Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Flottan bjöd ca 1970 på provtur i T-båt med två Isotta Fraschini. Magnifika motorer, vi besökare hängde länge i maskinrummet fast det bara var tänkt att visa uppstarten!

Enligt flottisterna var skrovet så vekt att man riskerade skador om motorernas varvtal skiljde mer än 50 rpm. Höjdaren som skulle stila och köra kunde heller aldrig ta sig in till kaj efter turen. Han småduttade fram och back på båda motorerna i 10 minuter men det blåste tvärs så han kom aldrig närmare än 8-10 m.
En kastlina fick till sist lösa problemet - tror skepparen skämdes rätt ordentligt.

De sa också att när de körde fort i grov sjö funkade torpedtuberna som en tratt - kubikmetervis av sjövatten vräkte kontinuerligt in på den öppna bryggan så det var helt normalt att stå till midjan i vatten och köra.

Låter som ett växellok, hur stor snurra kan det vara i den?

Det var nog en drift. 20- resp 23-meters MTB-skroven är förvisso lättkonstruktioner men mycket styva. Man kan köra full makaron på en motor och windmilla de andra med avslagen tändning om man vill.

Teawby

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Hoj
Motortopedbåt T56
Lite nytt

[YOUTUBE-ID]DVipPkGdZZM[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]qkadpqtPxmc[/YOUTUBE-ID]

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
http://www.blocket.se/alvsborg/Manlig_styrpulpet_bat_med_V12a_Diesel_29141116.htm?ca=11&w=3

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva den här båten, men vill ha - faktorn är hög!:D

4477047510.jpg

Tjeckoslovakisk styrpulpetare på 7,8 meter med en 14,8 liters Tatra V12-diesel:yoparty

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite nytt

[YOUTUBE-ID]DVipPkGdZZM[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]qkadpqtPxmc[/YOUTUBE-ID]

För info så går vi med T26,T46,T56, Spica och Ystad till Nynäshamn på lördag och hem på söndag. För deltagande i Skärgårdsmässan i Nynäshamn.
På ditresan har T46 en oerhört sympatisk, sjukt sexig och tekniskt kunnig maskinist.

Har dock inte exakt koll på när vi förtöjer. Men torde bli strax före lunch på lö.

Last edited:

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Fråga Ktta50c

Det sitter ktta50 Cummins i grävaren på mudderverket och Cumminsfolket tycker att man ska byta/överhala injektorer vid 3000tim, är inte detta mycket täta intervaller?

Vi kör på vanlig bunkerolja och har bränsleseparator så bränslet är mycket rent. Ventilspel ställs med 1500tim intervall och då ställer vi även insprutningsvinkel.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Det sitter ktta50 Cummins i grävaren på mudderverket och Cumminsfolket tycker att man ska byta/överhala injektorer vid 3000tim, är inte detta mycket täta intervaller?

Vi kör på vanlig bunkerolja och har bränsleseparator så bränslet är mycket rent. Ventilspel ställs med 1500tim intervall och då ställer vi även insprutningsvinkel.

Våra maskiner ombord är KTA50 Cummins motorer, är de liknande tror du? V12:eek:r, ca 1200 kw har jag för mig. Vi skiftar smörjolja vid 1000 timmar, injektorer, kolvar, cylindrar skiftas vid 15000 timmar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Dieseldriftingen har tagits ett steg längre genom touring karossen:

http://www.youtube.com/watch?v=24afjVqm2Uw :brinnerup

Fy fan! :D MEn lider lite med den arma bilen. W123T är ju en lite sällsynt klassiker. Har själv en 300TD 1980 jag ägt i 15 år, kör den bara på sommaren. Grym kvalité. Förstår att Mercan i filmen ger den mesta däcksröken. En 300TD väger ca 1800 kg. Vägde min när jag regbesiktigade in turbon. Besiktningsmannen tittade 2 ggr på vågen för att se om han såg rätt :D

Bifogat

• IMG_1011.JPG
    IMG_1011.JPG
    59.3 KB · Visningar: 84
Last edited:

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Våra maskiner ombord är KTA50 Cummins motorer, är de liknande tror du? V12:eek:r, ca 1200 kw har jag för mig. Vi skiftar smörjolja vid 1000 timmar, injektorer, kolvar, cylindrar skiftas vid 15000 timmar.

Då är det inte riktigt samma maskiner, V16 2 stegsöverladdning (4turbo)

250timmar på smo, 15000timmar låter ju lite vettigare för injektorer.

Görgen var är du!!!!! :Bugar

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Då är det inte riktigt samma maskiner, V16 2 stegsöverladdning (4turbo)

250timmar på smo, 15000timmar låter ju lite vettigare för injektorer.

Görgen var är du!!!!! :Bugar

Det var 250 timmars intervall på smörjoljan och filter hos oss också, men när garantin var ute höjdes det gradvis till 1000 timmar,, filter kostar :D Men vi skickar olja på analys så vi följer trenden noga och det är inga problem med 1000 timmar. För övrigt är Cummins det sämsta skit jag någonsin har varit utsatt för. :mad:

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Det var 250 timmars intervall på smörjoljan och filter hos oss också, men när garantin var ute höjdes det gradvis till 1000 timmar,, filter kostar :D Men vi skickar olja på analys så vi följer trenden noga och det är inga problem med 1000 timmar. För övrigt är Cummins det sämsta skit jag någonsin har varit utsatt för. :mad:

Men det fina med att ha Cummins ombord är att man aldrig är arbetslös!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning