Dieseltråden.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
De é najs!!! :hihi

Ekeröd idag, fin fint!

Bifogat

• DSC_0120.JPG
    DSC_0120.JPG
    237.8 KB · Visningar: 102
  • DSC_0141.JPG
    DSC_0141.JPG
    230.3 KB · Visningar: 89

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Hur mycket arbete är det att hänga i en diesel i en w123 bensinare? Vad behöver man göra?

Min bil (200) dricker lite olja, tänkte ha lite framförhållning om den ger sig.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Hur mycket arbete är det att hänga i en diesel i en w123 bensinare? Vad behöver man göra?

Har för mig dieselmotorerna är bult på när det kommer till fästen etc.
Och elsystem finns ju knappt på w123 dieselarna.
Vet inte hur det blir med utväxling på lådor, diffar etc.

Men ta inte mitt ord för det, har mer koll w124 :gnissla

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har för mig dieselmotorerna är bult på när det kommer till fästen etc.
Och elsystem finns ju knappt på w123 dieselarna.
Vet inte hur det blir med utväxling på lådor, diffar etc.

Men ta inte mitt ord för det, har mer koll w124 :gnissla

Jag har för mig att utväxlingen är samma, men att det skiljer på fjädringen eftersom dieselmotorerna är tyngre.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Har du manuell eller automat. Vilken bakaxelutväxling har du på bilen nu?

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Har du manuell eller automat. Vilken bakaxelutväxling har du på bilen nu?

Automagisk låda.
Vet ej vilken utväxling, hur ser jag detta lättast?

En grej man måste älska med MB är att de märker ALLA delar med ett reservdelsnummer man lätt ser. Vet inte om alla biltillverkare gör det, men jag tycker man ser nummrena oftare än på mina tidigare bilar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Automagisk låda.
Vet ej vilken utväxling, hur ser jag detta lättast?

En grej man måste älska med MB är att de märker ALLA delar med ett reservdelsnummer man lätt ser. Vet inte om alla biltillverkare gör det, men jag tycker man ser nummrena oftare än på mina tidigare bilar.

Ska ska du fortsätta med automat så är det enklast att skaffa en dieselmoter med automat. Bäst bakaxelutväxling då är 3.46:1. Det är den som ger lägst varv. Det finns även 3.07:1 som hör till turbon, men den är sällsynt i sverige. Jag tog hem min från USA och 3.07-mätaren från Tyskland när jag turboonverterade min. 3.46:1 satt original i 300D med automat. 240 och 220 hade mer reduktion i slutväxeln.

Tänl på att du måste köpa hastighetsmätare som passar bakaxeln, här går det inte att ta hem från USA, ty de är ju i miles.

http://www.surfblau.de/antriebsfragen.html

Du måste även skaffa hastighetsmätarklustret från dieselmercan, med glödningsautomatiken. SÅ mtp detta är det bra att ta slutväxel och hela mätarklustret från donatorbilen.

300 hade även starkare framfjädrar. Det sitter även små stötdämpare vid främre motorkuddarna på dieslarna, de kan du också ta från donatorbilen.Har du en rostfri bil kan det ju vara idé att titta på fina motorer från tex Ebay.

En fin OM617 OM616 är ju värt att kosta på sig om din bil är rostfri. Isf har du ju kanhända en skattbefriad dieseleldad västtysk evighetsmaskin som jag. Min är ju från 1980. Besikting vartannat år.

Bakaxelutväxlingen står instämplad på den delen av packningsplanet som inte täcks av bakaxellocket på diffen/slutväxeln.

Sök på mina inlägg i denna tråd om du vill, jag redovisade ju turbokonverteringen inkl bytet av slutväxeln och mätaren här. Finns nog bilder på slutväxelns märkning i dessa inlägg.

Du an ju börja med att hitta en fin motor och automat, regga in bilden med dem, sen ta slutväxel och mätarbyte om du tycker att din bensinslutväxel varvar för mycket. Vilket du lär göra om du ofta kör motorväg.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Här är ett inlägg med bilder på min 3.07:1 slutväxel när den just kommit från USA.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4465788#post4465788

Översyn och montering av denna diff och mätaren ligger senare.

Före inlägget ovan ligger turbokonverteringen med STT-satsen.

Kolla även med Mordecaien, han var ju ägare till två 300D varav den ena hade frisk motor minns jag. Tror det var 2009 han skrev om dem i denna tråd. Han skulle misshandla dem som isbilar :gråta

Ibland är den skönt att ha bokstavsminne, lätt att söka rätt på tidigare inlägg mha google.

Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Var under bilen och rostbehandlade den grundligt idag. Då tog jag mig en titt på differentialen och där stod instansat 3.69.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Var under bilen och rostbehandlade den grundligt idag. Då tog jag mig en titt på differentialen och där stod instansat 3.69.

Ja det stämmer ju med specen för 200E enligt tabellen jag lånade till ovan. DEt går ju att köra en sån utväxling, men på sikt är det nog bra att leta efter en 3.46:1. Blir lite varvigt annars.

Ett bensinalternativ är ju även att kolla efter en 230 bensinare. Det märker inte besiktningen, men roligare motor att köra.

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Ja det stämmer ju med specen för 200E enligt tabellen jag lånade till ovan. DEt går ju att köra en sån utväxling, men på sikt är det nog bra att leta efter en 3.46:1. Blir lite varvigt annars.

Ett bensinalternativ är ju även att kolla efter en 230 bensinare. Det märker inte besiktningen, men roligare motor att köra.

E står väl för einspritzung, jag har förgasare :yoparty

Du skriver ofta "kruppstål", du får gärna berätta vad det innebär. :)

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...