Attans, den rullen skulle jag ju precis lägga upp!
Fint med motorer som får jobba lite!
Jag var motormekaniker (tror jag det hette da) pa Munin i slutet av nittiotalet. Det var riktigt fina maskiner men det var en hel del underhall pa dom vad jag kan minnas. Dom var extremt kansliga for hoga temperaturer, blev valdigt latt sprickor i godset nar dom belastades hart. Tror man var tvungen att oka varvtalet i etapper med tva minuter emellan for att kunna kyla bort varmen. Jag bytte an valdans massa cylindertoppar det aret. Jag minns aven att muttrarna var runda och forsedda med splines. Ljudet fran dessa motorer vid uppstart ar det maktigast jag hort och dom ar valdigt vackra att se pa.
Låter som en kul värnplikt!
Ja jag känner till att det var mycket underhåll på dessa motorer när de satt i patrullisarna.
Jag tror att det huvudsakligen berodde på två saker.
När de i 2500 hk-versionen (Kompressor, MB518) satt i de tremotoriga Plejaderna fungerade de bra och hade hög tillgänglighet. Till skillnad när de i 3500 hk-versionen (Turbo, MTU672) satt i de tvåmotoriga patrullisarna. Måhända passerade man motorns tillförlitlighetsgräns vid denna effekthöjning.
Den andra orsaken tror jag kan vara att när patrullbåtarna projekterades och var nya så hade de (om jag inte missminner mig) ett deplacement på runt 130 ton och hade en driftprofil med hög andel marschfart/MCR. Tänkta att just patrullera kusterna. Toppfarten var runt 32-33 kn. De var riktigt vackra då, den stora 57:an på backen, sedan däckshuset, och akter om det var det rent akterdäck med just bara tanklock. Lätta snabba båtar för just patrulltjänst.
Gammal bild på ursprungsutförandet. Se så lätt hon går.
http://hem.passagen.se/the_gunner/p151.jpg
Sedan tillkom på 80 och 90-talet robot 12 (pingvin) samt ubåtsjaktsuppgifter och ubåtsjaktsystem. Iom detta höjdes deplacementet till 160-170 ton, plus att driftprofilen blev mycket mer transient plus mycket större andel låglast. Detta ledde till dels till att motorerna gick tungt i marschfart/MCR, dels att det vart mycket start och stopp plus låglastkörning, dvs typisk ubåtsjaktsdriftprofil, mycket vänta, korta ombaseringar, sakta fart med hydrofon osv.
Ngt jag tror var klart olämpligt för denna motortyp. Gav värmespänningar i de intrikata förkammartopplocken, sotrepor och cylinderpolering, torsionssvängningar i de extremt långa vevaxlarna etc. Dessa motorer mår nog bäst av att ligga på säg 70-90% effekt i lättdrivna skrov.
Inte riktigt diesel, men väl stenkol. High Ballin är ett så skönt uttryck bland marin och spårbunden engelskpråkig maskinpersonal. High Ballin betyder helt enkelt att man maxar ur en en seriös kraftmaskin, alltså tunga grejer.
Här är ett sån exempel, en bilburen trainspotter har fångat när lokservicen (eldare och maskinist) toppar världens i drift varande tyngsta godstågslok. :buga
http://www.youtube.com/watch?v=nP1_4ymsIig
Ånga är Phett!
Vet att du inte gillar top gear egentligen, men i ett av de senare programmen får Jeremy ratta en modern replika (nybyggt för hand från originalritningarna, eftersom ingen tänkte på att spara ett av originalen) av ett gammalt ånglok. Han tävlar dessutom med sagda lok mot Hammond på en vincent black shadow och May i en Jagga XK120, ett race tvärs över the UK. Sevärt
Edit: Säsong 13 avsnitt ett tror jag.
Ånga är Phett!
Återigen:
Semesterres till Småland, så kan du åka både ånglok:
http://www.youtube.com/watch?v=RX98KLBzXZc&feature=related
och ångbåt:
http://www.youtube.com/watch?v=fNVPCcWvRIk
Fresten:
Är du säker på att det var the UK?
http://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDBSn10
Samma lok (3985) och förare förekommer i denna rulle, pure ondska...
http://www.youtube.com/watch?v=vCaZgOOjNKE
Tillbringar senvintern söderöver och här är strömavbrott inte ovanliga.
3-4 sekunder efter strömmen gått mullrar de första grova dieslarna igång och efter någon minut är de många, nära och längre bort.
De sprider ett märkbart, lågfrekvent men inte särskilt störande buller, ungefär som ett gammalt fyrmotorigt propellerplan på höjd.
Men det ser lite märkligt ut med ett eller fler 3-4" avgasrör på källarväggar och uthus.
Fast just detta var visst grövre, stenen är 8" hög
Andra röret på samma hus
Bilderna är ifrån Nairobi, Kenya.Hörru Hörru, vart är det där och vad är det för snurror som står därinne, blir ju lite nyfiken då jag jobbar som servicetekniker på just reservkraftsaggregat. Således får man plåga diesel på arbetstid
Varför upplevs 100 dieselhästar (i en bil) som starkare än 100 bensinhästar?
Är det enbart tack vare det oftast högre vridet?
Finns det något "jämförelsetal" dem emellan, "100 dieselhästar är som 125 bensinhästar" ?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |