När jag som nu har lite att göra hamnar jag av någon anledning gärna i den här tråden...
Stora fartygsdieslar startas med tryckluft i en cylinder efter vad jag förstått men hur får man igång 'mindre' motorer som i ett lok? De är väl såpass kortslagiga och mångcylindriga att det borde vara knöligt att snurra igång hela paketet genom att blåsa ner en enda kolv?
Och hur får man "startkolven" i luftstartade motorer att stå i position lagom mycket efter övre dödläge?
När jag som nu har lite att göra hamnar jag av någon anledning gärna i den här tråden...
Stora fartygsdieslar startas med tryckluft i en cylinder efter vad jag förstått men hur får man igång 'mindre' motorer som i ett lok? De är väl såpass kortslagiga och mångcylindriga att det borde vara knöligt att snurra igång hela paketet genom att blåsa ner en enda kolv?
Och hur får man "startkolven" i luftstartade motorer att stå i position lagom mycket efter övre dödläge?
Tack för bra info!
Koll att jag förstår: Man har alltså en kamaxelstyrd startluftfördelare som som blåser in tryckluft i den/de cylinder(ar) som har kolven(arna) i rätt läge?
Alltid, oavsett storlek på motor (då man inte har startmotor)? Det räcker alltså inte att blåsa i en cylinder?
PS Re. Thermals signaturer: "Sir, Sir det sprutar het olja, vad ska vi göra?" Hört från lokal counterpart till en som kört vattenkraftverk i Zambia "Men de kunde lösa ekvationer som jag aldrig hört talas om" sa han också.
Som Jörgen säger så använder man en luftdriven startmotor på mindre dieslar, det här klippet visar det bra. Dock så låter det oftast mycket mer. [YOUTUBE-ID]aanSnb6FrjU[/YOUTUBE-ID]
På större dieslar blåser man som sagt in (oftast) 30 bars lufttryck rätt i cylindrarna. Här visas i mitt hatobjekt när det gäller fartygsdieslar, SEMT Pielstick. [YOUTUBE-ID]KrbJgQd_vb0[/YOUTUBE-ID]
Edit: Här visas även "slowturn", man blåser runt maskinen långsamt med öppna indikatorkranar för att kolla att det inte har läckt in kylvatten eller brännolja i cylindrarna. På just den här har man en automatisk slowturn. På äldre maskiner gör man det manuellt, man lär sig snabbt hur mycket man kan dra på utan att den startar. Det blir mycket rök, liv och brandlarm om kranarna står öppna och den startar, man får höra det i evighet, alternativt tills nästa man gör det
[YOUTUBE-ID]gNivldRNVLc[/YOUTUBE-ID]
Bild på ett avbrutet projekt att bygga om en CRF450-motor till 300cc diesel-turbo för formula student. Fördelen var att diesel inte behövde någon restriktor.
Tyvärr blev reglemetet ändrat före motorn blev klar och nu är gränsen 600cc så denna avkapade topp från en Volvo D5 ligger nu på mitt skrivbord som papperspress.
If you build it, they will come.... (hela sporthojs dieselnerd-kollektiv)
Bygg motorn ändå, det finns väl CRF ramar att stoppa den i?
na, känns ganska meningslöst och dessutom blev jag av med alla medhjälpare. Och den skulle ändå bli för hög för en CRF-ram. Enda roliga vore väl att lägga svarta rökridåer bakom sig.
Såg du F:s superbil förresten?
Jo på fåcylindriga motorer, tex många tändkulor, så har man som sagt ofta bara startluft till 1 cyl. Man baxar då upp motorn till ngt förbi TDC, sen gör man ett kort ryck i handtaget på startluftsventilen på topplocket.
Startluftfördelare används som sagt oftast på motorer med tillräckligt antal cylindrar för att man inte ska ha dödlägen.
Det finns filmer på YT där du kan se hur man användare luftstart på tex tändkulor. Dessa manuella startluftsventiler har oftast dubbel funktion, de innehåller även ventil med vilken man även laddar startlufttanken efter att motorn startats. I ett sånt system sitter det vanligtvis även en flam-/gnistsläckare, för att minska risken att man spränegr tanken om man begår misstaget att ladda startluft från en cylinder med dålig förbränning. Därför ska man vänta med att ladda startluft tills tändkulemotorn är varmkörd och under belastning.
På motorer med startluftfördelare laddar man oftast med extern eller vevaxeldriven startluftskompressor.
Det finns även elstart samt hydraulstart. Elstart är dock ovanligt på medel- och lågvarviga motorer, det blir såna strömmar i dessa likströmsmotorer när det är större dieselmotorer.
Scania L76 med maskintrailer, låter så fint att man får gåshud!
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|