Teo är en yngre, bättre utbildad och politiskt korrektare släkting från en annan mer intelligent, sofistikerad och elegant gren av familjeträdet.... Är Teo och Vincent släkt?
Flottan bjöd ca 1970 på provtur i T-båt med två Isotta Fraschini. Magnifika motorer, vi besökare hängde länge i maskinrummet fast det bara var tänkt att visa uppstarten!
Enligt flottisterna var skrovet så vekt att man riskerade skador om motorernas varvtal skiljde mer än 50 rpm. Höjdaren som skulle stila och köra kunde heller aldrig ta sig in till kaj efter turen. Han småduttade fram och back på båda motorerna i 10 minuter men det blåste tvärs så han kom aldrig närmare än 8-10 m.
En kastlina fick till sist lösa problemet - tror skepparen skämdes rätt ordentligt.
De sa också att när de körde fort i grov sjö funkade torpedtuberna som en tratt - kubikmetervis av sjövatten vräkte kontinuerligt in på den öppna bryggan så det var helt normalt att stå till midjan i vatten och köra.
Låter som ett växellok, hur stor snurra kan det vara i den?
Lite nytt
[YOUTUBE-ID]DVipPkGdZZM[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]qkadpqtPxmc[/YOUTUBE-ID]
http://www.blocket.se/alvsborg/Manlig_styrpulpet_bat_med_V12a_Diesel_29141116.htm?ca=11&w=3
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva den här båten, men vill ha - faktorn är hög!
Tjeckoslovakisk styrpulpetare på 7,8 meter med en 14,8 liters Tatra V12-diesel
Dieseldriftingen har tagits ett steg längre genom touring karossen:
http://www.youtube.com/watch?v=24afjVqm2Uw
Dieseldriftingen har tagits ett steg längre genom touring karossen:
http://www.youtube.com/watch?v=24afjVqm2Uw
Det sitter ktta50 Cummins i grävaren på mudderverket och Cumminsfolket tycker att man ska byta/överhala injektorer vid 3000tim, är inte detta mycket täta intervaller?
Vi kör på vanlig bunkerolja och har bränsleseparator så bränslet är mycket rent. Ventilspel ställs med 1500tim intervall och då ställer vi även insprutningsvinkel.
Dieseldriftingen har tagits ett steg längre genom touring karossen:
http://www.youtube.com/watch?v=24afjVqm2Uw
Våra maskiner ombord är KTA50 Cummins motorer, är de liknande tror du? V12r, ca 1200 kw har jag för mig. Vi skiftar smörjolja vid 1000 timmar, injektorer, kolvar, cylindrar skiftas vid 15000 timmar.
Då är det inte riktigt samma maskiner, V16 2 stegsöverladdning (4turbo)
250timmar på smo, 15000timmar låter ju lite vettigare för injektorer.
Görgen var är du!!!!!
Det var 250 timmars intervall på smörjoljan och filter hos oss också, men när garantin var ute höjdes det gradvis till 1000 timmar,, filter kostar Men vi skickar olja på analys så vi följer trenden noga och det är inga problem med 1000 timmar. För övrigt är Cummins det sämsta skit jag någonsin har varit utsatt för.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |