Dieseltråden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vart tar de motorerna vägen när de rivs bort?
Det hade varit kul att ha en sådan här på tomten bara för att kunna njuta av en stor motor ibland. Tänk vad underbart att få dra igång en sådan mitt i vinternatten..

Dom säljs, ofta dyrt.

I vintras när elpriset var som högst var det någon företagare häromkring som drog igång ett gammalt reservelverk han hade stående, det visade sig att han producerade sin egen el så billigt att han bestämde sig för att sätta ett brytpris då han skulle köra egen el.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
NOHAB vart uppköpta av Wärtsilä. Men några kunder ville fortfarande ha NOHAB-motorer, så det byggdes vid det här tillfället en serie sådana F25:eek:r åt en utländsk kund. Var med som tredjepartskontrollant vid leveransprovkörningarna. Men det var 10 år sedan nu. Men fortfarande mycket aftermarket, renoveringar och retrofit på dessa motorer. Det finns ju några stycken i drift världen över :D

Mådde faktiskt lite dåligt då jag fick syn på en 80 tons travers i en Gocarthall då jag var där 2010. Riktigt trist att man inte lyckats behålla NOHAB där både då det gäller fartygsdieslar och vattenturbiner!

Dom säljs, ofta dyrt.

I vintras när elpriset var som högst var det någon företagare häromkring som drog igång ett gammalt reservelverk han hade stående, det visade sig att han producerade sin egen el så billigt att han bestämde sig för att sätta ett brytpris då han skulle köra egen el.

Det var Kurt Stenman i Storuman som gjorde det med ett gammalt dieselaggregat som följde med i hans köp av ett bergrum (från försvarsmakten) där han har sin plastfabrik, om det var så billigt som han påstod vet jag inte men en sak som är säker är att den mannen är ruskigt skicklig på att tala för sin sak och skapa publicitet! Gamla dieselaggregat som skrotas går tyvärr oftast just till skrot för att ägarna inte fattat att det trots allt finns entusiaster som skulle vilja köpa dom till högre värde än skrotpriset!
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var Kurt Stenman i Storuman som gjorde det med ett gammalt dieselaggregat som följde med i hans köp av ett bergrum (från försvarsmakten) där han har sin plastfabrik, om det var så billigt som han påstod vet jag inte men en sak som är säker är att den mannen är ruskigt skicklig på att tala för sin sak och skapa publicitet! Gamla dieselaggregat som skrotas går tyvärr oftast just till skrot för att ägarna inte fattat att det trots allt finns entusiaster som skulle vilja köpa dom till högre värde än skrotpriset!

Jo, det var så billigt som han påstod, just för att han inte räknade någon annan kostnad än dieseln :D

Jag tror man får svårt att räkna ihop det om man ska köpa aggregatet först dock...
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Visst hade det varit kul med elverk, men det borde finnas gamla bra motorer som skrotas som man kunde haft som entusiastmotor istället?
Typ så som ni skrev gamla motorer som ska väck pga ålder bara.
Får ni nys får ni gärna tipsa.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vart tar de motorerna vägen när de rivs bort?
Det hade varit kul att ha en sådan här på tomten bara för att kunna njuta av en stor motor ibland. Tänk vad underbart att få dra igång en sådan mitt i vinternatten..

Det står en caterpillar V12 på gamla sågen i Söndra (Vrigstadstrakten) som förmodligen är till salu.
http://www.youtube.com/watch?v=mFbAWSUO1QA
Men personligen anser jag att motorer behöver belastning för att låta bra.
Mycket därför jag gillar offroad och lantbruksfordon.
Varierande belastning och pådrag tycker jag säger mer om konstruktionens prestanda än vispande i luft eller vatten.

Men är det bara ljudet man är ute efter, så rekomenderar jag inköp av scania 111 motor.
Eller en hel bil för buskörning:
http://www.youtube.com/watch?v=RGcm2dx_q1E&feature=related
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Det där med tvåtakts diesel har jag alltid undrat över,,för inte så länge sedan så vill jänkarna inte ha volvos lastbils motor utan dom ville ha en cummins tvåtakt i volvo bilarna

Fartygsdieslar är direktinsprutade och därmed smiter inget oförbrännt bränsle ut genom avgasporten.[/QUOTE]

vad har man annars om inte insprutning??
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där med tvåtakts diesel har jag alltid undrat över,,för inte så länge sedan så vill jänkarna inte ha volvos lastbils motor utan dom ville ha en cummins tvåtakt i volvo bilarna

Fartygsdieslar är direktinsprutade och därmed smiter inget oförbrännt bränsle ut genom avgasporten.

vad har man annars om inte insprutning??[/QUOTE]

Indirekt insprutning i förkammare kanske?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mådde faktiskt lite dåligt då jag fick syn på en 80 tons travers i en Gocarthall då jag var där 2010. Riktigt trist att man inte lyckats behålla NOHAB där både då det gäller fartygsdieslar och vattenturbiner!

Ja det är lite dystert att sveriges främsta exportprodut sedan 20 år är svenska företag. Men så går det när ekonomer dominerar styrelser.

Ballaste NOHAB-motorerna tycker jag är de gamla tvåtaktarna. HAr själv chiefat på en bogserbåt med en sådan. Det var en sk Niklas-motor, dvs NOHAB:s sista tvåtaktare (MN 16). "Min" var sexcylindrig. Men fanns även med 9 cylindrar. Vändspolade trunkmotorer med turbofläktar som spolluftpump. Minns att 270 rpm var vårt marschvarvtal på den bogserbåten.

Här är en äldre modell, ngt mindre slagvolym än Niklas-motorena. Spoluftpump av kolvtyp.
Från MS Stockholm, fartyget byggdes för Sjöfartsverket, men kör idag polarresor med turister.

Här hör man det tändkulelika soundet i maskinrummet som NOHAB-tvåtaktarna har. Det är som en dov mjuk puls som man förnimmer i hela fartyget, durken skälver mjukt som från en ångmaskin. Inte alls jobbigt för öronen som en modernare högvarvigare diesel. Inget knack alls från dessa motorer. Det typiska maskinrumsoundet framgår bra i videon.

http://www.youtube.com/watch?v=J_jA7uG8MCc&feature=related
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja det är lite dystert att sveriges främsta exportprodut sedan 20 år är svenska företag. Men så går det när ekonomer dominerar styrelser.

Ballaste NOHAB-motorerna tycker jag är de gamla tvåtaktarna. HAr själv chiefat på en bogserbåt med en sådan. Det var en sk Niklas-motor, dvs NOHAB:s sista tvåtaktare. "Min" var sexcylindrig. Men fanns även med 9 cylindrar. Vändspolade trunkmotorer med turbofläktar som spolluftpump. Minns att 270 rpm var vårt marschvarvtal på den bogserbåten.

Här är en äldre modell, ngt mindre slagvolym än Niklas-motorena. Spoluftpump av kolvtyp.
Från MS Stockholm, fartyget byggdes för Sjöfartsverket, men kör idag polarresor med turister.

Här hör man det tändkulelika soundet i maskinrummet som NOHAB-tvåtaktarna har. Det är som en dov mjuk puls som man förnimmer i hela fartyget, durken skälver mjukt som från en ångmaskin. Inte alls jobbigt för öronen som en modernare högvarvigare diesel. Inget knack alls från dessa motorer. Det typiska maskinrumsoundet framgår bra i videon.

http://www.youtube.com/watch?v=J_jA7uG8MCc&feature=related

Jäkla mysigt sound!:yoparty Hur låter en sån där i skorstenstrakterna? Kunde vara kul att veta hur den låter om den ångar förbi:)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jaja,,,jag är inte den mest insatta i dieselns värld och har bara erfarenhet av bilar o traktorer,,så det va därför jag undrade

Bilmotorer hade länge för- eller virvelkammare på dieselmotorerna.
Ger en mjukare gång och mindre dieselknack.
Med andra ord: Förkastligt.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Bilmotorer hade länge för- eller virvelkammare på dieselmotorerna.
Ger en mjukare gång och mindre dieselknack.
Med andra ord: Förkastligt.
Ok,,,nu pratar jag om sent 70 tal o framåt men jag förstod principen med förkammare och läste även på om tvåtaktarna och det färklarade varför jänkarna ville ha dom..dubbla effekten på samma volym om man skiter i utsläppen
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur krångligt är det att byta injektorpumpen på en cheva 6.5 diesel?:va Är det så att "Det går om du läser på lite", eller snarare "Det kommer gå åt helvete om du inte har många års erfarenhet"?:va Har inte 10 000 att pynta för ett byte, har knappt råd att ens köpa in pumpen men är väl så illa tvungen då min är slut...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Ja den ä fan bäst men jag satt på jobbet och hann inte leta färdigt..

dom är ju så känsliga...arbetsgivarna..
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top