Dieseltråden.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Varför upplevs 100 dieselhästar (i en bil) som starkare än 100 bensinhästar?
Är det enbart tack vare det oftast högre vridet?

Finns det något "jämförelsetal" dem emellan, "100 dieselhästar är som 125 bensinhästar" ?

Min teori:

Effekten är ju beroende av vridmomentet och varvtalet.
En diesel har låga varvtal och högt vridmoment.
En bensinare tvärtom.
Väldigt grovhugget.

Du har (i regel) mycket effekt tidigt i registret på en diesel.
Man når dessutom peak:en snabbare.
För att inte tala om det bredare effektregistret.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
'Jättekul' att samma diskussion gång på gång kommer upp i olika trådar - visar att forumets skribenter saknar elementära kunskaper i fysik.

Acceleration - precis som toppfart - är direkt proportionellt mot effekt, allt annat är flummigt skitsnack!

Och effekten är direkt beroende av vridmomentet och varvtalet.
Har du högt vridmoment på låga varvtal (vilket ofta är fallet på dieselar som i regel har brett register) har du också en hög effekt redan från låga varvtal.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Naturligtvis, trodde ett ögonblick att du var inne på något helt annat...

Och för ordningens skull: En 101 hästars bensinare med all effekt mellan 12000 och 13500 varv spöar alltid en 100 hästars diesel - förutsatt att en väl konstruerad växellåda finns och används.

Och effekten är direkt beroende av vridmomentet och varvtalet.
Har du högt vridmoment på låga varvtal (vilket ofta är fallet på dieselar som i regel har brett register) har du också en hög effekt redan från låga varvtal.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Och effekten är direkt beroende av vridmomentet och varvtalet.
Har du högt vridmoment på låga varvtal (vilket ofta är fallet på dieselar som i regel har brett register) har du också en hög effekt redan från låga varvtal.

Har inte en diesel även en reglering som ökar insprutet när det tar emot ? Lite som en Briggs& Stratton ? Min grävmaskin har i alla fall det :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och effekten är direkt beroende av vridmomentet och varvtalet.
Har du högt vridmoment på låga varvtal (vilket ofta är fallet på dieselar som i regel har brett register) har du också en hög effekt redan från låga varvtal.

Fast den där regeln om högt vridmoment och brett register gäller bara så länge du jämför motorer utan turbo.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu är jag inte med här.
Min slöa Berlingo diesel har ett användbart register på ca 2000rpm
Min slöa Volvo F10 lumpen lastbil hade ett register smalt som en 80cc 2t cross. Den orkade inget under 1800rpm och varvade bara över 2200rpm om man tvingade i lågväxeln i hög fart. Där av 16växlar framåt för att nå 100kmh

Var är de breda registren?
Bra ork vid en användbar fläck i registret kan jag gå med på, efter det känns det som att trampa på en död fisk.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nu är jag inte med här.
Min slöa Berlingo diesel har ett användbart register på ca 2000rpm
Min slöa Volvo F10 lumpen lastbil hade ett register smalt som en 80cc 2t cross. Den orkade inget under 1800rpm och varvade bara över 2200rpm om man tvingade i lågväxeln i hög fart. Där av 16växlar framåt för att nå 100kmh

Var är de breda registren?
Bra ork vid en användbar fläck i registret kan jag gå med på, efter det känns det som att trampa på en död fisk.

Den här tex
Diesel.jpg

Ford 1.6 Duratorq Tiger/DV6
Ford1.6Duratorq.jpg

Vikt 107Kg

Uppfyller Euro 5 utvecklad i UK
 
Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Bilderna är ifrån Nairobi, Kenya.

Vet inte riktigt vad som finns innanför väggen men aggregaten försörjer en relativt nybyggd 6-7 våningars kontorsbyggnad med air conditioning, belysning, och alla slags kontorsmaskiner.

Det är inte helt enkelt att få info om tekniska installationer efter al-Qaida 1998 sprängde amerikanska ambassaden här.
Gubben i överkant av första bilden är chef för säkerhetsstyrkan och hans kollega stod bredvid mig innan jag knäppte sista bilden. Först efter att ha förklarat att vi i vårt land inte har gensets och att jag fotade för att visa vännerna hemma övergick samtalet till mer trevligt skitsnack.

Ah missade guben, hade ju kunnat räkna ut att det var utomlands om jag fått span på han på en ggn. Ok om den försörjer såpass lite då är det nog inte några speciellt kralliga maskiner som sitter därinne. Skulle tippa på nån raksexa på runt 500kVA elektrisk effekt.

Vi sålde två containrar till Exxon som skulle användas i Kenya, dom var det CAT 48 liters V-12:eek:r i, mäktigt sound, men mediokert effektuttag ur Catarna, dom lämnade inte ens 900kVA. Imorrn ska jag dock iväg o mecka fräna maskiner, Mitsubishi V-16x4 1950kVA elektrisk effekt per stycket.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ingen diesel men de har ju vart ångare innan i denna tråd... Fick chansen å åka me S/S Nalle i veckan å ja va inte svår å tacka ja... Filmade en kort skvätt när maskin gick på halvfart me mobilen... Hoppas de duger för nån... http://www.youtube.com/watch?v=ZKEj03xvmEA

Edit: Sitter en compoundmaskin i på 250hk, panna som konverterats från stenkol te olja på 10 kubik...
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Var är de breda registren?
Bra ork vid en användbar fläck i registret kan jag gå med på, efter det känns det som att trampa på en död fisk.

I dieselarna som upplevs starka.
En berlingo eller slö lastbil upplevs inte stark.
Om man nu inte tycker att ligga och segdra på lågvarv är starkt.
Men det har ju med det höga vridmomentet på lågvarv att göra.
Men så brukar de sällan nå särskilt höga varv.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Var och provkörde en MB Vito 120cdi -07 igår, tyvärr motsvarade inte skicket riktigt intrycket jag fick över telefon.... Priset är helrätt, bilen har gått 15000 mil, en ägare, fullservad på merca. För att få den som jag skulle vilja ha den behöver den några dagar-en veckas kvällsjobb i garaget. Lite stenskott, lacksläpp osv. det mesta under list. Ja, sånt gör jag själv. Bilen är galvad så inget tjat om att det är rostburkar tack.

Jag vet fan inte hur jag ska göra, köpa eller int:va:va
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
I dieselarna som upplevs starka.
En berlingo eller slö lastbil upplevs inte stark.
Om man nu inte tycker att ligga och segdra på lågvarv är starkt.
Men det har ju med det höga vridmomentet på lågvarv att göra.
Men så brukar de sällan nå särskilt höga varv.

Nu kanske jag har helt jäkla fel men representerar inte hästarna den effekt man ge motorn att jobba med i form av soppa/luftinmatning och vridet är ett resultat hur konstruktionen förvaltar dessa väldigt enkelt förklarat.

200 hästar säger ju helt olika saker på två olika maskiner. En sporthoj med 200 kusar levererar det snabbt vid ett litet varvtalsregister för att slagländen är kort. Långforden levererar dryga 200 kusar men kan med lätthet förutom att framföra sina egna 3,1 ton även dra upp en båt på samma vikt + trailer. Den har förvisso betydligt större volym men lik förbannat bara 215 hk.

Om man tänker så här. Du representerar Hk och en cykel representerar förutsättningen för vrid.
Dina lår levererar en viss mängd hk.
Sitter du på en cykel med korta vevarmar kan du rappa på ganska bra så länge det inte blir för mycket motstånd då du bara blir varm och måste äta för att kunna bibehålla effektleveransen.
Har du långa vevarmar är det inga problem att trampa på trots motstånd. Dock så blir det för mycket andra krafter som spökar när det börjar gå för fort.

Jag är sjukt pissnödig när jag skriver detta så ha överseende med bäbisspråket.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Var och provkörde en MB Vito 120cdi -07 igår, tyvärr motsvarade inte skicket riktigt intrycket jag fick över telefon.... Priset är helrätt, bilen har gått 15000 mil, en ägare, fullservad på merca. För att få den som jag skulle vilja ha den behöver den några dagar-en veckas kvällsjobb i garaget. Lite stenskott, lacksläpp osv. det mesta under list. Ja, sånt gör jag själv. Bilen är galvad så inget tjat om att det är rostburkar tack.

Jag vet fan inte hur jag ska göra, köpa eller int:va:va


För det första är den inte galvad.
Finns ingen bil som är varmgalvaniserad, däremot elektrolytbehandlad.
Men det är bättre än inget zink alls.
Men de rostar tro mig.
En kollegas började rosta efter 6 månader.

Annars är det rätt vettiga bilar men med sina problem som alla andra har sina, men inget jag själv skulle köpa.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Nu kanske jag har helt jäkla fel men representerar inte hästarna den effekt man ge motorn att jobba med i form av soppa/luftinmatning och vridet är ett resultat hur konstruktionen förvaltar dessa väldigt enkelt förklarat.

Vridmoment = kraft x hävarm
Effekt = Vridmoment x varvtal (P=M*w)

Vilket om jag inte minns fel i SI-enheter är:
P= Effekt i watt
M= Vridmoment i newtonmeter
w= Varvtal i radianer/sekund

Det går räkna om till de storheter vi är vana vid, men nu börjar vi närma oss kaj :gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vridmoment är kraft.
Effekt är kraft per tidsenhet.
Toppeffekt är inte samma som tillgänglig effekt.
Om du blivit ilurad att din hojj har 200 hästar, så innebär det att den skulle ha 200 hästar vid ett specefikt varvtal, vid en specefik belastning med fullgas.
Inget annat.
Skall man tex. dra upp en båtkärra, så ger en storvuxen motor på 200 maxhästar kanske 100 kusar att dra med.
En literklubba kanske 25.
Precis i startögonblicket har man även några hästar lagrade i svängmassan.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vridmoment = kraft x hävarm
Effekt = Vridmoment x varvtal (P=M*w)

Vilket om jag inte minns fel i SI-enheter är:
P= Effekt i watt
M= Vridmoment i newtonmeter
w= Varvtal i radianer/sekund

Det går räkna om till de storheter vi är vana vid, men nu börjar vi närma oss kaj :gnissla

Repeat av gammalt eget tjôt:

Vet man effekten vid ett visst varvtal kan man beräkna vridmomentet vid samma varvtal och tvärtom.

Gamla metriska gubbar som jag tycker enklaste sätt att räkna är:

100Nm = 100 / 9,81 = 10,2 kpm

(Alltså vridkraften av en 10,2 kilos vikt som hänger i änden på en enmeters horisontell hävarm: 10,2 kilopond x 1 meter = 10,2 kpm)


Fäster man enmetershävarmens ena ände i vevaxeln och drar runt ETT varv så går fria änden sträckan: 2 x pi x 1 meter = 6,283 meter


Snurrar vevaxeln 5000 varv per minut så går fria änden sträckan:

5000 x 6,283 = 31 415 meter per minut. Per sekund blir detta: 31 415 / 60 = 523,6 meter/sekund.


På en sekund drar alltså kraften i fria änden på hävarmen iväg en sträcka av 523,6 meter och utför därmed arbetet:

10,2 kilopond x 523.6 meter = 5341 kilopondmeter per sekund = 5341 kpm/s.


Enligt definition är:

1 hästkraft = 75 kpm/s

(Effekten som krävs för att på 1 sekund orka lyfta en 75-kilosvikt 1 meter rakt upp)

För att uttrycka effekten 5341 kpm/s i hästkrafter delar vi alltså med 75:

5341 / 75 = 71,2 hp

Mycket mer begripligt än med moderna sorter tycker gamlot.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu kanske jag har helt jäkla fel men representerar inte hästarna den effekt man ge motorn att jobba med i form av soppa/luftinmatning och vridet är ett resultat hur konstruktionen förvaltar dessa väldigt enkelt förklarat.

200 hästar säger ju helt olika saker på två olika maskiner. En sporthoj med 200 kusar levererar det snabbt vid ett litet varvtalsregister för att slagländen är kort. Långforden levererar dryga 200 kusar men kan med lätthet förutom att framföra sina egna 3,1 ton även dra upp en båt på samma vikt + trailer. Den har förvisso betydligt större volym men lik förbannat bara 215 hk.

Om man tänker så här. Du representerar Hk och en cykel representerar förutsättningen för vrid.
Dina lår levererar en viss mängd hk.
Sitter du på en cykel med korta vevarmar kan du rappa på ganska bra så länge det inte blir för mycket motstånd då du bara blir varm och måste äta för att kunna bibehålla effektleveransen.
Har du långa vevarmar är det inga problem att trampa på trots motstånd. Dock så blir det för mycket andra krafter som spökar när det börjar gå för fort.

Jag är sjukt pissnödig när jag skriver detta så ha överseende med bäbisspråket.

Den springande punkten är varvtalet.
koppla en 200hk sportismotor till en utväxling så pass låg att den snurrar lika lojt vid vridmomentstoppen som kraftuttagsaxeln på en gammal nuffield. Så ska du se att den drar med lätthet upp tändkule försedda träskepp på trailers gjorda av gammla lastbilschassien.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top