eller düskt t.ex.
Sen kan det ju vara så att de som äger franska bilar kanske har lite mer självinsikt än många andra?

I en sådan poll skulle antagligen BMW E34 bli utsedd till världens bästa bil. Tror aldrig jag mött någon som äger en sådan som är det minsta missnöjd. Även om det fattas lister, den snedsliter däck, dricker olja och är svampig som "paddan" i dämpare och fjädrar.

Nja, vet jag nog inte. Jag tror att man antingen älskar eller avskyr top gear samt att man gör det baserat på hurdan humor de visar upp i programmet och inte på vilka bilar de behandlar. Och skulle man nu gå på vilka bilar de behandlar så skulle det ändå kunna ge utrymme för en hel del franskägare. Programledarna är trots allt ganska så mycket positivt inställda till en hel del franska bilar. Men som sagt, mtror inte att det är därför man väljer att kolla eller inte kolla på det.

Som sagt, japs dominerade i toppen om jag inte minns galet. Tror nog att man är hyfsat ärlig i sin åsikt när det nu gäller en så pass anonym poll. Gillar man inte sin bil så tror jag att man talar ut om det och varnar på så sätt andra potentiella bilköpare från just den bilen. Och fransmännen var definitivt i majoritet i bottenligan... Menar bara att det kan finnas ett samband.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Nu kommer väl Jörgen sparka bakut alldeles förskräckligt eftersom det inte finns någon fernissa på den här maskinen, men jag vill ändå ha en Rupert att bada ifrån i sommar.

Badleksak

Tänk vad fint med tre Volvo Penta D6 under motorluckan!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu kommer väl Jörgen sparka bakut alldeles förskräckligt eftersom det inte finns någon fernissa på den här maskinen, men jag vill ändå ha en Rupert att bada ifrån i sommar.

Badleksak

Du får gärna häda Rudolf Diesel med ett hyttförsett jättepessar :D

Själv har jag varit ute på pilsnertur på stadens vatten med kompisan Max båt Kosterö ikväll. Seffle 110 FV (Dvs Seffle 25 HK med ställbar propeller, 1 cyl 5.7 liter, 1050 kg) Lite salongsberusad men glad.

[YOUTUBE-ID]rMqMNdoPcTg[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Badleksak

Finns det någon mening med den uppblåsbara korven runt den där plastbåten?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns det någon mening med den uppblåsbara korven runt den där plastbåten?

Jättepessar är jättehett i Sandhamn. Military/Patrol-look är drömmen för solventa smyg-MÖP:ar typ Aschberg. Sk Aschbergs syndrom.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r

Själv har jag varit ute på pilsnertur på stadens vatten med kompisan Max båt Kosterö ikväll. Seffle 110 FV (Dvs Seffle 25 HK med ställbar propeller, 1 cyl 5.7 liter) Lite salongsberusad men glad.

Härlig rulle. Kul med folk som tar hand om dessa gamla båtar :)
Man får nog rätt positiv uppmärksamhet också kan jag tänka till skillnad från v8-vål som kanske inte är lika uppskattat av gemene man.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Själv har jag varit ute på pilsnertur på stadens vatten med kompisan Max båt Kosterö ikväll. Seffle 110 FV (Dvs Seffle 25 HK med ställbar propeller, 1 cyl 5.7 liter) Lite salongsberusad men glad.

Tjusig sak, nu blev man bra avundsjuk!:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jättepessar är jättehett i Sandhamn. Military/Patrol-look är drömmen för solventa smyg-MÖP:ar typ Aschberg. Sk Aschbergs syndrom.

Nu är du ute och cyklar på djupt vatten.
Aschberg tjöpade ju min vassklippningsbåt ombyggd från tvåtakts, bensindriven Jawamotor med kickstart till luftkyld Hatzdiesel.
Utomordentligt manlig utan militära förtecken.

För övrigt skall jag ut och åka med Thor på Helgasjön.
Ånga är ännu tuff-tuffare än tändkulor.
[YOUTUBE-ID]fNVPCcWvRIk[/YOUTUBE-ID]

Blir nog en tripp till den jubilerande smalspårsjärnvägen åsså.
[YOUTUBE-ID]1Ju_xlqoNEk[/YOUTUBE-ID]

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu är du ute och cyklar på djupt vatten.
Aschberg tjöpade ju min vassklippningsbåt ombyggd från tvåtakts, bensindriven Jawamotor med kickstart till luftkyld Hatzdiesel.
Utomordentligt manlig utan militära förtecken.

För övrigt skall jag ut och åka med Thor på Helgasjön.
Ånga är ännu tuff-tuffare än tändkulor.
[YOUTUBE-ID]fNVPCcWvRIk[/YOUTUBE-ID]

Blir nog en tripp till den jubilerande smalspårsjärnvägen åsså.
[YOUTUBE-ID]1Ju_xlqoNEk[/YOUTUBE-ID]

Ja alltså Aschberg äger ju faktiskt en Seffle själv. Plus att han varit med och startat tändkula ute på Fredlarna.

Men nu menar jag mer fenomenet att beställa en privat G-båt etc.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hummerfish då?
www.hummerfish.se

Funktionsbåt är ju bara halva förnamnet¨

Tycker desigen är för hemsk. För mycket enkelkrökta ytor, ser ut som en amatörbyggd amerikansk träskbåt tycker jag. Men det är säkart bra kvalle på både de och Ruperten.

Vad gäller bruksbåtar tar jag isf hellre Anytech. Men jag tycker fortfarande det är olämpligt att alltfler solventa privatpersoner köper svallmaskiner som tex Anytech 1230 att ha vid sommarstället, det är helt fruktansvärt redan nu i tex Lindalssundet eller fina husaröleden.

En Storö 34 var ju en sjukt stor direktörsbåt nar jag var liten, nu har ju en genomsnittligt direktörsbåt över 1000 hk och ligger på +45'. Jag söker mig alltmer över till Åland med min båt, mer fritt från slipsgubbar med balkongbåt som ska passera 5 meter från min båt så att passagarna får hålla i allt som dukats upp på bordet tills allt svall passerat.

Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan

Själv har jag varit ute på pilsnertur på stadens vatten med kompisan Max båt Kosterö ikväll. Seffle 110 FV (Dvs Seffle 25 HK med ställbar propeller, 1 cyl 5.7 liter, 1050 kg) Lite salongsberusad men glad.

Den är i lite bättre skick än när jag senast såg den. Läcker!

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Som motsats till alla stora maskiner här i tråden införskaffades denna för ett tag sedan.

30388_449162129501_728754501_5876517_8332813_n.jpg

Helhydraul, 4wd, armar, kraftuttag fram och bak. Allt som behövs i ett behändligt format. 3cyl diesel på vågade 24hp.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Båtar med restylane-läpp passar ju till bloggfolket, då gör det ju inte så mycket att dom inte kan angöra...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Den är i lite bättre skick än när jag senast såg den. Läcker!

Det ska jag hälsa honom. Denna vinter har han även bytt hela förstäven och några dåliga bord. Så det går åt rätt håll med ganska bra takt. Imorn ska vi ut och tuffa med bägge båtarna plus lite folk, kommer bli hysterisk mycket rökringar :D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det ska jag hälsa honom. Denna vinter har han även bytt hela förstäven och några dåliga bord. Så det går åt rätt håll med ganska bra takt. Imorn ska vi ut och tuffa med bägge båtarna plus lite folk, kommer bli hysterisk mycket rökringar :D

Två skorstenar och ett dussin ballongknutar som öser på. Folk kommer tro att det är ett väderfenomen eller självaste ragnarök.

Båtar med restylane-läpp passar ju till bloggfolket, då gör det ju inte så mycket att dom inte kan angöra...

Du är något på spåren. Inte nog med att de inte känner till dubbelt halvslag, de kan fanimej inte manövrera heller. Ser ut som radiobilarna på grönan när ett par ribbar gör entre i gästhamnen.

Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Som motsats till alla stora maskiner här i tråden införskaffades denna för ett tag sedan.

30388_449162129501_728754501_5876517_8332813_n.jpg

Helhydraul, 4wd, armar, kraftuttag fram och bak. Allt som behövs i ett behändligt format. 3cyl diesel på vågade 24hp.

Det där är en fin maskin det, praktiskt så det förslår i behändigt format. :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning