Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
E står väl för einspritzung, jag har förgasare :yoparty

Du skriver ofta "kruppstål", du får gärna berätta vad det innebär. :)

Ja det stämmer. w123 200E kom -83 eller nåt sånt. Men det spelar ju ingen roll om du har förgasare, se tabellen.

Bilen är gjord av stål, Krupp-koncernen är ett av Tysklands mer kända, bla för sin ståltillverkning. Bessemerprocessen osv.
Vad får ni lära er i skolan?

Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Ja det stämmer. w123 200E kom -83 eller nåt sånt. Men det spelar ju ingen roll om du har förgasare, se tabellen.

Bilen är gjord av stål, Krupp-koncernen är ett av Tysklands mer kända, bla för sin ståltillverkning. Bessemerprocessen osv.
Vad får ni lära er i skolan?

Har läst tre materialteknikskurser, om det nämts där måste jag missat det. Man får hoppas att det tas upp i materialtekniks-masterprogrammet.

Här är en fin dokumentär om olja, och det snackas mycket diesel, mest biodiesel.

http://www.youtube.com/watch?v=aL7Lpvtg110

Någon som har tips på något läsvärt i ämnet diesel?

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana
Någon som meckat perkins här?? :va

Skruvade dit en turbo på traktorn men verkar som jag måste ställa på bränslemängeden också för å få snurr påt... :tuttar

Motorn heter ad3-152, ganska vanlig, sitter bla i bm400 å mf135.

Va inne i pumpen å kikade, man skulle tydligen lossa två bultar på ett litet hjul för att sen vrida hjulen lite å sen tillbaks med skruvarna..
Lossade skruvarna men det gick inte att vrida på hjulet - såg ut som det satt på en splinsad axel... :huvet

Har frågat på maskinisten men det går lite sakta där....

Hjälp belönas med rökfilm :banana

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
I vilken tråd äre som någon (Starstiker?) lite smått planerar en jordenruntresa?

Jag tänkte tipsa om denna:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Rejal_jakt__och_terrangbil_av_Mercedes_35749799.htm?ca=18&w=3
Och skriva GoGoGoGo!
1572402571.jpg

1540589123.jpg

"En utmärkt och mycket robust jakt- och terrängbil av märke Mercedes UNIMOG eller för dig som är skogsarbetare.
Sittplatser för upp till 6 pers
Motor 300 diesel med max hastighet 80 km per timme, drar ca 1,3-1,5 liter.
Utrustning bla dieselvärmare, relativt nyinstallerat varmvattenberedare, gasolspis, kylskåp.
Jättestor sovyta över kupèn/ alkov och sittgruppen kan också bäddas upp.

Husbilen är 52 år gammal och i bra bruksskick, startar direkt och allt funkar som det ska. Den har stått under tak det senaste åren efter importen från Tyskland (körde upp husbilen själv) men är inte reggat i Sverige."

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I vilken tråd äre som någon (Starstiker?) lite smått planerar en jordenruntresa?

Jag tänkte tipsa om denna:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Rejal_jakt__och_terrangbil_av_Mercedes_35749799.htm?ca=18&w=3
Och skriva GoGoGoGo!
1572402571.jpg

1540589123.jpg

"En utmärkt och mycket robust jakt- och terrängbil av märke Mercedes UNIMOG eller för dig som är skogsarbetare.
Sittplatser för upp till 6 pers
Motor 300 diesel med max hastighet 80 km per timme, drar ca 1,3-1,5 liter.
Utrustning bla dieselvärmare, relativt nyinstallerat varmvattenberedare, gasolspis, kylskåp.
Jättestor sovyta över kupèn/ alkov och sittgruppen kan också bäddas upp.

Husbilen är 52 år gammal och i bra bruksskick, startar direkt och allt funkar som det ska. Den har stått under tak det senaste åren efter importen från Tyskland (körde upp husbilen själv) men är inte reggat i Sverige."

Jag skulle fan kunna ha en sån som mitt heltidsboende, så jävla cool!:yoparty

Fast en 300D i den låter mesigt, jag hade nog bytt motor. Sen kunde den fan bli den ultimata husbilen att ha som heltidsboende och bara dra runt, Freeeeeedoooooom!!!:banana

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana

Skruvade dit en turbo på traktorn men verkar som jag måste ställa på bränslemängeden också för å få snurr påt... :tuttar

Va inne i pumpen å kikade, man skulle tydligen lossa två bultar på ett litet hjul för att sen vrida hjulen lite å sen tillbaks med skruvarna..
Lossade skruvarna men det gick inte att vrida på hjulet - såg ut som det satt på en splinsad axel... :huvet

Nej här finns ingen som meckat diesel... :rolleyes:

Det här är bara en i raden av alla bild- å filmlänkartrådar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

bara turbo(och även intercooler) i sig höjer ju verkningsgraden och därmed effekten(eftersom bränslemägden är oförändrad) även om du inte rör bränslesprutet. Men kanske inte så mycket att du märker någon kick i rumpan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Verkar som den behöver mer diesel för att få snurr på turbon...

Nja, beror på hur du menar nu... Mer bränsle behövs ju förståss alltid för att du ska få mer effekt. Men förklaringsmässigt så tror jag du tänker lite för mycket ottomotor med konstant lambda nu. Dieseln går ju med luftöverskott så du har antagligen högre lambda nu än tidigare eftersom din nya turbo antagligen redan pumpar mer luft.

Mer bränsle i en diesel sätter ju fart på vilken turbo som helst tills du spränger den. Det är väl snarare så att en större turbo pumpar mer luft och därmed kan då pytsa in mer bränsle. Och där kommer den stora effekten. Som jag sa tidigare så har du troligen mer effekt än tidigare men skillnaden är så liten att du nog inte känner det.
För att verkligen få ut mer effekt så krävs det alltså förståss mer energi in i motorn, dvs mer bränsle.

Eller har du rent av mindre effekt än tidigare? En större turbo blir ju förståss lite trögare.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nja, beror på hur du menar nu... Mer bränsle behövs ju förståss alltid för att du ska få mer effekt. Men förklaringsmässigt så tror jag du tänker lite för mycket ottomotor med konstant lambda nu. Dieseln går ju med luftöverskott så du har antagligen högre lambda nu än tidigare eftersom din nya turbo antagligen redan pumpar mer luft.

Mer bränsle i en diesel sätter ju fart på vilken turbo som helst tills du spränger den. Det är väl snarare så att en större turbo pumpar mer luft och därmed kan då pytsa in mer bränsle. Och där kommer den stora effekten. Som jag sa tidigare så har du troligen mer effekt än tidigare men skillnaden är så liten att du nog inte känner det.
För att verkligen få ut mer effekt så krävs det alltså förståss mer energi in i motorn, dvs mer bränsle.

Eller har du rent av mindre effekt än tidigare? En större turbo blir ju förståss lite trögare.
Det är väl ingen turbo alls från början?
Perkinsmotorn är en fantastiskt trevlig skapelse.
Jag har skruvat med två stycken, men kommer inte ihåg hur pumpen ställs in.
Däremot så tror jag att det är oerhört svårt att märka effektökningen när man kör med varvtalsregulatorn inkopplad.
Många 400or hade fotgas monterad som verkade direkt på pumpen, dvs bypassade regulatorn.
Det finns säkert information att söka på sajbernättet om hur man ökar på bränslematningen, ety många kör traktorrace med 135or och 400or.
Med originalinställning så är jag ganska säker på att det är luftunderskott även på fullgas eftersom de sällan ryker svart ens under full belastning.
När man ställer in så vill man gärna ha svartrök tills turbon fått fart, sedan skall det inte ryka nämnvärt.
Då är det bra.
Vanligaste är att inte reglera trycket på turbon utan låta bränsletillgången styra effekten.
På en bensinmotor eldar det kolvar, men en diesel går varmare om man tvingar i den bränsle.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl ingen turbo alls från början?

Så var det nog ja... Men det ändrar eg inget i resonemanget.

Vanligaste är att inte reglera trycket på turbon utan låta bränsletillgången styra effekten.
På en bensinmotor eldar det kolvar, men en diesel går varmare om man tvingar i den bränsle.

Turbon på en diesel snurrar hela tiden snabbare desto mer bränsle du sprutar in. Fram tills wastegate stoppar och förutsatt att det inte är en VGT.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Turbon på en diesel snurrar hela tiden snabbare desto mer bränsle du sprutar in. Fram tills wastegate stoppar och förutsatt att det inte är en VGT.

Wastegate behövs inte.
Genom att bara montera turbo utan att öka bränslet, så ökar effekten mycket lite (motorn blir lite effektivare pga. ökat kompressionstryck), sedan ställer man effekten med hur mycket diesel man tillåter pumpen att ge.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning