Ja det är lite dystert att sveriges främsta exportprodut sedan 20 år är svenska företag. Men så går det när ekonomer dominerar styrelser.
Ballaste NOHAB-motorerna tycker jag är de gamla tvåtaktarna. HAr själv chiefat på en bogserbåt med en sådan. Det var en sk Niklas-motor, dvs NOHAB:s sista tvåtaktare. "Min" var sexcylindrig. Men fanns även med 9 cylindrar. Vändspolade trunkmotorer med turbofläktar som spolluftpump. Minns att 270 rpm var vårt marschvarvtal på den bogserbåten.
Här är en äldre modell, ngt mindre slagvolym än Niklas-motorena. Spoluftpump av kolvtyp.
Från MS Stockholm, fartyget byggdes för Sjöfartsverket, men kör idag polarresor med turister.
Här hör man det tändkulelika soundet i maskinrummet som NOHAB-tvåtaktarna har. Det är som en dov mjuk puls som man förnimmer i hela fartyget, durken skälver mjukt som från en ångmaskin. Inte alls jobbigt för öronen som en modernare högvarvigare diesel. Inget knack alls från dessa motorer. Det typiska maskinrumsoundet framgår bra i videon.
http://www.youtube.com/watch?v=J_jA7uG8MCc&feature=related