Dieseltråden.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Vad är problemet?
Dåliga jämfört med vad?
Cummins i allmänhet eller bara de motorerna?
Jag trodde att det var bra skit.

Nu har jag bara jobbat med marinmotorerna, men de är fruktansvärt tungjobbade, inte alls byggda för att skruva på. Kylvatten och oljeläckage inträffar åtminstone 2 gånger i månaden och det tar ca 2 dagar att riva/demontera för att skifta o-ringar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men till och med Caterpillar är bättre (mindre dåligt) De har dock inget att sätta emot Wärtsilä, MAN, MAK eller Bergen diesel. Anledningen att det sitter Cummins på den båt jag jobbar på var att det var det enda som fanns på lagerhyllan, kvalitetsmotorer från tex Wärtsilä var det nästan två års väntetid på.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu har jag bara jobbat med marinmotorerna, men de är fruktansvärt tungjobbade, inte alls byggda för att skruva på. Kylvatten och oljeläckage inträffar åtminstone 2 gånger i månaden och det tar ca 2 dagar att riva/demontera för att skifta o-ringar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men till och med Caterpillar är bättre (mindre dåligt) De har dock inget att sätta emot Wärtsilä, MAN, MAK eller Bergen diesel. Anledningen att det sitter Cummins på den båt jag jobbar på var att det var det enda som fanns på lagerhyllan, kvalitetsmotorer från tex Wärtsilä var det nästan två års väntetid på.

Åfan.
Då lärde man sig något nytt.
Tack.
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Nu har jag bara jobbat med marinmotorerna, men de är fruktansvärt tungjobbade, inte alls byggda för att skruva på. Kylvatten och oljeläckage inträffar åtminstone 2 gånger i månaden och det tar ca 2 dagar att riva/demontera för att skifta o-ringar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men till och med Caterpillar är bättre (mindre dåligt) De har dock inget att sätta emot Wärtsilä, MAN, MAK eller Bergen diesel. Anledningen att det sitter Cummins på den båt jag jobbar på var att det var det enda som fanns på lagerhyllan, kvalitetsmotorer från tex Wärtsilä var det nästan två års väntetid på.

Du glömmer ju ett gammalt nerlagt fint Svenskt märke som vi har i 2 pråmar, Hedemora!!!

Tillägg till Cumminshatet är ju att Engelsmännen inte kan lära sej att använda mm, lite kul när man får byta verktyg från tum till millimeter när man skruvar på den TYSKA kvalitetsgrävmaskinen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
OT, men lite relaterat ändå:
För några år sedan rasade motorn i en kompis båt.
Sketvrålet 350, marinkonverterad.
Jag skakade fram en ersättare snabbt och lätt.
En 305a som blivit över.
Motorn monterades utan åtgärder, med kylare och allt.
"Nya" motorn känns piggare, går billigare och på köpet finns det nu värme i båten.

Vad gör man när man marinkonverterar?
Varför?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
OT, men lite relaterat ändå:
För några år sedan rasade motorn i en kompis båt.
Sketvrålet 350, marinkonverterad.
Jag skakade fram en ersättare snabbt och lätt.
En 305a som blivit över.
Motorn monterades utan åtgärder, med kylare och allt.
"Nya" motorn känns piggare, går billigare och på köpet finns det nu värme i båten.

Vad gör man när man marinkonverterar?
Varför?

Bägge diesel?

Man tar ut mer effekt.
Därför att det finns i princip inga emissionskrav på sjön och heller inte samma krav på livslängd och bränsleförbrukning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
OT, men lite relaterat ändå:
För några år sedan rasade motorn i en kompis båt.
Sketvrålet 350, marinkonverterad.
Jag skakade fram en ersättare snabbt och lätt.
En 305a som blivit över.
Motorn monterades utan åtgärder, med kylare och allt.
"Nya" motorn känns piggare, går billigare och på köpet finns det nu värme i båten.

Vad gör man när man marinkonverterar?
Varför?

Der brukar väl vara andra kammar för flackare momentkurva?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Der brukar väl vara andra kammar för flackare momentkurva?

Kortare duration, inget luftfilter, större förgasare (obegripligt för mig) och färskvattenkylning.
Båda var bensinare.
Effekten på 350n (som var helt uppfrätt invändigt trots att den bara gått i sötvatten) vet jag inte, men 305an var en vanlig, otrimmad capricemotor med holleyförgasare - ungefär 200 hk.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad är det för effekt på en sån? Vridet är säkert helt tillräckligt för alla tänkbara behov.

Powerstroke 94-97 har 215 hästar original men det är ganska lätt att skrämma upp den. Fast inte lika lätt eller billigt som att få fart på en cummin varför många tjör just cummin på strippen.
 

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Malmö/Bacong
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
Jag har sett ett antal Dodge Ram med cummins diesel till salu på blocket. Är det något att ha och vad skall man se upp med? Kan man använda en 2wd på vintern eller ska man satsa på 4wd (drar väl mer soppa). All info mottages tacksamt.:Bugar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har sett ett antal Dodge Ram med cummins diesel till salu på blocket. Är det något att ha och vad skall man se upp med? Kan man använda en 2wd på vintern eller ska man satsa på 4wd (drar väl mer soppa). All info mottages tacksamt.:Bugar

Om du behöver 4wd för den vinter som blir i Staffanstorp, då blir jag rädd!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har sett ett antal Dodge Ram med cummins diesel till salu på blocket. Är det något att ha och vad skall man se upp med? Kan man använda en 2wd på vintern eller ska man satsa på 4wd (drar väl mer soppa). All info mottages tacksamt.:Bugar

Det är bra skit. Jag gillar den tidigare 12-ventilsmotorn bättre än 24-ventilaren. Desutom har 12-ventilaren bättre dieselpump, inte för att det borde vara något fel på den nyare men ändå.

Skulle satsa på 4x4 i alla fall. Jag kör till 98% med 2wd men i några fall har 4x4:an varit oumbärlig. Dessutom får man ut mer av motorn om man skall dra tunga saker eller folk upp ur diken + att den är betydligt lättare att bli av med.

Hittar du en b-reggad till bra pris så slå till. Dessa går som smör...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
OT, men lite relaterat ändå:
För några år sedan rasade motorn i en kompis båt.
Sketvrålet 350, marinkonverterad.
Jag skakade fram en ersättare snabbt och lätt.
En 305a som blivit över.
Motorn monterades utan åtgärder, med kylare och allt.
"Nya" motorn känns piggare, går billigare och på köpet finns det nu värme i båten.

Vad gör man när man marinkonverterar?
Varför?

Det brukar ju bla vara vattenkylda grenrör, då kallade limpor, plus raisers eller knän för att få i sjökylvattnet i avgasslangarna. Sjövattenpump, värmeväxlare, ofta gnistskyddad generator och startmotor, ibland flamskydd isf luftfilter. Oljekylare som växlar mot sjövattnet, ibland större tråg samt ibland pump/suganordning för att kunna byta olja.
 

saurus

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
L-town
Hoj
GSX-R 1000 '06
w123

Hoppas Jörgen inte blir sur nu...:gnissla

[YOUTUBE-ID]24afjVqm2Uw[/YOUTUBE-ID]

Går hyfsat brett:näsblod
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hoppas Jörgen inte blir sur nu...:gnissla

[YOUTUBE-ID]24afjVqm2Uw[/YOUTUBE-ID]

Går hyfsat brett:näsblod

Den var upp för några inlägg sedan.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4909270#post4909270

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4912807#post4912807

Men det låter inte som han har skrämt originalmotorn, dvs den den femcylindriga trelitersmotorn med järntopp, dvs OM617.

Jag tycker på ljudet mer att det låter som den nyare motorn som kom i 124-karossen. Dvs den sexcylindriga kortslagiga OM 603 eller OM 606 med alutopp
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top