Dieseltråden.

Vart tar de motorerna vägen när de rivs bort?
Det hade varit kul att ha en sådan här på tomten bara för att kunna njuta av en stor motor ibland. Tänk vad underbart att få dra igång en sådan mitt i vinternatten..

Dom säljs, ofta dyrt.

I vintras när elpriset var som högst var det någon företagare häromkring som drog igång ett gammalt reservelverk han hade stående, det visade sig att han producerade sin egen el så billigt att han bestämde sig för att sätta ett brytpris då han skulle köra egen el.
 
NOHAB vart uppköpta av Wärtsilä. Men några kunder ville fortfarande ha NOHAB-motorer, så det byggdes vid det här tillfället en serie sådana F25:or åt en utländsk kund. Var med som tredjepartskontrollant vid leveransprovkörningarna. Men det var 10 år sedan nu. Men fortfarande mycket aftermarket, renoveringar och retrofit på dessa motorer. Det finns ju några stycken i drift världen över :D

Mådde faktiskt lite dåligt då jag fick syn på en 80 tons travers i en Gocarthall då jag var där 2010. Riktigt trist att man inte lyckats behålla NOHAB där både då det gäller fartygsdieslar och vattenturbiner!

Dom säljs, ofta dyrt.

I vintras när elpriset var som högst var det någon företagare häromkring som drog igång ett gammalt reservelverk han hade stående, det visade sig att han producerade sin egen el så billigt att han bestämde sig för att sätta ett brytpris då han skulle köra egen el.

Det var Kurt Stenman i Storuman som gjorde det med ett gammalt dieselaggregat som följde med i hans köp av ett bergrum (från försvarsmakten) där han har sin plastfabrik, om det var så billigt som han påstod vet jag inte men en sak som är säker är att den mannen är ruskigt skicklig på att tala för sin sak och skapa publicitet! Gamla dieselaggregat som skrotas går tyvärr oftast just till skrot för att ägarna inte fattat att det trots allt finns entusiaster som skulle vilja köpa dom till högre värde än skrotpriset!
 
Last edited:
Det var Kurt Stenman i Storuman som gjorde det med ett gammalt dieselaggregat som följde med i hans köp av ett bergrum (från försvarsmakten) där han har sin plastfabrik, om det var så billigt som han påstod vet jag inte men en sak som är säker är att den mannen är ruskigt skicklig på att tala för sin sak och skapa publicitet! Gamla dieselaggregat som skrotas går tyvärr oftast just till skrot för att ägarna inte fattat att det trots allt finns entusiaster som skulle vilja köpa dom till högre värde än skrotpriset!

Jo, det var så billigt som han påstod, just för att han inte räknade någon annan kostnad än dieseln :D

Jag tror man får svårt att räkna ihop det om man ska köpa aggregatet först dock...
 
Visst hade det varit kul med elverk, men det borde finnas gamla bra motorer som skrotas som man kunde haft som entusiastmotor istället?
Typ så som ni skrev gamla motorer som ska väck pga ålder bara.
Får ni nys får ni gärna tipsa.
 
Vart tar de motorerna vägen när de rivs bort?
Det hade varit kul att ha en sådan här på tomten bara för att kunna njuta av en stor motor ibland. Tänk vad underbart att få dra igång en sådan mitt i vinternatten..

Det står en caterpillar V12 på gamla sågen i Söndra (Vrigstadstrakten) som förmodligen är till salu.
http://www.youtube.com/watch?v=mFbAWSUO1QA
Men personligen anser jag att motorer behöver belastning för att låta bra.
Mycket därför jag gillar offroad och lantbruksfordon.
Varierande belastning och pådrag tycker jag säger mer om konstruktionens prestanda än vispande i luft eller vatten.

Men är det bara ljudet man är ute efter, så rekomenderar jag inköp av scania 111 motor.
Eller en hel bil för buskörning:
http://www.youtube.com/watch?v=RGcm2dx_q1E&feature=related
 
Det där med tvåtakts diesel har jag alltid undrat över,,för inte så länge sedan så vill jänkarna inte ha volvos lastbils motor utan dom ville ha en cummins tvåtakt i volvo bilarna

Fartygsdieslar är direktinsprutade och därmed smiter inget oförbrännt bränsle ut genom avgasporten.[/QUOTE]

vad har man annars om inte insprutning??
 
Det där med tvåtakts diesel har jag alltid undrat över,,för inte så länge sedan så vill jänkarna inte ha volvos lastbils motor utan dom ville ha en cummins tvåtakt i volvo bilarna

Fartygsdieslar är direktinsprutade och därmed smiter inget oförbrännt bränsle ut genom avgasporten.

vad har man annars om inte insprutning??[/QUOTE]

Indirekt insprutning i förkammare kanske?
 
Mådde faktiskt lite dåligt då jag fick syn på en 80 tons travers i en Gocarthall då jag var där 2010. Riktigt trist att man inte lyckats behålla NOHAB där både då det gäller fartygsdieslar och vattenturbiner!

Ja det är lite dystert att sveriges främsta exportprodut sedan 20 år är svenska företag. Men så går det när ekonomer dominerar styrelser.

Ballaste NOHAB-motorerna tycker jag är de gamla tvåtaktarna. HAr själv chiefat på en bogserbåt med en sådan. Det var en sk Niklas-motor, dvs NOHAB:s sista tvåtaktare (MN 16). "Min" var sexcylindrig. Men fanns även med 9 cylindrar. Vändspolade trunkmotorer med turbofläktar som spolluftpump. Minns att 270 rpm var vårt marschvarvtal på den bogserbåten.

Här är en äldre modell, ngt mindre slagvolym än Niklas-motorena. Spoluftpump av kolvtyp.
Från MS Stockholm, fartyget byggdes för Sjöfartsverket, men kör idag polarresor med turister.

Här hör man det tändkulelika soundet i maskinrummet som NOHAB-tvåtaktarna har. Det är som en dov mjuk puls som man förnimmer i hela fartyget, durken skälver mjukt som från en ångmaskin. Inte alls jobbigt för öronen som en modernare högvarvigare diesel. Inget knack alls från dessa motorer. Det typiska maskinrumsoundet framgår bra i videon.

http://www.youtube.com/watch?v=J_jA7uG8MCc&feature=related
 
Last edited:
Ja det är lite dystert att sveriges främsta exportprodut sedan 20 år är svenska företag. Men så går det när ekonomer dominerar styrelser.

Ballaste NOHAB-motorerna tycker jag är de gamla tvåtaktarna. HAr själv chiefat på en bogserbåt med en sådan. Det var en sk Niklas-motor, dvs NOHAB:s sista tvåtaktare. "Min" var sexcylindrig. Men fanns även med 9 cylindrar. Vändspolade trunkmotorer med turbofläktar som spolluftpump. Minns att 270 rpm var vårt marschvarvtal på den bogserbåten.

Här är en äldre modell, ngt mindre slagvolym än Niklas-motorena. Spoluftpump av kolvtyp.
Från MS Stockholm, fartyget byggdes för Sjöfartsverket, men kör idag polarresor med turister.

Här hör man det tändkulelika soundet i maskinrummet som NOHAB-tvåtaktarna har. Det är som en dov mjuk puls som man förnimmer i hela fartyget, durken skälver mjukt som från en ångmaskin. Inte alls jobbigt för öronen som en modernare högvarvigare diesel. Inget knack alls från dessa motorer. Det typiska maskinrumsoundet framgår bra i videon.

http://www.youtube.com/watch?v=J_jA7uG8MCc&feature=related

Jäkla mysigt sound!:yoparty Hur låter en sån där i skorstenstrakterna? Kunde vara kul att veta hur den låter om den ångar förbi:)
 
Bilmotorer hade länge för- eller virvelkammare på dieselmotorerna.
Ger en mjukare gång och mindre dieselknack.
Med andra ord: Förkastligt.
Ok,,,nu pratar jag om sent 70 tal o framåt men jag förstod principen med förkammare och läste även på om tvåtaktarna och det färklarade varför jänkarna ville ha dom..dubbla effekten på samma volym om man skiter i utsläppen
 
Hur krångligt är det att byta injektorpumpen på en cheva 6.5 diesel?:va Är det så att "Det går om du läser på lite", eller snarare "Det kommer gå åt helvete om du inte har många års erfarenhet"?:va Har inte 10 000 att pynta för ett byte, har knappt råd att ens köpa in pumpen men är väl så illa tvungen då min är slut...
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top